Goedendag,
sinds 2020 heb ik het volgende SolarEdge systeem:
- SE7K-RW0 omvormer
- 24 zonnepanelen, 7.8 kWp, 1 string, op oosten en deels zuiden; max, opwekking is 6kW (in mei/juni).
- P370 optimizers
Dit systeem werkt naar verwachting en probleemloos.
Nu wil ik graag een thuisbatterij, i.c.m. met backup-functie.
Het volgende wordt mij aangeboden:
- SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48 home hub omvormer, ter vervanging van de SE7K.
- SolarEdge Home Backup Interface
- 2x SolarEdge Home Batterij 48V, samen 10kWh en max 5kW laden/ontladen
Op zich lijkt me dit een mooi systeem. Victron is mij te duur en de DC-gekoppelde accu spreekt mij wel aan.
Echter ik ben geen kenner...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:
1. Heeft iemand ervaring met zo'n compleet SolarEdge Home systeem incl backupfunctie? Bevalt goed?
2. Heeft dit systeem bekende nadelen of tekortkomingen qua efficiëntie, levensduur, gebruiksgemak, functies, etc.? SolarEdge staat nog steeds goed bekend? Ik las ergens dat efficiëntie bij lage vermogens beroerd is ('snachts vooral)...
3. Moet ik gaan voor de SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48? De 5kW omvormer zal in mei/juni niet de maximale stroom kunnen leveren van de panelen maar heeft wellicht een beter rendement bij lage vermogens? Prijs is hierbij geen motivatie, het gaat mij puur om de opbrengst/efficiëntie.
4. SolarEdge komt in 2025/2026 met een nieuwe productlijn.... moet ik wachten of niet?
Bedankt voor de hulp!!
Bart
sinds 2020 heb ik het volgende SolarEdge systeem:
- SE7K-RW0 omvormer
- 24 zonnepanelen, 7.8 kWp, 1 string, op oosten en deels zuiden; max, opwekking is 6kW (in mei/juni).
- P370 optimizers
Dit systeem werkt naar verwachting en probleemloos.
Nu wil ik graag een thuisbatterij, i.c.m. met backup-functie.
Het volgende wordt mij aangeboden:
- SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48 home hub omvormer, ter vervanging van de SE7K.
- SolarEdge Home Backup Interface
- 2x SolarEdge Home Batterij 48V, samen 10kWh en max 5kW laden/ontladen
Op zich lijkt me dit een mooi systeem. Victron is mij te duur en de DC-gekoppelde accu spreekt mij wel aan.
Echter ik ben geen kenner...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:
1. Heeft iemand ervaring met zo'n compleet SolarEdge Home systeem incl backupfunctie? Bevalt goed?
2. Heeft dit systeem bekende nadelen of tekortkomingen qua efficiëntie, levensduur, gebruiksgemak, functies, etc.? SolarEdge staat nog steeds goed bekend? Ik las ergens dat efficiëntie bij lage vermogens beroerd is ('snachts vooral)...
3. Moet ik gaan voor de SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48? De 5kW omvormer zal in mei/juni niet de maximale stroom kunnen leveren van de panelen maar heeft wellicht een beter rendement bij lage vermogens? Prijs is hierbij geen motivatie, het gaat mij puur om de opbrengst/efficiëntie.
4. SolarEdge komt in 2025/2026 met een nieuwe productlijn.... moet ik wachten of niet?
Bedankt voor de hulp!!
Bart