Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
Graag zou ik advies willen over het volgende.

Mijn vader gaat zijn woning verkopen. Woning zal voor +/- 400k verkocht worden. Mijn vader is ingeloot voor een appartement van 350k (nieuwbouw). Op de woning rust geen hypotheek.
Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om alleen een overbruggingshypotheek aan te vragen. Dit schijnt altijd i.c.m. een hypotheek te moeten.

Vraag:
- Kan je hiervoor een NHG hypotheek afsluiten?
- Is gezien het verschil van rentepercentage tussen een normale hypotheek en overbruggingshypotheek niet beter om een zo hoog mogelijke normale hypotheek af te sluiten en een zo laag mogelijk overbruggingshypotheek?
- Zijn er nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden?

Uiteraard gaan we over een aantal weken langs de hypotheekadviseur, maar ik vind het fijn om al voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Joris-Jansen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:03:

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om alleen een overbruggingshypotheek aan te vragen. Dit schijnt altijd i.c.m. een hypotheek te moeten.
Dit is niet waar. Het kan niet bij alle verstrekkers, maar er zijn diverse verstrekkers die gewoon losse overbruggingshypotheken aanbieden. Typ dit maar eens in op google.

lees ook dit:
https://www.consumentenbo...oorwaarden-bij-aanbieders

zij hebben het over 3 aanbieders die het aanbieden

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 25-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

- Kan je hiervoor een NHG hypotheek afsluiten?
waarom zou je dat willen? Voor NHG betaal je extra afsluitkosten, terwijl deze overbruggingshypotheek maar relatief kort gaat lopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik zou kijken of ik een hypotheek op mijn huidige huis zou kunnen krijgen (wellicht aflossingsvrij), die mag je in principe altijd volledig aflossen bij verkoop, wat je vader precies gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

- Is gezien het verschil van rentepercentage tussen een normale hypotheek en overbruggingshypotheek niet beter om een zo hoog mogelijke normale hypotheek af te sluiten en een zo laag mogelijk overbruggingshypotheek?
huh? ik begrijp niet wat je van plan bent. Begrijp je wel waar een overbruggingshypotheek voor dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Dit is niet waar. Het kan niet bij alle verstrekkers, maar er zijn diverse verstrekkers die gewoon losse overbruggingshypotheken aanbieden. Typ dit maar eens in op google.

lees ook dit:
https://www.consumentenbo...oorwaarden-bij-aanbieders

zij hebben het over 3 aanbieders die het aanbieden
Thanks. Ik heb het gelezen. Bijzonder! want ik heb al een kort informerend gesprek gehad (telefonisch) met een hyptoheekadviseur en hij zei dat je geen losse overbrugging af kon sluiten.

Wat je over NHG zegt begrijp ik. De extra afsluitkosten wegen waarschijnlijk niet op tegen het iets mindere rentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:13:
[...]

huh? ik begrijp niet wat je van plan bent. Begrijp je wel waar een overbruggingshypotheek voor dient?
Hiermee bedoelde ik dat als je geen normale hypotheek nodig hebt je dit wellicht wel beter kan sluiten gezien het lagere rentepercentage. Dit, omdat je een normale hypotheek ook altijd gewoon mag aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Sammy_tukker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:12:
Ik zou kijken of ik een hypotheek op mijn huidige huis zou kunnen krijgen (wellicht aflossingsvrij), die mag je in principe altijd volledig aflossen bij verkoop, wat je vader precies gaat doen.
Bedoel je een hypotheek afsluiten en dan het geld wat je krijgt gebruiken voor de aanschaf van het nieuwbouwhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Joris-Jansen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Bedoel je een hypotheek afsluiten en dan het geld wat je krijgt gebruiken voor de aanschaf van het nieuwbouwhuis?
jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Interessant. Dit lijkt wel omdenken.. Zou dit wel mogen conform de voorwaarden van de hypotheekverstrekker? Weet je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joris-Jansen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Interessant. Dit lijkt wel omdenken.. Zou dit wel mogen conform de voorwaarden van de hypotheekverstrekker? Weet je dit?
dat lijkt me niet, want je onderpand ga je vervolgens verkopen en ben je kwijt :+
vandaar dat er een ander soort hypotheek hier voor is uitgevonden, de overbruggingshypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:22:
[...]

dat lijkt me niet, want je onderpand ga je vervolgens verkopen en ben je kwijt :+
vandaar dat er een ander soort hypotheek hier voor is uitgevonden, de overbruggingshypotheek.
Haha jammer de bammer. Eigenlijk zijn we gewoon op zoek naar de meest goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joris-Jansen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Haha jammer de bammer. Eigenlijk zijn we gewoon op zoek naar de meest goedkope oplossing.
met dit soort dingen, overbrugging, moet je niet voor het goedkoopste gaan, het moet gewoon goed geregeld worden. Het gaat maar om kleine bedragen als die overbrugging maar een paar weken of maanden duurt.

Maargoed je adviseur moet dit gewoon prima voor je kunnen regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 25-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:22:
[...]

ja je verkoopt je onderpand, maar je lost ook gelijk af. Ik zou niet weten waarom dat een probleem is. Dat er relatief hoge aanloopkosten opzitten is wat anders: hypotheekadvies zowiezo, en notariskosten wellicht als er nooit een hypotheek op het huis heeft gezeten, maar die kosten ben je bij een hypotheek op je nieuwe huis ook kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:23:
[...]

met dit soort dingen, overbrugging, moet je niet voor het goedkoopste gaan, het moet gewoon goed geregeld worden. Het gaat maar om kleine bedragen als die overbrugging maar een paar weken of maanden duurt.

Maargoed je adviseur moet dit gewoon prima voor je kunnen regelen.
Helaas duurt de overbrugging 1,5 jaar. Het is nieuwbouw, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sammy_tukker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:24:
[...]

ja je verkoopt je onderpand, maar je lost ook gelijk af.
Nee juist niet toch? je verkoop eerst, en pas enkele weken/maanden 1,5 jaar later los je af. Vandaar dat er een product is zoals de overbruggingshypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Dit zegt chatgpt:

Ja, dat kan in veel gevallen! Als je een hypotheekvrije koopwoning hebt, kun je daar een nieuwe hypotheek op vestigen en met dat bedrag bijvoorbeeld de kosten van een nieuwbouwwoning betalen. Dit wordt ook wel "overwaarde verzilveren" genoemd. Hier zijn een paar belangrijke punten om rekening mee te houden:

1. Hypotheek op je huidige woning (met overwaarde)
Overwaarde benutten: Als je huidige woning hypotheekvrij is, betekent dit dat je 100% eigenaar bent. Je kunt een nieuwe hypotheek afsluiten op basis van de waarde van je woning en dat geld gebruiken voor de aankoop van je nieuwbouwwoning.

Hoogte van de hypotheek: Banken kijken naar de marktwaarde van je huis en je inkomen om te bepalen hoeveel je kunt lenen. Meestal kun je tot 80%-100% van de woningwaarde lenen, afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Lineaire of annuïteitenhypotheek: Bij zo’n nieuwe hypotheek kun je kiezen uit bijvoorbeeld een annuïtaire of lineaire hypotheek. Een aflossingsvrije hypotheek kan ook in sommige gevallen, al zijn hier striktere regels voor.

2. Verzilverhypotheken of seniorenopties
Als je al wat ouder bent, zijn er specifieke producten zoals een verzilverhypotheek of opeethypotheek. Hierbij krijg je een hypotheek zonder dat je direct hoeft af te lossen, en dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld senioren met een groot vermogen in stenen.

3. Nieuwbouwwoning financieren
Aanbetalingen bij nieuwbouw: Voor nieuwbouwwoningen betaal je vaak in termijnen, afhankelijk van de bouwvoortgang. De hypotheek die je afsluit op je oude woning kan gebruikt worden om deze betalingen te doen.

Overbruggingshypotheek: Als je later van plan bent om je huidige woning te verkopen, kun je daarnaast een overbruggingshypotheek afsluiten, die tijdelijk het verschil overbrugt tussen wat je nodig hebt voor je nieuwbouw en wat vrijkomt bij de verkoop.

4. Belastingvoordeel en hypotheekrenteaftrek
Als je de hypotheek afsluit voor de aankoop van een nieuwe eigen woning, kun je (onder voorwaarden) gebruik maken van hypotheekrenteaftrek. Dit kan je maandlasten verlagen.

Advies:
Elke situatie is anders, en er zijn veel opties afhankelijk van je leeftijd, inkomen, wensen en toekomstplannen. Het is verstandig om contact op te nemen met een hypotheekadviseur die je kan helpen bij het bepalen van de beste strategie voor jouw situatie. Heb je al een idee of je je huidige woning wilt aanhouden of later verkopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Nee juist niet toch? je verkoop eerst, en pas enkele weken/maanden 1,5 jaar later los je af. Vandaar dat er een product is zoals de overbruggingshypotheek.
Ok, ik zal de trail uitleggen:
dag 1 je neemt 350k hypotheek op je huis
dag 2 tot 200: je appartement wordt gebouwd en met je 350k betaal je de aannemer.
dag 201 tot 220: je klust nog wat en gaat verhuizen
dag 221: je zit bij de notaris voor de overdracht van je huis en lost 350k hypotheek af en steekt 50k in je eigen zak en gaat daar maar eens goed mee op vakantie want je bent kapot van het klussen.

Simpel as that.

Voordeel is dat je hypotheek in box 3 valt en dus kunt wegstrepen voor de vrh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:25:
[...]

TS zijn vader zal zijn huidige huis niet nu gelijk verkopen, maar vermoedelijk pas als dat nieuwbouwappartement af is (geschat over 1,5 jaar).
Op het huidige woning rust, althans volgens TS ("Op de woning rust geen hypotheek") geen hypotheek.

daarom zou dat natuurlijk de eenvoudigste oplossing zijn, wel een hypotheeklening van 350K af te sluiten op de huidige woning (die geschat 400K waard is)...
En die lening te gebruiken de kosten van de bouw van dat nieuwbouw appartement vooruit te betalen...

Zodra dat appartement af is, kan de vader zijn huidige woning te koop zetten en _na_ verkoop hiermee dehypotheek gelijk weer aflossen.
Ik vermoed ook dat de meest gunstige en eenvoudige oplossing zal blijken te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 25-03-2025 09:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sorry ja jullie hebben gelijk, ik zit niet op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Wat alleen nog een dingetje kan zijn is het maximale bedrag wat geleend kan worden. Maar dat is makkelijk online uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Een overbruggingshypotheek is hier juist ideaal voor, wordt gedekt door oude huis.
Alleen rente betalen, niks aflossen totdat nieuwe woning is gebouwd en oude is verkocht.

Geen NHG, geen annuiteit, geen belegging maar aflossingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Ollie_NL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:42:
Een overbruggingshypotheek is hier juist ideaal voor, wordt gedekt door oude huis.
Alleen rente betalen, niks aflossen totdat nieuwe woning is gebouwd en oude is verkocht.

Geen NHG, geen annuiteit, geen belegging maar aflossingsvrij.
Dat is wel altijd een dure optie, omdat een hypotheek een lagere rentepercentage heeft dan de rente van een overbruggingshypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
We kijken momenteel voor de nieuwbouwhypotheek van nationale nederlanden. https://www.nn.nl/Particu...otheek-voor-nieuwbouw.htm

Voordeel is de lage rentepercentage. Overbrugging voor 2 jaren vast en je mag na verkoop van je oude woning binnen 4 weken onbeperkt boetevrij aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Joris-Jansen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:42:
[...]

Dat is wel altijd een dure optie, omdat een hypotheek een lagere rentepercentage heeft dan de rente van een overbruggingshypotheek.
Ja, als er voor beide huizen een hypotheek nodig is, in dit geval is er geen hypotheek op de oude woning dus risico is laag v.w. onderpand.

Kijk wel goed dat het mogelijk is om boetevrij af te lossen na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Ollie_NL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:55:
[...]
Ja, als er voor beide huizen een hypotheek nodig is, in dit geval is er geen hypotheek op de oude woning dus risico is laag v.w. onderpand.

Kijk wel goed dat het mogelijk is om boetevrij af te lossen na 2 jaar.
Klopt. Thanks voor de tip. We hadden hier inderdaad naar gekeken. In de regel mag je bij nn niet kosteloos extra aflossen. Maar je mag wel binnen 4 weken na het passeren van je oude woning onbeperkt extra aflossen uit overwaarde van je oude woning. Dus dat is super.

5 jaren vast voor 3,43 procent en een overbrugging voor 4,23% is momenteel niet duur.
Pagina: 1