CPO bepaalt het maximumlaadtarief (marktwerking?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri001
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-04 10:49
Hebben jullie dit ook ontvangen? Een bericht van Road/e-flux waarin ze aangeven dat onze zakelijk geplaatste laadpaal geen hoger tarief mag krijgen dan 0,52 cent.
Hier in de straat staat een (langzamere) laadpaal die 0,61 cent + 0,30 cent connectietarief vraagt.

- Een DC laadstation voor 0,52 cent is niet te duur
- Al onze (voorbereidings)kosten kunnen we niet doorbelasten
- laadpaalkleven kunnen we niet tegen gaan
én
- administratiekosten van 250 euro suggereert een goedbetaalde boekhouder haha

Dit alles neigt wel naar marktverstoring (voorzichtig uitgedrukt).

Welke andere CPO (Charge Point Operator) raden jullie aan voor de financiële verwerking van een zakelijke/particuliere laadpaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyYKd0Hi_ooWBMsu8kG4FLOzyrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c3S7wUm9KIJTzZmIkQQCnyNF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
De reden waarom ze dit doen staat duidelijk in de mail.
Ze willen voorkomen dat op een laadpaal een extreem hoog tarief instelt en dan met een flat-fee pas zoals die van Shell gaat laden.

Stel je zet de paal op €1,00/kWh en je laad met de shell pas met een vast tarief van €0,55/kWh dan krijg je van Road/E-flux per geladen kWh €0,45 meer vergoed dan dat je bij Shell af heb gerekend.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri001
.

[ Voor 99% gewijzigd door Joeri001 op 24-03-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri001
Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:59:
De reden waarom ze dit doen staat duidelijk in de mail.
Ze willen voorkomen dat op een laadpaal een extreem hoog tarief instelt en dan met een flat-fee pas zoals die van Shell gaat laden.

Stel je zet de paal op €1,00/kWh en je laad met de shell pas met een vast tarief van €0,55/kWh dan krijg je van Road/E-flux per geladen kWh €0,45 meer vergoed dan dat je bij Shell af heb gerekend.
DC laadtarief van Shell is 0,79 cent + transactietarief van 0,35 cent + 0,05 cent per minuut na 4 uur opladen (dit is voornamelijk voor AC laden van toepassing).

Ps. Als je als particulier je eigen laadpaal voor 1 euro instelt en vervolgens winst maakt, dan komt de Belastingdienst om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
Begrijp ik het goed dat jullie als bedrijf een DC paal hebben geplaatst met als doel deze commercieel te exploiteren?
Waarschijnlijk gaat Road/E-flux er vanuit dat je een AC paal hebt voor gebruik door eigen personeel.

In mijn berekening ging ik ook uit van het laden aan een private AC paal.
Voor AC laden heeft de Shell laadpas een vast tarief van €0,55/kWh als je dan op jouw paal een hoger tarief instelt wordt het verschil door Shell of Road/E-flux bijgelegd.
Dat willen ze voorkomen door een maximumtarief in te stellen

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri001
Road gaat inderdaad uit van een verkeerde aanname.

V.w.b. het instellen van een hoger AC-tarief, daar kan ook nog over gediscussieerd worden. Bijv. Road weet niet wat de kosten van de gebruiker zijn, met een dynamisch contract zit je in de winter regelmatig hoger dan 55 cent etc.
Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:34:
Begrijp ik het goed dat jullie als bedrijf een DC paal hebben geplaatst met als doel deze commercieel te exploiteren?
Waarschijnlijk gaat Road/E-flux er vanuit dat je een AC paal hebt voor gebruik door eigen personeel.

In mijn berekening ging ik ook uit van het laden aan een private AC paal.
Voor AC laden heeft de Shell laadpas een vast tarief van €0,55/kWh als je dan op jouw paal een hoger tarief instelt wordt het verschil door Shell of Road/E-flux bijgelegd.
Dat willen ze voorkomen door een maximumtarief in te stellen
Pagina: 1