Hoge luchtvochtigheid bij koelen met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 22:13
Ik heb zowel een warmtepomp (NIBE S2125) met koelmogelijkheid en een mechanische ventilatie unit (Zehnder Comfoair 350). Met zonwering aan de buitenzijde en de koeling van de warmtepomp blijft het in de woning in de zomer voldoende koel. Probleem is echter dat de luchtvochtigheid in huis enorm oploopt, tot het punt dat de vloer minder gaan koelen om condens tegen te gaan.

De ventilatieunit zelf kan de luchtvochtigheid niet actief verlagen, tenzij de luchtvochtigheid buiten lager is, maar dat is in de zomer zeker niet het geval als het warm is. Ik heb een losse luchtonvochtiger (Qlima D625) die wel iets helpt, maar het is toch dweilen met de kraan open.

Nu weet ik dat een split-unit airco door te koelen ook ontvochtigt. Maar dan heb ik een dubbele koelfunctie in huis. Even los van hoeveel het dan eventueel kost, zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie om de luchtvochtigheid in huis in de zomer actief te verlagen in aanvulling op de installatie die ik al heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja met fancoilunits kan dat ook.
Maar afhankelijk van je installatie, radiatoren en vloerverwarming dan uit met klep, buizenwerk dampdicht isoleren en dus fancoils (inclusief voeding en condensafvoer) aansluiten.
Is ook niet goedkoop.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Ziet eruit als een airco unit...Mijn warmtepomp is lucht-water en is dus mijn vloerverwarming. Dat helemaal uitzetten lijkt me niet de meest handige optie. De koude vloer is nu wat mijn woning koelt. Ik gebruik een ventilator om luchtcirculatie te realiseren.

Of moet ik het vooral zien als een extra toevoeging aan het systeem zoals: https://www.zehnder.nl/nl/climateswitch/comfopost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RobbertBakker83 Fancoils werken als een airco - en zijn niet handig i.c.m. vloerkoeling - of omgedraaid.
Met vloerkoeling kan de aanvoer niet laag genoeg (vaak niet lager dan 18 °C) i.v.m. het gevaar van onderschrijden van het dauwpunt op de vloer. Hierdoor is het koelvermogen ook beperkt.

Als je efficiënt met fancoils wil koelen moet je de vloerkoeling waarschijnlijk quasi uitschakelen.
De "normale" aanvoertemperatuur bij fancoils om goed te koelen is namelijk een stuk lager
- eerder iets van 10-12°C? - als ik me niet vergis.
Het ontstane condens (=luchtontvochtiging) moet je dan ook apart afvoeren net zoals bij een airco.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
Ik had vorige jaar precies hetzelfde, koelen met wp, maar in huis veel te hoge luchtvochtigheid, en natte vloeren (eerdere jaren ging het nog goed, want droge buitenlucht).
Binnenkort monteer ik 2 Vaillant wand fancoil units 'gevoed' door de wp, de vloer kan óók nog koelen en zal met afsluiters instelbaar worden gemaakt.
Het effect met vloerkoeling is dat bij dalende binnentemperatuur de relatieve luchtvochtigheid binnen juist zal toenemen, en op de gekoelde vloer gaat condenseren.
Alleen radiatoren/ fancoil met condensafvoer lost dit op, het is dan noodzakelijk de koelwater temperatuur laag te houden zodat het condenseren in de fancoil/ apparaat goed werkt, denk aan 8-12 graden, ook koelen gaat sneller met lage water temperatuur, mogelijk dat je de water temperatuur bij koelen in de wp bediening kan instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 23-03-2025 19:51 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Klinkt alsnog als een hele extra moeite....is het installeren van een airco dan niet makkelijker en die vooral inzetten voor het laten ontvochtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
RobbertBakker83 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:59:
Klinkt alsnog als een hele extra moeite....is het installeren van een airco dan niet makkelijker en die vooral inzetten voor het laten ontvochtigen?
Dat kost inderdaad de nodige moeite/ inzet en goedkoop is ook niet.
Maar de buizen naar de fancoil gaan tientallen jaren mee (40 jaar moet kunnen) en een beetje warmtepomp kan koelen, ook de WP generaties in de komende 40 jaar.
Aanleg hier is tijdens de (af)bouw van de verdieping, makkelijk dus, wil je dit naderhand in een woning maken overweeg dan een echte airco.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46

paQ

RobbertBakker83 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:59:
Ik heb een grote FCU in de gang die gewoon meepruttelt op de vloeren beneden.
Als het erg vochtig dreigt te worden schakelt ie gedurende de dag enkele malen af. Maar, ik heb geen ramen op het zuiden, dus het is eerder 'te koud' dan te warm.

Ik heb dan ook wel nog gewoon airco, maar ik merk dat die veel minder aan staat en ook pas veel later op de dag nodig is.
Vind het eerlijk gezegd prettiger met een koele vloer dan alleen maar de AC te gebruiken.

Om kort te gaan: ja, dan zul je een AC moeten installeren. Een FCU kan condenseren (als je zorgt voor afvoer), maar dan kan je vloer niet meer mee doen, althans tot op bepaalde hoogte.

edit:
of... houd alles zoals het is, en zet een ontvochtiger neer :)
Die dingen kosten geen drol en werken uitstekend!

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-03-2025 18:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 10:18
Meest goedkope is mogeiljk een luchtontvochtiger:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Al vragen die weer wel extra elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Tnx voor alle replies....Ik denk dat ik dan inderdaad voor een upgrade van de lunchtontvochtiger ga...de huidige heeft er nog moeite meer om de boel stabiel te houden, maar een zwaarder exemplaar lukt dit mogelijk wel, zeker als het slangetje gewoon een afvoer ingaat ipv een beperkte opvangbak. De extra stroom komt gewoon van de panelen, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Scheelt in de terugleverkosten waarmee ik dan weer m'n aanschafprijs terugverdien. Ondertussen ook aan het kijken voor thuisbatterij voor nog meer eigen benutting van de zonne-energie. Zo min mogelijk via het net is het plan!
Pagina: 1