access - Traag inladen externe schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Ik heb lang lang geleden een access db gemaakt om mijn tekeningen en plannen in te catalogeren.
Dat werkt goed, alleen duikt er een probleem op bij het invoegen van een link.

In het veld waar de snelkoppeling moet komen typ ik "Ctrl+K".
Dan opent het venster vlot.
Als ik dan de netwerkschijf selecteer waar de projecten opgeslagen worden duurt het lang, voordat deze opent.
Dat kan gemakkelijk 10 seconden duren.

Als ik naar diezelfde locatie ga via de verkenner gaat het gewoon zoals het hoort.

Is dit op te lossen binnen access (versie 2007) of moeten we ons hier gewoon bij neerleggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZEm12H.png

[ Voor 4% gewijzigd door cadsite op 24-03-2025 11:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12

Zenyatta

Tsjakka!

Ik zou dit eens proberen:
1.
Gebruik in plaats van het "Ctrl+K"-menu een veld waarin je het pad of de netwerkmap handmatig invoert, zonder dat je het dialoogvenster opent.

2.
Zorg ervoor dat het pad naar de netwerkschijf eenvoudig en kort is. Het kan soms helpen om de netwerkschijf te verbinden met een eenvoudigere naam (bijvoorbeeld via een mapletter zoals Z:\ in plaats van een lang pad).

3.
Probeer ook de links te testen via een UNC-pad (bijv. \\server\pad\naar\project) in plaats van een gemapte schijfletter.

En misschien is het de moeite waard eens te kijken naar een nieuwere versie van Access. Inmiddels is de 2024-versie uit. Die is heel betaalbaar te vinden.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stap over op een wel ondersteunde Access-versie. Nog even los van de beveiligingsrisico's: het is te verwachten dat er onverwachte problemen zijn met een zo oude versie. Misschien dat Access gebruik probeert te maken van netwerkprotocollen die een moderne Windows niet ondersteund?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zenyatta schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:23:
En misschien is het de moeite waard eens te kijken naar een nieuwere versie van Access. Inmiddels is de 2024-versie uit. Die is heel betaalbaar te vinden.
Al zou ik zakelijk wegblijven bij zulke winkels. De bewijslast ligt bij jou mocht er ooit een audit komen. (Grote of heel kleine kans, afhankelijk van het bedrijf)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 12:05
Wat ook kan helpen is dat je Acces alvast de betreffende schijf laat openen. Bijvoorbeeld bij het starten van je db/applicatie. Daarna opent hij ongetwijfeld sneller.

Dit kan bijvoorbeeld via application.followhyperlink in vba