Bitcoin Quantum computing gevaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_u_t_c_h_i_e_
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-03 13:33
Beste lezers,

Ik overweeg te investeren in crypto en ben momenteel bezig met onderzoek. Ik begrijp dat een van de risico’s is dat kwantumcomputing de blockchain-technologie achter crypto zou kunnen doorbreken. Hoewel velen beweren dat dit ver in de toekomst ligt, zet het mij aan het denken en vraag ik me af of mijn bezorgdheden gegrond zijn:
  • Het zal nog wel even duren voordat kwantumcomputing daadwerkelijk bruikbaar is om de blockchain te kraken, waardoor deze zijn waarde verliest. Bovendien zullen er tegen die tijd waarschijnlijk ook antikwantumoplossingen ontwikkeld worden om ons te beschermen tegen dergelijke aanvallen.
Maar wie zegt dat het nog lang zal duren voordat kwantumcomputing op deze manier ingezet wordt? Kunstmatige intelligentie helpt ons immers om nieuwe technologieën te ontwikkelen en verbeteren – en dat in een exponentieel tempo. Misschien zorgt AI er binnen twee jaar wel voor dat kwantumcomputing volledig operationeel is? Dat lijkt mij een redelijke gedachte.

Stel nu dat overheden niet eens bekendmaken dat zij kwantumcomputers operationeel hebben en eerst voor zichzelf een oplossing ontwikkelen om zich ertegen te beschermen. Vervolgens verkopen zij al hun crypto, waardoor kwantumcomputing de markt doet crashen, en kopen de rijken als eersten massaal een nieuwe, kwantumresistente cryptocurrency in. Is dat mogelijk?

Het belangrijkste is denk ik dat wij, de gewone mensen, vaak pas te weten komen wanneer kwantumcomputing een daadwerkelijk gevaar dreigt te vormen. Dit kan van de ene op de andere dag gebeuren. Misschien beschikt China als eerste over een volledig operationele kwantumcomputer. Ik zie al voor me dat de Amerikanen Bitcoin als reserve gaan aanhouden, terwijl de Chinezen met hun kwantumtechnologie eerder stappen ondernemen.

Mis ik iets, of heb ik misschien een punt?

Benieuwd naar jullie mening.

[ Voor 33% gewijzigd door D_u_t_c_h_i_e_ op 24-03-2025 17:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je hebt een punt. Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_u_t_c_h_i_e_
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-03 13:33
Goed om te horen dat ik de oplossing heb gevonden waardoor Bitcoin niet gaat werken en iedereen zijn geld gaat kwijtraken?? Ik hoop ook dat er iemand komt die mijn hele idee van de baan weet te te vegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het Bitcoin protocol kan aangepast worden. Bitcoin quantum proof maken zou dan ook mogelijk moeten zijn.

Zie bijvoorbeeld hier voor meer info: https://thequantuminsider...e-to-meet-quantum-threat/
To mitigate this risk, Bitcoin developers could replace SHA-256 with a quantum-resistant hash function. Such an upgrade would require widespread consensus among miners and nodes but is technically feasible, given the cryptocurrency’s history of incremental improvements.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Dido

heforshe

Tsja, niet alleen de BitCoin block chain loopt risico.

Op het moment dat kwamtumcomputers echt een ding worden zullen waarschijnlijk alle bestaande encrypties op de schop moeten. De methodes die nu als veilig gelden, zijn dat vooral omdat het op dit moment gewoon te lang duurt om te kraken (en alle moderne encryptiealgoritmes zijn in principe alleen brute-force te kraken).

Kwantumencryptie zal dus anders moeten gaan werken dan onze huidige methodes, en daar wordt echt al wel aan gewerkt.

Ook voor de block chain zal een kwamtumversie moeten worden ontwikkeld, maar het zou mij verbazen als daar nog niemand mee bezig is - kwantumcomputers bestaan immers al, alleen nog niet op grote schaal. Je kunt tijd reserveren om gebruik te maken van een paar qubits. Het wordt pas echt interessant als er computers met miljoenen qubits actief worden.

Microsoft heeft recent trouwens een doorbraak geclaimd in de vorm van hun Majorana chip. Die draait nog steeds bij een absurd lage temperaturen, maar is veel minder gevoelig voor verstoringen van buitenaf.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:50
Bitcoin protocol wordt ook elke dag doorontwikkeld. AI gaat niet zorgen voor quantumcomputing, want dan bestaat het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Misschien zorgt AI er binnen twee jaar wel voor dat kwantumcomputing volledig operationeel is? Dat lijkt mij een redelijke gedachte.
:D _O-

Hebben we al AI dan?

Edit: alsof hij meeleest: https://www.wheresyoured.at/optimistic-cowardice/

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2025 18:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Dido

heforshe

D_u_t_c_h_i_e_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:36:
Misschien zorgt AI er binnen twee jaar wel voor dat kwantumcomputing volledig operationeel is? Dat lijkt mij een redelijke gedachte.
Om my, die zin had ik in eerste instantie helemaal overheen gelezen :D

Het is eerder andersom, als QC volwassen wordt zou dat de weg naar echte AI kunnen openen, niet andersom. AI zoals we die nu hebben is welliswaar Artificial, maar zeer zekjer niet Intelligent.

Maar goed, de eerste toepassingen waar QC voor grote doorbraken zou kunnen gaan zorgen is bijvoorbeeld gezondheidszorg, en dan met name in het virtueel uittesten van de werking van mogelijke nieuwe medicijnen. Met QC zijn dergelijk simulaties niet alleen sneller, maar vooral veel gedetailleerder en dus betrouwbaarder te doen, waardoor we straks veel minder "kandidaat-medicijnen" IRL hoeven te testen. De droom is dat een computer straks kan vertellen welke chemicalien we moeten maken om een nieuwe ziekte te bestrijden.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

franssie

Save the albatross

@D_u_t_c_h_i_e_ op zich een leuke gedachtengang, wel iets om over na te denken.
Ja alles met de dan verouderde encryptie kan onderuit gehaald worden, dus lijkt me Crypto ook.
Overheden zouden dolblij zijn als ze encryptie zouden kunnen doorbreken en hebben dan er geen belang bij om dat gelijk te delen (zie de crypto phones die gehacked werden door NL en FR), dit gaat al terug naar de Romeinen en recentelijker de Enigma in onze geschiedenis.

Een grote long positie (bezit) van crypto is sowieso erg risicovol omdat er geen onderliggende waarde is, maar dit verkleint het risico niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootjeVaren
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 13:29
Aluhoedje gehalte in dit topic is best groot. Overigens ging het in de SC recent ook over crypto en Quantum tech.

Ik quote even schaamteloos mezelf. Ik begreep dat @Wiley99 hier ook wel wat kaas heeft van gegeten.

Maar zeggen dat AI een stroomversnelling zal creëeren in de richting quantum tech is mij wel wat kort door de bocht.
BootjeVaren schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Dat is echt nog mijlenver.

Shor's algo zal private keys kunnen afleiden van public keys. Maar hiervoor zal je een quantum computer nodig hebben met miljoenen stabiele qubits. Ter illustratie: Quantum chip van IBM heeft er momenteel 1000.

Overigens zijn er meerdere mogelijkheden om dit te gaan counteren:

-Protocol update die alle bitcoins migreert naar naar nieuwe quantam-safe adressen. Soort van hard fork.
-Quantum-safe signatures naast bestaande. Oude adressen blijven kwetsbaar (zoals de 1 mil BTC van Satoshi). Je zal dus je BTC naar een nieuw adres moeten sturen.

En er zijn er nog wel zoals een L2 creëeren die dit allemaal managet maar dien zijn allemaal veel minder betrouwbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:36
Of de quantum computing problematiek je van investeren in crypto moet weerhouden kun je alleen zelf bepalen. Maar ik denk persoonlijk wel dat qc het minste van je zorgen zou moeten zijn. (Verdiep je liever in zaken als: hoe investeer je verstandig, in welke crypto, voor welke tijdspanne, wat is je exitplan, hoe bescherm je jezelf tegen scams en vooral tegen 'get rich quick' fomo want dat zal je vrijwel zeker niet lukken).

Als je je zorgen maakt over qc bij crypto, realiseer je dan iets nauwkeuriger wat sommige anderen al aanhaalden. Zoals @BootjeVaren al noemt, bestaat het algoritme al (sinds de jaren 90 van de vorige eeuw) om pki paren te ontsleutelen. QC zorgt er op een gegeven moment voor dat dit binnen afzienbare tijd uitkomsten oplevert.
Realiseer je ook dat alle hedendaagse versleuteling hetzelfde principe/dezelfde algoritmes als crypto gebruikt. Dus zowat alles wat op het internet, in bedrijven, in datacenters, bij banken, bij overheden, op jouw laptopje thuis gebeurt hetzelfde risico loopt als wat jij schetst.
Dan staat ook je veilige verbinding met tweakers 'open', of de verbinding van je bankapp. Je wachtwoordenkluis, no worries, allemaal open. Of je versleutelde harddisk die nu nog onbruikbaar bij die boze overheidsdienst ligt opgeslagen, maar dan opeens ontsleuteld kan worden.

Bedenk ook dat de uitdaging van quantum computers een 'hardwareprobleem' is, geen softwareprobleem waar AI even wat Python code voor schrijft.

Er wordt op veel plekken in de wereld aan gewerkt en net zoals met veel andere uitvindingen zullen de ontwikkelingen elkaar snel volgen. Het wiel werd ook niet maar op één plek uitgevonden. En zo zullen ook oplossingen worden bedacht voor het probleem. Maar het zal zeker ook genoeg enorme uitdagingen opwerpen en er zullen ook best wat 'geheimen' ontrafeld worden.

De kans op zo'n scenario als jij schetst, echter, een kwaadaardige overheid die dit geheim kan houden om al haar Bitcoin snel te verkopen, is best klein. Niet alleen omdat het geen probleem is dat je "in je eentje" even snel oplost, of geheim kan houden. Ze zouden zichzelf daarna direct in chaos storten, want de valuta waar ze hun crypto in omzetten is opeens net zo kwetsbaar. Bij de gewone (centrale) bank hoef je het niet meer te stallen en de paniek in de wereld zal er ook weinig van heel laten.

Heel goed dat je nadenkt over de risico's van investeren in zaken die je niet helemaal begrijpt. Belangrijk is dus om de juiste risico's te onderscheiden en ze op hun juiste waarde te schatten. Er zijn grotere / voor de hand liggender risico's om te onderzoeken dan quantum computing. Bijvoorbeeld geld investeren dat je niet kan missen, de verkeerde crypto's kiezen, naar de verkeerde mensen luisteren (lees: alle influencers), in scams trappen, snel rijk willen worden zonder kennis, snel rijk willen worden met kennis, geen plan voor de op- en afbouw van je verschillende investeringen, alle eieren in één mandje, dat soort dingen.

In het NK en in mindere mate het SC topic (stamkroeg, je moet er even doorheenkijken) kun je daar zat feedback over krijgen en vinden.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Pagina: 1