Niemand wil een brug slaan naar WhatsApp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:52
Artikel: review: Niemand wil een brug slaan naar WhatsApp
Auteur: @arnoudwokke

RedactEUr ipv redacteur (maar als dat de bedoeling was, vind ik het wel lollig)

Verder : eerste pagina, vierde alinea : daaom ipv daarom

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enit
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:28
In de derde paragraaf van ‘Tot slot’ staat dat whatsapp altijd gratis is geweest. Dat klopt niet: de eerste jaren kostte de app op iPhone eenmalig €1.
Van 2013 tot 2016 koste de app €1 per jaar voor nieuwe gebruikers op iPhone en Android. (Maar bijna iedereen had toen al whatsapp, dus ik denk dat in Nederland niet veel mensen dat betaald hebben.)

https://techcrunch.com/2013/07/16/whatsapp-free/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:00

ikloon

Product Owner
Mortov Molotov schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:40:
Artikel: review: Niemand wil een brug slaan naar WhatsApp
Auteur: @arnoudwokke

Verder : eerste pagina, vierde alinea : daaom ipv daarom
Die zag ik ook en is gecorrigeerd. :)

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:18

arnoudwokke

Redacteur
RedactEUr ipv redacteur (maar als dat de bedoeling was, vind ik het wel lollig)
Zeker de bedEUling, leuk dat je het ziet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heloise
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 08:51
Steeds meer mensen delen niet langer hun waarden met de eigenaar van hun belangrijkste communicatiekanaal.
Wat wordt hiermee bedoeld?
Wat zijn iemands waarden, in deze context?
En, hoe worden die dan gedeeld met een eigenaar van een communicatiekanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Hypothetisch: stel dat de eigenaar extreem links gedachtengoed heeft en actief de verenigde staten in een communistische dystopie stort en jij bent het daar niet mee eens, dan deel je zijn waarden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 15:05
Ik had dit in de comments van het artikel al achtergelaten, maar bij nader inzien hoort het eerder hier thuis:
WhatsApp verspreidde zich als een olievlek over Nederland en België, binnen twee tot drie jaar.
Dit klopt niet. Terwijl WhatsApp al volledig was ingeburgerd in Nederland, was het, zeker in het begin, iets lastiger om in België door te breken.

Er waren een paar redenen, maar vooral het feit dat SMS in België veelal veel goedkoper (of gratis) was, maar mobiele data heel duur had er mee te maken. In Nederland was het historisch altijd andersom: onbeperkte data was niet abnormaal, maar je tikte wel af per SMS bericht.

Ik herinner me in elk geval nog dat ik 10.000 gratis SMS'en had, maar 'slechts' 50 megabyte mobiele data. Alles daarboven was een halve euro per megabyte (in België). Het hielp ook niet dat WhatsApp in de beginjaren 89 cent kostte als eenmalige aankoop op iOS, terwijl een paar duizend gratis SMS'en per maand zelfs met prepaid niet abnormaal was.

Als bron wil ik De Standaard aanhalen. Die dachten in 2012 nog dat WhatsApp een "Nederlandse" dienst was. (archive.ph link)
WhatsApp is een Nederlandse berichtendienst voor smartphones. Via de app kunnen mensen met elkaar chatten, sms'en en foto's versturen.

Uit een recent Nederlands onderzoek bleek dat WhatsApp na Facebook de populairste smartphone app is bij onze noorderburen.
Ook dit artikel uit 2014:
Door de groeiende concurrentie van ‘nieuwe’ communicatiemiddelen zoals WhatsApp en Skype heeft de traditionele sms vorig jaar voor het eerst iets van haar pluimen verloren. Tot en met 2012 steeg het sms-gebruik nog elk jaar, maar in 2013 bereikte het sms’en zijn plafond. Dat schrijft De Zondag.

In vergelijking met onze buurlanden houdt de sms in België wel nog zeer goed stand. Door de groeiende penetratie van smartphones en applicaties, zoals WhatsApp, waarmee je gratis berichten kan sturen via wifi of 3G, was het sms-gebruik in een aantal Europese landen al een hele tijd in verval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
XMPP was een open standaard om gebruikers van andere chatdiensten te kunnen bereiken en ermee te praten. Het heette ook wel Jabber.
XMPP is toch nog steeds een open standaard? De manier waarop het nu geschreven is impliceert het tegenovergestelde.
Pagina: 1