SolarEdge Home systeem met thuisaccu, nu SE7K-RW0 omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-07 19:33
Goedendag,

sinds 2020 heb ik het volgende SolarEdge systeem:
- SE7K-RW0 omvormer
- 24 zonnepanelen, 7.8 kWp, 1 string, op oosten en deels zuiden; max, opwekking is 6kW (in mei/juni).
- P370 optimizers
Dit systeem werkt naar verwachting en probleemloos.

Nu wil ik graag een thuisbatterij, i.c.m. met backup-functie.

Het volgende wordt mij aangeboden:
- SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48 home hub omvormer, ter vervanging van de SE7K.
- SolarEdge Home Backup Interface
- 2x SolarEdge Home Batterij 48V, samen 10kWh en max 5kW laden/ontladen

Op zich lijkt me dit een mooi systeem. Victron is mij te duur en de DC-gekoppelde accu spreekt mij wel aan.

Echter ik ben geen kenner...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:

1. Heeft iemand ervaring met zo'n compleet SolarEdge Home systeem incl backupfunctie? Bevalt goed?

2. Heeft dit systeem bekende nadelen of tekortkomingen qua efficiëntie, levensduur, gebruiksgemak, functies, etc.? SolarEdge staat nog steeds goed bekend? Ik las ergens dat efficiëntie bij lage vermogens beroerd is ('snachts vooral)...

3. Moet ik gaan voor de SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48? De 5kW omvormer zal in mei/juni niet de maximale stroom kunnen leveren van de panelen maar heeft wellicht een beter rendement bij lage vermogens? Prijs is hierbij geen motivatie, het gaat mij puur om de opbrengst/efficiëntie.

4. SolarEdge komt in 2025/2026 met een nieuwe productlijn.... moet ik wachten of niet?

Bedankt voor de hulp!!

Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:10
@BartFS

Je kunt wachten , de nieuwe productie lijn van batterijen kan je rechtstreeks op je bestaande omvormer plaatsen. Echter zonder backup functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:12
Browny schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:16:
@BartFS

Je kunt wachten , de nieuwe productie lijn van batterijen kan je rechtstreeks op je bestaande omvormer plaatsen. Echter zonder backup functie.
BartFS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:24:
Goedendag,

sinds 2020 heb ik het volgende SolarEdge systeem:
- SE7K-RW0 omvormer
- 24 zonnepanelen, 7.8 kWp, 1 string, op oosten en deels zuiden; max, opwekking is 6kW (in mei/juni).
- P370 optimizers
Dit systeem werkt naar verwachting en probleemloos.

Nu wil ik graag een thuisbatterij, i.c.m. met backup-functie.

Het volgende wordt mij aangeboden:
- SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48 home hub omvormer, ter vervanging van de SE7K.
- SolarEdge Home Backup Interface
- 2x SolarEdge Home Batterij 48V, samen 10kWh en max 5kW laden/ontladen

Op zich lijkt me dit een mooi systeem. Victron is mij te duur en de DC-gekoppelde accu spreekt mij wel aan.

Echter ik ben geen kenner...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:

1. Heeft iemand ervaring met zo'n compleet SolarEdge Home systeem incl backupfunctie? Bevalt goed?

2. Heeft dit systeem bekende nadelen of tekortkomingen qua efficiëntie, levensduur, gebruiksgemak, functies, etc.? SolarEdge staat nog steeds goed bekend? Ik las ergens dat efficiëntie bij lage vermogens beroerd is ('snachts vooral)...

3. Moet ik gaan voor de SE5K-RWB48 of een SE8K-RWB48? De 5kW omvormer zal in mei/juni niet de maximale stroom kunnen leveren van de panelen maar heeft wellicht een beter rendement bij lage vermogens? Prijs is hierbij geen motivatie, het gaat mij puur om de opbrengst/efficiëntie.

4. SolarEdge komt in 2025/2026 met een nieuwe productlijn.... moet ik wachten of niet?

Bedankt voor de hulp!!

Bart
toon volledige bericht
Waar hebben jullie de informatie gevonden over nieuwe productlijnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik heb mijn omvormer (weet het type niet zo) laten vervangen door een SE10K-RWB48BFN4. Bij mij was de showstopper van andere oplossingen dat ik voor een backupfaciliteit zou moeten gaan boren en graven voor extra krachtstroomkabels. Solaredge heeft een oplossing waarbij de backup-unit in de meterkast via een datakabel communiceert met de omvormer.

Nadeel van die oplossing dan wel weer dan het niet een no-break backup is: als de stroom uitvalt kost het een paar milliseconden voor hij omschakelt; de andere kant op, terug naar netspanning, gaat wel no-break.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:05
StevenK schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:01:
Ik heb mijn omvormer (weet het type niet zo) laten vervangen door een SE10K-RWB48BFN4. Bij mij was de showstopper van andere oplossingen dat ik voor een backupfaciliteit zou moeten gaan boren en graven voor extra krachtstroomkabels. Solaredge heeft een oplossing waarbij de backup-unit in de meterkast via een datakabel communiceert met de omvormer.

Nadeel van die oplossing dan wel weer dan het niet een no-break backup is: als de stroom uitvalt kost het een paar milliseconden voor hij omschakelt; de andere kant op, terug naar netspanning, gaat wel no-break.
Er komt een firmware update aan waardoor de Backup-unit via Solaredge Home Network kan communiceren en er geen RS485 kabel meer nodig is. Geen idee wanneer deze update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@chrisjam
Deze nieuwe lijn is voorgesteld geworden op intersolar 2024 in Munich. Dit jaar op intersolar 2025 wordt ze nog verder op in gegaan. Op de laatste datablad de Se..K omvormer die je kan vinden in de kennisbank van SolarEdge, zie je al dat de home wave omvormer SE..K batterij ready is.
Deze nieuwe batterij zou op einde van dit jaar commercieel te koop zijn.
Zoek maar eens op internet naar “intersolar 2025 SolarEdge Nexis “ , dan vindt je al wat meer informatie. Maar ik verwacht dat na het salon meer informatie wordt uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Scorpio_King schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:40:
[...]

Er komt een firmware update aan waardoor de Backup-unit via Solaredge Home Network kan communiceren en er geen RS485 kabel meer nodig is. Geen idee wanneer deze update komt.
Mijn installatie ondersteunt dat ook al, maar ik ben old fashioned, dus liever een kabeltje...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
Browny schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:10:
@chrisjam
Deze nieuwe lijn is voorgesteld geworden op intersolar 2024 in Munich. Dit jaar op intersolar 2025 wordt ze nog verder op in gegaan. Op de laatste datablad de Se..K omvormer die je kan vinden in de kennisbank van SolarEdge, zie je al dat de home wave omvormer SE..K batterij ready is.
Deze nieuwe batterij zou op einde van dit jaar commercieel te koop zijn.
Zoek maar eens op internet naar “intersolar 2025 SolarEdge Nexis “ , dan vindt je al wat meer informatie. Maar ik verwacht dat na het salon meer informatie wordt uitgebracht.
Maakt het er weer niet makkelijker op om nu te kijken naar een installatie natuurlijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 23:54
Je kan ook BYD batterijen aan de solaredge omvormers hangen. Zelf erg tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
Het verschil in efficiency bij lagere vermogens verschilt erg weinig. Intern is de hele serie 3-fase 5kW t/m 10kW omvormers praktisch hetzelfde en worden ze via software gelimiteerd. Zie hier ook de efficiency curves van de oudere serie omvormers:

https://knowledge-center...._inverters_efficiency.pdf

Ik heb zelf dus een 8kW omvormer genomen in plaats van een 5kW omvormer aangezien deze net zo duur was. Dit heeft als voordeel dat als mijn accu op vol vermogen ontlaadt (max 5kW), ik ook nog 3kW vermogen voor mijn panelen over heb. Hier staan verder ook BYD-batterijen omdat het prijsverschil flink was en deze minstens net zo goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
aschja schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:38:
Je kan ook BYD batterijen aan de solaredge omvormers hangen. Zelf erg tevreden over.
Dan maak je wel geen gebruik van SolarEdge One/Home maar van een ander EMS?
ariantje1991 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:42:
Het verschil in efficiency bij lagere vermogens verschilt erg weinig. Intern is de hele serie 3-fase 5kW t/m 10kW omvormers praktisch hetzelfde en worden ze via software gelimiteerd. Zie hier ook de efficiency curves van de oudere serie omvormers:

https://knowledge-center...._inverters_efficiency.pdf

Ik heb zelf dus een 8kW omvormer genomen in plaats van een 5kW omvormer aangezien deze net zo duur was. Dit heeft als voordeel dat als mijn accu op vol vermogen ontlaadt (max 5kW), ik ook nog 3kW vermogen voor mijn panelen over heb. Hier staan verder ook BYD-batterijen omdat het prijsverschil flink was en deze minstens net zo goed zijn.
Zelfde vraag als hierboven. En hoe groot moet ik dat prijsverschil zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 23:54
chrisjam schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:32:
[...]

[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar de Solar Edge app werkt naadloos met BYD. Scheelde een paar duizend euro tov de Solar Edge batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
chrisjam schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:32:
[...]

[...]

Alle methoden van de batterij aansturing van SolarEdge One werkt ook met een BYD batterij en met de veel goedkopere uitlopende serie omvormers (zoals de SE5K-RWS). Zie voor de mogelijkheden het kopje "Maximale besparingen" via deze URL.

https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one

Ook zou je hem zelf kunnen aansturen met Home Assistant via Modbus over IP (eigenlijk dus zolang je een ethernet kabel naar je omvormer hebt). Mijn combinatie BYD LVS batterijen in combinatie met de toen uitlopende serie omvormers was echt duizenden euro's goedkoper.

Ik zou nog eerder overwegen om een AC-coupled omvormer + accu te nemen dan binnen het SolarEdge ecosysteem te blijven. Dan heb je wel meer omzettingsverlies, maar dan kan je nog eens een paar duizend van de prijs afhalen.

Ook zijn de backup mogelijkheden bijvoorbeeld de Solis S6 omvormer standaard ingebouwd of bij Growatt goedkoop (zo'n € 100). Terwijl het bij SolarEdge eerder € 650 voor de backup-interface is. Het hele SolarEdge ecosysteem is vrij duur dus staar je daar niet op blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
BartFS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:24:

Ik zag nu eigenlijk pas deze vraag. Het systeem en de aansturing vanuit SolarEdge zelf werkt goed. Ingebouwde aansturing op de dynamische energiemarkt of onbalanshandel hebben verder maar weinig fabrikanten voor elkaar. Bij mij is het sluipverbruik ongeveer 20-24w 's nachts met een BYD 16kWh accu eraan. Dit is heel wat beter dan veel Chinese omvormer fabrikanten waar het sluipverbruik van een 3-fase omvormer zo een 100W kan zijn.

Zolang het salderen nog bestaat zet ik hem alleen maar in voor energiehandel, dus ik laad/ontlaad hem enkel op de volle 5kW vermogen. Dan is de round trip efficiëntie wanneer je de accu via het net oplaad met zo'n 87% nog best goed. Via je zonnepanelen laden is waarschijnlijk zo'n 92% efficiënt. Ik weet alleen dus niet wat dit op 100W laden/ontladen is. Al met al is een overschot PV om de verliezen op te vangen niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Laatst online: 10:51
@ Browny kun je ook uitleggen wat het verschil is tussen de nieuwe nexis lijn en een Solidedge Hub.
Beide lijken een totaal oplossing voor zonne opwek, opslag, backup, autolader enz.
Ik ben opzoek naar een totaal systeem die om kan gaan met dynamische prijzen en fase belasting en export minimalisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@pkleingu2
Het grootste verschil is de spanning van de batterij. De SolarEdge hub werk met 48volt batterij dwz grote sectie voor de kabels waar een grote stroom door moet.
De nieuwe batterij op de SolarEdge 3fasig home wave werkt op 750volt en wordt met gewone solarkabel aangesloten normaal 6mm2, en hier vloeit een lagere stroom door.
De nexis lijn voor huishoudelijke omvormers zou zowel op monofasige als op de 3 fasige omvormers kunnen. Intern zou een dc/dc omvormer zitten die de batterij spanning aanpast aan de werkspanning van de omvormer .
Enkel bij de home hub heb je ook de backup optie . Om gaan met dynamische prijzen kunnen ze beide.
Pagina: 1