Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Mijn vraag

Heeft iemand tips/hints om mijn pc weer functioneel te krijgen? Hij deed het prima voor 2-3 weken, maar na een stroomverlies van 10+ minuten gaat hij nu niet meer aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De pc in kwestie bestaat grotendeels uit nieuwe componenten. De voeding is ongebruikt maar al vier maanden oud, en de GPU is tweedehands gekocht via Marktplaats. De GPU werkte echter probleemloos, inclusief stresstests en verwachte prestaties. De onderdelen in kwestie zijn:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 170€ 170
1MoederbordASRock B650 LiveMixer€ 150,-€ 150,-
1VideokaartMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC(2e hands via marktplaats maar werkt goed als het lijkt)€ 200,00€ 200,00
1BehuizingAOpen QF50H€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internCrucial CT32G56C46U5(1 stick)€ 74,98€ 74,98
1VoedingDelta GPS-1300CBA A22(nieuw met black friday gehaald)€ 50,-€ 50,-
1SSD'sLexar NM710 2TB€ 103,90€ 103,90

Wat ik al heb geprobeerd
Ik was bezig met het modden van een oude kast en wilde gisteren custom UV-leds plaatsen. Eerst heb ik ze getest terwijl de pc draaide, en dat werkte prima. Omdat ik ze niet met draaiende fans wilde installeren, heb ik de pc netjes uitgeschakeld vanuit Manjaro Linux, vervolgens de stroom losgekoppeld en de leds geplaatst en kabels weggewerkt van de leds.

Na opnieuw aansluiten reageerde de powerknop niet meer. De RGB-leds op het moederbord branden wel(wit zoals ingesteld via software), maar de fans draaien niet en er is geen post-fout op de EZ Debug-leds.

Wat ik al heb geprobeerd:

CMOS-reset (zowel met een schroevendraaier als door de powerknop op de headers te plaatsen, waardoor de leds tijdelijk uitgaan)

Voedingsstekker (230 kant) opnieuw ingeplugd

Verwijderen van de UV-leds (en opnieuw een CMOS-reset uitgevoerd)

BIOS Flashback geprobeerd, maar dit lukt niet. De LED op het moederbord knippert niet, zowel met een 256MB FAT32 SD-kaart (met adapter) als met een 3GB FAT32-partitie op een lege 64GB USB-stick.

Powerpinnen overbrugd met een schroevendraaier

CMOS-batterij verwijderd en 2 minuten gewacht

Alle front I/O losgekoppeld, behalve de powerknop

Speaker geeft geen piepjes net als de debug leds

Fans draaien niet, maar RGB op het moederbord brandt wel (behalve als ik cmos reset uitvoer)

De pc heeft 2-3 weken prima gewerkt, maar is nooit langer dan 5 minuten zonder stroom geweest, zoals nu wel het geval was. maar had bij aankomst ook al issues met de bios want wilde ook niet goed aan had eerst 10+ minuten nodig voor memory trainen duurde mij te lang dus toen stroom eruit getrokken en ging pas weer werken na een bios flashback gedaan te hebben. Daarna wel goed gewerkt.

Heeft iemand nog suggesties? Zelf begin ik te twijfelen aan het moederbord en denk Megekko te contacteren maar misschien mis ik nog 1 cruciaal ding.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:58
Met zo min mogelijk hardware proberen te draaien. Zonder videokaart. Idealiter met een andere voeding testen. Eventueel moederbord uit de kast halen en op de doos leggen. Zonder SSD.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
The Reeferman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:42:
Met zo min mogelijk hardware proberen te draaien.
Zou dat helpen denk je? Zal het vanavond proberen maar de hardware is niet veranderd sinds hij het deed. Ook zou bios flashback altijd wel moeten werken toch onafhankelijk van de geïnstalleerde hardware? of zou het toch sluiting of dergelijk probleem zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:58
Mwa, aangezien bios flashback ook niet werkt is IMO het mobo ook de eerste verdachte. Maar het liefst sluit je dingen uit voordat je het terug stuurt. Het kan ook de voeding zijn. Of andere hardware die een correcte werking verstoord. Daarom altijd proberen met zo min mogelijk hardware. En het liefst ook testen met andere voeding of deze voeding in andere PC om te zien dat die nog wel goed werkt.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:59
Probeer dan ook eens een CMOS reset op deze manier?

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Ram training kan dan ook weer lang duren natuurlijk als het systeem/board tenminste nog aangaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
The Reeferman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:15:
En het liefst ook testen met andere voeding of deze voeding in andere PC om te zien dat die nog wel goed werkt.
ah ja dat is wel een goede kan je makkenlijker terugstuuren idd als je heb uitgesloten. om voeding te testen heb ik zo'n goedkope tester liggen zal die er eens op duwen kijken of hij nog goed werkt maar denk het wel gezien lampjes branden maar weet het idd nooit zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
The_Doman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:17:
Probeer dan ook eens een CMOS reset op deze manier?

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Ram training kan dan ook weer lang duren natuurlijk als het systeem/board tenminste nog aangaat,
zal het eens proberen maar die ram training van 10 minuten heb ik afgebroken toen gezien ik lang genoeg gewacht had naar mijn mening gezien het boekje de helft van de tijd zegt dacht ik is hardware stuk mischien toen. maar na de bios flashback werkte hij prima dus vermoede toen corrupte bios uit de doos mischien. maar nu weer dit soort problemen dus zal die cmos ding proberen maar heb dat gedaan behalve dan de jumper paar minuten erop laten. waarom eigenlijk minuten lang zo laten? zou een probleem niet al na enkele seconden moeten zijn verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
Update: hij licht nu uitelkaar en deed het net (DAT wil zeggen fans gingen draaien en na memory training geen issues met leds) dus heb hem weer ingebouwd en hij doet het weer niet. Nu weer buiten de kast en doet het nog niet echter moest ik vorige keer wel 5-10seconden schroevendraaier op power on pins doen voor hij aanging. Maar dat lijkt nu ook niet te werken? Snap er echt niets van.

Update 2: psu tester laat goed zien zie foto maar de powerbutton pins heb ik met multimeter gemeten op 0.2v DC lijkt me niet goed Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBZR1jRRPxxOtHSV5bKkWhuGZYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XGA31Z76bLirdgTOOIZEKDM.jpg?f=fotoalbum_large

Update 3 andere voeding (oude 350w) zelfde issue maar ander moederbord (niet am5) werkt prima en heeft ongeveer 3.4v op de powerpins maar is wel een 2007 moederbord met front io header met ide led nog en een beetje andere vorm als mijn nieuwe maar lijkt dus een moederbord issue

[ Voor 52% gewijzigd door Tjalling123 op 25-03-2025 20:38 ]

Pagina: 1