Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 11:39
Ik wil mijn oude dubbel glas in onze woonboerderij vervangen door HR++ glas.
Diverse offertes aangevraagd en de meeste hanteren als opbouw 5-15-*4 mm.
Vroeger werd bij dubbelglas standaard verschillende dikte's van buitenblad (5mm) en binnenblad (4mm) gehanteerd vanwege resonatie en/of interferentie verschijnselen.
Mijn lokale glaszetter biedt echter 4-15-*4 HR++ glas aan (Scheuten Isolide Superplus) . Hij beweert dat gelijke glasdikte's bij HR++ glas geen enkel probleem meer oplevert v.w.b. resonantie/interferentie. Dit vanwege de aangebrachte coating op spouwzijde van het binnenblad..
Zelf heb ik zo mijn twijfels maar kan nergens de benodigde info vinden.
Klopt dit vehaal of is het een broodje aap verhaal ?
Iemand hier ervaring mee ?
Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:40
4-16-4 of 5-15-4, ik zou puur 5-15-4 kiezen om het feit dat je dan aan de buitenkant een sterkere ruit hebt, en meer geluidsdemping (alhoewel ik benieuwd ben hoeveel die ene millimeter daadwerkelijk zal dempen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33

tijmeng

Panasonic 7J

Demping komt deels door iets dikker glas, maar ook doordat beide ruiten een andere eigenfrequentie hebben door hun andere dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
De glasdikte van het buitenste glas wordt mede bepaald door bijvoorbeeld het windgebied waar je zit. Zit je met je boerderij aan een open veld zal je buitenste glas dikker zijn dan je boerderij midden in een woonwijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28

RvV

Ik zou alleen al 5-15-4 bestellen omdat er anders een grotere kans is dat ze het andersom erin zetten omdat ze niet zien wat het buitenblad is. Leer mij bouwvakkers kennen, haha.

Y'24