Voordeur heeft speling en laat tocht door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badwanted
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-04 20:19
Beste forumleden,

Ik heb me de afgelopen winter mateloos geergerd aan het feit dat mijn houten voordeur (in een kunststof kozijn) niet strak sluit. Daarbij is mij opgevallen dat er aardig wat speling is in de sluitplaat. Als ik namelijk tegen de deur aan duw dan gaat hij wat naar achter. Ook merk ik dan dat de deur beter op slot gaat dan de huidige stand.

Ik heb foto’s bijgevoegd van de sluitplaat en de cilinder. Kan ik hier iets mee om het strakker te maken, of raden jullie wellicht een ander product aan. Merk dat ik wat voorzichter hiermee omga omdat het een kunststof kozijn betreft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OLVXHpIyQ07rWZsA2xw3_qiQ10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbCmS1obACOteSznw7F6Cxdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a35Qw5YhnVmfCzVW4vnsMnL9uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMDmaVR72XfpbdLYdFEmHArb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMrJObW6QOMZp-Royg-RFztR7aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqDZPf0PXbiXl1aJtuS6kfAV.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via badwanted op 25-03-2025 01:00)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
badwanted schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:52:
[...]

Heb je een voorbeeld van de L voem die je in de sluitplaats hebt geplaatst? Ben zeer benieuwd. En bedankt voor al je input!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSZ4bd5eYrYujYSMg2gQYFw90oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLgfTiCEnWlMmMcAPTUOT5fB.jpg?f=fotoalbum_large

Enige beschikbare foto maar idee is wel duidelijk denk ik.

Dit is voor een haak van driepuntsluiting. Een schoof luistert iets nauwer en hoort een iets andere vorm bij om wrijvingsoppervlak te minimaliseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 25-03-2025 00:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kun je van buitenaf controleren waar deur en kozijnrubber niet goed aansluiten? Kun je er een papiertje tussen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
een nieuw dikker rubber plaatsen kan ook de oplossing zijn.
Maar een houten deur in een kunststof kozijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badwanted
Rukapul schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:03:
Kun je van buitenaf controleren waar deur en kozijnrubber niet goed aansluiten? Kun je er een papiertje tussen krijgen?
De rubbers verkeren in goede staat al ga ik die zekerheidshalve ook vervangen. Waar ik me meer aan erger is dat er momenteel geen sluitkommen in zitten om de sluiting van de deur beter te garanderen.

Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
badwanted schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:12:
[...]

De rubbers verkeren in goede staat al ga ik die zekerheidshalve ook vervangen. Waar ik me meer aan erger is dat er momenteel geen sluitkommen in zitten om de sluiting van de deur beter te garanderen.

Iemand een oplossing hiervoor?
Je beantwoordt de vraag niet.

Perfecte rubbers hoeven nog niet te betekenen dat de deur ook goed tegen de rubbers aangetrokken wordt en dus goed afsluit.

Je hebt er niets aan om zonder het probleem scherp te hebben de deur bij het slot beter te laten sluiten. Je hebt ook nog de grepen onder en boven bijvoorbeeld.

Zelf heb ik een aanpassing gemaakt (met 3d printer) zodat bij de punten van de driepuntssluiting de deur beter tegen het rubber aangetrokken wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badwanted
Rukapul schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Je beantwoordt de vraag niet.

Perfecte rubbers hoeven nog niet te betekenen dat de deur ook goed tegen de rubbers aangetrokken wordt en dus goed afsluit.

Je hebt er niet aan om zonder het probleem scherp te hebben de deur bij het slot beter te laten sluiten. Je hebt ook nog de grepen onder en boven bijvoorbeeld.

Zelf heb ik een aanpassing gemaakt (met 3d printer) zodat bij de punten van de driepuntssluiting de deur beter tegen het rubber aangetrokken wordt.
Zonder de grepen boven en beneden te gebruiken komt er aardig wat licht en vocht door bij de openingen. Het is enkel wanneer ik deze gebruik dat het eigenlijk nagenoeg geheel weg is.

Dit is echter geen oplossing voor wanneer je het huis uit gaat via de voordeur, omdat hij dan gewoon tocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Dan moet je het plaatje in het midden wat verder naar achter stellen.
Nadeel is dat je iets harder moet duwen om de deur in slot te duwen - je voelt de weerstand van de rubbers.

Omdat je dit kleine slot makkelijk wilt houden zijn deuren meestal zo afgesteld dat enkel middelste slot de rubbers niet laat aansluiten. Dus deur valt makkelijk in slot.

Als de rubbers WEL zouden aansluiten moet je elke keer hard trekken, en ook trekken als je deur van slot wilt halen. Is dat wat je wilt?

Vergelijk met weerstand van die handvaten, maar pak het handvat enkel in het scharnierpunt vast - net als een sleutel.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 24-03-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:37:
Dan moet je het plaatje in het midden wat verder naar achter stellen.
Met kunststof is stellen bijna onmogelijk. De sluitplaat heeft ook nog eens geen concentrische stelschroef.

Wat topicstarter kan doen is (eerst als test) vergelijkbaar met wat ik heb gedaan: maak een |_ vorm die je over/in de sluitplaat plaatst zodat de deur net 0.5-2.0mm verder sluit.

Ik heb de vormen 3d geprint. Eerst ter test vastgetapet en later in het houten kozijn geschroefd. Niet bij de schoof, maar bij de 3puntssluiting boven en onder waar mijn deur iets week.
Nadeel is dat je iets harder moet duwen om de deur in slot te duwen - je voelt de weerstand van de rubbers.

Omdat je dit kleine slot makkelijk wilt houden zijn deuren meestal zo afgesteld dat enkel middelste slot de rubbers niet laat aansluiten. Dus deur valt makkelijk in slot.

Als de rubbers WEL zouden aansluiten moet je elke keer hard trekken, en ook trekken als je deur van slot wilt halen. Is dat wat je wilt?

Vergelijk met weerstand van die handvaten, maar pak het handvat enkel in het scharnierpunt vast - net als een sleutel.
Correct. Als alles echter recht is en je past het precies goed aan dan zal het nauwelijks voelbaar zijn.

Het alternatief van dit alles is om de rubbers te vervangen of om iets te verdikken.

Een overall betere oplossing is om een driepuntssluiting te nemen (infrezen in huidige deur of nieuwe deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badwanted
Rukapul schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:21:
[...]

Met kunststof is stellen bijna ongelijk. De sluitplaat heeft ook nog eens geen concentrische stelschroef.

Wat topicstarter kan doen is (eerst als test) vergelijkbaar met wat ik heb gedaan: maak een |_ vorm die je over/in de sluitplaat plaatst zodat de deur net 0.5-2.0mm verder sluit.

Ik heb de vormen 3d geprint. Eerst ter test vastgetapet en later in het houten kozijn geschroefd. Niet bij de schoof, maar bij de 3puntssluiting boven en onder waar mijn deur iets week.

[...]

Correct. Als alles echter recht is en je past het precies goed aan dan zal het nauwelijks voelbaar zijn.

Het alternatief van dit alles is om de rubbers te vervangen of om iets te verdikken.

Een overall betere oplossing is om een driepuntssluiting te nemen (infrezen in huidige deur of nieuwe deur).
Heb je een voorbeeld van de L voem die je in de sluitplaats hebt geplaatst? Ben zeer benieuwd. En bedankt voor al je input!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
badwanted schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSZ4bd5eYrYujYSMg2gQYFw90oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLgfTiCEnWlMmMcAPTUOT5fB.jpg?f=fotoalbum_large

Enige beschikbare foto maar idee is wel duidelijk denk ik.

Dit is voor een haak van driepuntsluiting. Een schoof luistert iets nauwer en hoort een iets andere vorm bij om wrijvingsoppervlak te minimaliseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 25-03-2025 00:10 ]

Pagina: 1