Hallo allen,
Log ik zakelijk in op een andere browser, krijg ik als prijs 198,99 ex BTW. (één euro goedkoper, maar geen BTW dus hè) en de gratis gegevensherstel garantie is ook weg. Oh, en de gratis verzendkosten ook.
Zakelijk ingelogd, geen actie uiteraard.
Ook waren er bij Alternate specifieke producten (zoals mijn monitor) welke ik zakelijk niet kon vinden maar particulier wel. Ook veel andere kortingsacties lijken zakelijk nooit te gelden.
Hoe dealen jullie hiermee, en wat vinden jullie hiervan?
Mijn bedrijf valt onder MKB en tot nu toe kom ik er mee weg om éénpersoonslicenties af te sluiten voor al mijn werknemers, maar dat gaat denk ik ook niet voor altijd lukken. Specifiek bij Adobe is het bijvoorbeeld relatief goedkoop als je de 'volledige suite' neemt, maar die hebben wij totaal niet nodig. Zo'n volledige suite kan dan 60 euro p/m zijn voor ALLE programma's, maar als ik expliciet Photoshop, Illustrator, Indesign of wat dan ook nodig heb, begin je eigenlijk al op 30 euro p/m. Dit terwijl de hele suite met like 20 programma's maar het dubbele hiervan is.
Ga je vervolgens naar een officieel zakelijk abonnement, kost enkel photoshop al 100+ per maand ipv 15-30 (ook afhankelijk van wat zaken).
Zo zijn er ook veel andere tools, zoals SQL managers, IDE's etc waar je bijvoorbeeld voor tussen de 100-200 euro per jaar een abonnement hebt, maar eenmaal zakelijk naar duizenden zit te kijken. Ik zag laatst één redelijk populaire SQL tool welke voor één for-life licentie 800 euro vroeg, maar zakelijk 19.000. Dezelfde software, dezelfde voorwaarden. Uhhhhhhhhhhh ja, geen wonder dat alles zo duur is tegenwoordig
Jullie meningen? Ideeën, oplossingen, alternatieven?
Voor mij voelt het in ieder geval gewoon als naaien waar je bij staat, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Waar gaat dit over?
Ik ben nu al een decennium ofzo ondernemer en koop uiteraard wel eens wat op de zaak. Nu loop ik weer tegen een specifiek dingetje aan bij Western Digital, en vroeg ik me af wat jullie meningen hierover zijn en hoe jullie dit soort zaken oplossen. Voornamelijk vraag ik me af wat jullie vinden van deze differentiële behandeling?Mijn specifieke voorbeelden
Western Digital
Als ik nu bij Western Digital wat harde schijven wil kopen, direct bij de leverancier, krijg ik een prijs (in dit geval 199,99 incl BTW) en daarbovenop gratis 3 jaar lang "gegevensherstel" garantie ter waarde van een paar tientjes.Log ik zakelijk in op een andere browser, krijg ik als prijs 198,99 ex BTW. (één euro goedkoper, maar geen BTW dus hè) en de gratis gegevensherstel garantie is ook weg. Oh, en de gratis verzendkosten ook.
Mijn oplossing in deze situatie:
Privé aanschaffen, daarna declareren op de zaak.Alternate Nederland
Een aantal jaren terug had Alternate een actie op een toetsenbord wat ik wel fijn vond (Sharkoon purewriter geloof ik, uit m'n hoofd). 2 toetsenborden voor de prijs van één.Zakelijk ingelogd, geen actie uiteraard.
Ook waren er bij Alternate specifieke producten (zoals mijn monitor) welke ik zakelijk niet kon vinden maar particulier wel. Ook veel andere kortingsacties lijken zakelijk nooit te gelden.
Mijn oplossing:
Privé aangeschafd, daarna gedeclareerd op de zaak.Conclusie hardware
Ik vind het persoonlijk eigen maar wat belachelijk dat bedrijven dit doen. Vooral gezien je er relatief makkelijk omheen kunt. Het voelt voor mij alsof ze een extra slag proberen te slaan uit ondernemers. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het voornamellijk schadelijk voor MKB en kleiner. Kan me ergens inbeelden dat het wat anders werkt op grote schaal, als iemand batches van 5.000 schijven bestelt met een actie 1 + 1 gratis is het natuurlijk andere koek, maar dat zijn eigenlijk toch wel maatwerkafspraken voor iedere klant, met staffelkortingen... Dus we weten allemaal wel wie ze hiermee proberen te naaien, toch?Software licensing; Een wat groter onderwerp
Als je naar veel soorten software kijkt, van de Adobe Suite tot Microsoft 365 en bijvoorbeeld developertools, heb je vaak particuliere of éénpersoonslicenties voor bedrag X, en dan zodra het iets anders moet zijn, is bedrag X vaak tussen factor 5 en factor 10 duurder. Meestal heb je exact dezelfde functionaliteiten en software tot je beschikking. Bij uitzondering heb je misschien een soort garantie op wat snellere klantenservice die je toch niet gebruikt.Hoe dealen jullie hiermee, en wat vinden jullie hiervan?
Mijn bedrijf valt onder MKB en tot nu toe kom ik er mee weg om éénpersoonslicenties af te sluiten voor al mijn werknemers, maar dat gaat denk ik ook niet voor altijd lukken. Specifiek bij Adobe is het bijvoorbeeld relatief goedkoop als je de 'volledige suite' neemt, maar die hebben wij totaal niet nodig. Zo'n volledige suite kan dan 60 euro p/m zijn voor ALLE programma's, maar als ik expliciet Photoshop, Illustrator, Indesign of wat dan ook nodig heb, begin je eigenlijk al op 30 euro p/m. Dit terwijl de hele suite met like 20 programma's maar het dubbele hiervan is.
Ga je vervolgens naar een officieel zakelijk abonnement, kost enkel photoshop al 100+ per maand ipv 15-30 (ook afhankelijk van wat zaken).
Zo zijn er ook veel andere tools, zoals SQL managers, IDE's etc waar je bijvoorbeeld voor tussen de 100-200 euro per jaar een abonnement hebt, maar eenmaal zakelijk naar duizenden zit te kijken. Ik zag laatst één redelijk populaire SQL tool welke voor één for-life licentie 800 euro vroeg, maar zakelijk 19.000. Dezelfde software, dezelfde voorwaarden. Uhhhhhhhhhhh ja, geen wonder dat alles zo duur is tegenwoordig
Jullie meningen? Ideeën, oplossingen, alternatieven?
Voor mij voelt het in ieder geval gewoon als naaien waar je bij staat, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Logic is the only way