Hey Tweakers,
Ik ben al een tijdje opzoek naar "krachtige" NAS-systemen die ik ook kan gaan gebruiken als media- en kubernetes server. Echter, de gebruikelijke NAS systemen (Synology, UGREEN, Asustor, QNAP, etc) lijken niet echt systemen aan te bieden waar ik naar op zoek ben, laat staan voor een redelijke prijs.
De reden waarom ik primair naar een NAS zocht was vanwege de kleine vormfactor en lage TDPs.
Momenteel heb ik draaien:
- Raspberry Pi cluster voor Kubernetes (x3 Rpi 4b, gebruikt voor websites & MySQL)
- DeskMini 310 (als node op Kubernetes clustor voor Mediaserver pods, incl. PLEX)
- Synology DS216
Dit alles bij elkaar is zo'n 160 TDP.
Ik wil dat de mini server deze systemen combineert tot 1 krachtig systeem ipv allemaal net niet. Daarbij komt dat te veel gebruikers en te grote DB operaties er momenteel voor zorgen dat de MySQL pods crashen, een instabiliteit waar ik gewoon vanaf wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- NAS (& SMB/DLNA)
- MySQL server (voor K8s, maar native)
- Kubernetes
-> ~ 8 websites (Angular / .NET WebApi's combos)
-> ~ Media Server (Prowlarr, Overseerr, Radarr, Sonarr, etc)
- PLEX Media Server (native)
- SABNzbd (native)
- Game Servers (momenteel niets concreets)
- VMs (momenteel niets concreets)
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000 euro (excl. SSD / HDD's)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik begin vers voor dit systeem.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al geprobeerd een systeem samen te stellen, alhoewel ik niet perse weet of alles echt compatible is (volgens mij wel), en ik vraag mij af of het mogelijk zuiniger kan (momenteel niet bij stil gestaan maar zou ~150W TDP moeten hebben).
Bovenstaand systeem heeft toegang tot:
- 2x NVMe SSD (2x 2TB Lexar)
- 6x HDD's (6x 8TB WD Red Plux @5.400 RPM = lagere RPM meer zuinig)
Andere beredeneringen:
1. Quadro P2000 is veelal aangeraden voor PLEX transcoding.
2. Silverstone CS382 ivm de vormfactor en toegangbaarheid van HDD's
3. XG-C100C voor een extra 10Gbit aansluiting, alhoewel dit waarschijnlijk wat overkill is.
4. Noctua voor extra stilte ipv stock fan, mogelijk dat ik er nog wat andere noctua fans in gooi.
5. CPU & Mobo voornamelijk vanwege future proofing, mocht ik er gameservers op willen gaan draaien (zoals Space Engineers 1 & 2), daarnaast wil ik opties voor evt. VM's te draaien ivm interesse in ethical hacking.
Verder wil ik Unraid gaan gebruiken, lijkt iets gebruikersvriendelijker dan TrueNAS Scale, en stelt je in staat om HDD's in hibernate mode te gooien wanneer ze niet actief worden uitgelezen, wat weer scheelt op de TDP.
Hebben jullie nog aanraden voor eventuele tweaks dat ik zou kunnen doorvoeren? Ik lever liever niet teveel performance in voor een kleine TDP winst.
Alvast een fijne avond toegewenst!
Groetjes,
Lt.Kraken
---------------------------------------------------
Update: Op basis van feedback heb ik het systeem aangepast naar het volgende;
Aanpassingen zijn:
- Intel Core Ultra 5 245K (1851) ipv AMD 8600G (AM5)
- Asus Prime Z890M-PLUS WIFI (1851) ipv MSI MAG B650M MORTAR WIFI (AM5)
- Videokaart verwijderd en volledig over op Intel QuickSync
- Arctic Freezer 36 ipv Noctua NH-U12S redux
- 48GB RAM ipv 36GB
- 500W (Gold) ipv 400W voeding (Gold)
Ik ben al een tijdje opzoek naar "krachtige" NAS-systemen die ik ook kan gaan gebruiken als media- en kubernetes server. Echter, de gebruikelijke NAS systemen (Synology, UGREEN, Asustor, QNAP, etc) lijken niet echt systemen aan te bieden waar ik naar op zoek ben, laat staan voor een redelijke prijs.
De reden waarom ik primair naar een NAS zocht was vanwege de kleine vormfactor en lage TDPs.
Momenteel heb ik draaien:
- Raspberry Pi cluster voor Kubernetes (x3 Rpi 4b, gebruikt voor websites & MySQL)
- DeskMini 310 (als node op Kubernetes clustor voor Mediaserver pods, incl. PLEX)
- Synology DS216
Dit alles bij elkaar is zo'n 160 TDP.
Ik wil dat de mini server deze systemen combineert tot 1 krachtig systeem ipv allemaal net niet. Daarbij komt dat te veel gebruikers en te grote DB operaties er momenteel voor zorgen dat de MySQL pods crashen, een instabiliteit waar ik gewoon vanaf wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- NAS (& SMB/DLNA)
- MySQL server (voor K8s, maar native)
- Kubernetes
-> ~ 8 websites (Angular / .NET WebApi's combos)
-> ~ Media Server (Prowlarr, Overseerr, Radarr, Sonarr, etc)
- PLEX Media Server (native)
- SABNzbd (native)
- Game Servers (momenteel niets concreets)
- VMs (momenteel niets concreets)
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000 euro (excl. SSD / HDD's)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik begin vers voor dit systeem.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al geprobeerd een systeem samen te stellen, alhoewel ik niet perse weet of alles echt compatible is (volgens mij wel), en ik vraag mij af of het mogelijk zuiniger kan (momenteel niet bij stil gestaan maar zou ~150W TDP moeten hebben).
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 8600G Boxed | € 176,99 | € 176,99 |
1 | Moederborden | MSI MAG B650M MORTAR WIFI | € 203,99 | € 203,99 |
1 | Videokaarten | HP NVIDIA Quadro P2000 (5-GB) grafische kaart | € 200,- | € 200,- |
1 | Behuizingen | Silverstone CS382 | € 204,59 | € 204,59 |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart | € 7,01 | € 7,01 |
1 | Netwerkadapters | ASUS XG-C100C | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S redux | € 53,55 | € 53,55 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 115,81 | € 115,81 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,38 | € 59,38 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.104,22 |
Bovenstaand systeem heeft toegang tot:
- 2x NVMe SSD (2x 2TB Lexar)
- 6x HDD's (6x 8TB WD Red Plux @5.400 RPM = lagere RPM meer zuinig)
Andere beredeneringen:
1. Quadro P2000 is veelal aangeraden voor PLEX transcoding.
2. Silverstone CS382 ivm de vormfactor en toegangbaarheid van HDD's
3. XG-C100C voor een extra 10Gbit aansluiting, alhoewel dit waarschijnlijk wat overkill is.
4. Noctua voor extra stilte ipv stock fan, mogelijk dat ik er nog wat andere noctua fans in gooi.
5. CPU & Mobo voornamelijk vanwege future proofing, mocht ik er gameservers op willen gaan draaien (zoals Space Engineers 1 & 2), daarnaast wil ik opties voor evt. VM's te draaien ivm interesse in ethical hacking.
Verder wil ik Unraid gaan gebruiken, lijkt iets gebruikersvriendelijker dan TrueNAS Scale, en stelt je in staat om HDD's in hibernate mode te gooien wanneer ze niet actief worden uitgelezen, wat weer scheelt op de TDP.
Hebben jullie nog aanraden voor eventuele tweaks dat ik zou kunnen doorvoeren? Ik lever liever niet teveel performance in voor een kleine TDP winst.
Alvast een fijne avond toegewenst!
Groetjes,
Lt.Kraken
---------------------------------------------------
Update: Op basis van feedback heb ik het systeem aangepast naar het volgende;
Aanpassingen zijn:
- Intel Core Ultra 5 245K (1851) ipv AMD 8600G (AM5)
- Asus Prime Z890M-PLUS WIFI (1851) ipv MSI MAG B650M MORTAR WIFI (AM5)
- Videokaart verwijderd en volledig over op Intel QuickSync
- Arctic Freezer 36 ipv Noctua NH-U12S redux
- 48GB RAM ipv 36GB
- 500W (Gold) ipv 400W voeding (Gold)
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 5 245K Tray | € 286,- | € 286,- |
1 | Moederborden | ASUS Prime Z890M-PLUS WIFI | € 216,99 | € 216,99 |
1 | Behuizingen | Silverstone CS382 | € 189,- | € 189,- |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart | € 7,09 | € 7,09 |
1 | Netwerkadapters | ASUS XG-C100C | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 30,24 | € 30,24 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239F24GX2-RS5K | € 140,85 | € 140,85 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 67,68 | € 67,68 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.020,75 |
[ Voor 20% gewijzigd door Lt.Kraken op 24-03-2025 19:52 ]