Energielabel van D naar E.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-04 23:53
1,5 jaar geleden een huis gekocht met energielabel D (dachten wij). Nu we het te koop hebben gezet vroegen we aan onze advocaat de papieren, omdat de makelaars er naar vroegen. Blijkt dat we dus een nieuw energielabel hebben die nu E is. Terwijl er niks veranderd is aan het huis.

Ik heb het oude label ook nog kunnen vinden, van 2021. Is die nog gewoon geldig? Of vervalt dat automatisch bij het ontvangen van die nieuwe. Ik vraag mij überhaupt af waarom dat destijds is gebeurt, een nieuwe aangevraagd, waarschijnlijk om aan ons te verdienen? Is toch niet nodig als het label 10 jaar geldig is en er geen verbeteringen zijn aangebracht?

Speelt zich af in Griekenland maar die labels zijn hier ook 10 jaar geldig.

Plaatje 1 is van 2021, plaatje 2 van 2024. Zien jullie daar wat geks, ik heb geen idee hoe je zo'n berekening moet maken, ik zie wel een enorme verhoging van co2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-mnTQaigLaWN1ov3DCP3W4F-gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZubENZmcv8Sd19kWCUjQJH9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snhh2e_Q9B1VaiyiZwUJ0GZN4zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkpfKCDSJeRuICNfJqmQUPq4.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik kan overigens nog niet in contact komen met de makers (verschillende mensen/bureaus), onvindbaar voor nu.

Na wat vertaling blijkt die van 2024 onvolledig. Solar en biomassa niet ingevuld. Ik heb die persoon ook nooit gezien of ontmoet. Zaakje stinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJrql6nLrJXK-IMCPIxgqSjc-gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e23jlmLpKHLZUn1pWFiUe24j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04hZWU3J9yvyDLwaIu1Etk-xxDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HxlAf64kWXjL0bxkQM3FNeGs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sunrise op 23-03-2025 15:48 . Reden: Ernstige schrijffout. ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Is dit topic meer om je hart te luchten of wil je echt wat weten anders dan hoe de labelstructuur in Griekenland is opgezet? De kans dat iemand dat hier weet is niet zo gek groot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
No Hands schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:05:
Is dit topic meer om je hart te luchten of wil je echt wat weten anders dan hoe de labelstructuur in Griekenland is opgezet? De kans dat iemand dat hier weet is niet zo gek groot.
Vroeg mij in eerste instantie af of een huis kan zakken in label zonder veranderingen. Ik denk het niet, tenzij de eerste niet deugde. Want we gaan steeds hoger met plusjes achter de A+++ etc.

Verder zijn de energielabels zo ver ik weet Europees geregeld. Daar was wel het een en ander over te doen want het zou niet eerlijk zijn voor het arme zuiden. Over een aantal jaar mag je je huis niet meer verkopen met lage score. Dus tja, voor ons ook nadelig, een D zat niet in de gevarenzone, E wel (over een aantal jaar). Als ik het mij goed kan heugen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Speelt zich af in Griekenland maar die labels zijn hier ook 10 jaar geldig.
Dat het over een woning in Griekenland gaat zou de eerste zin moeten zijn.

Zie dit rapport over EPBD, daaruit blijkt dat er ontwikkelingen zijn geweest.

Heb je die advocaat(?) opdracht gegeven een nieuw onderzoek te laten doen (direct of indirect), of heeft die zelf dat initiatief genomen? Bijvoorbeeld wegens gewijzigde wetgeving? Heb je vooraf zelf je papieren aangeleverd? Indien niet: waarom niet?

Blijkbaar worden referentiegebouwen gebruikt in Griekse EPC's. Je kan misschien zelf een berekening maken met behulp van je verbruikscijfers per jaar in kWh per vierkante meter. Dat hangt af van hoe je energie verbruikt. Elektriciteit of een bepaalde soort gas. De samenstelling van aardgas is niet hetzelfde in verschillende landen en regio's, in Nederland hebben we laagcalorisch gas.

Er zijn Joule-waarden voor bepaalde soorten gas in een bepaalde leverlocatie. Gebruik niet de Nederlandse cijfers voor aardgas, dat is niet hezelfde in andere landen.

Calorie, Joule, kWh zijn eenheden voor energieverbruik. Er zijn omrekenfactoren.

Zodoende heb je inzicht in de kWh/m² waarde voor je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
mrmrmr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Dat het over een woning in Griekenland gaat zou de eerste zin moeten zijn.

Zie dit rapport over EPBD, daaruit blijkt dat er ontwikkelingen zijn geweest.

Heb je die advocaat(?) opdracht gegeven een nieuw onderzoek te laten doen (direct of indirect), of heeft die zelf dat initiatief genomen? Bijvoorbeeld wegens gewijzigde wetgeving? Heb je vooraf zelf je papieren aangeleverd? Indien niet: waarom niet?

Blijkbaar worden referentiegebouwen gebruikt in Griekse EPC's. Je kan misschien zelf een berekening maken met behulp van je verbruikscijfers per jaar in kWh per vierkante meter. Dat hangt af van hoe je energie verbruikt. Elektriciteit of een bepaalde soort gas. De samenstelling van aardgas is niet hetzelfde in verschillende landen en regio's, in Nederland hebben we laagcalorisch gas.

Er zijn Joule-waarden voor bepaalde soorten gas in een bepaalde leverlocatie. Gebruik niet de Nederlandse cijfers voor aardgas, dat is niet hezelfde in andere landen.

Calorie, Joule, kWh zijn eenheden voor energieverbruik. Er zijn omrekenfactoren.

Zodoende heb je inzicht in de kWh/m² waarde voor je woning.
Eerlijk gezegd weet ik niet wie het energielabel gefabriceerd heeft, ik denk nu eigenlijk de verkopende partij.
Maar alles gaat hier heel chaotisch, en duurt een aantal maanden. En het is Grieks voors ons. Geen excuus natuurlijk maar zo is het.

Ik heb helemaal niks vernomen van de creatie. Ik heb de oude wel gezien. De nieuwe onlangs pas.

We stoken olie hier en ik heb (nog) geen idee wat het verbruik is. Daarnaast stook ik vooral hout in een nieuw aangebrachte Insert van 14kwh (geloof energie label A of hoger). Die staat ook niet vermeld natuurlijk, misschien maakt het niet uit.

Verder zie ik ook niks staan over dubbelglas en isolatie.

Maar goed, mijn hoofdvraag is dus, kan een huis zakken qua energielabel, normaal gesproken niet toch?

Ten tweede probeer ik hier samen te ontrafelen wat er is gebeurt. Omdat mijn advocaat en de makelaar niet thuis geven, en de persoon/instantie onbereikbaar is die het energielabel gemaakt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08
Sunrise schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Vroeg mij in eerste instantie af of een huis kan zakken in label zonder veranderingen. Ik denk het niet, tenzij de eerste niet deugde. Want we gaan steeds hoger met plusjes achter de A+++ etc.

Verder zijn de energielabels zo ver ik weet Europees geregeld. Daar was wel het een en ander over te doen want het zou niet eerlijk zijn voor het arme zuiden. Over een aantal jaar mag je je huis niet meer verkopen met lage score. Dus tja, voor ons ook nadelig, een D zat niet in de gevarenzone, E wel (over een aantal jaar). Als ik het mij goed kan heugen allemaal.
Tuurlijk kan het dalen.
In NL is het hele proces van bepalen van label verandert. Dat kan ook impact hebben op de uitkomst.

Daarnaast kan het misschien ook inhoudelijk met de tijd meebewegen..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1