Muffe geur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-09 10:26
Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk een huis gekocht, waarvan we vorige week onze sleutel ontvingen. We zijn flink aan het klussen en het interieur van het huis wordt volledig aangepakt. Beneden wordt overal de vloer (hout, beton, etc.) er uit gehaald. De leidingen worden aangepakt, verschillende tussenmuurtjes worden er uit gehaald en uiteindelijk zal er beton gestort worden en gaan we aan de slag met goede isolatie en vloerverwarming. Ook wordt alles opnieuw gestuct en komt er een volledig nieuwe keuken in. Een klein deel van het dak wordt ook opgehoogd en een paar buiten- en binnenmuren worden opnieuw opgemetseld.

Wat me opviel aan het begin is de enorm muffe geur in het huis. Bijna alsof je in een kerk bent, maar dan nog net wat erger. Vaak als je er even binnen bent "went" het wel, maar aan het einde van de dag zit het door en door in je kleding, handen en haren.

Ik vermoed dat met een renovatie zoals hierboven beschreven dat we het probleem bij de "kern" aanpakken en ik lees veel dat dit te maken kan hebben met het vocht in het huis en het isoleren van (bijvoorbeeld) de kruipruimte.

Heeft iemand anders nog tips of is er iemand die ons gerust kan stellen dat inderdaad op zo'n manier de muffe geur wel uit het huis gaat verdwijnen?

Groet, Leon

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
"versleten" huizen zijn vaak bewoond door 1 persoon de laatste X jaar dan wordt er te weinig verwarmd te weinig stofgezogen te weinig gelucht en te weinig geinvesteerd. oude huizen lucht (zoals ik het doorgaans noem) komt ook van materialen die we nu niet veel meer gebruiken zoals zachtboard, jute en tapijt (met name icm een klein beetje vocht)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 24-03-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Wat is het bouwjaar? Wat voor soort huis?

Is er enige vorm van (mechanische) ventilatie aanwezig?

Als er tapijt lag kan dat best muf ruiken. Het kan ook een vochtprobleem zijn (lekkage, optrekkend vocht - dat laatste moet alleen bij behoorlijk oude huizen kunnen).

Zolang je niet weet waar het vocht of de lucht vandaan komt, is dit koffiedik kijken. Er is geen garantie dat renoveren in het algemeen dit gaat oplossen. Als het in materialen zit die je verwijdert, dan helpt renoveren natuurlijk wel. Maar ja, hoe weet je dat zeker?

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 24-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Wilke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:15:
Wat is het bouwjaar? Wat voor soort huis?

Is er enige vorm van (mechanische) ventilatie aanwezig?

Als er tapijt lag kan dat best muf ruiken. Het kan ook een vochtprobleem zijn (lekkage, optrekkend vocht - dat laatste moet alleen bij behoorlijk oude huizen kunnen).

Zolang je niet weet waar het vocht of de lucht vandaan komt, is dit koffiedik kijken. Er is geen garantie dat renoveren in het algemeen dit gaat oplossen. Als het in materialen zit die je verwijdert, dan helpt renoveren natuurlijk wel. Maar ja, hoe weet je dat zeker?
Het is een huis van 1967 en het is een vrijstaand huis. De kwaliteit van het huis is niet slecht en op het eerste oog hebben we nauwelijks lekkages of schimmels kunnen ontdekken. Er zit wel een grote kruipruimte onder de vloer die niet geisoleerd was.

Op basis van jouw bericht is het misschien handig om eens een expert te laten kijken? Het is natuurlijk handiger om het probleem nu aan te pakken i.p.v. dalijk alles gerenoveerd te hebben en dat het nog steeds muf ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
twain4me schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:14:
"versleten" huizen zijn vaak bewoond door 1 persoon de laatste X jaar dan wordt er te weinig verwarmd te weinig stofgezogen te weinig gelucht en te weinig geinvesteerd. oude huizen lucht (zoals ik het doorgaans noem) komt ook van materialen die we nu niet veel meer gebruiken zoals zachtboard, jute en tapijt (met name icm een klein beetje vocht)
Het werd inderdaad door één persoon bewoond en zeker het afgelopen jaar is er vrijwel niets in het huis gebeurd (en ook niet bewoond geweest).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:07
Misschien eens een rondje met een vochtmeter door het huis, muf gaat meestal gepaard met vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
daniel14 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:32:
Misschien eens een rondje met een vochtmeter door het huis, muf gaat meestal gepaard met vocht.
Goede tip! Dat kan ik zeker eens gaan doen. Even kijken welke ik kan kopen die niet te duur is maar wel goede kwaliteit metingen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Leondekort schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:22:
Er zit wel een grote kruipruimte onder de vloer die niet geisoleerd was.
Als je je hoofd in de kruipruimte steekt, ruikt het dan een stuk muffer en is dat dezelfde geur?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Qwerty-273 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Als je je hoofd in de kruipruimte steekt, ruikt het dan een stuk muffer en is dat dezelfde geur?
Nee, eigenlijk niet echt bewust. Maar ik moet ook wel zeggen dat je went aan de muffe geur en na een half uur ruik je het niet meer. Maar als ik dan weg ben en ik ruik mijn kleding zit het daar helemaal in en soms na één keer wassen nog steeds.

Ik vind het geen fijne geur, maar het is ook geen geur die echt niet te doen is zegmaar. Maar wil hem er toch wel graag uit hebben.

Voor mijn gevoel zit de geur ook voornamelijk beneden en niet boven, maar dat kan ook weer met dat "wennen" te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

paQ

Leondekort schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Goede tip! Dat kan ik zeker eens gaan doen. Even kijken welke ik kan kopen die niet te duur is maar wel goede kwaliteit metingen geeft.

Gewoon een paar van die kleine aqara / tuya metertjes plaatsen.
Maar een huis dat enkele jaren onbewoond is wordt er nooit beter op kwa vochthuishouding. Been there done that.

Vooral veel luchten, en idd even die kruipruimte controleren op water.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:02
@Leondekort Wij zijn pas verhuisd naar een huis uit 1965. Muffe geur gaat weg wanneer je er regelmatig stookt en ventileert. Hier heeft het een aantal jaar leeggestaan met minimaal gebruik door nabestaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leondekort
tlpeter schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:27:
@Leondekort Wij zijn pas verhuisd naar een huis uit 1965. Muffe geur gaat weg wanneer je er regelmatig stookt en ventileert. Hier heeft het een aantal jaar leeggestaan met minimaal gebruik door nabestaanden.
Wij hebben inderdaad precies zo'n huis. Bouwjaar 1967 maar de afgelopen 1 tot 2 jaar onbewoond geweest vanwege overlijden. Goed om te weten dat dit soort dingen al helpen, we hebben uiteraard niet tot nauwelijks nog gestookt en bij de borrel op de dag van sleuteloverdracht werd alles ook inderdaad beter 's avonds door de geurkaarsen en verwarming die we toen hadden.

Zodra alle gasleidingen vervangen zijn en de vloerverwarming is gelegd moeten we sowieso goed gaan opstoken, dus hopelijk zou het dan al veel beter worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hoeft niet perse zichtbaar te zijn, maar een huis dat 1 tot 2 jaar onbewoond is gebleven heeft mogelijk last van schimmels. De zwarte schimmel kenmerkt zich door muf te ruiken, je went er aan, maar de geur trekt wel in je kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Naast vochtmeters die de rH% in de lucht meten, koop ook even zoiets als deze. Goedkoop ding, het exacte percentage zal misschien niet helemaal kloppen, maar laat je van hout, gips, karton, steen etc wel zien of er vocht in zit. Dan weet je in ieder geval wáár het zou kunnen zitten en waar de kans groot is dat je schimmelvorming hebt (ook als die niet zichtbaar is).
Of een warmtecamera huren, dan zie je het ook heel snel, want over het algemeen zijn vochtige plekken ook een stuk kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonswah
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-09 11:51
De boel al goed laten luchten? Denk dat het er de komende dagen ideaal weer voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:54
Check ook alle lucht aan- en afvoeren, zoals de roosters boven de ramen, mechanische ventilatie van de wc/badkamer (als die er al is) en de afzuigkap.

Bij mijn (bewoonde) huis zaten ze allemaal potdicht :X Filter van de afzuigkap was één klomp vet, gecombineerd met een sterke kruidenlucht. Heerlijk (not).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26

Dentheman

Zie signature

Leondekort schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:07:

Heeft iemand anders nog tips of is er iemand die ons gerust kan stellen dat inderdaad op zo'n manier de muffe geur wel uit het huis gaat verdwijnen?

Groet, Leon
Als ik je plannen lees (vloer eruit, betonvloer erin etc.) ga je met een mooie frisse basis beginnen en zal er niks over blijven van de huidige luchtjes.

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Leondekort schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Wij hebben inderdaad precies zo'n huis. Bouwjaar 1967 maar de afgelopen 1 tot 2 jaar onbewoond geweest vanwege overlijden. Goed om te weten dat dit soort dingen al helpen, we hebben uiteraard niet tot nauwelijks nog gestookt en bij de borrel op de dag van sleuteloverdracht werd alles ook inderdaad beter 's avonds door de geurkaarsen en verwarming die we toen hadden.

Zodra alle gasleidingen vervangen zijn en de vloerverwarming is gelegd moeten we sowieso goed gaan opstoken, dus hopelijk zou het dan al veel beter worden!
En met het weer van de afgelopen dagen kun je ook gewoon je ramen even goed tegen elkaar open zetten. Als de relatieve luchtvochtigheid laag is neemt dat best wat mee van binnen naar buiten :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Mijn ervaring is dat je met slopen niet te voorzichtig moet zijn, schimmel kan ook in de muur van de badkamer zitten of in de isolatie van de spouwmuren. En installeer een ventilatiesysteem, meestal kan dat wel en met afzuiging op badkamer, toilet en overloop/zolder ben je al een eind op weg.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
Wat nog de moeite waard is om te checken is doorvoeren in de vloer van/naar de kruipruimte. Bij ons trok kruipruimtelucht langs de rioleringspijp achter het inbouwreservoir via het wandtoilet het huis in. Altijd muf in die hoek. Wat gericht purren heeft dat verholpen.

Dit was bouw uit 2008, luchtdicht bouwen is iets wat sinds het laatste bouwbesluit pas hip is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:36
tlpeter schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:27:
Zet de huidige verwarming gewoon is één week 24/7 (' s nachts is het nog wel koud) aan op 21 graden in alle kamers. En ook regelmatig luchten en alle zwanenhalzen even vullen met water.

Als dat het oplost, heb je zekerheid over de oorzaak en hoef je je er niet meer druk om te maken. Weekje stookkosten = peace of mind.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Allen: super bedankt voor alle tips en informatie, dit helpt enorm! Ik ben er van overtuigd dat een combinatie van alles wat jullie hierboven schrijven het probleem drastisch moet verhelpen danwel verminderen.

Allemaal zeer bruikbare tips waar we iets mee kunnen zonder veel geld uit te moeten geven :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:17
Leondekort schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Als je dan toch bezig gaat zou ik ook eens kijken naar isoleren en verduurzamen.
Mss heb je dan niet eens meer gas nodig!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
CvP_tweakers schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Als je dan toch bezig gaat zou ik ook eens kijken naar isoleren en verduurzamen.
Mss heb je dan niet eens meer gas nodig!
Klopt, daar gaan we ook het e.e.a. aan doen. Een aantal muurtjes gaan er uit, worden opnieuw opgemetseld en ook goed geisoleerd. We kijken ook naar kozijnen, er komt een warmtepomp, op termijn ook zonnepanelen en de radiatoren gaan weg. Dus helemaal gasloos helaas (nog) niet, maar wel veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Laatst online: 14:05
Leondekort schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Klopt, daar gaan we ook het e.e.a. aan doen. Een aantal muurtjes gaan er uit, worden opnieuw opgemetseld en ook goed geisoleerd. We kijken ook naar kozijnen, er komt een warmtepomp, op termijn ook zonnepanelen en de radiatoren gaan weg. Dus helemaal gasloos helaas (nog) niet, maar wel veel minder.
Het is jouw huis maar als ik moest kiezen tussen gasleidingen vervangen of gelijk gasloos gaan dan wist ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
Skynett schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Zet de huidige verwarming gewoon is één week 24/7 (' s nachts is het nog wel koud) aan op 21 graden in alle kamers. En ook regelmatig luchten en alle zwanenhalzen even vullen met water.

Als dat het oplost, heb je zekerheid over de oorzaak en hoef je je er niet meer druk om te maken. Weekje stookkosten = peace of mind.
Dat zou leuk zijn geweest, maar dan gaat er wel een kuub of 20 aan gas doorheen per dag.
Stap voor stap wordt er geïsoleerd. De kozijnen en deuren zijn gedaan, spouwmuur volgende week. Het dak gebeurd daar waar het uitkomt. De ergste kou hebben we gehad en ik denk dat @Leondekort zo ongeveer hetzelfde tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nog verschillen in geur na droogte/regen? Wij hadden een niet gedempte septictank in de tuin. Met droogte kwam die geur toch langzaam in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
reinouts schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Het is jouw huis maar als ik moest kiezen tussen gasleidingen vervangen of gelijk gasloos gaan dan wist ik het wel!
Ja ben bang dat we dat niet gaan redden met alle renovaties die we al moeten doen i.c.m. het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
artharpe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:14:
Nog verschillen in geur na droogte/regen? Wij hadden een niet gedempte septictank in de tuin. Met droogte kwam die geur toch langzaam in huis.
Nog niet grote verschillen gemerkt. We zijn er eigenlijk ook nog niet met nat weer geweest. Hebben pas 3 goede klusdagen er op zitten en elke dag was het droog en scheen de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Laatst online: 14:05
Leondekort schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Ja ben bang dat we dat niet gaan redden met alle renovaties die we al moeten doen i.c.m. het budget :)
Voor wat het waard is, je kunt wel allerlei subsidies krijgen op verduurzamingsmaatregelen. Die kunnen de financiële pijn wellicht verzachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leondekort
Hoi allemaal,

De oorzaak van het "probleem" is inmiddels duidelijk.

Bij de voordeur, onder de deurmat, zit een groot gat waarin onder andere de watermeter van Brabant Water ligt en een aantal andere leidingen (sommigen leeg zonder functie, sommigen met functie) aanwezig zijn. Toen we dit voor de eerste keer openden zagen we ook een plastic potje met geurballetjes staan, dus de verkopende partij had dit ook al ontdekt.

Nu is het volgens mij - in ieder geval bij huizen uit die tijd - wel gangbaar dat er zo'n gat (toch zeker een ruime meter diep) aanwezig is bij de voordeur met een watermeter en kunnen we dit ook niet aanpassen. Maar dit lijkt me wel een bron voor vochtproblemen en dus de muffe geur. Nu de vloer gesloopt is en het huis op sommige plekken open is, merken we de muffe geur ook echt alleen in het halletje bij binnenkomst.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kunnen we zo'n specifieke plek (die denk ik niet aangepast / weggehaald mag worden) aanpakken zodat de muffe geur verdwijnt? Kunnen we dit zelf of moet hier een professional bij komen kijken?

Groet, Leon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zijn alle leidingen daar heel? / Komt de geur niet uit een van de niet gebruikte leidingen? Misschien gewoon je neus achterna gaan en kijken waar precies in het gat de geur vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 22:43
Leondekort schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:18:
Hoi allemaal,

Bij de voordeur, onder de deurmat, zit een groot gat waarin onder andere de watermeter van Brabant Water ligt en een aantal andere leidingen (sommigen leeg zonder functie, sommigen met functie) aanwezig zijn. Toen we dit voor de eerste keer openden zagen we ook een plastic potje met geurballetjes staan, dus de verkopende partij had dit ook al ontdekt.

Nu is het volgens mij - in ieder geval bij huizen uit die tijd - wel gangbaar dat er zo'n gat (toch zeker een ruime meter diep) aanwezig is bij de voordeur met een watermeter en kunnen we dit ook niet aanpassen. Maar dit lijkt me wel een bron voor vochtproblemen en dus de muffe geur. Nu de vloer gesloopt is en het huis op sommige plekken open is, merken we de muffe geur ook echt alleen in het halletje bij binnenkomst.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kunnen we zo'n specifieke plek (die denk ik niet aangepast / weggehaald mag worden) aanpakken zodat de muffe geur verdwijnt? Kunnen we dit zelf of moet hier een professional bij komen kijken?

Groet, Leon
Je zou die ruimte permanent kunnen ventileren met (kruipruimte)ventilatieschachten naar buiten, liefst naar 2 kanten voor de luchtstroming. Je hebt ze horizontaal recht naar binnen, onder een hoek, en schuin naar beneden (door de muur). Belangrijk is goede afscherming tegen ongedierte, maar daar is meestal wel aan gedacht. Google even op 'renovatiekoker'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leondekort schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:18:
Hoi allemaal,

Groet, Leon
Goed gevonden d:)b

Een watermeter put heb ik ook en die van mij is opgemetseld en dus ook niet waterdicht. en heeft daarom ook een "geurtje" ik ga zelf de watermeter verplaatsen naar boven de grond, zodat de put kan vervallen. ik verwachte eigenlijk een schappelijke prijs voor het verplaatsen van 1 meter maar ze willen direct een nieuwe buis trekken omdat er niet genoeg lengte is en moeten we het volle pond betalen. De kosten zijn ongeveer 1100 euro als ik mij niet vergis. Maargoed, ik zit in een grote verbouwing waar ook de vloer eruit moet en dan zijn dat soort stappen meer logisch, wellicht is ventileren voor jou een betere optie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leondekort
twain4me schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:12:
[...]

Goed gevonden d:)b

Een watermeter put heb ik ook en die van mij is opgemetseld en dus ook niet waterdicht. en heeft daarom ook een "geurtje" ik ga zelf de watermeter verplaatsen naar boven de grond, zodat de put kan vervallen. ik verwachte eigenlijk een schappelijke prijs voor het verplaatsen van 1 meter maar ze willen direct een nieuwe buis trekken omdat er niet genoeg lengte is en moeten we het volle pond betalen. De kosten zijn ongeveer 1100 euro als ik mij niet vergis. Maargoed, ik zit in een grote verbouwing waar ook de vloer eruit moet en dan zijn dat soort stappen meer logisch, wellicht is ventileren voor jou een betere optie. :)
Oke!

Nou, bij ons ligt inmiddels de gehele vloer (betonvloer) er uit omdat we sowieso alles willen aanpakken met vloerverwarming en opnieuw (voorheen was er niet eens isolatie) isoleren.

Dus wellicht kan dit voor ons ook een optie zijn, zeker omdat we een loodgieter goed kennen die voor ons e.e.a. (o.a. CV ketel naar de zolder) wil gaan doen. Misschien kunnen we hem eens vragen dit mee te nemen.

Anders kan ventileren nog steeds een optie zijn :).
Pagina: 1