Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-08 09:25
Beste Tweakers,

Ik gebruikte tot voor kort GoodSync om bestanden te synchroniseren tussen mijn twee computers thuis en de computer bij mijn ouders als off-site backup. Voor die laatste werkte de verbinding met GoodSync connectserver. Nu wil GoodSync dat ik jaarlijkst voor mij licentie ga betalen, terwijl ik netjes voor iedere PC een licentie had gekocht. Dat voelt niet goed. Is er een alternatief? Wat ik zoek:
- automatisch mappen/drives backuppen tussen computers op verschillende locaties.
- versioning: 1 oudere versie van gewijzigde (& verwijderde) bestanden bewaren zonder dat die na x tijd opgeruimd worden.

Ik heb Resilio geinstalleerd (voorheen BitTorrent Sync), maar daarin wordt het archief automatisch na 30 dagen verwijderd en dat kan volgens mij niet aangepast worden. FreeFileSync heeft geen server. Ook heb ik naar deze tabel gekeken. Wellicht heeft iemand ervaring met NextCloud of Gladinet of zo?

Maar mijn vraag is dus: welke software kan ik gebruiken om bestanden automatisch tussen twee pc's te synchroniseren met versioning? Eenmalige kosten vind ik prima, maar ik wil geen abonnement.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:19
Wellicht een VPN (tailscale) tussen de twee PC's en dan duplicati gebruiken?

https://duplicati.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:37

jurroen

Security en privacy geek

Toevallig bekend met Syncthing? Nextcloud is heel wat anders en in mijn ogen overkill voor wat jij wilt.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 09:08
In één woord Rsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 15:19
+1 voor rsync, maar rclone biedt ook nog de mogelijkheid om tevens te backuppen maar bijv een online cloudopslag als je die hebt.

Ik sta er altijd versteld van hoe goed rclone werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
+1. En gebruik checken van de optie --link-destination om grote volumes niet telkens opnieuw te hoeven te her-kopiëren

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jurroen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:10:
Toevallig bekend met Syncthing? Nextcloud is heel wat anders en in mijn ogen overkill voor wat jij wilt.
Ik zou ook Syncthing adviseren omdat ik daar erg goede ervaring mee heb: Het synchroniseert alles, ook hidden files en symlinks. Vooral die laatste twee waren destijds problematisch met Nextcloud, vandaar dat ik op Syncthing terecht kwam en nu gebruik ik het op al mij devices (ook Android-telefoons voor het synchoniseren van backups en foto's).

Syncthing ondersteunt ook 'versioning' wat kan helpen als je, per ongeluk, een bestand overschrijft of verwijdert. Er blijft dan een geconfigureerd aantal versies achter op de remote die je kunt herstellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 24-03-2025 18:32 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wil je het syncen of backuppen? Dat zijn verschillende dingen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:14
Borgbackup/borgmatic.
Of Restic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:05:
Borgbackup/borgmatic.
Of Restic.
Het helpt altijd als je je advies een beetje onderbouwt. Waarom zijn deze programma's ideaal, in jouw ogen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:52
UrBackup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:14
Room42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Het helpt altijd als je je advies een beetje onderbouwt. Waarom zijn deze programma's ideaal, in jouw ogen?
Borgbackup doet encryptie en deduplicatie op block level.

Zeker encryptie lijkt me een must voor een off-site backup, ook bij familie. Dedup is handig voor de bandbreedte.

Iedere backup is een volledig snapshot.
Borgmatic maakt het beheer en configureren net ff wat eenvoudiger met config files.

Restic doet ongeveer hetzelfde, maar ondersteunt ook Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Dank voor al jullie advies! Ik kan nu jullie vragen beantwoorden en beter beschrijven wat ik zoek:
- Ik zoek iets wat geregeld automatisch backupt / synct en wat enigszins gebruiksvriendelijk is
- van bestanden die verwijderd worden of gewijzigd 1 oude versie bewaren
- Beide pc's draaien Windows 11
- Ik wil backups maken naar off-site. Dat is bij mijn ouders, dus encryptie is niet nodig
- Daarnaast wil ik tussen mijn pc's en laptop thuis syncen. Dat hoeft natuurlijk niet per se met hezelfde programma wat ik gebruik voor de off-site backup, maar het lijkt me wel handig om alles in één programma te habben.
- Ik wil graag filters kunnen instellen voor bestanden die ik niet wil syncen

[ Voor 27% gewijzigd door PizzaMan79 op 26-03-2025 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Dank voor alle antwoorden. Ik heb met de meeste geopperde software gespeeld. Die gaf toch niet de mate van inzicht en controle waar ik naar zocht. Ik wil kunnen zien welke bestanden gesynct worden, kunnen filteren op map/bestandsnamen/etc, makkelijk 1 oude versie van ieder bestand terugvinden, handmatig en op schema syncen. Inmiddels ook een NAS gekocht (Synology DS223j).

Gelukkig lukte het me alsnog om de oude versie van GoodSync te installeren en activeren. De server functie werkt niet meer ("No Auth Ticket"), maar lokaal synchroniseren

Synology cloud sync bleek echt een ramp. Toen ik dezelfde mappen met GoodSync ging syncen, bleek dat duizende bestanden niet gesynct waren, oa veel DLL bestanden.

Ik gebruik nu GoodSync. Moet alleen nog kijken hoe ik mijn off-site backup met de NAS laat syncen. Desnoods met SFTP. Ik heb in ieder geval twee goodsync licenties, wat precies genoeg is voor één PC die lokaal synct tussen de pc's en NAS en één off-site PC die gaat syncen met mijn NAS.

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken. Als GoodSync ooit niet meer werkt op de oude licenties, ga ik nogmaals alle gesuggereerde software proberen en zal ik (als de thread dan niet gesloten is) terugkoppelen welke voor mij het beste alternatief is.
Pagina: 1