Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hallo mede-tweakers,

Kan iemand mij helpen begrijpen waarom een thuisaccu niet kan terugleveren aan het net?

Even een korte situatieschets:
Recent is mijn nieuwbouwwoning met thuisaccu, een Van Hall VH5000HL 10kWh, opgeleverd. Dat is een thuisaccu en omvormer in één. Tot mijn verbazing kan deze (gelukkig) wel stroom leveren binnen het huis, maar niet naar het net.
Ik heb een 3-fasen hoofdaansluiting, als ik het goed begrijp gaan twee fases direct naar de groepenkast en 1 fase naar de Van Hall als "hybride" voor als de accu leeg is. De output van de Van Hall gaat dan als derde fase naar de groepenkast.

Is er een manier om dit systeem wel te kunnen laten terugleveren aan het net?
Door een hybride omvormer toe te (laten) voegen bijvoorbeeld?

Als de situatie in mijn situatieschets klopt dan gaat de Van Hall bijna niets doen omdat bijv. de inductiekookplaat geen stroom uit de accu kan gebruiken en zal veel zonnestroom verloren gaan omdat de accu vrij snel vol zal zijn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik in de documentatie van die VH5000HL kijk staat er:
Terug leveren / Salderen ?
Kan ik de opgeslagen energie teruggeven aan het elektriciteit netwerk.
De VH5000HL is een STAND ALONE stroom generator en maakt 230 volt 50 Hz. De stroom kan NIET
teruggegeven worden aan het netwerk , maar wordt opgeslagen in accu’s . bijvoorbeeld in de zomer
zal het systeem meer energie leveren dan het kan opslaan, deze energie kunt u bijvoorbeeld
gebruiken voor een airconditioner te laten draaien.

Zonne-energie is gratis , dus u verliest geen geld, daarnaast is het salderen binnenkort niet meer
mogelijk.
Laatste zin is natuurlijk al een drogreden want:
- Salderen is er nog even
- Na salderen krijg je in de meeste gevallen nog wel iets...

Maar goed, het verduidelijkt in ieder geval dat het met deze unit niet kan.

Enige optie zou dan zijn om gewoon een losse inverter voor PV te pakken. Maar hoe / of je deze Van Hall dan kan koppelen aan die productie is me niet duidelijk. Klinkt mij dus vooral als apparaat wat er hier nooit in komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:17
Verwacht je dat het systeem regelmatig meer gaat opwekken buiten je eigen gebruik en het volledig opladen van de accu? Want alleen dan is het een "probleem" toch?
Zoals ik het lees is dat alleen soms in de zomer?
Zolang de accu niet vol zit/raakt valt er ook niks terug te leveren toch? Die accu levert toch ook constant aan het huis? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Niet online
De drie problemen in mijn ogen zijn:
1. Accu levert maar aan 1 fase terug, de inductiekookplaat zit hier niet op, terwijl dat juist een apparaat is die je achter je accu wil
2. Vanaf lente verwacht ik (regelmatig) dagelijks meer dan 10kWh op te wekken, als in de ochtend de accu al op 8kWh begint, gooi je heel veel opwek weg
3. Ik zou op het uur met de hoogste stroomprijs het verwachte overschot aan het net willen terugleveren, dat gaat niet

Probleem 2 lijkt me op te lossen met een omvormer achter de zonnepanelen zoals @Septillion aangeeft, die je vervolgens weer op de Van Hall aansluit. Alleen heb je dan twee keer omvormingsverliezen.

Zou probleem 3 op te lossen zijn met een hybride omvormer?

[ Voor 3% gewijzigd door GkkeGerrit op 23-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat is inderdaad het grote probleem, je kan niet voor de andere fases leveren. Dus mja, met losse omvormer los je het maar half op.

Maar er zijn wel gewoon hybride omvormers die wel terug kunnen leveren. Die van Goodwe volgens mijolgens mij. Alleen deze dus niet...

En ja, niet hybride zal iets meer verlies hebben. Maar dus ook alleen maar voor de accu laden uit PV. Voordeel van los is wel dat ze elk ook stand alone kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:52
Hoeveel zonnepanelen heb je?
Hoeveel kW is je inductieplaat?
Zou de neiging krijgen om alles op 1 fase te zetten, maar misschien is die 5kW en 10kW op de piek genoeg om het huis recht te houden.
En als het systeem dan inderdaad nog teveel opwekpotentieel onbenut laat, de omvormer erin aan de input zijde.

Maar dit is dus een UPS die verkocht wordt als thuisbatterij.......
Daardoor hoeft de uitgang niet in fase te zijn met de ingang en heb je altijd conversie verliezen.

Victron kan er door zijn extra relais voor kiezen, rechtstreeks zonder verliezen en/of support uit accu.

[ Voor 21% gewijzigd door Dapdodo op 23-03-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:27:
Voordeel van los is wel dat ze elk ook stand alone kunnen werken.
Normale omvormer of hybride omvormer zullen beide stand alone zijn, of begrijp ik je verkeerd?
Dapdodo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:37:
Hoeveel zonnepanelen heb je?
Hoeveel kW is je inductieplaat?
8 zonnepanelen en 3.7kW. Over naar 1 fase zou op zich wel kunnen, maar wil binnen niet al te lange tijd over naar elektrisch rijden
Dapdodo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:37:
Victron kan er door zijn extra relais voor kiezen, rechtstreeks zonder verliezen en/of support uit accu.
Deze volg ik niet helemaal, waar en welke Victron zou je in dit systeem dan neerzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bedoel vooral dat je dus een van de systemen uit kunt zetten of stuk kunnen gaan zonder dan helemaal niets meer te hebben.

En nog even verder zitten neuzen:
  • Helemaal over op 1-fase is met dit dit ding is geen optie. Hij kan maar 5kW leveren dus zelf een kookplaat kan niet.
  • Granny EV charger zou kunnen. Maar goed, dan wil je die eigenlijk alleen overdag uit de PV halen, niet de accu. Want zo veel is 9,2kWh (immers is de 10kWh maar voor 92% te gebruiken) ook weer niet.
  • Zeker als je ook aan EV denkt heb je niet genoeg PV liggen om dat zelf op te wekken.
  • Het is inderdaad gewoon een grotere UPS. Waarbij het inderdaad klinkt alsof het een online UPS zonder bypass is. In dat geval zal de efficiëntie van de uitgang 93% zijn, ook als je stroom van het net gebruikt. En dan ga ik er nog vanuit dat die 93% de totale efficiëntie is, maar in de datasheet staat deze alleen bij de inverter output. Dus zou kunnen dat er nog inout verliezen bij komen ook. Ze zijn gewoon niet heel duidelijk in de specs.
  • Dus naar mijn idee is het alleen leuk om je sluipverbruikers en je wasmachine/droger enzo op aan te sluiten via losse groepen. Verlichting zou ook kunnen maar dus niet als drop in vervanging van een fase.
Dus ja, met dit ding blijft het complex, zelfs als je dingen toevoegt of aanpast. Het blijft een UPS aangeprezen als ESS...

En wat een walgelijke uitleg sheet leveren ze zeg... Vol bangmakerij en onwaarheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 21:43
Oh ik dacht vermogen is toch genoeg om via 1 fase die kookplaat te compenseren zoals ook met Victron kan, alleen deze is helemaal niet synchroon aan net. Wel kostbaar apparaat dan voor wat ie kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Let op, deze batterij is niet synchroon. Hij is dus niet on-grid.
Je kunt deze dus niet weer samenvoegen met de 3-fase installatie en verwachten dat je netjes 3x400 hebt.

De uitgang van deze accu is apart, en slechts 1-fase. Goed voor airco's, niet voor kookplaten.

Je kunt er sowieso 's nachts je sluipverbruikt mee vangen. Dat is tegenwoordig al snel 200W+, ofwel zo'n 2-3 kWh

Maar, wat de meeste andere thuisbatterij systemen niet doen is noodstroom, dat kan deze weer wel.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 24-03-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Wat ga je allemaal aansluiten? Airco?
Een inductiekookplaat verbruikt bijna niets, een oven is veel interessanter om aan te sluiten.
Je moet zorgen dat 's ochtends je accu altijd leeg is. Hopelijk zit er geen algoritme in wat hem onder de 25% gaat laden vanaf netspanning. Stel je zou niet voldoende verbruik hebben zou je ervoor kunnen kiezen een netgekoppelde inverter op de VH aan te sluiten, bijvoorbeeld een (of 2) Powerstream(s). Dit vermogen is beperkt maar voorkomt wel dat je zonnepanelen stil komen te staan. Ook wordt er nog wat verbruik 's avonds gecompenseerd op de andere fases. Verliezen zijn dan inderdaad 30% of meer maar die investering krijg je er wel uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:54:
• Het is inderdaad gewoon een grotere UPS. Waarbij het inderdaad klinkt alsof het een online UPS zonder bypass is. In dat geval zal de efficiëntie van de uitgang 93% zijn, ook als je stroom van het net gebruikt. En dan ga ik er nog vanuit dat die 93% de totale efficiëntie is, maar in de datasheet staat deze alleen bij de inverter output. Dus zou kunnen dat er nog inout verliezen bij komen ook. Ze zijn gewoon niet heel duidelijk in de specs.
Volgens mij heeft deze wel een bypass-mode en ben het eens wat betreft de specsheet, compleet onprofessioneel.
Jim423 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:53:
Wat ga je allemaal aansluiten? Airco?
Een inductiekookplaat verbruikt bijna niets, een oven is veel interessanter om aan te sluiten.
Je moet zorgen dat 's ochtends je accu altijd leeg is. Hopelijk zit er geen algoritme in wat hem onder de 25% gaat laden vanaf netspanning. Stel je zou niet voldoende verbruik hebben zou je ervoor kunnen kiezen een netgekoppelde inverter op de VH aan te sluiten, bijvoorbeeld een (of 2) Powerstream(s). Dit vermogen is beperkt maar voorkomt wel dat je zonnepanelen stil komen te staan. Ook wordt er nog wat verbruik 's avonds gecompenseerd op de andere fases. Verliezen zijn dan inderdaad 30% of meer maar die investering krijg je er wel uit.
Het is al aangesloten. Volgens mij zitten nu de wasmachine, vaatwasser en oven er op. Daarmee ga ik die accu dagelijks geen eens bijna leeg krijgen.

De Powerstream is toch een micro-omvormer. Hoe had je dit precies in gedachten?

Dus als ik het goed begrijp zijn mijn twee opties nu:
1. Omvormer direct achter de PV en die als AC input. Dan kan ik zonne-energie wél terugleveren als accu vol zit en als ik kies voor ene 3 fasen omvormer, dan kan ik op andere fases ook zonne-energie gebruiken.
2. Hybride omvormer op zowel AC input als PV input. Minder omvormingverlies bij laden accu, maar wel een duurdere oplossing.

Heeft een Victron nog voordelen tov van een andere omvormer?

Zou het misschien zelfs mogelijk te zijn om een Victron EasySolar te installeren en alleen de accu uit de VanHall te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Je kunt waarschijnlijk geen omvormer parallel aansluiten aan de PV ingang van deze van hall.
De meeste omvormers van nu zijn transformatorloos, dus krijg je mogelijk een harde sluiting.

Wat je kan doen is de van hall omvormer vervangen voor een andere. De batterijen kan je mogelijk behouden, als je een compatibele omvormer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

0 Weet je heel zeker dat hij een bypass relais heeft? Zie het namelijk nergens...

1 Daar hoef je geen 3-fase omvormer voor. We worden in Nederland netto afgerekend. :)

2 Hoe wil je die plaatsen dan? Je kan niet iets parallel hebben aan de PV. Het is of dit ding of een andere omvormer.

Dus paar opties:
- Losse omvormer voor PV
- Wat schuiven dat wat andere sluitverbruikers die passen erop komen. Maarja, let op de 5kW.
- Zo laten
- Hele ding eruit... Vervangen door een oplossing die het wel kan. Er lijkt een 48V 19" accupack in te zitten dus die is misschien te gebruiken.

Overigens, de meterkast wel voorzien van 2 hoofdschakelaars en de grote verplichte waarschuwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
GkkeGerrit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:16:
[...]Het is al aangesloten. Volgens mij zitten nu de wasmachine, vaatwasser en oven er op. Daarmee ga ik die accu dagelijks geen eens bijna leeg krijgen.
Daarom vraag ik het ook. Wat je noemt zal max. 2kWh per dag gebruiken. Tenzij je meedoet aan heel Holland bakt. Dat betekend dat er 8 tot 10 kWh verloren zal gaan.
GkkeGerrit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:16:
[...]De Powerstream is toch een micro-omvormer. Hoe had je dit precies in gedachten?
Ik zat met exact hetzelfde probleem. Als je de Powerstream aansluit op de VH (dus niet op de panelen) dan zal deze met 100 tot 400 Watt jouw accu gaan ontladen. De stekker van de Powerstream moet wel in een stopcontact wat niet achter de VH zit natuurlijk. Stel je vind DC wat spannend kun je de Powerstream ook achter een 24 volt voeding aansluiten en deze voeding op de groep van de wasdroger aansluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:59:
- Hele ding eruit... Vervangen door een oplossing die het wel kan. Er lijkt een 48V 19" accupack in te zitten dus die is misschien te gebruiken.
Dit is wel een prijzige optie, gezien salderen stopt ga je hem niet meer terugverdienen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jim423 Heeft niet perse wat met stoppen van salderen te maken, daar heeft hij nu ook niets aan.

Maar ga niet ontkennen dat het nu een goedkope optie is. Maar vooral dus dat de huidige oplossing dus gewoon niet aansluit bij wat de TS voor ogen had. En naar mijn idee ook een lastig te implementeren oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Niet online
Thanks voor jullie input.

De Van Hall batterijen behouden en andere omvormer lijkt me de mooiste oplossing, als ik wat specsheets bekijkt lijkt me dat de Goodwe ES G2 dat moet kunnen. Kosten zouden dan 900 euro zijn.

Kan dit niet, dan inderdaad een omvormer achter de PV. Dan zullen de kosten rond de 500 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De omvormer moet op een 3-fase energiemeter aangesloten worden, dan ziet ie dat je op de andere 2 fasen veel gaat afnemen,en gaat op zijn 1-ne fase terugleveren waardoor het netto over de 3 fasen wel nul kan worden.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@joezzt Samenvatting voor jouw, veel wel, maar deze kan dat dus niet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 25-03-2025 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:45:
@joezzt Samenvatting voor jouw, veel wel, maar deze kan dat dus niet ;)
@GkkeGerrit Misschien is het mogelijk om het om te laten omwisselen, want deze is niet geschikt voor de 3 fase aansluiting.
Haha, wie had dat kunnen bedenken dat het zelfs electrisch onmogelijk is bij dit ding, ikke niet 🤪. Dus zoals hierboven gezegd, dit is een ups, geen thuisaccu. Laten omwisselen dus.

[ Voor 25% gewijzigd door joezzt op 26-03-2025 08:20 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1