Opvullen rond gat +- 200mm betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:43
Op zolder rustigaan aan het voorbereiden van het leggen van een vloer, en onder een houten afdekplaatje kom ik een oud, wat ik vermoed, rook of afzuigkanaal tegen. In de ruimte onder deze vloer was hier al niks meer van te zien ten tijde van beginnen met stuccen daar, dus het is al een tijdje dicht :).

Nu zit dit onder een schuin dak, dus er zal nooit écht gewicht op deze plek komen staan, mijn idee is om het grotendeels op te vullen met een hiervoor geschikt purschuim, voornamelijk om te voorkomen dat er vocht van het zandcement mijn "mooie plafonnetje" bezoedelt, en dan de laatste 5cm op te vullen met een beetje (5cm) zandcement als dekvloer.

Hoogte thv het gat is nu +- 40cm, wat nog verminderd wordt straks als het dak verder afgewerkt wordt met isolatie en gipsplaat.

Er komt hierna een laminaatje overheen, dus het krijgt tenminste in mijn bewoningsduur weinig te verduren.

Aan de onderkant ga ik niks wijzigen, dat is gladgestuct en strak, ookal is het in het gat weinig strak :+.

Alternatieve oplossingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwfTYToWmnCU0EVtsgVHKCMibTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfezgN3yVI0pE1FXRmjxTFUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUfSC7XgvcDGJg_secgf5gbEZ8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORsMoTLLoiquAI4Hn7BZo7Yy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYsdPEgG-OSnKr7u7g0x1Io1pA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PmZAX176T8D5SGTWta1yNli.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je het met zandcement wilt afwerken zul je iets eronder moeten hebben wat stevigheid aanbrengt. Anders scheurt het zo weer kapot.

Een PIR of XPS plaat toepassen is misschien net wat drukvaster. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat die constructie daaronder goed vast zit.
Van die plaat kun je gewoon rondjes snijden die erin vallen en eventueel nog afwerken met schuim.

Dan de laatste 5cm zandcement toepassen.

Het is natuurlijk alleen maar dat het dicht en netjes is. Er komt, zoals je zelf al aangaf, geen druk op te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Paar gaatjes in de zijkanten boren (in het beton), houten plankje rond maken en in het gat stoppen (randjes toeschuimen met PUR of dichten met silicone). Dan wat metalen staafjes in de gaatjes stoppen, verbinden met het houten plaatje zodat dat het gewicht mooi gedragen wordt, en wat beton in doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
BlueKeenan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:57:
Als je het met zandcement wilt afwerken zul je iets eronder moeten hebben wat stevigheid aanbrengt. Anders scheurt het zo weer kapot.

Een PIR of XPS plaat toepassen is misschien net wat drukvaster. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat die constructie daaronder goed vast zit.
Van die plaat kun je gewoon rondjes snijden die erin vallen en eventueel nog afwerken met schuim.

Dan de laatste 5cm zandcement toepassen.

Het is natuurlijk alleen maar dat het dicht en netjes is. Er komt, zoals je zelf al aangaf, geen druk op te staan.
Op het oog zeg ik, die constructie daaronder is puur om een optisch gladde afwerking te realiseren, het lijkt een paar hoekijzertjes met een gipsplaatje ertegenaan, an sich prima natuurlijk omdat het plafond niet zoveel hoeft te hebben, al had ik er liever een dikke plaat hout met wat meer verankering in 't beton voor als je er "ooit" nog wat wil ophangen in die hoek.

Aan de andere kant zit het allemaal behoorlijk in een hoekje en is er fatsoenlijk in boren nauwelijks mogelijk.
naftebakje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
Paar gaatjes in de zijkanten boren (in het beton), houten plankje rond maken en in het gat stoppen (randjes toeschuimen met PUR of dichten met silicone). Dan wat metalen staafjes in de gaatjes stoppen, verbinden met het houten plaatje zodat dat het gewicht mooi gedragen wordt, en wat beton in doen.
Jullie beider advies ter harte nemend denk ik dat ik het gat op ga vullen met PUR (ik laat het gat liever verder niet leeg onder de plank) tot +- 8cm onder de bovenkant vloer, daar iets dragends op bevestigen als een dikke (ronde plank) dmv ankering in de wand van het gat.

Dan afvullen met een beetje beton en glad afstrijken.

Check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
Stukje bovenkant zandcement weghakken, gaat prima met beitel en hamer of vuist en er een paar rondstaf "inleggen". Als een soort grillrooster. Rest afpurren tot de top.

Of aan beide zijden een stukje inhakken en dan met twee z vormige ijzers een plateautje maken. Daar hout plankje op, rondpurren en volstorten met cement.

Beide methoden zorgen ervoor dat de druk van het cement of de vloer of whatever niet op de pur of op het dunne onderste plankje terechtkomt

[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 24-03-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Ga je trouwens echt beton gebruiken of bedoel je cement of zandcement voor het toplaagje? Check in ieder geval goed de minimale dikte van de laag die nodig is en houd met het leggen van de vloer rekening met de droogtijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Definitieve methode wordt, en is al deels in gang, met dank aan allen die gereageerd hebben ook @FitTiv

Gat vol-purren. Gister een beetje enthousiast begonnen, zonder na te denken over de post-expansie van PUR (en/of het rustig op te bouwen in lagen, want waarom zou je eerst even nadenken...), gelukkig zit het plafond er nog in :D. Vanavond even terugsnijden. En dan een rechthoek uithakken uit de dekvloer, 5x 8mm ijzer toevoegen, met 2x een dwarsijzertje voor de stabiliteit en volstorten met zandcement

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGnKlj_Im5ugFnDFghymbC0qUCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9HU1KFTAHRK3mzqbrSTUmyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik, wat we onder de vriendengroep liefkozend de "forbidden pizza" noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Mar.tin schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:24:
Dan afvullen met een beetje beton en glad afstrijken. Check.
Nee, @naftebakje bedoelt (neem ik aan, zou in ieder geval mijn advies zijn) zo'n 35cm beton; het hele gat vol bewapening en beton met net voldoende borg dat de boel op de verdieping eronder niet stuk gaat -> zo ver mogelijk terugbrengen tot origineel.

Dat gezegd, op die locatie zal er nooit heel veel gewicht op komen. Je wil vooral voorkomen dat als je er ooit wel iets neerzet (WTW unit of zo) je dwars door je reparatie heen boort.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Paul schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:22:
[...]
Nee, @naftebakje bedoelt (neem ik aan, zou in ieder geval mijn advies zijn) zo'n 35cm beton; het hele gat vol bewapening en beton met net voldoende borg dat de boel op de verdieping eronder niet stuk gaat -> zo ver mogelijk terugbrengen tot origineel.

Dat gezegd, op die locatie zal er nooit heel veel gewicht op komen. Je wil vooral voorkomen dat als je er ooit wel iets neerzet (WTW unit of zo) je dwars door je reparatie heen boort.
Zou inderdaad mooier zijn, het liefste had ik even ontdekt vóórdat ik alles liet stuccen dat het gat er zat (dit zat achter een achtergebleven kast op zolder). Dan had ik het direct even goed aangepakt en het weer "origineel" gemaakt.

Het is jammer, er zijn overwegend best een boel mooie keuzes gemaakt door de vorige (eerste) bewoner, alles kwaliteit kunstof kozijnen en HR++ ramen, goeie spouwisolatie, kruipruimte goed op orde.

En dan ook een aantal dingen dat je denkt "tja" zoals een dikke buitenkabel over de overloop, OVER een koof van een verwarmingsbuis heen, vol in het zicht door het trapgat naar zolder :+

Doch acht ik de kans dat er ooit meer dan een kilo of 50 op die plek terecht komt nihil, de ruimte onder het dak is nu al weinig, (komt op de foto's slecht over) en straks met 120mm isolatie en gips eronder nog kleiner, als het gat dan uberhaupt niet al voor méér dan 50% bedekt is door de dakafwerking.

Er komt voldoende wapening in het gat die steunt op de betonvloer dat ik niet verwacht dat dat issues oplevert.

Zal voor "de volgende" de reparatie voldoende markeren zodat als iemand ooit de vloer verwijdert, het duidelijk is dat het geen volbeton gat is, kunnen ze het met weinig moeite weer openen voor (wtw)ventilatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:22
Je bent al begonnen / bijna klaar. Iets meer werk (overkill wellicht), maar je had in de dekvloer ook een vierkant van 30x30 kunnen bikken en dan een tegel inleggen. Daarna afstrijken met wat cement. Kan nog steeds. De ruimte er tussenin had ik sowieso met pur gedaan.
Past het sjit ..... Pak je kit
Past het ruim ...... Pak je schuim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik had voor de gelegenheid mijn tshirt met "Do your best, caulk the rest" aangetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://ih1.redbubble.net/image.3190672373.6663/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Paul schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Wat ijzer in 10cm beton lijkt me meer dan genoeg hoor.
O ja, hier is het "vakmanschap eindigt waar silicone begint" :>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up513PMvF9j07l46TA49fhP19QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfRYHsTCZjPN7pwYb5hPTTu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j1xNAbvzPtRmEQS28gXXO2tgz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAccCEAIFG7XNBRPAVEpUnHj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smdOTHphIUDGQHUs60wTU4K3rxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0F5g7uUtjWMFsYRCaX0dfrk.jpg?f=fotoalbum_large

Tadaaaa gat gedicht, zelf erg tevree, mooier hoeft en wordt het niet denk ik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

There exists no such thing as overkill is wel toepasselijk denk ik...

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Haha perfect toch. Mooi eenvoudig opgelost zo.

En over 50 jaar.... "Zou hieronder een gevangenis gezeten hebben""
Pagina: 1