Ik heb het in het Domoticz topic gepost, maar een apart topic is beter.
Ik heb minimale programmeer ervaing, maar weet wel een beetje wat een if then else looptje is..
Wat ik heb:
RPi met Domoticz met een P1 uitlezing
RFLink
We hebben een PHEV auto, accu ~13kWh, op onze oprit. Deze laden we nu met handmatig de granny charger in te steken.
De auto accepteert het om de laad-stekker op de auto al in te steken, maar bijv. 15 uur later de lader in het stopcontact te doen.
We hebben zonnepanelen en een 3-fase omvormer.
We gaan met de fiets naar werk, de auto staat dus overdag veel voor de deur.
Met een Klik-Aan-Klik-Uit stopcontact stekker heb ik een uurtje de wagen geladen en de temperatuur gecontroleerd (IR thermometer). De stekker ging van ~15°C (koude garage) naar ~28°C, en dat bleef constant.
Ik wil de auto laden wanneer:
Ik heb de ballen verstand van programmeren, maar logica ken ik wel, dus wat geknutseld in in Blockly.
Eerst wat getest met de stekker en een lamp hoe een if-else block werkt met tijden ingeven (if tijd > 21:00 lamp uit, if tijd < 21:00 lamp aan, etc), dit werkt.
Geknutsel is tussen 21:00 en 23:00 geweest, testen door even de waardes 2 minuten later dan huidige tijd te zetten.
Maar deze werken allemaal toch niet.
:strip_exif()/f/image/F7swD4lb3e5Tu522vwy03AYd.png?f=user_large)
M'n lampje blijft uit, ook 1s nadat ik hem handmatig aangezet heb in Domoticz
:strip_exif()/f/image/aSpSm2fAIaY36Mapoj5pVo48.png?f=user_large)
Dit werkt ook niet, al zet de lamp zichzelf niet meer uit
Het lijkt mis te gaan bij de tweede Else-If
Weer terug naar de basis, ook dit werkt niet
:strip_exif()/f/image/N5fkinDmtVopHm1zk8lMGBXf.png?f=user_large)
Hoe krijg ik dit wel werkend?
Andere talen zijn mij (nu) te complex als niet-programmeur zijnde, hoe je de juiste syntax opbouwt en welke commando's / variabelen je aan kan roepen / definieert, wanneer je een al bestaande input moet gebruiken. Alles is makkelijker wanneer je het al zelf definieert in basis, maar dat kan dus niet.
Ik heb minimale programmeer ervaing, maar weet wel een beetje wat een if then else looptje is..
Wat ik heb:
RPi met Domoticz met een P1 uitlezing
RFLink
We hebben een PHEV auto, accu ~13kWh, op onze oprit. Deze laden we nu met handmatig de granny charger in te steken.
De auto accepteert het om de laad-stekker op de auto al in te steken, maar bijv. 15 uur later de lader in het stopcontact te doen.
We hebben zonnepanelen en een 3-fase omvormer.
We gaan met de fiets naar werk, de auto staat dus overdag veel voor de deur.
Met een Klik-Aan-Klik-Uit stopcontact stekker heb ik een uurtje de wagen geladen en de temperatuur gecontroleerd (IR thermometer). De stekker ging van ~15°C (koude garage) naar ~28°C, en dat bleef constant.
Ik wil de auto laden wanneer:
- Tussen 23:00 en 06:00; daluren stroom (tussen 00:01 - 06:00 mag ook als dat handiger programmeren is)
- De teruglevering op 1 fase meer dan 200W is (x3 = 600W, dus een zonnige dag = goedkope stroom).
Ik heb de ballen verstand van programmeren, maar logica ken ik wel, dus wat geknutseld in in Blockly.
Eerst wat getest met de stekker en een lamp hoe een if-else block werkt met tijden ingeven (if tijd > 21:00 lamp uit, if tijd < 21:00 lamp aan, etc), dit werkt.
Geknutsel is tussen 21:00 en 23:00 geweest, testen door even de waardes 2 minuten later dan huidige tijd te zetten.
Maar deze werken allemaal toch niet.
M'n lampje blijft uit, ook 1s nadat ik hem handmatig aangezet heb in Domoticz

:strip_exif()/f/image/aSpSm2fAIaY36Mapoj5pVo48.png?f=user_large)
Dit werkt ook niet, al zet de lamp zichzelf niet meer uit

Het lijkt mis te gaan bij de tweede Else-If
Weer terug naar de basis, ook dit werkt niet
:strip_exif()/f/image/N5fkinDmtVopHm1zk8lMGBXf.png?f=user_large)
Hoe krijg ik dit wel werkend?
Andere talen zijn mij (nu) te complex als niet-programmeur zijnde, hoe je de juiste syntax opbouwt en welke commando's / variabelen je aan kan roepen / definieert, wanneer je een al bestaande input moet gebruiken. Alles is makkelijker wanneer je het al zelf definieert in basis, maar dat kan dus niet.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,