Torenflat Rotterdam bouwjaar 1969

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ik zoek een koopappartement. Het zou top zijn als mensen reageren die Rotterdam goed kennen, maar hoor ook graag ervaringen van anderen met wonen in vergelijkbare omgeving.
Wat ik overweeg: ruim (87m2) prachtig gerenoveerd appartement, energielabel A/B, vlakbij winkelcentrum en metrostation Binnenhof naar treinstation Rotterdam Alexander (met aansluiting naar Gouda en Utrecht), om het even waar in Rotterdam en verder door naar Hoek van Holland strand. Groene omgeving, speeltuin en kinderboerderij voor de kleinkinderen, wandelen langs de Rotte, Lage Bergsche bos, etc.
Ideaal, ware het niet dat het torenflats met bouwjaar 1969/1970 zijn en de kwaliteit van de bouw toen heel slecht was. Ik neem een aankoopmakelaar mee en wil een bouwtechnische keuring, maar toch ...
Verder vraag ik mij af hoe het is om in een torenflat te wonen. Van wat ik hoor van anderen: 4e/5e etage optimaal. Lager te weinig uitzicht, hoger teveel wind om op je balkon te kunnen zitten.
Alternatief is: bouwjaar 2007 naast de metrostation lijn Rotterdam - Den Haag Centraal, maar ofwel 20 m2 meter minder of 25.000 duurder. Behalve recenter bouwjaar ook mooie gebouwen. Van de torenflats is de aanblik toch een beetje troosteloos

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:05

Honesty

kattenneus!

Voordeel als je zelf in die troosteloze torenflat woont heb je zelf het uitzicht niet.

Festina lente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En jij denkt dat je keuze hebt in de huidige markt?
Dat kan, maar dan moet je een flinke zak geld mee brengen. En dan bedoel ik ook echt een flinke.

Heb je dat niet is je vraag niet relevant en moet je blij zijn als je niet overboden wordt door 50 anderen per woning.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:02
de bouwkwaliteit in de jaren 70 slecht? waar baseer je dat op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 18:53

Emiel1984

Made in NL

Je lijkt al een voorkeur te hebben voor het nieuwere gebouw. Zelf woon ik op de 4e verdieping met een Frans balkon (andere stad). Toen ik een woning op de 6e verdieping overwoog, vond ik het uitzicht mooier, maar een lagere verdieping leuker vanwege het contact met het leven rondom het gebouw.

Bij oudere woningen merk je vaak meer burengeluid. Controleer ook het energielabel goed, want die blijken soms onjuist te zijn volgens de media.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Honesty Het zijn alleen maar torenflats. Heb je niet veel last van, als je op hogere etage bent, omdat er veel groen tussen ligt. Maar als je daar rondloopt: ik zal de eerste tijd met Google Maps mijn flat moeten zoeken, want alles lijkt op elkaar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:15
Controleer ook de VVE afdracht, nog belangrijker: of de reserveringen voor het groot onderhoud voldoende zijn en de stukken van de vergadering. Om te voorkomen dat je er net zit en een rekening krijgt van tienduizenden euro's voor een grootschalige noodzakelijke renovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:17
Boven 6e verdieping zijn veel bomen te laag dus kijk je juist wel weer tegen die lelijke flats aan.

Ps- hoe oud is het energielabel? A is prima B is minimale voor een flat. Vergeet niet dat je maar 2 buitenmuren hebt dus al snel hoog label.
Normaal wil je ook goede isolatie naar buren toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel van de echt slechte flats zijn doorgaans iets ouder en liggen vaak al tegen de grond.
In alle geschakelde/gestapelde woningen kan geluid een ding zijn en ervaren is eigenlijk de enige manier. wat voor de een normale geluiden zijn, is voor de andere als nagels over een schoolbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Emiel1984 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:57:
Je lijkt al een voorkeur te hebben voor het nieuwere gebouw. Zelf woon ik op de 4e verdieping met een Frans balkon (andere stad). Toen ik een woning op de 6e verdieping overwoog, vond ik het uitzicht mooier, maar een lagere verdieping leuker vanwege het contact met het leven rondom het gebouw.

Bij oudere woningen merk je vaak meer burengeluid. Controleer ook het energielabel goed, want die blijken soms onjuist te zijn volgens de media.
Ik weet het echt niet! Qua gebouw B, qua locatie A

In een nieuw gebouw in een levendige omgeving vind ik een lagere etage ook leuker. Maar de nieuwe gebouwen staan niet in een heel levendige omgeving. Leukste is de metro 🤣 En tussen de torenflats is ook niet veel te zien

Burengeluid idd en toch lekkages en toestanden. Papierwerk is voor de aankoopmakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:25:
Veel van de echt slechte flats zijn doorgaans iets ouder en liggen vaak al tegen de grond.
In alle geschakelde/gestapelde woningen kan geluid een ding zijn en ervaren is eigenlijk de enige manier. wat voor de een normale geluiden zijn, is voor de andere als nagels over een schoolbord.
Ervaren doe je pas als je er woont. Heb ook wel eens gehoord dat buren gevraagd werden niet thuis te zijn bij een bezichtiging. Ik ben niet overgevoelig voor geluiden. Ligt eraan wat. Aan veel geluiden raak ik snel gewend.p Nu speeltuintje voor de deur. Sommigen zeggen: ik zou gek van dat gekrijs! Ik word vrolijk van spelende kinderen. Maar ik had in het verleden buren die vreselijk tegen elkaar tekeer gingen en dat krijg ik liever niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:15:
Controleer ook de VVE afdracht, nog belangrijker: of de reserveringen voor het groot onderhoud voldoende zijn en de stukken van de vergadering. Om te voorkomen dat je er net zit en een rekening krijgt van tienduizenden euro's voor een grootschalige noodzakelijke renovatie.
Ik heb wel wat ervaring met VvE stukken, maar voor de zekerheid laat ik dat over aan een aankoopmakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:50:
de bouwkwaliteit in de jaren 70 slecht? waar baseer je dat op?
Ik nuanceer: de kwaliteit van de bouw van torenflats die in de jaren '70 uit de grond gestampt werden

Dat appartementen uit de jaren ’60 of ’70 gemiddeld energielabel E of D hebben, komt door hoe ze gebouwd zijn. Zo zijn de daken weinig tot niet geïsoleerd, vormen de galerijen een warmtelek en veroorzaken de vloeren van holle bakstenen contactgeluid tussen de verdiepingen.

En verder betonrot, asbest, riolering niet goed enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
Boven 6e verdieping zijn veel bomen te laag dus kijk je juist wel weer tegen die lelijke flats aan.

Ps- hoe oud is het energielabel? A is prima B is minimale voor een flat. Vergeet niet dat je maar 2 buitenmuren hebt dus al snel hoog label.
B is voor mij ook het minimum, A is het maximum wat je kunt hebben in de torenflats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:55

Amphiebietje

In de blubber

Chaki schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:53:
[...]

Ik nuanceer: de kwaliteit van de bouw van torenflats die in de jaren '70 uit de grond gestampt werden

Dat appartementen uit de jaren ’60 of ’70 gemiddeld energielabel E of D hebben, komt door hoe ze gebouwd zijn. Zo zijn de daken weinig tot niet geïsoleerd, vormen de galerijen een warmtelek en veroorzaken de vloeren van holle bakstenen contactgeluid tussen de verdiepingen.

En verder betonrot, asbest, riolering niet goed enz
Dit hangt totaal van de flat af. Mijn vorige flat, bouwjaar 1969, had grote euvels met geluidsoverdracht, veroorzaakt door niet goed op elkaar aansluitende betonnen delen (bij de achtergevel was een deel gewoonweg van hout) en oorspronkelijk gebouwd als sociale huur. Je kon soms letterlijk de gesprekken van de buren volgen als ze een beetje luid waren...
Mijn huidige flat, 2 jaar nieuwer en een hoger segment, is beter dan sommige veel recentere woningen kwa geluid. Eigenlijk hoor ik de buren nauwelijks, behalve als ze hun muziek zeer luid zetten. De meeste herrie komt via de enkelglas ramen binnen, niet via de muur/vloer...
In beide gevallen is inderdaad het energie label D, maar met een beetje werk (kieren afkitten, rubberstrips in raam- en deurkozijnen, enkelglas ramen van folie voorzien etc.) valt behoorlijke winst te bereiken. Natuurlijk, als je de binnentemperatuur op 23-25 graden wilt, is dat niet ideaal, maar dat zijn wel oude mensen temperaturen...

Overigens is de enige plek met holle bakstenen in beide gebouwen de trap- en liftopbouw, tegen de jaren '70 waren ze toch al flink overgestapt op betonnen muur- en vloerdelen.

Volgens mij is de grootste factor trouwens het soort mensen dat in de flat woont. Als dat allemaal aso's zijn die niet aan anderen denken, dan ga je daar eigenlijk altijd last van hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik woon in het aanpalende Zevenkamp, en Ommoord is om te wonen prima.

Er was vandaag toevallig een item over het warmtenet van Eneco. Je wil kijken hóe er verwarmd wordt, en of je bereid bent om véél te betalen voor je vastrecht.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:53:
[...]
Volgens mij is de grootste factor trouwens het soort mensen dat in de flat woont. Als dat allemaal aso's zijn die niet aan anderen denken, dan ga je daar eigenlijk altijd last van hebben.
Dat zit wel goed. Rustige buurt met veel ouderen: 60% is 55+ (ben zelf ook 65). Recent gerenoveerd in de verkoop vaak starters met een baby (die waarschijnlijk doorstromen naar een eensgezinswoning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 24 maart 2025 @ 04:11:

Er was vandaag toevallig een item over het warmtenet van Eneco. Je wil kijken hóe er verwarmd wordt, en of je bereid bent om véél te betalen voor je vastrecht.
Ik heb ooit blokverwarming gehad en dat wil ik nooit meer. Dat is ook meestal energielabel D. Vastrecht moet ik me nog even in verdiepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 27-04 18:27
Ik woon in een torenflat uit 1969.
Op de eerste verdieping.
Voordeel: nooit last van een defecte lift.
In de winter warm, warmteleidingen lopen in de kelder, bij -5 zet ik soms de verwarming 20 minuten aan.
In de zomer lekker koel, door de bomen, terwijl hele dag zon op de flat staat te bakken.
Veel minder geluid van verkeer, geluid trekt naar boven.

4 en 5e etage is het net niet, niet het uitzicht wat je op de 21e etage hebt, maar in de zomer minder heet dan op hogere verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-05 21:59
Mijn zus en een aantal vriendinnen heeft er een tijd gewoond in een studentenflat (exacte straat kan ik niet meer achterhalen) + mijn oude werkgever (makelaar verkoopt er ook wel eens wat, nu nog steeds) dus ik ken de buurten er wel aardig omdat ik er regelmatig kwam en de verhalen hoorde.

Wat mij het meest is bijgebleven is dat het heel rustig is, je kan altijd goed parkeren (vind ik belangrijk omdat de stad veel betaald is) en veel ouderen/bejaarden. Weinig echte tokkies, criminaliteit of echt armoedige buurten. Daar tegenover staat dat het ook niet echt een rijke buurt is, eerder sober in vergelijking met een Kralingen/Hillegersberg. Je hebt voldoende voorzieningen voor je boodschappen. Wel een beetje gedateerde winkelcentrums (in de wijken) en het Alexandrium is ook wel prima. Lijkt mij geen slechte omgeving om te wonen.

Echt dynamisch is het niet, met een auto zit je wel snel op de snelweg en het is wel een stukje uit de stad maar wat je zelf aangeeft, is dat goed op te lossen met de metro / e-bike/ trein.

Jammer 70 flatjes hoeven geen probleem te zijn maar alles is wel al 55 jaar oud dus elektra en glas (mits niet vervangen) etc. bijvoorbeeld ook. De rest wordt opgepakt door de VVE dus let vooral op de VVE kosten / kas (hoeveel zit er in het spaarpotje) en al het onderhoud wat is gedaan en eraan komt.

Qua hoogte is het vooral voorkeur, ik ben bijna alle luxe torens in Rotterdam wel in geweest. Ik vind hoogte wel leuk altijd met uitzicht maar als je te hoog komt, verlies je wel het contact met de grond en dat is wel minder + je hebt veel last van wind.
Zit je te laag heb je overlast van parkeren en geluid beneden dus eerste paar verdiepingen het liefste vermijden.

Het is vrij persoonlijk en ook locatie afhankelijk. Als je een parkeerplaats of bijvoorbeeld een afval/glasbak (vermijden) voor je neus hebt, is weer anders als een groen plantsoen. Het gevoel moet je volgen in deze.

[ Voor 3% gewijzigd door wm1234 op 24-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb ooit blokverwarming gehad en dat wil ik nooit meer. Dat is ook meestal energielabel D. Vastrecht moet ik me nog even in verdiepen
https://www.bnnvara.nl/ka...et-warmtenet-doen-of-niet

Ik heb even gekeken bij Eneco:

Vastrecht warmte voor verwarming en warm water € 577,48 per jaar
Meettarief € 32,80 per jaar

Mind you: ik kan dus níet van Eneco af, tenzij ik naar een warmtepomp zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:09:
[...]

https://www.bnnvara.nl/ka...et-warmtenet-doen-of-niet

Ik heb even gekeken bij Eneco:

Vastrecht warmte voor verwarming en warm water € 577,48 per jaar
Meettarief € 32,80 per jaar

Mind you: ik kan dus níet van Eneco af, tenzij ik naar een warmtepomp zou gaan.
Dat geldt voor huur, denk ik. Ik zoek een appartement met een eigen cv-ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
Check het vooraf. Dát is de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:42:
Wat mij het meest is bijgebleven is dat het heel rustig is, je kan altijd goed parkeren (vind ik belangrijk omdat de stad veel betaald is) en veel ouderen/bejaarden. Weinig echte tokkies, criminaliteit of echt armoedige buurten. Daar tegenover staat dat het ook niet echt een rijke buurt is, eerder sober in vergelijking met een Kralingen/Hillegersberg. Je hebt voldoende voorzieningen voor je boodschappen. Wel een beetje gedateerde winkelcentrums (in de wijken) en het Alexandrium is ook wel prima. Lijkt mij geen slechte omgeving om te wonen.

Echt dynamisch is het niet, met een auto zit je wel snel op de snelweg en het is wel een stukje uit de stad maar wat je zelf aangeeft, is dat goed op te lossen met de metro / e-bike/ trein.
Mijn budget is ook tamelijk sober. Winkelcentrum Binnenhof is een stuk mooier dan de andere, maar qua levendigheid is dat ook wel het enige. Na 20 uur doods.

Hillegersberg Noord zou ideaal zijn. Ik hou van de levendigheid van de Bergse Dorpstraat, toch wat "stadser". Met de bus rechtstreeks naar kleindochter in Bergschenhoek. Gouda en Utrecht vanaf station Noord. Van Binnenhof naar Bergschenhoek is 1 uur lopen of 55 minuten met ov 😅 Helaas is de kans dat ik daar iets vind met mijn budget zo goed als nul.

Nieuwere flats: nog minder te beleven 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:31

Qwerty-273

Meukposter

Chaki schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:37:
Ik zoek een koopappartement.
-->> https://www.funda.nl/

Alleen met een link verwijzen is niet erg constructief en vriendelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 29-03-2025 11:00 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-05 21:59
@Chaki Mijn zus is nu verhuist naar Schiebroek, dat is ook wel een opkomend buurtje en daar zit je heel dichtbij Hillegersberg. Ik vind het altijd wel prettig daar. Ze kan ook makkelijk naar het werk in Den Haag met de metro en naar het centrum. Bergenschoek (3b in het algemeen) is nu snel bereikbaar via de nieuwe weg bij het vliegveld.

Prijzen zijn helaas wel door het dak heen gegaan, opzich nog wel te betalen maar ook vrij duur (denk aan 4,5/5 ton voor iets normaals), zeker voor 1 persoon. Zelfde geldt voor Hillegersberg-Zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
Chaki schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Dat geldt voor huur, denk ik. Ik zoek een appartement met een eigen cv-ketel
Die tarieven gelden voor alle woningen op stadsverwarming. Huur of koop. Met een eigen ketel en dus zonder stadsverwarming scheelt idd enorm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilbert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-04 16:19
Nadeel van recente luxe torens (uit eigen ervaring in twee van dergelijke torens): de enorme geluidoverlast van de buren. Wij horen alles, we zijn al drie jaar elke dag tussen 6.00 en 6.30 wakker vanwege de kinderen boven ons. Als je geluk hebt zijn je buren weinig thuis of hebben ze dik tapijt, maar als je pech hebt, woon je onder of boven een gezin met kinderen, studenten of aso's. Met dank aan die geweldige zwevende dekvloeren die tegenwoordig gebruikt worden (voor het geval mensen beginnen over een verkeerd gelegde vloer: dat is niet het geval, er is zelfs gemeten en alles is conform de eisen). Die oude betonnen kolossen zijn dus zo gek nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:55

Amphiebietje

In de blubber

Dilbert schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:05:
Nadeel van recente luxe torens (uit eigen ervaring in twee van dergelijke torens): de enorme geluidoverlast van de buren. Wij horen alles, we zijn al drie jaar elke dag tussen 6.00 en 6.30 wakker vanwege de kinderen boven ons. Als je geluk hebt zijn je buren weinig thuis of hebben ze dik tapijt, maar als je pech hebt, woon je onder of boven een gezin met kinderen, studenten of aso's. Met dank aan die geweldige zwevende dekvloeren die tegenwoordig gebruikt worden (voor het geval mensen beginnen over een verkeerd gelegde vloer: dat is niet het geval, er is zelfs gemeten en alles is conform de eisen). Die oude betonnen kolossen zijn dus zo gek nog niet :)
Helaas is de eis tot tapijt op de vloer in de oude betonnen kolossen veelal losgelaten, dus dan heb je hetzelfde probleem als je buren een harde vloer hebben en met schoenen aan rondstampen (hoge hakken zijn het ergst).
Enige voordeel is dat bij de oude betonnen kolossen de muren vaak wat dikker zijn (niemand die mij vertelt dat mijn 22 cm dikke muren geluid slechter tegenhouden dan de 15 cm o.i.d. die tegenwoordig populair zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zou zeggen overweeg Schiedam ook, de binnenstad is leuker dan Binnenhof en qua bereikbaarheid (OV / uitvalswegen) een toplocatie. Er zijn ook mindere stukken in Schiedam, maar in algehele zin veel mooie ontwikkelingen in de stad. Op termijn is het M4H gebied aangrenzend Schiedam-Rotterdam ook interessant vind ik.

Wonen in zo'n flat heeft wat mij betreft een heel groot voordeel en dat is het uitzicht en de anonimiteit. Alleen overlast van de buren is naar eigen ervaring best flink in oudere bouw. Ik kan niet oordelen over waar je naar kijkt, maar ik zou er wel scherp op zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 17:01
99ruud99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:

Zou niet weten waar de bomen tot de zesde verdieping rijken hier in NL :>

Verder n=1, ik neem het risico nooit meer om op een tussenverdieping van een flat of appartementencomplex te wonen. Gehorigheid van een gebouw kan van invloed zijn, grootste deel hangt echter simpelweg af van de personen boven je.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
Geluidsoverlast is in appartementen inderdaad een ramp. Zowel binnen als buiten. Wij zitten hoog (nieuwbouw) en het gedreun van bassen (ook kilometers verderop in bv. het Kralingse Bos) is binnen vaak heel goed hoorbaar. Idem voor motoren en ander aso-verkeer. Hoe hoger je zit, hoe meer je hoort is mijn ervaring. Je kunt van mening verschillen of het overlast is, maar het is op z'n minst erg goed hoorbaar. Binnen is helemaal ellende. Je zit zo dicht op elkaar dat je wel heel veel geluk moet hebben als je rustig wilt wonen. En de eeuwige verhuizingen en verbouwingen zijn ook niet ideaal. Wij zitten al jaren vrijwel non-stop in geboor, gehak en getimmer. Om over kinderen, blaffende honden, hoge hakken en feestjes van buren nog maar te zwijgen... Helaas lijkt Rotterdam de laatste jaren ook een bepaald publiek te trekken dat maling heeft aan alles en iedereen. Juist in appartementen moet je een beetje rekening houden met elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dilbert
Amphiebietje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Helaas is de eis tot tapijt op de vloer in de oude betonnen kolossen veelal losgelaten, dus dan heb je hetzelfde probleem als je buren een harde vloer hebben en met schoenen aan rondstampen (hoge hakken zijn het ergst).
Enige voordeel is dat bij de oude betonnen kolossen de muren vaak wat dikker zijn (niemand die mij vertelt dat mijn 22 cm dikke muren geluid slechter tegenhouden dan de 15 cm o.i.d. die tegenwoordig populair zijn).
Hoge hakken zijn absoluut irritant. Maar jonge kinderen scoren wat mij betreft net zo hoog. Vanaf 6.00 uur rennen, springen, gooien en smijten met speelgoed en dat elke dag. En er iets van zeggen is moeilijk want "het zijn nou eenmaal kinderen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 20:30
Dilbert schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:05:
Wij wonen in een 20 verdieping tellende hoogbouw uit 2008 in Amsterdam (11e verd.). Geluidsoverlast van de buren is zeer laag. Van straat is ook laag behalve dan de ambulance die we horen van het ziekenhuis dichtbij.

Vrienden van ons wonen in een nieuwbouw 2 hoog uit 2021 volgens mij. Die horen letterlijk alles en willen er zelfs om verhuizen (gaat om een huis rond de 9 ton).

Probleem bij verbouwingen en bouwen op een zwevende dekvloer is dat het alleen werkt als niets contact maakt tussen de vloer en de muur. En daar gaat het regelmatig mis (vloeren die toch op 1 punt tegen de muur liggen, plinten die strak op de vloer zijn gezet, deurkozijnen die de vloer raken).

Mensen die op 'hun hakken' zonder schoeisel aan lopen kunnen meer geluid produceren dan als ze schoenen aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
Helemaal eens en als eigenaar ben je helaas machteloos. Het interesseert de VvE en de ALV geen bal, de aannemer nog minder, clubs als Woningborg zijn er vooral voor de aannemer en er is zo weinig houvast in wetgeving dat je een fout ontzettend moeilijk kunt aantonen. Wij hebben zelf een advocaat ingeschakeld, maar het is kansloos. Dus ook wij gaan verhuizen. Naar een vrijstaand huis, dat spreekt voor zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
En @Chaki , wat is de keuze geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Ik woon in een betonnen kolos uit 1999, waar de freesmachines na een kwartier oververhit raken. In het VvE reglement staat dat tegels verboden zijn en welke ondervloer we moeten gebruiken bij harde vloeren. Ik hoor niets of niemand, maar jaren '70 is anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ben er nog altijd niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:02
Vanwege Japanse anime heb ik mij de cultuur aangeleerd van schoenen uitdoen. Ik zie het steeds meer bij mensen thuis, met dank aan migratie en buitenlandse culturele invloeden is Nederland aan het veranderen. Zeker nu wonen in een appartement mainstream wordt is dit een groot goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:37:
@Chaki Mijn zus is nu verhuist naar Schiebroek, dat is ook wel een opkomend buurtje en daar zit je heel dichtbij Hillegersberg. Ik vind het altijd wel prettig daar. Ze kan ook makkelijk naar het werk in Den Haag met de metro en naar het centrum. Bergenschoek (3b in het algemeen) is nu snel bereikbaar via de nieuwe weg bij het vliegveld.

Prijzen zijn helaas wel door het dak heen gegaan, opzich nog wel te betalen maar ook vrij duur (denk aan 4,5/5 ton voor iets normaals), zeker voor 1 persoon. Zelfde geldt voor Hillegersberg-Zuid.
Gister op verkenning geweest. Peppelweg is top! Ik hou van reuring. Dan vind ik ouder appartement weer niet erg. Zal daar toch concessies moeten doen. Vandaag Kleiwegkwartier verkennen. Wat het moeilijk zal maken is dat er veel flats zonder lift zijn en dat is voor mij noodzakelijk. Maandag kennismakingsgesprek met 1e aankoopmakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 24 maart 2025 @ 04:11:

Vandaag Zevenkamp verkend: Zevenkampse Ring bij metrostation Ambachtsland, bouwjaar 2001, wijds uitzicht ...
Ambachtsplein met een speeltuintje voor de deur, ook leuk! Ik hou van reuring en die ga ik bij metro Binnenhof niet krijgen.
Mocht je iemand kennen, die een appartement wil verkopen daar ...
Ik wil heel graag warmtenet! Dat heb ik 12 jaar gehad (Vattenfall, ook niet de goedkoopste). Geen gas in huis, geen cv-ketel die plaats inneemt, geen onderhoud vergt en nooit vervangen moet worden. Kost ook allemaal een aardige duit. Mijn verbruik is heel laag en met energielabel A (nu heb ik C) ga ik niet meer betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
Doe jezelf een lol, en ga dan voor de Peppelweg. Ambachtsplein is vergane glorie, zeker met het sluiten van het leger des Heils beneden van de Ambachtsplein.

Tenzij ze een echt goede prijs geven krijgen ze mij daar nog niet met een stok naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DiedX schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:02:
Doe jezelf een lol, en ga dan voor de Peppelweg. Ambachtsplein is vergane glorie, zeker met het sluiten van het leger des Heils beneden van de Ambachtsplein.

Tenzij ze een echt goede prijs geven krijgen ze mij daar nog niet met een stok naar binnen.
Ik krijg 20m2 meer voor mijn geld. Meer aanbod, grote balkons, veel licht, vaak heel recent gerenoveerd, ...
Maar doel was ook om dichter bij mijn kleinkind te wonen en dat is Zevenkamp niet.

Hillegersberg-Schiebroek blijft favoriet, maar duur en beperkt aanbod

Ik heb wel veel gehad aan de reacties hier en van de buurten die ik daarna ben gaan verkennen 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:47:
En jij denkt dat je keuze hebt in de huidige markt?
Dat kan, maar dan moet je een flinke zak geld mee brengen. En dan bedoel ik ook echt een flinke.

Heb je dat niet is je vraag niet relevant en moet je blij zijn als je niet overboden wordt door 50 anderen per woning.
1. Ik verkoop mijn woning en daar geldt hetzelfde voor
2. Ik KIES een wijk en het type woning. Lukt het niet om dat te vinden, kan ik concessies doen en KIEZEN voor een andere plek, ander type, kleiner, nog te renoveren, energielabel G, enz
3. Ik ben niet verplicht om te verhuizen. Ik kan er ook voor KIEZEN om te blijven zitten waar ik zit.

Dus ja, ik vind dat ik best veel te kiezen heb en de antwoorden die ik hier kreeg waren heel relevant om keuzes te maken! Die van jou niet zo, maar dat geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
appartement in een toren koop je niet echt.
Je koopt het recht op een appartement, maar de VVE blijft eigenaar van het pand en de appartementen.

Kijk dus ook goed naar de VVE en het gedoe wat er bij komt kijken, dat is voor een reden om niet een appartement te 'kopen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:01
juist. die vve's met giga-verduurzamingsopgaven gaan grote problemen krijgen. Dus let er vooral op of er de afgelopen 10-15 jaar een beetje onderhoud gedaan is en geld weggezet voor de grote dingen als nieuwe kozijnen en dak vervangen. Want als dat er niet ligt heb je kans dat je in een jaren '70 flat straks ineens 300 euro/maand extra aan VvE-bijdrage mag lappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Fr33z @Schway
Dit wordt mijn derde appartement met VvE. Ik lees ook altijd alle stukken door voor de 1e bezichtiging. Soms genoeg reden om een bezichtiging af te zeggen.
In een torenflat wil ik alleen energielabel A/B. Daar is de verduurzaming al geweest. Daarnaast checkt de aankoopmakelaar alle stukken.
Als ik in een duurdere wijk ga wonen, zal ik qua duurzaamheid wel concessies moeten doen.
Pagina: 1