Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnypcb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-04 18:05
Mijn vraag
...
Voor het drukken van een boek moeten de foto's 300 dpi zijn om een kwalitatieve afdruk te hebben

Kan ik foto's die 96 dpi hebben laten upscalen naar 300 dpi om de gewenste afdrukkwaliteit te hebben

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Adobe photo
Dank voor het antwoord

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Marc H

- - Is wakker - -

te weinig informatie om zo serieus een antwoord te kunnen geven.

Ho groot zijn de foto's, in pixels. Dus bijvoorbeeld 800 pixels breed, bij 600 pixels hoog.
Hoe groot worden ze afgedrukt, in centimeters?

van 96 DPI naar 300 dpi is een vergroting van een fractie meer dan factor 9, of om het aanschouwelijk te maken, van elke pixel moeten er negen pixels gemaakt worden, dan kom je uit op 288 DPI. Dit omdat de pixels per inch zowel horizontaal als verticaal opnieuw berekend moeten worden. Natuurlijk kan je met software de foto wel wat na verscherpen, maar of het echt mooi wordt?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Dpi is een functie van pixels per centimeter. Je kan de foto kleiner printen om op 300dpi te komen. Je kan uiteraard een foto upscalen, maar je komt dan in csi enhance dingen. Je bent pixels erbij aan het bedenken. Een upscaling algoritme kan het geheel blurry, pixelig, of gek acryl achtig er uit laten zien. Er zijn uiteraard grenzen, zeker voor stilstaand beeld. Een 160*90 pixels beeld wat met 300dpi naar iets van A4 formaat moet wordt nooit mooi, zelfs niet met de beste ai upscaler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47
Wat hierboven al staat, dat is niet zomaar mogelijk. Ik vraag me ook af wat
is. Zelf ken ik alleen Adobe Photoshop, maar misschien heb ik een ander product uit die stal over het hoofd gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnypcb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-04 18:05
Ik gebruik Adobe Photoshop elementen

De foto's die ik in een boek wil publiceren zijn 10.25 cm op 7.45 cm in een A4

Een groot aantal zijn 96dpi en 220 dpi
Voor de drukker moet het 300 dpi zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Marc H

- - Is wakker - -

je mist nog iets:
Marc H schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:03:

Ho groot zijn de foto's, in pixels. Dus bijvoorbeeld 800 pixels breed, bij 600 pixels hoog.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Heb je een voorbeeld van een foto? Of heb je de negatieven nog? Negatieven van film 35mm scan ik op 3600 dpi, en dat is ver voorbij de korrel grootte.

Als het digitale foto's zijn is het natuurlijk een ander verhaal, maar met welk materiaal werk je?

edit: en als het geprinte foto's zijn op papier dan moet scannen op 1200 dpi geen probleem zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 24-03-2025 23:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-08 22:05
Wat is je bronmateriaal? Als het screenshots van de computer zijn, niet aanpassen! Dat is nu eenmaal geen 300dpi (behalve op high end schermen tegenwoordig). Ik ben wel eens een computer boek doorgebladerd waar alle screenshots er als ontzettend geblurred plaatje in stonden, omdat alles blijkbaar groepsgewijs was opgeblazen.
Tegenwoordig zijn er veel goed tools om foto's en digitaal werk (relatief) goed op te blazen, zoals bv. Upscayle. Maar als je bronmateriaal gewoon klein is (bijvoorbeeld icoontjes of knoppen uit een interface), druk die dan gewoon af met 96dpi, enige zorg is wel dat ze niet gedrukt worden met 300dpi, want dat is te klein.
Vertel je drukker dat er screenshots in zitten die nu eenmaal geen 300dpi zijn, dan kan hij die waarschuwingen negeren (risico dat daar mogelijk ook foto's onder vallen is dan voor jou).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ronnypcb schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:55:
Ik gebruik Adobe Photoshop elementen

De foto's die ik in een boek wil publiceren zijn 10.25 cm op 7.45 cm in een A4

Een groot aantal zijn 96dpi en 220 dpi
Voor de drukker moet het 300 dpi zijn
Wat @Marc H daarboven zegt, hoe groot zijn de afbeeldingen in pixels? Dit is vrij essentiële informatie.
Voorbeeld: een foto van 3000x2000 pixels op 96 DPI is 79,38x52,92 cm, en dezelfde foto op 300 DPI is 25,4x16,93 cm.
Je kunt de DPI waarde aanpassen zonder de pixels aan te tasten, dat ik wat ik in eerste instantie aan zou raden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je afbeeldingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:34
Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt en gezien je zeer summiere deelname aan dit topic, is het misschien beter om het maken van dit boek met foto's voor publicatie uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Gezien het gebrek aan deelname van de vraagsteller en het ook niet verstrekken van gevraagde (essentiele) informatie, namelijk hoeveel bij hoeveel pixels is de afbeelding (afbeeldingen zelf hebben geen DPI), gooi ik deze op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 09-04-2025 14:35 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.