Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris13579
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-08 15:18
Ik heb een vraag over een brom in mijn versterker.
Sinds ik twee jaar geleden zonnepanelen heb aangeschaft gebeurt het volgende. Als ik op of na zonnige dagen mijn versterker aanzet klinkt er (soms na verloop van tijd) een bromtoon in mijn versterker. Vaak begint deze zacht en bouwt deze op naar steeds luider. Hierbij geldt: hoe zonniger de dag, hoe sneller en luider het verschijnsel optreedt. Wanneer ik mijn versterker uitzet is de brom gelijk weg. En de brom komt dus uit de versterker zelf, niet uit de speakers. Zie ook filmpje: https://photos.app.goo.gl/7CPnXziNwgntGKPx9

Mijn vraag is: wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik nog kan proberen.

Versterker op een ander stopcontact / andere groep heeft geen effect. Ik heb twee ferrietringen bij de omvormer geplaatst, ook geen effect. Omvormer uitzetten: brom blijft nog een tijdje en neemt dan af en gaat weg. De zonnepanelenleverancier kan mij niet verder helpen. In de winter heb ik er nauwelijks last van, nu breekt het voorjaar aan en is de brom terug.

Ik heb een Denon AVR-X1100W. Deze staat op mijn subwoofer, op het lichtnet aangesloten via een Brennenstuhl stekkerdoos met kill-switch waar ook andere apparatuur (acces point, tv-ontvanger, lamp, chomecast op staat). Ik heb een rijtjeshuis uit 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Te hoge netspanning voor de versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Versterker op een ander stopcontact / andere groep heeft geen effect.
Een andere groep is niet perse een andere fase.

Zou het eerst op een fase proberen waar de omvormer niet op zit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Kun je de frequentie van de brom bepalen met, bijv het spectrum meten.

Dat is van belang bij het bepalen van eventueel filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@jeroen3 in het filmpje klinkt het als 50Hz.
Chris13579 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:10:
Omvormer uitzetten: brom blijft nog een tijdje en neemt dan af en gaat weg.
Dan heeft het niets met je zonnepanelen te maken.

Je versterker heeft mogelijk last van een (voor hem) te hoge netspanning, wellicht omdat zijn eigen voeding verouderd is/tegen defect aan zit.
Als alternatief kan hij ook gewoon last hebben van de warmte. Ik zie in je fimpje dat ie aardig krap ingebouwd is. Hij kan zijn warmte niet op een natuurlijke manier kwijt. Daarmee kan je het verouderingsproces van sommige componenten in de versterker hebben versneld.

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 23-03-2025 17:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Misschien komt er uit je omvormer een DC component die zorgt voor een gedeeltelijke verzadiging van de kern van de voedingstrafo van je versterker. Het langzaam afnemen van de brom na uitschakelen van de omvormer zou dan verklaard worden door de geleidelijke demagnetisatie van het DC deel van de trafokernmagnetisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_k0ZHAGxX7a7BGz6hFIqjxCfKY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sKMI1hOYztiS7sawMHxDO49G.png?f=user_large

Het is niet alleen een 100 Hz brom... er zit overduidelijk wat schakelruis in. Waar dat vandaan komt moet nog worden bepaald. Het feit dat het niet per direct relatie heeft tot het in-uitschakelen PV omvormer is verdacht.

@blinkenlights De omvormer heeft hier beveiliging voor. Want dat zou een ernstig gevaarlijke situatie zijn, bij dc lek werken aardlekschakelaars niet meer.

Waarom staat de versterker op zijn zijkant? Zet hem eens normaal neer zodat hij intern geen hotspots krijgt.
Heel de interne convectie is nu in de suboptimaal. En naast de radiator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:14
Zou inderdaad zoals hier boven vermeld de versterker normaal op zijn pootjes neerzetten en ook zodanig dat de warmte voldoende kan worden afgevoerd.
Kan me bij een te hoge netspanning voorstellen dat de voeding van de versterker het moeilijker krijgt en meer warmte gaat generen, dit zou ook verklaren dat wanneer de omvormer uitgezet word de brom langzaam afneemt, ofwel de boel koelt af.
Je zou ook iets met een kleine ventilator kunnen proberen.

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Wat blinkenlights aangeeft is het hoogstwaarschijnlijk een gelijkspanning op het elektriciteitsnet. Precies hetzelfde heb ik gehad met mijn versterker, als de zon ging schijnen kwam er een brom uit de ringkerntrafo.
Dit is bij mij volledig opgelost met een dc blocker. Ik heb er 1 aangeschaft van ATL Audio, gewoon de basic versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris13579
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-08 15:18
Dank! De suggestie van ee hoge netspanning en warmte klinkt aannemelijk en overzichtelijk om uit te proberen. Maar het zou iig een reparatie vergen van mijn versterker. Ik ga iemand zoeken die me daarbij kan helpen.

Gr
Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bde_man12
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-07 19:47
Het kan ook helpen met een ups ertussen.
Die goed instellen op onder voltage en over voltage.
Valt te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou gewoon eerst de versterker eens bij iemand anders thuis gaan testen, voordat je misschien allerlei zinloze stappen gaat ondernemen.

En ook wel knap dat je een woning hebt uit 2026 :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1