Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik zoek een?
Smartphone

Wat is je budget?
Reële prijs, absolute max is rond de 1000 euro

Wat ik ongeveer zoek
Ik heb de laatste vragen van het template even samengevoegd, omdat ik vooral nog niet zo goed weet wat ik wil en de hele context wil voorleggen.

Ik heb nu een Pixel 7A, hiervoor heb ik een OnePlus 9 Pro gehad en daarvoor een 1P 7T Pro.
Ik merk bij deze Pixel dat de camera lekker natuurlijk oogt en de sensor prima is, maar dat ik de macro lens en het stukje tussen macro en de gewone lens toch wel mis. De Pixel 7A kan op een afstand van ~15 centimeter focussen, maar dichterbij wordt het wazig. Je moet dan verder weg en inzoomen met ook redelijk snel al verlies van kwaliteit. De telelens van de 9 Pro was leuk (kon ik mee bij de achterburen 3 straten verderop naar binnen kijken) maar echt nuttig was het voor mij niet.
Daarnaast kon mijn 1P 9 Pro retesnel opladen, en de Pixel 7A haalt het soms maar net om überhaupt op te laden. Ook wat leuke extra features zoals de reverse wireless charging mis ik soms wel, en een grotere batterij erbij zou ook fijn zijn.

Ik vind het altijd leuk om wat nieuws te proberen. Jarenlang de Motorola G-lijn gebruikt, toen eens naar OnePlus met wat duurdere toestellen, daarna naar de Pixel 7A omdat ik weer eens een budgettoestel wilde gebruiken. Nu zit ik een beetje in een 50/50.

Mijn telefoon gebruik ik vooral voor Android Auto, muziek/audioboeken luisteren, soms wat spelletjes, en foto's maken. Een degelijke camera is gewenst, op een fatsoenlijke snelheid (draadloos) opladen ook, maar verder ben ik al heel snel tevreden. Wat dat betreft zou ik bijna naar iets als een CAT S22 Android flip phone gaan, maar helaas is er in die hoek niet veel te vinden dat toch nog de nodige updates krijgt en een degelijke camera heeft.
Aan de andere kant zou ik ook weer meer met mijn telefoon willen doen. Ik ben vaak weg van thuis, en ik merk dat het scherm van mijn Pixel dan voor sommige doeleinden wel heel klein is. Serverbeheer of remote desktop wordt al snel heel lastig, mede omdat er tegenwoordig geen fysiek toetsenbord meer onder zit (een wens die ik met grote spijt al helemaal heb laten varen) en je dus de helft van het scherm al kwijt bent. Een foldable zou ik super interessant vinden om een keer te proberen, maar ook risicovol en ze zijn nog veel te duur.

Als extra 'note'; ik gebruik OnePlus Buds Pro 3, die werken blijkbaar goed samen met de telefoons van OnePlus. De head tracking vind ik niet zo boeiend, maar mogelijk dat daar winst te behalen valt in ondersteunde codecs die minder latency hebben?

Dan naar de roundup;

Qua budgetopties is het niet zo spannend, daar lijkt de meest recente OnePlus Nord of de Pixel 8A mij het meest interessant. Hier is niet zo gek veel te verliezen t.o.v. mijn huidige situatie.

Als ik de andere kant op ga wordt het interessanter, daar heb ik dit lijstje puur op basis van 'duurste binnen budget per fabrikant';
- OnePlus 13
- Pixel 9 Pro (XL?)
- Sony Xperia 1 VI

Dingen die ik absoluut niet wil:
- OPPO, Xiaomi, Realme, Poco, etc. Ik heb al een significant minder goed gevoel bij OnePlus omdat die nu onder OPPO vallen, maar die hebben toch nog wel een plekje in mijn hart.
- Samsung
- Apple, misschien dat ik die switch ooit nog ga maken maar dat gaat nog even duren

Conclusie
Eigenlijk is de belangrijkste vraag 'wat is op dit moment het allerbeste dat te krijgen is binnen mijn budget?'. Als tweede vraag ben ik heel erg benieuwd naar wat de opties zijn voor een lager budget die in de camera en accu toch nog wel mee kunnen.

Kan iemand mij op weg helpen en misschien voorkomen dat ik veel te veel geld uitgeef aan een telefoon die ik helemaal niet nodig heb? :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13

Deathchant

Don't intend. Do!

Met de opties die je zelf al noemt, ga ik er even vanuit dat je de opties die in de BBG staan al hebt overwogen :)

Als ik het zo lees, liggen de zwaartepunten vooral bij camera en grootte van het scherm.

Dan kom je eigenlijk al uit bij de Pixel 9 Pro XL inderdaad. Mega fel scherm, groot, en zeer goeie camera's.

De Xperia 1VI zal ook wel gaan bevallen, die kan namelijk ook met de telelens macro opnames maken, in tegenstelling tot velen die de ultrawide hiervoor gebruiken. Sony is helaas eigenlijk altijd een veel te dure aankoop voor wat je krijgt. Ik zou zelf ook graag de VI willen (en daarvoor de 5 serie, maar ook die zijn altijd veel te duur).

De Oneplus 13 doet macro met de main cam, wat doorgaans een stuk betere kwaliteit oplevert als het je om macrofoto's gaat. De Pixel 9 Pro (XL) gebruikt de ultrawide daarvoor. Maar goed, ik denk dat je moet gaan kiezen tussen als het gaat om high-end:
- Samsung S24/S25 Ultra
- OnePlus 13
- Oppo Find X8 Pro
- Pixel 9 Pro XL

De highend Xiaomi's en Sony Xperia gaan ruim over de 1000 euro heen...

Als het gaat om budget:
- Nothing 3a Pro (goeie camera's! Goeie accuduur en cleane skin en snelle ervaring)
- OP Nord 4 (goeie accuduur en retesnel opladen, ik meen dat ze ook lang updates gaven, goeie maincam maar niks van telebereik)
- Pixel 8 Pro (goeie cams, al te krijgen voor 550 euro)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:15:
Met de opties die je zelf al noemt, ga ik er even vanuit dat je de opties die in de BBG staan al hebt overwogen :)

Als ik het zo lees, liggen de zwaartepunten vooral bij camera en grootte van het scherm.

Dan kom je eigenlijk al uit bij de Pixel 9 Pro XL inderdaad. Mega fel scherm, groot, en zeer goeie camera's.

De Xperia 1VI zal ook wel gaan bevallen, die kan namelijk ook met de telelens macro opnames maken, in tegenstelling tot velen die de ultrawide hiervoor gebruiken. Sony is helaas eigenlijk altijd een veel te dure aankoop voor wat je krijgt. Ik zou zelf ook graag de VI willen (en daarvoor de 5 serie, maar ook die zijn altijd veel te duur).

De Oneplus 13 doet macro met de main cam, wat doorgaans een stuk betere kwaliteit oplevert als het je om macrofoto's gaat. De Pixel 9 Pro (XL) gebruikt de ultrawide daarvoor. Maar goed, ik denk dat je moet gaan kiezen tussen als het gaat om high-end:
- Samsung S24/S25 Ultra
- OnePlus 13
- Oppo Find X8 Pro
- Pixel 9 Pro XL

De highend Xiaomi's en Sony Xperia gaan ruim over de 1000 euro heen...

Als het gaat om budget:
- Nothing 3a Pro (goeie camera's! Goeie accuduur en cleane skin en snelle ervaring)
- OP Nord 4 (goeie accuduur en retesnel opladen, ik meen dat ze ook lang updates gaven, goeie maincam maar niks van telebereik)
- Pixel 8 Pro (goeie cams, al te krijgen voor 550 euro)
Ik heb inderdaad wel e.e.a. gelezen, maar het blijft altijd lastig om daar net uit te halen wat voor mij relevant is, zeker omdat ik niet echt in de gaten hou wat er speelt in smartphoneland.
Bedankt dus voor deze samenvatting!

Ik denk dat ik mijn keuze wel kan beperken tot de Pixel 9 Pro XL en de OnePlus 13. Waar ik nu even op hang is dat de OnePlus een snellere SOC heeft en bijna 3x zo snel kan laden, terwijl de Pixel maar het dubbele kan van mijn 7A.

Wat ik vooral lastig vind om in te schatten is de 'real-world' impact van die snellere SOC en sneller laden. Van wat ik kan vinden is het bij de Pixel 7A een bekend probleem, maar zou de Tensor G4 efficiënter moeten zijn en dat + 18->37W bedraad en 7.5->23W draadloos laden zou moeten betekenen dat het in ieder geval in de auto geen issue meer is. Wat dat betreft win ik dus niet veel extra met de OnePlus.

Wat dan nog overblijft; ga ik het verschil tussen de Tensor G4 en Snapdragon 8 Elite merken in gewoon gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:57
Je geeft eigenlijk al aan dat je altijd tevreden bent geweest met OnePlus, en de keer dat je een Pixel probeerde dat het het net niet was.
Kortom, ik zou weer voor een OnePlus gaan, heb de 13 gezien en even mee gespeeld (mijn collega heeft die en is razend enthousiast) en het is een fijn toestel.
Daarbij is de OnePlus 13 ook nog eens bijna 100 Euro goedkoper met dubbele opslag vergeleken tot de Pixel, plus heeft het de snellaadfunctie die je zoekt en et scherm is groter wat je ook zoekt.
Zie vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2101716;2126568/
Dus wat zou dan nog het argument zijn om meer te betalen en minder te krijgen van jou wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
swhnld schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:09:
Je geeft eigenlijk al aan dat je altijd tevreden bent geweest met OnePlus, en de keer dat je een Pixel probeerde dat het het net niet was.
Kortom, ik zou weer voor een OnePlus gaan, heb de 13 gezien en even mee gespeeld (mijn collega heeft die en is razend enthousiast) en het is een fijn toestel.
Daarbij is de OnePlus 13 ook nog eens bijna 100 Euro goedkoper met dubbele opslag vergeleken tot de Pixel, plus heeft het de snellaadfunctie die je zoekt en et scherm is groter wat je ook zoekt.
Zie vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2101716;2126568/
Dus wat zou dan nog het argument zijn om meer te betalen en minder te krijgen van jou wensen?
Ik ben over het algemeen heel tevreden met mijn Pixel, en mijn laatste OnePlus was van voordat ze samen zijn gegaan met Oppo. Nou heeft OnePlus nog gewoon Google Play en alles, maar het feit dat ze steeds dichter tegen elkaar kruipen baart me wel zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja, de Google chip kan echt niet op tegen de Snapdragon, maar het gaat zich uiteindelijk om hoe die rekenkracht ingezet wordt en hoe de algemene feeling is. En die lijkt bij de Pixel 9 Pro (XL) gewoon dik in orde. Geen haperingen, geen rare software glitches e.d.
Gamen was geen prio van je, dus daar ga je die rekenkracht ook niet echt missen.

Als je tussen die 2 twijfelt:

Ga voor de Pixel 9 Pro XL voor:
- scherm: de extreme helderheid van het scherm, perfect afleesbaar in daglicht
- lange updategaranties (7 jaar OS updates dacht ik) en meest kale androidervaring
- 5x zoom telecamera i.t.t. de 3x van de OP13

Ga voor de Oneplus 13 voor:
- Betere accuduur + (veel) sneller opladen
- Snellere SOC
- Scherpere, lichtsterkere telelens dan de Pixel 9 Pro XL (dan wel op 3x zoom)

Aangezien je OnePlus al kent, en wellicht ook weet dat OxygenOS zijn handigheidjes heeft en zeker ook geen bloatware toevoegt, kan het een pre zijn om toch voor de OnePlus te gaan wegens eerdere ervaringen. Ik kan natuurlijk niets zeggen over waarom je zo'n zorgen hebt over Oppo t.o.v. OnePlus; het is hetzelfde bedrijf en OxygenOS is in feite gewoon ColorOS. Het "naar elkaar kruipen" zie ik nu niet direct nadelen in voor OnePlus Geen idee waarom je zou bang zou moeten zijn dat ze van Google Play af zouden stappen?. Oppo heeft toch ook gewoon Google Play? De enige android telefoons die dat tot dusver niet hebben is Huawei.

Als je écht zo'n zorgen maakt over OnePlus, dan is de keuze toch ook al gemaakt, namelijk de Pixel 9 Pro XL ;) (of is er dan stiekem toch iets waarom je ondanks je zorgen toch voor de Oneplus 13 wilt gaan?)

EDIT: overigens, de Oppo Find X8 Pro, wat feitelijk hetzelfde toestel is, biedt wat meer waar voor z'n geld dan de Oneplus:
- naast een 3x zoom heeft ie nog een 6x zoom telecamera
- 512GB opslag standaard t.o.v. 256GB van de Oneplus

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 24-03-2025 16:28 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:17:
Ja, de Google chip kan echt niet op tegen de Snapdragon, maar het gaat zich uiteindelijk om hoe die rekenkracht ingezet wordt en hoe de algemene feeling is. En die lijkt bij de Pixel 9 Pro (XL) gewoon dik in orde. Geen haperingen, geen rare software glitches e.d.
Gamen was geen prio van je, dus daar ga je die rekenkracht ook niet echt missen.

Als je tussen die 2 twijfelt:

Ga voor de Pixel 9 Pro XL voor:
- scherm: de extreme helderheid van het scherm, perfect afleesbaar in daglicht
- lange updategaranties (7 jaar OS updates dacht ik) en meest kale androidervaring
- 5x zoom telecamera i.t.t. de 3x van de OP13

Ga voor de Oneplus 13 voor:
- Betere accuduur + (veel) sneller opladen
- Snellere SOC
- Scherpere, lichtsterkere telelens dan de Pixel 9 Pro XL (dan wel op 3x zoom)

Aangezien je OnePlus al kent, en wellicht ook weet dat OxygenOS zijn handigheidjes heeft en zeker ook geen bloatware toevoegt, kan het een pre zijn om toch voor de OnePlus te gaan wegens eerdere ervaringen. Ik kan natuurlijk niets zeggen over waarom je zo'n zorgen hebt over Oppo t.o.v. OnePlus; het is hetzelfde bedrijf en OxygenOS is in feite gewoon ColorOS. Het "naar elkaar kruipen" zie ik nu niet direct nadelen in voor OnePlus Geen idee waarom je zou bang zou moeten zijn dat ze van Google Play af zouden stappen?. Oppo heeft toch ook gewoon Google Play? De enige android telefoons die dat tot dusver niet hebben is Huawei.

Als je écht zo'n zorgen maakt over OnePlus, dan is de keuze toch ook al gemaakt, namelijk de Pixel 9 Pro XL ;) (of is er dan stiekem toch iets waarom je ondanks je zorgen toch voor de Oneplus 13 wilt gaan?)

EDIT: overigens, de Oppo Find X8 Pro, wat feitelijk hetzelfde toestel is, biedt wat meer waar voor z'n geld dan de Oneplus:
- naast een 3x zoom heeft ie nog een 6x zoom telecamera
- 512GB opslag standaard t.o.v. 256GB van de Oneplus
De Pixel 9 Pro XL voelt als een veilige optie, maar ik wil zeker zijn dar ik er geen spijt van krijg.
Wat ik vooral merkte in de laatste weken van mijn 1P 9 Pro was dat er toch wel redelijk significante aanpassingen in updates zaten, toen alleen nog kleine dingetjes in de skin, en ik heb de volledige merge van OS niet meer meegemaakt. Ik heb daar dan ook weer wisselende verhalen over gehoord, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Verder is het puur gevoelsmatig, maar als ik geen problemen heb met OnePlus zou ik ook geen problemen moeten hebben met Oppo.
Helaas geen winkel in de buurt die een showmodel gaat hebben dus ik kan ook niet even langs om ermee te spelen, en obv WKOA een telefoon kopen en de setup doorlopen vind ik ook niks.

De voornaamste reden dat ik nog niet definitief voor de Pixel 9 Pro XL heb gekozen is de batterij; die is redelijk wat groter dan de Pixel 7A, maar de SOC is volgens het internet toch wel een stuk minder efficiënt dan die van de OnePlus 13, en het opladen is ook niet zo snel.
Nou hoef ik ook geen 100W te laden, die 35W is meer dan prima, maar ik zie dat de Pixel 9 Pro XL op een standaard Qi lader ook maar 12W doet, terwijl de OnePlus 13 draadloos nog sneller laadt dan de Pixel bedraad kan.

Ik heb nu regelmatig dat ik op kantoor zit en tegen het einde van de dag m'n telefoon aan de lader moet hangen omdat ik niet genoeg batterij over heb om thuis te komen, en dat wil ik voorkomen. Dat is wel echt mijn #1 prioriteit boven alles.

De Oppo Find X8 Pro lijkt nu ik er wat verder in duik inderdaad ook geen verkeerde optie te zijn. Misschien zelfs een betere, hmm..

Ik denk dat ik er in ieder geval een nachtje over meot slapen, maar hoe meer ik erover lees hoe verder weg de Pixel drijft in mijn hoofd. Die begint zo wel erg duur te klinken, zeker omdat ik de AI features die Pixel-specifiek zijn toch niet echt ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Out of the box: Een Motorola Razr 50 Ultra in combinatie met https://www.clicks.tech/p...rd-for-motorola-razr-2024

Een Pixel 9 Pro kan ook ( https://www.clicks.tech/products/clicks-for-google-pixel ), maar dan mis je het optionele grotere 6.9" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Daar heb ik ook heel serieus naar zitten kijken, maar een case met een toetsenbord maakt het helaas geen BlackBerry Bold 9900 :(
Ik zou zonder enige moeite de helft van het scherm opgeven voor een fatsoenlijk toetsenbord, maar ik vind zo'n Clicks met een full-sized telefoon erboven heel ongemakkelijk uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Oon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Daar heb ik ook heel serieus naar zitten kijken, maar een case met een toetsenbord maakt het helaas geen BlackBerry Bold 9900 :(
Ik zou zonder enige moeite de helft van het scherm opgeven voor een fatsoenlijk toetsenbord, maar ik vind zo'n Clicks met een full-sized telefoon erboven heel ongemakkelijk uitzien
De Razr 50 Ultra is echter geen normale full-sized telefoon, maar een (flip)foldable die je in de opgevouwen stand in de Clicks stopt. Daardoor ziet het er een stuk beter uit en past het ook nog in je broekzak. ;)
Pagina: 1