Hoofd power switch op + of -

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Ik heb 100Ah 12v accu in een camper geplaatst met zonnepaneel (max 400w 36v), Victron Smart Mppt controller (75 i 15), en een zekeringendoos.

Een hoofd schakelaar wil ik er nu tussen zetten, tussen de accu en de zekeringsdoos. Wat is beter de - of de + met de switch te onderbreken.

Ik las online dat via de + je makkelijker kan debuggen. Maar wel een risico loopt bij opschakeling, er een stroom stoot kan ontstaan, met als kortsluiting als gevolg.

Cheerz!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
Wat os jet doel van het afschakelen? Onderhoud? Of voorkomen dat de accu leegloopt? Ik vermoed dat je een massaslot zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Exact, het gaat om een massa slot. Doel bij geen gebruik of werkzaamheden, stroom eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Voor geen gebruik is een massaslot prima, voor werkzaamheden niet, dan krijg je namelijk nog steeds een grote vonk zodra je een rode kabel ergens los haalt om aan te werken en per ongeluk het chassis raakt tenzij je de massa van álle accu's loskoppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:45
AlphaRomeo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:44:
Voor geen gebruik is een massaslot prima, voor werkzaamheden niet, dan krijg je namelijk nog steeds een grote vonk zodra je een rode kabel ergens los haalt om aan te werken en per ongeluk het chassis raakt tenzij je de massa van álle accu's loskoppelt.
Als ik het internet lees schakel je je accus los van de + draad dan kun je na je massa slot geen schok meer krijgen mag ik hopen ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Het gaat om 1 accu (voor alsnog). Online las ik dat als je de min pole als onderbreking gebruikt, dat je dan geen schok krijgt.

Dit was danwel in het kader wanneer je de stroom er terug opzet. Alle apparaten zouden dan een "hoge" impuls krijgen, i.t.t. een negatieve onderbreking. Klopt die stelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
tweakn00b schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:33:
Het gaat om 1 accu (voor alsnog). Online las ik dat als je de min pole als onderbreking gebruikt, dat je dan geen schok krijgt.

Dit was danwel in het kader wanneer je de stroom er terug opzet. Alle apparaten zouden dan een "hoge" impuls krijgen, i.t.t. een negatieve onderbreking. Klopt die stelling?
Volgens mij niet, het vormt een kring, dus of je de negatieve of de positieve pool onderbreekt, in beide gevallen krijg je een gelijke opstartspanning als je de kring weer sluit.
Pagina: 1