Apple Mail op Mac vreet vrije HD-ruimte op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Topicstarter
Mijn (inmiddels ruim bejaarde) buurman vroeg me om hulp, want hij kon zijn mailprogramma niet meer gebruiken. Ik help hem wel vaker, dus ging ik kijken wat er aan de hand is.

Situatie: zijn MacBook (vergeten te kijken welk model precies, maar dat lijkt me niet relevant) heeft een HDU van 250 GB, waarvan ca. 45 GB vrij. Alles lijkt normaal te werken, totdat je Mail opent. En dan bedoel ik het mailprogramma van Apple dat standaard meegeleverd wordt met een MacBook.

Direct na het starten van dat programma zie je de vrije schijfruimte eerste even teruglopen en weer oplopen op een manier die me niet vreemd lijkt. Maar daarna begint het: in een kleine minuut zie je de vrije ruimte van 45 GB teruglopen naar nul. Als je Mail sluit vóórdat de vrije ruimte nul is, dan wordt alles onmiddellijk weer vrijgegeven en heb je weer 45 GB vrij. Doe je dat niet, dan loopt de boel vast en moet je Mail geforceerd stoppen. Gewoon stoppen met het kruisje linksboven of met Cmd-Q lukt dan niet meer.

Ik heb van alles gedaan. Eerst de prullenbak geleegd. Geen effect (had ik ook niet verwacht, maar je weet maar nooit). Vervolgens heb ik alle mailaccounts eruitgegooid. Zelfs dát blijkt het probleem niet te verhelpen.

Als mail.app nou een gewoon programma zou zijn dat ik ergens van de site van apple.com zou kunnen downloaden en opnieuw installeren, dan had ik dat allang gedaan, maar ik kan het nergens vinden. En om nou die hele MacBook opnieuw te installeren lijkt me nogal een overkill. Dat moet toch anders kunnen, lijkt me?

Iemand suggesties?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

Tubby

or not to be

Je email accounts eraf gooien bij instellingen. En daarna weer 1 voor 1 toevoegen, waarschijnlijk probeert hij een mailbox lokaal te syncen die groot is.

Wellicht het disablen van een account; maar de enige reden waarom hij groeit is het ophalen/indexeren van email.

Het los verwijderen/installeren van de mail.app gaat niet, je kunt kijken of hij uit de voeten kan met online mail of een andere mail client.

[ Voor 46% gewijzigd door Tubby op 23-03-2025 23:33 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bovenstaande is de manier om het probleem op te lossen.

De grap met Apple apps is dat je ze zo kunt overzetten vanaf een andere Mac. Pak eenzelfde versie, dat is op zich wel belangrijk, zip die in Finder, zet 'm naar een andere computer, pak 'm weer uit en zet het bestand in de App-map. Het enige is: vaak zijn het de instellingen die voor problemen zorgen en niet zozeer een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:15

3DDude

I void warranty's

Even onder internet accounts kijken inderdaad.

Verder 110GB documenten lijkt me ook sterk, het kan wel.. maar is wel veel he.. :)

En je zou onder applications > Mail > Show Package Content kunnen kijken of je wat raars ziet.
eventueel kan je in die nieuwe finder ook op Size iets filteren om een root cause te achterhalen.

[ Voor 42% gewijzigd door 3DDude op 23-03-2025 23:36 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

Tubby

or not to be

Je beste kans is zorgen dat je voldoende ruimte hebt en hem laten uitratelen met downloaden / indexeren en misschien ook weer opschonen :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
Tubby schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:27:
Je email accounts eraf gooien bij instellingen. En daarna weer 1 voor 1 toevoegen, waarschijnlijk probeert hij een mailbox lokaal te syncen die groot is.

Wellicht het disablen van een account; maar de enige reden waarom hij groeit is het ophalen/indexeren van email.
@Tubby Dat heb ik dus al gedaan. De twee mailaccounts die erop stonden heb ik van de computer verwijderd, maar dat helpt dus nix helaas.
Er is iets anders aan de hand, maar WAT…?
Hippe Lip schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:10:
Ik heb van alles gedaan. Eerst de prullenbak geleegd. Geen effect (had ik ook niet verwacht, maar je weet maar nooit). Vervolgens heb ik alle mailaccounts eruitgegooid. Zelfs dát blijkt het probleem niet te verhelpen.
Het los verwijderen/installeren van de mail.app gaat niet, je kunt kijken of hij uit de voeten kan met online mail of een andere mail client.
Dat heb ik uiteraard gedaan, dus zijn mail lezen (en nieuwe sturen) kan de man gelukkig wel, maar je snapt dat ik Apple Mail gewoon weer werkend wil hebben…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
sypie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:33:
[…] Het enige is: vaak zijn het de instellingen die voor problemen zorgen en niet zozeer een app.
@sypie Dat zou je verwachten, ja. Maar hoe kom ik erachter welke instelling er mis is?
Alle mailaccounts zijn al van de computer verwijderd via instellingen.
Dat is ook te zien in de video hierboven.

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2025 13:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
Tubby schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:34:
Je beste kans is zorgen dat je voldoende ruimte hebt en hem laten uitratelen met downloaden / indexeren en misschien ook weer opschonen :)
@Tubby En wat zou die dan nog moeten downloaden of indexeren als alle accounts er al afgehaald zijn?
Vergeet ik iets, zie ik iets over het hoofd?
Ik word soms wat radeloos van dit soort problemen waar ik de vinger niet achter kan krijgen… :? :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maak even een nieuw gebruikers account, geen mail account, op de Mac en kijk of het dan nog steeds gebeurd?
Dan sluit je uit of het aan de software of aan het huidige Mac account ligt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:15

3DDude

I void warranty's

Wellicht is onderstaande een optie voor jou, Je moet in Finder wel even die option key en dan in dat context menu kijken...

For anyone that can't figure it out, and just simply wants to delete the data on your LOCAL storage:

First, under System Settings > Internet Accounts, select the email account(s), and toggle the Mail setting to disable it first

Then, go to Finder, then on the top bar, hit the Go menu, and with that open, hold down the 'Option' key, and you will see a 'Library' tab (folder) show up. (it will only show up when you are holding down the Option key)

Within that, go to the Mail folder, then under V10, you will see a folder that is storing all the attachments and data from your email account(s) that will match the same size you see under System Settings > Storage > Mail

Move this folder to trash and DELETE THIS FOLDER. This is how you actually get rid of the data

Removing an account from Mail and deleting this folder DOES NOT delete it in the server or accessing any emails/attachments through a browser

Hope this helps someone

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 24-03-2025 13:29 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
djmuggs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:07:
Maak even een nieuw gebruikers account, geen mail account, op de Mac en kijk of het dan nog steeds gebeurd?
Dan sluit je uit of het aan de software of aan het huidige Mac account ligt.
@djmuggs
Het duurde even voordat ik tijd had op een moment dat de buurman dat ook had. Inmiddels had de arme man het ook nog voor elkaar om het wachtwoord van zijn laptop te vergeten en te vaak verkeerd in te voeren…

Maar goed, je suggestie was een goeie. Daardoor kon ik zien dat er met mail.app nix mis is. Dat gaf vertrouwen.

= X = X = X = X = X = X = X
3DDude schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:29:
Wellicht is onderstaande een optie voor jou, Je moet in Finder wel even die option key en dan in dat context menu kijken...

For anyone that can't figure it out, and just simply wants to delete the data on your LOCAL storage:

First, under System Settings > Internet Accounts, select the email account(s), and toggle the Mail setting to disable it first

Then, go to Finder, then on the top bar, hit the Go menu, and with that open, hold down the 'Option' key, and you will see a 'Library' tab (folder) show up. (it will only show up when you are holding down the Option key)

Within that, go to the Mail folder, then under V10, you will see a folder that is storing all the attachments and data from your email account(s) that will match the same size you see under System Settings > Storage > Mail

Move this folder to trash and DELETE THIS FOLDER. This is how you actually get rid of the data

Removing an account from Mail and deleting this folder DOES NOT delete it in the server or accessing any emails/attachments through a browser

Hope this helps someone
En hierin zat de oplossing. Wat er nou mis was in de inhoud van die folders onder V10 was teveel werk (teveel submappen, beperkte tijd), maar ik heb eerst een kopie van de map gemaakt en ‘m daarna weggegooid (had ‘m ook kunnen hernoemen waarschijnlijk).
Daarna draaide Mail weer als een zonnetje. Het mailaccount weer aangemeld en alles is hersteld.
Gelukkig werd IMAP gebruikt, zodat er nix verloren is gegaan.

Dank, veel dank aan allen die meedachten. d:)b

<John O`Mill>

Pagina: 1