Makkelijkste manier om airco in Home Assistant te besturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Dag allen,

Ik ben bezig airco's uit te zoeken voor mijn huis. Het gaat om 6 stuks. Ik heb enkele offertes waarvan op dit moment beide Mitsubishi merken financieel het aantrekkelijkst zijn, gevolgd door Panasonic en Daikin (stukje duurder).

Omdat de bediening via de apps vaak te wensen over laat (vooral MHI), wil ik via Home Assistant i.c.m. ESPHome zo veel mogelijk kunnen bedienen, en dan niet via IR. Voor welk merk zou dit het handigst gaan?

Ik heb online een aantal tutorials online gevonden zoals https://www.twoenter.nl/b...rzien-van-wifi-besturing/, maar dat ziet er nog best ingewikkeld uit voor mijn niveau. Ik heb nog nooit met breadboards of microcontrollers gewerkt. Het lijkt me indien nodig wel leuk dat te leren.

Samengevat is dit mijn vraag:
Wat is de makkelijkste manier om een AC aan Home Assistant te hangen? Is een beetje handigheid met solderen onontkoombaar?

Beste antwoord (via dzjam op 23-03-2025 23:51)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan zowel met MHI als met ME

MHI:
v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller
v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller ATOM S3 versie

ME:
v&a aangeboden: M5stack Atom voor besturing via CN105 Mitsubishi Electric war...

Kant en klaar dus niks meer solderen (dat heb ik al gedaan)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2025 14:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan zowel met MHI als met ME

MHI:
v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller
v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller ATOM S3 versie

ME:
v&a aangeboden: M5stack Atom voor besturing via CN105 Mitsubishi Electric war...

Kant en klaar dus niks meer solderen (dat heb ik al gedaan)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2025 14:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:25
Ik heb de modules van auitdenhaag erin zitten, werkt echt 1000x beter dan de app integratie in home assistant via Melcloud. + je hebt de optie voor een remote temperatuur sensor. Dit gaf vooral de doorslag bij mij.

Installeren van de module etc... stelt geen reet voor je hebt hem er in ong 5 min in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Klinkt heel goed! Fijn dat dit soort opties er zijn. Ik ga hier zeker op terugkomen als ze eenmaal hangen :)