Mag je zwaluwstaartplaten op beton liggers plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-06 15:39
Ik ben van plan met behulp van een Havebo renovatievloer een nieuwe vloer in de woonkamer te maken, er zit een kelder onder de woonkamer.

Hierbij wil ik zwaluwstaartplaat gebruiken zodat er een semi droge vloer ontstaan met voldoende warmteafgifte voor vloerverwarming vanwege het gebruik van een warmtepomp.

De vloer komt boven een kelder en de liggers komen op in/op binnenmuren. Bij gebruik van beton liggers kan ik zo'n 2500 euro besparen. Ik heb namelijk 26 liggers nodig en de betonliggers zijn 2x goedkoper dan de stalen variant.
Nu heb ik contact gehad met Havebo en zij geven aan dat betonliggers alleen voor de natte toepassingen zijn. Ik begrijp niet goed waarom, weten jullie dat? Zwaluwstaart mag sowieso op hout en staal dus waarom niet op beton? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Theoretisch zie ik niet zo'n probleem met zwaluwstaart op een betonnen ligger, maar dit is wel lastig vanuit een verhaal.

Heb je een tekening?
En er zijn heel veel soorten betonnen liggers, wat voor model precies?
Ga je wel een fatsoenlijke laag beton storten met nog een net daarin?

[ Voor 38% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eg2ie
Ondertussen heb ik ook contact gehad met Reppel, de fabrikant van de Lewis zwaluwstaartplaten. Zij geven aan dat de Lewis platen wel op betonnen liggers geplaats mogen worden.
Misschien zijn de Havebo (beton) liggers niet sterk genoeg o.i.d. Dat deze alleen bij de natte afwerking (met broodjes, netje en beton) sterk genoeg zijn in totaliteit. Ik ga Havebo even navragen wat de exacte reden is.

Havebo heeft 2 type liggers:
- Type 25 = bevat 2x een 5mm stalen kern: https://www.sleiderink.nl...-25-lengtes-200-tm-345-cm
- Type 29 = bevat 2x een 9mm stalen kern. https://www.sleiderink.nl...-29-lengtes-350-tm-600-cm

Ik ben niet van plan de natte variant te monteren (dus geen net + laag beton). Juist alleen liggers met direct daarop zwaluwstaartplaat. Dan heb ik namelijk een minimale vloerdikte van: 170mm (betonligger) + 16 (lewis plaat) + 16 (vloerverwarming) + 20 (mortel op de vloerverwarming) = 222 mm
Bij een natte variant (dus netje en beton ect.) is de vloerdikte veel hoger en dat komt niet goed uit in de woonkamer.

Zie foto, de liggers komen in het midden op het dikke stalen H profiel en aan de buitenzijdes op/in de binnenmuren. Ik kan daardoor met liggers van max 330cm werken en deze in de muur schuiven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvtbK-Iy_TojXkxZeHKiuu3Xm3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToY5iCKVvljD3wGfOCoJEfnU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tja, weet je.. kijken wat de vloer liggers mogen hebben in gewicht en overspanning is 1 ding. (Ik ben ook geen constructeur). Maar je kunt zo vast iets vinden dat sterk genoeg is. Met tabellen, met aantal, overspanning en hoh afstand.

Maar als ik het goed begrijp wil je 4 cm "mortel", ik denk zancement, op de lewisplaten leggen zonder net en vol met vv-slang. Ik vraag mij echt af of dat goed gaat. En wat dat de draagkracht daarvan is. Vooral voor puntbelastingen zoals een zware kast.

Ik vraag me af of je een constructeur kan vinden die hier in mee gaat trouwens. Want die zou ik hier toch bij betrekken.

Ik snap dat vloerhoogte een probleem is in dit geval. Maar misschien niet op deze manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eg2ie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:14:
Nu heb ik contact gehad met Havebo en zij geven aan dat betonliggers alleen voor de natte toepassingen zijn. Ik begrijp niet goed waarom, weten jullie dat? Zwaluwstaart mag sowieso op hout en staal dus waarom niet op beton? :?
Als bedrijf ben je natuurlijk ook gewoon aansprakelijk als het fout gaat. Als zij niet hebben getest dat het allemaal klopt, dan gaan ze voor de bijl als er iets misgaat.

Daarnaast kan het ook zijn dat de betonliggers dusdanig zijn ontworpen dat ze er vanuit gaan dat er nog een laag bovenop komt, bijvoorbeeld doordat de wapening op een bepaalde plek zit. Door jouw andere opbouw kan het zijn dat je daardoor buiten de specificaties uitkomt.
Nu weet ik niet precies hoe deze vloer constructief zou zijn, maar bijvoorbeeld bij bepaalde prefab vloerdelen steekt de wapening aan de boven kant uit. Dus daar moet constructief echt nog een laag beton op komen, anders kan de vloer gewoon instorten. (https://www.joostdevree.nl/shtmls/breedplaatvloer.shtml)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik neem aan dat hier een constructeur bij betrokken is, alleen al voor het weghalen van die vloer (dat was Nehobo?). Dan heb je toch ook overleg over de mogelijkheden en dat je niet een dikke vloer wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
Ok Havebo geeft aan:

De stalen liggers zijn niet getoogd, dit met de stalen behuizing (1mm) maakt het mogelijk dat men hier doorheen kan schroeven.
Betonnen liggers zijn zonder druklaag niet op constructieve sterkte, de druklaag is een noodzakelijke vervolgstap voor het eindresultaat.

De stalen ligger (SL-combinatievloer) heeft een ISSO kwaliteitskeurmerk:
- Uitvoering stalen ligger met hierop een underlaymentplaat.
- Uitvoering stalen ligger met hierop een zwaluwstaartplaat.
- Uitvoering stalen ligger met hierop een betonnen druklaag.

De betonnen ligger (PS-combinatievloer) heeft een ISSO kwaliteitskeurmerk:
- Uitvoering betonnen ligger met hierop een betonnen druklaag.

Reppel heeft hier helaas een foutief advies in gegeven. Het is constructief niet mogelijk deze op de betonnen liggers te plaatsen.

Ik heb alle opties nog even op een rij gezet en kom dan toch op een natte oplossing uit met beton (dat is prijstechnisch het meest interessant voor ons):
- Betonliggers met broodjes ertussen (170 mm hoogte)
- druklaag met wapeningsnet (5mm) (30 mm op de bovenkant van de ligger)
- opstort met vloerverwarming (40 mm)
- tegel (10 mm)

Al met al 250 mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
BiLLY_daKid schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:24:
Ik neem aan dat hier een constructeur bij betrokken is, alleen al voor het weghalen van die vloer (dat was Nehobo?). Dan heb je toch ook overleg over de mogelijkheden en dat je niet een dikke vloer wilt hebben?
Nehobo heb ik mij laten vertellen inderdaad, o.a. daarom eruit. Er zijn constructeurstekeningen gemaakt voor de doorbraken niet voor een nieuwe vloer. In de oude vloer zat veel scheurvorming in het beton en wat doorzakkingen.
Pagina: 1