Meldcode delen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 15:44
Volgende week wordt mijn auto gekocht door een koper, dan wordt hij overgeschreven en betaald.

Nu vraag hij om de meldcode om alvast een verzekering te kunnen regelen, kan ik deze meldcode gewoon delen zonder risico's?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
De meldcode zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, die kan je zonder problemen delen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 15:44
Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:01:
De meldcode zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, die kan je zonder problemen delen.
Ok dank je voor het snelle antwoord .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:55
Ik heb exact dezelfde vraag. Morgen verkoop ik mijn auto en de nieuwe eigenaar (die nog niet heeft betaald) vraagt om de meldcode om de verzekering te regelen.

Kan iemand bevestigen dat ik de 4-cijferige meldcode inderdaad zonder problemen kan delen vóór de verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:37
Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:01:
Dat kan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21

NSG

Je weet niks!

Verzekering afsluiten is een paar minuten werk, dus geen idee waarom iemand dat alvast zou willen doen. Maar goed, zoals al benoemd kan je die gewoon delen.

Het delen van de tenaamstellingscode daarentegen is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MOOS schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:19:
Ik heb exact dezelfde vraag. Morgen verkoop ik mijn auto en de nieuwe eigenaar (die nog niet heeft betaald) vraagt om de meldcode om de verzekering te regelen.

Kan iemand bevestigen dat ik de 4-cijferige meldcode inderdaad zonder problemen kan delen vóór de verkoop?
Ik neem aan dat hier wel een juridisch rechtsgeldige koop/verkoop-overeenkomst is gesloten (voor betaling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

NSG schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:55:
Verzekering afsluiten is een paar minuten werk, dus geen idee waarom iemand dat alvast zou willen doen.
Omdat je buiten kantooruren het dramateam van de verzekering aan de lijn krijgt (indien het telefonisch moet) En dan is het afsluiten van een verzekering een grandioos drama omdat die mensen er vaak geen handigheid in hebben, dan duurt het telefoontje 30-45min ipv 10min.

Maar meldcode zegt niks verder, die kun je bij veel voertuigen zelfs op de parkeerplaats van de supermarkt wel vinden door even door de ruit heen te kijken, chassisnummer staat daar vaak onder.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:55
4x2 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Omdat je buiten kantooruren het dramateam van de verzekering aan de lijn krijgt (indien het telefonisch moet) En dan is het afsluiten van een verzekering een grandioos drama omdat die mensen er vaak geen handigheid in hebben, dan duurt het telefoontje 30-45min ipv 10min.

Maar meldcode zegt niks verder, die kun je bij veel voertuigen zelfs op de parkeerplaats van de supermarkt wel vinden door even door de ruit heen te kijken, chassisnummer staat daar vaak onder.
Bedankt! Dat is inderdaad ook de reden. Meneer heeft zijn verzekeringen lopen via een kleinere tussenpartij die buiten kantoortijden niet bereikbaar is. Omdat hij de auto in de avond komt ophalen, wil hij de verzekering graag alvast regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Verzekering afsluiten is een paar minuten werk, dus geen idee waarom iemand dat alvast zou willen doen. Maar goed, zoals al benoemd kan je die gewoon delen.
Waarom niet? Ik vind het persoonlijk ook prettig om vooraf mijn verzekering geregeld te hebben. Je zal maar net een verzekering willen afsluiten en dat de verzekeraar een storing heeft waardoor dit niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:04:
Ik neem aan dat hier wel een juridisch rechtsgeldige koop/verkoop-overeenkomst is gesloten (voor betaling).
En wat heeft dat te maken met het delen van de meldcode? Dat is echt irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TheBrut3 Wel indirect relevant als er nog niet betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
turkeyhakan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Waarom niet? Ik vind het persoonlijk ook prettig om vooraf mijn verzekering geregeld te hebben. Je zal maar net een verzekering willen afsluiten en dat de verzekeraar een storing heeft waardoor dit niet kan.
Mijn ervaring is dat een mailtje/belletje al voldoende is. Vaak is het al prima om de meldcode te geven met de datum van ingang en soort verzekering en kun je de rest achteraf wel regelen. Dit werkte bij verschillende verzekeraars, maar ik weet natuurlijk niet of ze dat allemaal zo doen. Wel zorgde ik dan vooraf dat ik een mailtje had met de bevestiging dat dit zo kon.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Want? Men kan niks met een meldcode. Het zijn geen spannende gegevens ook. Zoals eerder aangegeven, wanneer iemand de meldcode van mijn auto zou willen, dan kijkt men even door de voorruit en klaar. Er hoeft echt geen getekend koopcontract te zijn en al helemaal geen betaling voordat je de meldcode geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:52:
Want? Hooguit dat diegene dan een auto verzekert die niet van hem is. Maar daar merk je als verkoper niets van, zelfs niet als de koop niet door gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:52:
Je kan deze code gewoon bij bijna elke auto (op straat) lezen bij de voorruit. Het zijn gewoon de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. Niet echt een groot geheim dus.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo vergaat de wereld door miscommunicatie en verkeerd begrepen te worden .... 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40

Je kunt ook geweigerd worden. Bijvoorbeeld wanneer je een auto aanschaft met meer dan 150PK en minder dan 5 schade vrije jaren hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
De meldcode is een "publiek getal", elke auto vanaf 2000 heeft verplicht het chassisnummer zichtbaar. Het is tevens een getal (net als het hele chassisnummer) waar je helemaal niks mee kan. Het heeft, behalve voor identificatie doeleinden, voor de gemiddelde burger geen enkele waarde.

De verzekering gebruikt de meldcode overigens enkel om te controleren of het juiste kenteken verzekerd wordt. De combinatie kenteken + meldcode is niet 100% uniek, maar voldoende om met zekerheid vast te stellen dat het juiste voertuig verzekerd wordt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dat doe je omdat het kan en voorkomt dat je onverzekerd rond moet rijden. Als net op het moment dat jij het nodig hebt de verzekering niet bereikbaar is of zijn werk niet kan uitvoeren dan sta je daar met je auto te kijken. Tevens is het voor de meeste mensen gewoon fijn om te weten dat als ze een auto op dag X gaan ophalen dat de auto dan verzekerd is en je geen rekening hoeft te houden met bijvoorbeeld bereikbaarheid van een verzekeraar. Zeker in deze tijd waarbij je als burger je auto 24/7 kan overschrijven. Vroeger was dat anders, toen had je te maken met openingstijden van het RDW en het RDW loket waar je heen moest.

Ik ken eigenlijk niemand die pas een verzekering gaat regelen als hij/zij bij de verkoper van een auto aankomt. Iedereen die ik ken doet dit enkele dagen van te voren, na het sluiten van de verkoopovereenkomst. Een beetje fatsoenlijke garage adviseert je dit ook na het tot stand komen van de koop en voor het ophalen van de auto.
Inderdaad, want daarmee kan je eigenaar worden van het voertuig. Die deel je pas als de betaling rond is als je verstandig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 08:06

MLLL

Palm Treo 650

Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Dat doe je omdat het kan en voorkomt dat je onverzekerd rond moet rijden. Als net op het moment dat jij het nodig hebt de verzekering niet bereikbaar is of zijn werk niet kan uitvoeren dan sta je daar met je auto te kijken. Tevens is het voor de meeste mensen gewoon fijn om te weten dat als ze een auto op dag X gaan ophalen dat de auto dan verzekerd is en je geen rekening hoeft te houden met bijvoorbeeld bereikbaarheid van een verzekeraar. Zeker in deze tijd waarbij je als burger je auto 24/7 kan overschrijven. Vroeger was dat anders, toen had je te maken met openingstijden van het RDW en het RDW loket waar je heen moest.

Ik ken eigenlijk niemand die pas een verzekering gaat regelen als hij/zij bij de verkoper van een auto aankomt. Iedereen die ik ken doet dit enkele dagen van te voren, na het sluiten van de verkoopovereenkomst. Een beetje fatsoenlijke garage adviseert je dit ook na het tot stand komen van de koop en voor het ophalen van de auto.
Ik heb talloze auto's verzekerd 1 minuut na het overschrijven van de auto.

Een mailtje naar je tussenpersoon is afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MLLL schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Ik heb talloze auto's verzekerd 1 minuut na het overschrijven van de auto.
Ik heb geloof ik niet gezegd dat dit niet zou kunnen? En anderen volgens mij ook niet. En het is ook gewoon toegestaan, er is geen wet die je verplicht je voertuig te verzekeren vóór deze op je naam staat.
Een mailtje naar je tussenpersoon is afdoende.
En dan maar hopen dat ze het direct lezen en direct verwerken. Zal ongetwijfeld goed gaan in de meeste gevallen, zeker als je het vooraf afspreekt. Maar dan had je net zo goed het kenteken + meldcode kunnen doorgeven.

Uiteindelijk is het allemaal simpel, vanaf de dag dat de auto op je naam staat moet hij verzekerd zijn. Het maakt niet zoveel uit of je dat om 00:00:01 regelt of om 23:59:59. Als je tussenpersoon (waarom zou je die nodig hebben eigenlijk?) het niet direct regelt en je zou een ongeval krijgen dan heb je op zijn minst een vervelende situatie en discussie. Het zal ongetwijfeld wel goed komen, maar waarom zou je dat risico nemen? Het is niet dat het geld of moeite scheelt.

Persoonlijk zou ik geen meter met een auto rijden waarvan ik niet zeker weet dat hij verzekerd is. Niet omdat ik bang ben dat het niet goed gaat komen als ik de juiste stappen heb ondernomen, maar die discussie wil ik niet hebben. Ik zie ook niet echt in waarom je op stel en sprong zou moeten verzekeren, het overgrote deel van de mensen in Nederland zullen niet op zaterdagochtend naar de verkoper gaan en een auto kopen en meenemen. Het is geen pakje boter uit de supermarkt. Er is voor de meeste mensen tijd zat om het vooraf te regelen. Voor handelaren is het nog veel makkelijker middels de bedrijfsvoorraad.

Maar als de situatie zich wel voordoet, bijvoorbeeld bij een particuliere koop, dan kan je inderdaad prima je verzekeraar of tussenpersoon contacten en de boel laten regelen. Er is geen enkele reden waarom dat niet kan.

[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Ik heb geloof ik niet gezegd dat dit niet zou kunnen? En anderen volgens mij ook niet. En het is ook gewoon toegestaan, er is geen wet die je verplicht je voertuig te verzekeren vóór deze op je naam staat.

[...]

En dan maar hopen dat ze het direct lezen en direct verwerken. Zal ongetwijfeld goed gaan in de meeste gevallen, zeker als je het vooraf afspreekt. Maar dan had je net zo goed het kenteken + meldcode kunnen doorgeven.

Uiteindelijk is het allemaal simpel, vanaf de dag dat de auto op je naam staat moet hij verzekerd zijn. Het maakt niet zoveel uit of je dat om 00:00:01 regelt of om 23:59:59. Als je tussenpersoon (waarom zou je die nodig hebben eigenlijk?) het niet direct regelt en je zou een ongeval krijgen dan heb je op zijn minst een vervelende situatie en discussie. Het zal ongetwijfeld wel goed komen, maar waarom zou je dat risico nemen? Het is niet dat het geld of moeite scheelt.
Nee hoor, bij al mijn verzekeringen die ik gehad heb was een melding voldoende om verzekerd te zijn. Dan was je simpelweg verzekerd vanaf het moment dat je het doorgegeven had, ook al was het dan nog niet allemaal verwerkt. Als bewijs kreeg je dan een bevestiging via mail waarin stond dat je vanaf dat moment verzekrd was.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
redwing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Nee hoor, bij al mijn verzekeringen die ik gehad heb was een melding voldoende om verzekerd te zijn. Dan was je simpelweg verzekerd vanaf het moment dat je het doorgegeven had, ook al was het dan nog niet allemaal verwerkt. Als bewijs kreeg je dan een bevestiging via mail waarin stond dat je vanaf dat moment verzekrd was.
Heb ik iets anders beweerd dan? Ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen eigenlijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:20:
[...]

Heb ik iets anders beweerd dan? Ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen eigenlijk?
Jij geeft aan dat ze het wel gelijk moeten lezen en verwerken, terwijl in de praktijk een mailtje al voldoende is. De automatische reply is dan al je bewijs, ongeacht of iemand het wel of niet gelijk verwerkt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21

NSG

Je weet niks!

turkeyhakan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Als je eigen verzekeraar niet bereikbaar is, dan sluit je het toch bij een willekeurige verzekering af. De volgend werkdag kan je het dan met je favoriete verzekeraar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit topic is qua topicstart te mager en de kick die eraan gegeven ook. Daarom gaat deze dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.