Monitor wordt wel herkend maar geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-04 12:42
Mijn vraag
Is mijn laptop defect of ligt het aan de instellingen nu ik monitor niet als extern scherm kan gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Lenovo Ideapad C340
Radeon Vega Graphics AMD
Monitor: Samsung Samsung 90104

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aanleiding: Ik speelde een video af via de monitor en plotseling stond het beeld stil maar alles stond op freeze. Taakbeheer kon na enige tijd opgestart worden en processoractiviteit stond op 100%. Laptop uiteindelijk kunnen afsluiten. Na opstarten werkte de monitor niet meer.

Wat ik geprobeerd heb:
1. Met CCleaner laptop gescand: geen bijzonderheden.
2. Andere HDMI tussen laptop en monitor: geen resultaat.
3. Via beeldscherminstellingen gekeken of de monitor herkend werd als beeldscherm: "er is geen extra beeldscherm aangesloten"
4. Samsung tv als extern beeldscherm aangesloten, maar wordt niet herkend, terwijl dit anders wel zo was.
5. Bij Instellingen onder Bluetooth en andere apparaten gekeken of er andere apparaten zijn aangesloten: bij verbinding laptop<->tv maar ook bij laptop<->monitor wordt het apparaat wel herkend (maar dus niet als beeldscherm)
6. Andere computer aangesloten op monitor: nu wel beeld.

Mijn conclusie: het ligt niet aan de monitor en niet aan de HDMI kabel, dus is er iets met de laptop. Dat is misschien een instelling, of -wat ik natuurlijk niet hoop- er is iets met de hardware van de laptop.
Oh ja: het beeldscherm van de laptop werkt wel gewoon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik zou eens de hele AMD GPU drivers verwijderen met behulp van Display Driver Uninstaller en deze opnieuw laten installeren?

Google: amd laptop external hdmi not detected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Hoewel geen computertechneut, ga ik dit proberen. Het klinkt in ieder geval veelbelovend!
Ik laat nog van me horen.
Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
The_Doman: het is uiteindelijk gelukt. Ik heb weer beeld op mijn monitor. Hartelijk dank voor de hulp!

Bijkomend probleem is wel dat internet het niet meer doet, dat wil zeggen: van router tot en met kabel naar de laptop is alles goed, maar laptop geeft geen internetverbinding aan.

Nu werkt het ook wel via Wifi, dus ik kan er wel mee leven.Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
geedoubleyou schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:42:
Bijkomend probleem is wel dat internet het niet meer doet, dat wil zeggen: van router tot en met kabel naar de laptop is alles goed, maar laptop geeft geen internetverbinding aan.
Ik weet niet precies welk model Ideapad C340 je daar hebt maar misschien is er bij het verwijderen/herinstalleren van de GPU ook iets verwijderd van de (AMD?) netwerk LAN adapter?
Is de LAN adapter wel geïnstalleerd/werkend als je kijkt bij apparaatbeheer?

Eventueel de netwerk driver laten updaten via optionele/aanvullende Windows updates?
Kijk bij Windows update / optionele updates / drivers.
Voor Windows 11 kijk bij Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Als de netwerk adapter wel werkt kan je proberen of het resetten van de IP stack helpt:

Google: Reset the TCP/IP stack on Windows 10 or 11

Superloop: Reset the TCP/IP on Windows 10 or 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Ik heb geprobeerd om de TCP/IP stack te resetten. De procedure verliep volgens mij goed, maar ook na opnieuw opstarten kreeg ik geen internetverbinding.

Dit zijn de gegevens van ethernet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoSt7nUYfErPaH2IGdM7Jb06-zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddmJ3X9PyVbPBgN3POlrX3rx.jpg?f=fotoalbum_large

De verificatie-instellingen staan op UIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27
geedoubleyou schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:36:
Ik heb geprobeerd om de TCP/IP stack te resetten. De procedure verliep volgens mij goed, maar ook na opnieuw opstarten kreeg ik geen internetverbinding.

Dit zijn de gegevens van ethernet:

[Afbeelding]

De verificatie-instellingen staan op UIT
Probleem lijkt hem in het feit dat je geen IP adres uitgedeeld krijgt van je Router.

Welk apparaat dat is, dat weet je zelf beter dan wij. Over het algemeen is dat je modem. Of je moet een aparte router gekocht hebben.

Check als eerst de kabel of die goed vanuit je USB netwerkadapter goed verbonden zit en ook in je router of switch.
Check dan je router zelf of die IP adressen uitdeelt (DHCP scope) en ook werkt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geedoubleyou
Sorry dat ik zo laat reageer: ik krijg geen melding van een nieuwe reactie binnen.Vandaar.

Maar bedankt voor jouw steun: het is dankzij jouw hulp weer gelukt. Omdat het internet probleem zich voor deed meteen na de oplossing van het vorige probleem (geen beeld op monitor) dacht ik dat het wel aan de software moest liggen. Ik heb nu toch maar jouw suggestie gevolgd en de kabels getest. Het bleek te liggen aan een van de adapters die signaal van UTP omzetten naar USB-C.

Ik denk dat de storing ontstaan is vanwege het meermaals aan- en loskoppelen van de kabels tijdens de hele operatie.

_/-\o_
Pagina: 1