Tapedrive

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 20:07
Laatst heb ik van iemand een tapedrive gehad, eerst leek me het de moeite niet om dat ding te installeren, omdat ik maar 2 bandjes (2*525mb) erbij kreeg. Alleen later kreeg ik er nog 27 bandjes bij en toen vond ik het plots wel interresant.
Ok, we hadden nog een scsi kaartje liggen (Adaptec 2930) dus ik tapedrive aangesloten, netjes alles via het scsi menuutje geconfigureerd, opnieuw opstarten...
En eenmaal opgestart geeft de pc aan dat die tapedrive prima functioneerd, alleen het probleem is ik weet niet waar en hoe ik dat ding kan benaderen (Winverkenner etc. vond hem niet.
Wat moet ik nu doen ik heb de tapedrive: Wangtek 5525ES SCSI Rev7 op een Adaptec AHA 2930, daarna 2940 en daarna op de Adaptec AHA 1542B geprobeerd, maar ik krijg hem maar niet benaderbaar (vage zin :) ).
Oh ja, hij zit op nummer 2 van de scsi kaart, iets van een irq achtig iets van de kaart, eerst op nul geprobeerd, werkte niet helemaal (oh ja 0,1 zij harddisk ?irq's? ) en toen op 2 en 3 geprobeerd en nu kan ik hem nog niet benaderen.
Ik draai op Win2K en Win98Se (dualboot) en op geen van beide besturings-systemen krijg ik hem aan de praat.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
voor een tapedrive moet je backupsoftware hebben, zoals bijvoorbeeld tapeware of colorado backup.
Deze laatste is vrij simpel vergeleken met tapeware, maar tapeware is redelijk prijzig.
Verder kun je met de meeste tapestreamers ook nog wel gebruik maken van microsoft backup (zit bij je windows), maar dat is dan wel het meest eenvoudige pakket wat er is, geloof ik en je kunt het uiteraard ook alleen maar terug lezen met dezelfde backupsoftware.
Maar dat lijkt me niet zo'n probleem, daar vrij weinig mensen nog een 525MB tapestreamer gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Ja normaal zit er software bij... en ligt eraan welke windows versie je gebruikt... je kunt ook de BACKUP van windows gebruiken voor je Tape.

Ik gebruikte altijd colorado backup vroeger.. (laaaaaaaang geleden) 250 Mb tapes had ik toen nog. >:) Met een HD van maar 850 Mb. Toen was het best interessant, maar pas op met magnetische invloeden. CD's in een doosje zijn betrouwbaarder. Alhoewel ik wel nog een goed bewaarde tape heb liggen met een HD versie van Z(ed)

Freelance tweaker

Verwijderd

Tape software is idd erg handig in dit geval.

Professionele pakketten zijn ArcServe en BackupExec. Verder zijn er genoeg freeware progjes te downloaden van download.com

• arnoman
Thnx al, ik heb die van HP geprobeerd, maar daar kan ik alleen maar back-ups mee maken en terug zetten, niet de evt inhoud van een tape inlezen. Of doe ik dan iets verkeerd?

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Nee je kunt normaal alleen de backups die erop staan zien en dan naderhand terugzetten, je moet hem niet zien als een of andere HD, daar zijn progjes voor net zoals het DirectCD principe, alleen geeft dat een hele erge system knock down.

alles retetraag !!

Freelance tweaker

• arnoman
Allemaal nog bedankt voor het helpen, maar nu ben ik sinds kort op windows XP overgestapt en nu krijg ik dus het programma (tapeware) dat ik gebruik niet meer aan de praat. Omdat ie niet compatibel is met XP. Weet iemand een programma waarmee ik mijn tapedrive (type nummer zie eerste post) en mijn andere tape drive (hp surestore Tape 5000) kan aansturen en benaderen onder XP?

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Windows XP heeft zelf een Backupprogramma. Is op te starten vanaf de opdrachtregel als "ntbackup". Misschien werkt het hiermee.

• arnoman
Ja, zag ik laatst idd staan, maar als ik gewoon die wizard doorloop dan zegt ie dat er geen backup drive is aangesloten?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en in apparaatbeheer staat ie wel?

staat ook de scsi controller goed ingesteld? (maw: kent winxp ook die controller?)

A wise man's life is based around fuck you

• arnoman
ja, scsi kaart is goed ingesteld en apparaat wordt ook gewoon netjes in apparaatbeheer erkent.

Verwijderd

Het is waarschijnlijk een verouderd model,dus zul je op de website van de fabrikant naar software updates moeten zoeken.
Suc6
Pagina: 1