Advies voor een nieuw netwerk thuis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Hallo Tweakers,

Een IT'er hier die zijn thuisnetwerk redelijk links heeft laten liggen. Ik heb al jaren Ziggo want we hadden geen andere optie, maar volgende week komt dan eindelijk Odido actief op de glasvezel!

Hoog tijd om dus mijn thuis netwerk even goed aan te pakken, ik heb nu een Ziggo router in de bridge staan, met daarachter een Google wifi puck (van jaren geleden dus geen Nest variant. WIFI 5) die als router werkt, en daarachter bedraad nog 3 ap's en 1 draadloos als 1 groot mesh netwerk.

Dit werkt opzich prima, maar de Odido router kan niet in bridge en eigenlijk wil ik ook geen dubbel NAT dus het lijkt erop dat ik het moet vervangen want de Google wifi routers kennen geen vlan's en direct op de ONT aansluiten lukt dus niet.

Echter ken ik alleen Enterprise spul en heb ik geen budget en of ruimte om een Dream Machine pro plus een rits unify ap's te moeten aanschaffen.

Ik zoek dus een oplossing (en advies als het beter kan) om voor een paar honderd maximaal een goeie router plus wifi oplossing te hebben.

De router locatie hoeft niet perse wifi te hebben btw, dus dan zou ik het met een router + 3 ap's ook af kunnen in ons huis.

Schets:

Meterkast midden van het huis, daar komt de glas binnen en gaat de router staan.
Voor kant woning vanaf de meterkast is 1 UTP kabel voor een AP in woning.
Vanaf de meterkast naar achterkant woning is 1 UTP voor de achterkant van de woning en de tuin.

Het liefst zou ik naar boven 1 UTP kabel leggen, maar helaas is hier geen optie voor (allemaal beton en geen loze leidingen meer) dus dit AP is nu draadloos. In theorie zou ik hier met HEEL veel moeite een UTP kunnen krijgen maar als het even kan liever niet.

[ Voor 18% gewijzigd door thetakman op 25-03-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Je kan ook voor Mikrotik kijken, zoals een Hap Ax3
uitvoering: MikroTik hAP ax3
Router en wifi in 1

Of zonder Wifi: uitvoering: MikroTik hEX refresh

[ Voor 26% gewijzigd door GarBaGe op 25-03-2025 12:23 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
GarBaGe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:21:
Je kan ook voor Mikrotik kijken, zoals een Hap Ax3
uitvoering: MikroTik hAP ax3
Router en wifi in 1

Of zonder Wifi: uitvoering: MikroTik hEX refresh
Hm dat is een optie, maar dan moet ik uitzoeken welke AP's ik ga nemen.
De Google Ap's kunnen niet met een individuele router namelijk, dan verliezen ze hun mesh oplossing.

Werken Unify AP's goed zonder gateway of router vanuit hen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Als de huidige setup werkt zoals (voorlopig) gewenst kom je eventuel toe met enkel een managed switch tussen je ONT en je google wifi puck te plaatsen, kan vanaf pakweg 20€, en dan heb je alle tijd om te kijken hoe je later verder wil.
ONT -> switch poort op vlan X -> andere switchpoort met vlan X untagged/trunk/hoe-ze-het-ook-noemen -> google wifi puck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
roeleboel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:26:
Als de huidige setup werkt zoals (voorlopig) gewenst kom je eventuel toe met enkel een managed switch tussen je ONT en je google wifi puck te plaatsen, kan vanaf pakweg 20€, en dan heb je alle tijd om te kijken hoe je later verder wil.
ONT -> switch poort op vlan X -> andere switchpoort met vlan X untagged/trunk/hoe-ze-het-ook-noemen -> google wifi puck
Ow... Dat had ik nog niet overna gedacht maar is inderdaad briljant.
Opzich een goed idee, maar als tijdelijke oplossing kom ik wel even weg met Nat achter Nat. Pak het liever nu goed aan dan dat ik een pleister oplossing plak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

voor nat achter nat trouwens: heb je een specifieke reden om dat niet te willen?

mijn oude setup bijvoorbeeld was ook nat-achter-nat, maar de modem/router (die dus ook niet in bridge kon) had wel de mogelijkheid voor een dmz/exposed host/<hoe ze het ook noemen>
wat in praktijk neerkwam op volledige portforwarding naar die host, die dan wel een intern ip had, maar ik heb verder nooit enig probleem daarmee ervaren
(al ben ik geen gamer, dus op dat vlak zie ik misschien wat over het hoofd)

Unifi APs werken trouwens prima zonder een unifi gateway, je 'mist' alleen wat grafieken waar je na een aantal dagen toch op uitgekeken bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Met een paar honderd euro denk ik genoeg budget om voor bijv unifi te gaan , maar dan de gebruikte ap's en udr oud model. zijn er genoeg die willen upgraden naar de nieuwste stand van zaken . maar met het oude model is nog niks mis imo.Zou zo veel mogelijk bedraad aansluiten . Kun je later evt makkelijker uitbreiden.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1