Upgrade videokaart naar RX7900XTX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelenLeuk
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 23:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, 90Hz op een Ultra wide 34" scherm, Total warhammer III, World of Tanks, Farming simulator 25. PC staat in de woonkamer, vandaar dat ik mijn huidige GPU, helemaal zat ben, Elke moment schiet de fan aan van 50-100% en schrik je bijna wezenloos. En mijn omgeving irriteert zich er ook aan.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 TURBO 10G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1100,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alles behalve GPU
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 262,16€ 262,16
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 98,70€ 98,70
1BehuizingenFractal Design Define R5 Titanium€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 61,55€ 61,55
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD_Black SN850 1TB (zonder heatsink)€ 240,63€ 240,63
Totaal€ 663,04

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel een nieuwe GPU

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel klaar met Nvidea

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluid tijdens vol verbruik

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Welke video kaart raden jullie aan van dit lijstje? Ik denk zelf aan de Powercolor vanwege de goede koelingresultaten. Maar andere hebben weer 3 connecties nodig en ik heb er nu maar twee. Trekt mijn voeding dit wel?

1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.099,-€ 1.099,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 1.045,-€ 1.045,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.097,19€ 1.097,19
Totaal€ 3.241,19

[ Voor 14% gewijzigd door SimpelenLeuk op 24-03-2025 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ben zelf persoonlijk altijd fan van Powercolor en Saphire en die hellhound kun je nu krijgen voor 970 bij alternate. Maar kijk ook naar een 9070xt als je iets van raytracing wilt gaan doen.

En is het trouwens niet een beter idee om gewoon de fancurve aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelenLeuk
Een fan curve heb ik geprobeerd, dat zorgde ervoor dat de gpu fan niet te snel omhoogschoot, maar het blijft een warme gpu met de deze cooling architectuur.

https://tweakers.net/reviews/13022/radeon-rx-9070-en-9070-xt-waar-nvidia-spartelt-overtuigt-amd.html

Als bovenstaande leesm is de 9070xt ook interessant, maar heeft een PCIE 5 interface en een 3x8pins aansluiting ipv 2x. Dan kan ik toch niet de volledige capaciteit benutten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Even over de duim genomen, maar ik verwacht dat de 7900 XTX niet direct een upgrade is t.o.v. een 3080.

De 7900XTX is zeker iets beter, maar geen '1000 euro' beter.

Als het fanlawaai een probleem is zou ik eerder investeren in waterkoeling met custom stille koelers. Maar dan ben je denk ik ook al snel 300 euro kwijt voor een custom loop.

Een stillere kast zou eventueel ook een optie zijn.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
Je kan de fanshroud eraf halen en een stillere case fan erop monteren met wat tiewraps. Die kun je met een verloop kabeltje op de printplaat van je kaart pluggen of gewoon in je moederbord prikken. Het werkt echt een stuk beter dan je denkt, zeg ik uit ervaring. Zie hieronder mijn, inmiddels vervangen, GTX 1080.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EcBqzcrZJ76uYgIGf0Djq3MGZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvTTT0EhE9iKO2rQahFtPnJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het iets grondiger aangepakt met een aftermarket heatsink van Rajintek, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Hij is er wel voor jouw kaart trouwens https://www.raijintek.com..._detail.php?ProductID=180 al weet ik niet hoe goed de voorraden zijn

In mijn geval ging ik van enorm lawaai en 77 graden naar effectief stil en 55 graden onder load. De fans in de foto zijn Corsair ML120 Pro's en die draaide ik tussen de 900 en 1000 rpm van 50-80 graden.

Je kan natuurlijk ook gelijk even de koelpasta vervangen met iets high ends. De kaart in bovenstaande foto is door de jaren heen met 15-20 graden gestegen onder load door pasta degradatie. Na een repaste zakte de temperatuur naar het niveau van toen ik de mod net gedaan had.

Google maar eens op GPU deshroud of 3080 deshroud. Ik ben ver van de enige

Je kunt ook de heatsink van het Gaming OC model op Ali proberen te scoren. De PCB past. Je moet alleen iets met de 8 pins die op een andere plek zitten, maar die zitten voor zover ik weet los en dus je dus ook gewoon laten hangen.

[ Voor 39% gewijzigd door youridv1 op 25-03-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Denk dat de 7900 XTX de 300 euro meerwaarde niet waard is tov 9070 XT.

Deze modellen zijn het stilste:
"When it came to noise levels, the Asrock Taichi, Sapphire Pure, and Nitro+ were virtually silent, producing less noise than our case fans."
https://www.techspot.com/review/2961-amd-radeon-9070-xt/

Daarbij is je behuizing wel eentje welke moeite heeft met lucht aanzuigen door al die dikke filters en weinig ventilatiegaten. Als stilte echt belangrijk is, dan kan je ook die apart honderd euro besparing steken in een stille kast.

[ Voor 27% gewijzigd door Dekar op 25-03-2025 09:38 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Dekar Het prijsverschil is in het gunstigste geval 200 euro zo lang de 9070XT nog voor minimaal 850 over de toonbank gaat. In werkelijkheid is het eerder 150 euro als je zaken als Max ICT, Bol Plaza en Caps negeert.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 25-03-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

SimpelenLeuk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:37:
Als bovenstaande leesm is de 9070xt ook interessant, maar heeft een PCIE 5 interface en een 3x8pins aansluiting ipv 2x. Dan kan ik toch niet de volledige capaciteit benutten?
Irrelevant, zelfs met een RTX5090 heb je geen baat bij PCIe 5 t.o.v. 4 (en zelfs t.o.v. 3 nauwelijks).

De 9070XT heeft zowel 2x8 pins varianten (304W) en 3x8 pins varianten (340W), ook de XTX heeft modellen met 2 en 3 aansluitingen. Alleen de Hellhound in je lijstje heeft er 2.

Maar nee, dat gaat geen problemen opleveren. Je hebt een prima voeding welke 4x 6+2 connectoren heeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelenLeuk
youridv1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:11:
Je kan de fanshroud eraf halen en een stillere case fan erop monteren met wat tiewraps. Die kun je met een verloop kabeltje op de printplaat van je kaart pluggen of gewoon in je moederbord prikken. Het werkt echt een stuk beter dan je denkt, zeg ik uit ervaring. Zie hieronder mijn, inmiddels vervangen, GTX 1080.
[Afbeelding]

Ik heb het iets grondiger aangepakt met een aftermarket heatsink van Rajintek, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Hij is er wel voor jouw kaart trouwens https://www.raijintek.com..._detail.php?ProductID=180 al weet ik niet hoe goed de voorraden zijn

In mijn geval ging ik van enorm lawaai en 77 graden naar effectief stil en 55 graden onder load. De fans in de foto zijn Corsair ML120 Pro's en die draaide ik tussen de 900 en 1000 rpm van 50-80 graden.

Je kan natuurlijk ook gelijk even de koelpasta vervangen met iets high ends. De kaart in bovenstaande foto is door de jaren heen met 15-20 graden gestegen onder load door pasta degradatie. Na een repaste zakte de temperatuur naar het niveau van toen ik de mod net gedaan had.

Google maar eens op GPU deshroud of 3080 deshroud. Ik ben ver van de enige

Je kunt ook de heatsink van het Gaming OC model op Ali proberen te scoren. De PCB past. Je moet alleen iets met de 8 pins die op een andere plek zitten, maar die zitten voor zover ik weet los en dus je dus ook gewoon laten hangen.
Dit is wel een interessante richting. Ik had wel closed loop water coolers gezien, maar vond ik prijzig.
Hoe zijn de risico's om dit zelf te doen? Dit lijkt wel een stapje complexer dan een PC bouwen.
D4NG3R schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Irrelevant, zelfs met een RTX5090 heb je geen baat bij PCIe 5 t.o.v. 4 (en zelfs t.o.v. 3 nauwelijks).

De 9070XT heeft zowel 2x8 pins varianten (304W) en 3x8 pins varianten (340W), ook de XTX heeft modellen met 2 en 3 aansluitingen. Alleen de Hellhound in je lijstje heeft er 2.

Maar nee, dat gaat geen problemen opleveren. Je hebt een prima voeding welke 4x 6+2 connectoren heeft.
Fijn te horen dat de voeding en de de PCIe aansluiting geen bottleneck zijn. Ja ik heb nu een 2x pins aansluit. Missichien heb ik zolder nog een kabel liggen om naar 4x 6+2 te gaan ipv de 2 die ik nu gebruik.... Even zoeken vanavond.

Qua videokaart benchmarks komt de RX7900XTX beter uit de ranking dan den 9070XT. Hoe zit het dan met het Raytracing argument?

[ Voor 18% gewijzigd door SimpelenLeuk op 25-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dit is wel een interessante richting. Ik had wel closed loop water coolers gezien, maar vond ik prijzig.
Hoe zijn de risico's om dit zelf te doen? Dit lijkt wel een stapje complexer dan een PC bouwen.
Ja, het is iets complexer maar niet heel erg. Als je de heatsink zelf laat zitten is de kans op kapot maken vrijwel nul. Als je de heatsink los maakt, dan heb je eigenlijk hetzelfde risico als met custom loops. Heel voorzichtig de die schoonmaken met een alcohol doekje. Proberen uit de buurt te blijven van de kleine SMD's rondom die core en je moet echt zorgen dat je de schroeven rondom de GPU (die het zware werk doen) goed kruislings aandraait omdat er geen heatspreader over de core zit. Maar het valt echt reuze mee.

Als je de originele turbo heatsink laat zitten is dit bovendien een avontuurtje van enkele tientjes voor de fan(s). Dus het proberen waard lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 25-03-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelenLeuk
youridv1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Ja, het is iets complexer maar niet heel erg. Als je de heatsink zelf laat zitten is de kans op kapot maken vrijwel nul. Als je de heatsink los maakt, dan heb je eigenlijk hetzelfde risico als met custom loops. Heel voorzichtig de die schoonmaken met een alcohol doekje. Proberen uit de buurt te blijven van de kleine SMD's rondom die core en je moet echt zorgen dat je de schroeven rondom de GPU (die het zware werk doen) goed kruislings aandraait omdat er geen heatspreader over de core zit. Maar het valt echt reuze mee.

Als je de originele turbo heatsink laat zitten is dit bovendien een avontuurtje van enkele tientjes voor de fan(s). Dus het proberen waard lijkt mij.
Ja maar nu kan ik de kaart nog goed verkopen verwacht is.Al is de investering is een stuk minder.
Al mag ik geen woderen in prestatie verwachten met een nieuwe kaart, maar wel in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Voor een 3080 vang je ~350 euro volgens de V&A. Dus je bent nog steeds 500-650 euro kwijt onderaan de streep.
De modificatie die ik voorstel is ook niet destructief. Bij verkoop kan je hem gewoon terug naar origineel bouwen.
Die shroud zit gewoon met schroefjes vast en een GPU repasten is ook niet destructief en is aan te raden aan iedereen die al meer dan 5 jaar met een videokaart doet.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 25-03-2025 11:22 ]

Pagina: 1