Upgrade naar Oled Monitor het waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-05 08:38
Momenteel is de ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMG Zwart
uitvoering: ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMG Zwart in de aanbieding voor 499.

Momenteel heb ik een TN scherm: AOC AG271Q uitvoering: AOC AG271QX Zwart, Rood

Ik ben blij met dit scherm maar Oled trekt mij ook. Maar is het de 500 euro waard?

Ik werk ook op dit scherm en daarnaast game ik erop.
Ik heb gezocht naar ervaringen maar kan weinig vinden van mensen die al een relatief goed scherm hebben en eventueel willen upgraden.
Uiteraard is iedereen fan maar nogmaals, is het het geld echt waard en ziet het er echt zoveel beter uit of is het meer een hebbedingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 19:49
Zelf ben ik gegaan van een AOC AGON AG273QXP (Nano IPS) naar een Gigabyte AORUS FO32U2 (OLED).
Eigenlijk ben ik nooit ontevreden geweest over de AOC. Deze heeft ook een erg mooi beeld.
Echter had ik mijn zinnen gezet op OLED. Dus meteen bij release de Gigabyte besteld. Ook heel mooi!

Om een lang verhaal kort te maken ....

Met de kennis van nu zou ik wel overstappen van 27" naar 32" maar niet perse naar OLED.
De Gigabyte was €1149,- toen ik deze heb aangeschaft en die prijs maakt het achteraf gezien een "slechte" aankoop (waar ik wel blij mee ben :P 8)7 ).
De ASUS is echter zo scherp geprijsd op dit moment dat ik om die reden misschien toch weer zou overstappen naar OLED. Maar ook €500 is veel geld en je hebt een prima scherm....

Kortom, je hebt niets aan mijn reactie en zal zelf moeten beslissen >:) .

[ Voor 8% gewijzigd door Zatara op 25-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 15:24
Mijn 2 cent:

TN is niet zo best, maar je nieuwe scherm zou dezelfde grootte en resolutie hebben. Dat beperkt het verschil dat je uberhaupt zou kunnen ervaren.

Zelf ben ik recent van 27" 1440p naar 32" 1440p gegaan (allebei Asus Strix type)-- met de overweging dat een groter scherm prettiger/mooier is. En dat bevalt inderdaad goed; geen spijt.

Overigens geen OLED, want ik ben bang voor degradatie/inbranden na langduriger gebruik (wil niet elke 2 jaar oid upgraden), en ook geen 4K want dat vind ik een te hoge resolutie voor normaal gebruik op deze schermgrootte (en als je gaat scalen had je er dus eigenlijk niet aan hoeven beginnen IMO), en ook een te hoge resolutie om alle toeters en bellen aan te kunnen (blijven) zetten in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 17:36
Het verschil van TN naar OLED is wel groot hoor. Dat ga je duidelijk merken.

Dan sla je infeite IPS/VA kwaliteit over.

Ik vond mijn overgang van TN naar (FAST) IPS wel groot al. Was zeker de moeite waard.

De vraag is ook een beetje wat je er op wilt spelen. Als je alleen iets als counterstrike speelt dan kan je je afvragen of het het echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-05 08:38
Mick3112 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:24:
Het verschil van TN naar OLED is wel groot hoor. Dat ga je duidelijk merken.

Dan sla je infeite IPS/VA kwaliteit over.

Ik vond mijn overgang van TN naar (FAST) IPS wel groot al. Was zeker de moeite waard.

De vraag is ook een beetje wat je er op wilt spelen. Als je alleen iets als counterstrike speelt dan kan je je afvragen of het het echt waard is.
Ik speel nu kingdom come deliverance en split focus.

Is er nog groot gevaar op inbranden indien ik er ook 8 uur per dag op werk? Je hebt natuurlijk tools tegen inbranden zover ik weet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik ben van een 34" 3440x1440 IPS paneel, naar een 49" 5120x1440p OLED paneel gegaan, en de kleuren zijn voor mij persoonlijk een reden om nooit meer wat anders dan OLED te kopen. Alle games zagen er instant een stuk mooier uit, en HDR op OLED is echt :9~

Maar hangt er vanaf of je een "graphics whore" bent zoals ik. Speel je liever op "Ultra" settings en 50 FPS, of liever op "Medium" settings en 90 FPS? Het eerste -> OLED, het tweede -> Koop liever een betere grafische kaart voor dat geld. Speel je het liefst op 120 FPS en "Ultra" -> eerst miljonair worden als je dat wil op 5k :+

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 27-03-2025 10:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
49" halleluja. Zoiets lijkt me beter passen in een woonkamer dan op een bureau... maar misschien is dat conservatief gedacht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 15:26
Ik ging van 4k 27' ips 60hz naar stretched 1440p 34' qd-oled 165hz en dat was voor mij absoluut de moeite waard. De stap naar beneden in totale pixels is niet zichtbaar, kleuren zijn veel mooier (vergeleken met va al helemaal), en hdr wanneer het werkt doet daar nog een stapje bovenop. Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je er mee doet of je dat goed gaat merken, in games als BG3 en warthunder was het verschil heel goed zichtbaar, in OSRS en Outlook wat minder :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Terpen Tijn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:46:
49" halleluja. Zoiets lijkt me beter passen in een woonkamer dan op een bureau... maar misschien is dat conservatief gedacht. :)
Mja, ik wilde een bepaalde pixel density, en boven de 34" had alleen de 49" ultrawide dat. Inmiddels is er een ~40 inch 21:9 OLED die >105 PPI zit geloof ik, dat had ik wel geprefereerd, want 1440p is niet mega hoog. Aan de andere kant passen de speakers er nu nog bij ;P Het is effectief 2x 2560x1440p naast elkaar.

Voor een graphics whore als ik is het geweldig, lekker immersive. Alhoewel de 3080 wel begint te lijden onder de resolutie en HDR, vandaar mijn miljonairs opmerking.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:16
Freddy22 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Is er nog groot gevaar op inbranden indien ik er ook 8 uur per dag op werk? Je hebt natuurlijk tools tegen inbranden zover ik weet
Het is geen "inbranden" meer dat was een term met CRT schermen en de fosfor laag die weg brand na langdurig hetzelfde beeld.
Met oled is het slijtage, de pixels hebben X aantal branduren.
Bij hetzelfde beeld slijten de pixels op andere snelheden waardoor hetzelfde effect krijgt als wat je vroeger had met inbranden met CRT schermen.
Voor oled is slecht langdurig gebruik met menu balken en/of iconen die weinig veranderen zoals op veel desktoppen het geval zal zijn.
Ik zou persoonlijk een mooi snel ips scherm nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terpen Tijn
_eLMo_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Mja, ik wilde een bepaalde pixel density, en boven de 34" had alleen de 49" ultrawide dat. Inmiddels is er een ~40 inch 21:9 OLED die >105 PPI zit geloof ik, dat had ik wel geprefereerd, want 1440p is niet mega hoog. Aan de andere kant passen de speakers er nu nog bij ;P Het is effectief 2x 2560x1440p naast elkaar.

Voor een graphics whore als ik is het geweldig, lekker immersive. Alhoewel de 3080 wel begint te lijden onder de resolutie en HDR, vandaar mijn miljonairs opmerking.
Ja, dat aspect van de kracht van de videokaart benoemde ik ook al even. Zelfs als 'miljonair' zou het nog wel eens lastig kunnen worden om al die pixels met alle eyecandy aan op het scherm te toveren. Op 4K overtuigt zelfs een 5090 op dit moment al niet echt in de nieuwste/zwaarste games. Vandaar dat ik zelf 2560x1440 als sweetspot zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
Terpen Tijn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:46:
55 inch 4k oled op 1 meter afstand hier :P
Maar je moet idd geen motion sickness hebben met dit formaat.
Game meestal op 1440p met oled wil je wel rond de 70 fps zitten, door de snelle beeldopbouw stuttert het beeld sneller dan met andere paneeltypes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 13:42
_eLMo_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Deze komt later dit jaar: https://techfi.nl/lg-ultragear-45gx990a-aankondiging (125 ppi)

De ultieme OLED monitor.. Heeft echt alle specs en functies die je wilt.. Ik wil alleen de prijs niet weten.. :X

Omdat ie ook 2560x1080 (330Hz) native kan weergeven heb je er niet eens een RTX 5090 voor nodig.. Dat geld stop je dan in de monitor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakzer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 23:05
Voor content consumptie is het de upgrade meer dan waard. OLED is echt een massive verschil en 500 is een koopje voor een kwalitatief goede OLED monitor.

Ik zou voor productiviteit echter wel je oude beeldscherm aanhouden. Dan kan je daar op werken en op de OLED gamen etc.

Dit omdat tekstkwaliteit op een OLED monitor beduidend minder is door de afwijkende subpixel layout. En je verlaagt zo ook de kans op inbranden.

Veel mensen besteden veel geld aan een top of the line PC om deze vervolgens op matige beeldschermen te gebruiken. Van een TN monitor naar een OLED monitor gaat je een grotere visuele upgrade geven dan je GPU upgraden.

Al mijn monitors en televisies zijn OLED, dit heeft me echt verpest want ik kan geen andere panelen meer gebruiken.
Pagina: 1