Plinten ontkoppelen van zwevende vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik ben met de tweede kinderkamer bezig. Wij hebben een houtbalken laag en daarop heb ik zwevend een laminaatvloer op gelegd.

Ik heb dit ook bij de eerst kamer gedaan. Wat mij opvalt is dat het geluid van de tweede kamer, waar ik de plinten nog niet heb geplaatst, minder geluid naar beneden doorgeeft.

Mijn vermoeden is dat dit komt doordat de plinten op de eerst kamer, op de zwevende vloer zitten en met high-tac zijn bevestigd tegen de muur.

Mijn vraag is, is het gebruikelijk om plinten zwevend (tov de vloer) te plaatsen? Bijvoorbeeld door middel van dunne spacers te gebruiken bij het plaatsen en achteraf de kier dicht te kitten?

Gaat dit goed of kan het problemen veroorzaken omdat de plint niet op de vloer steunt? Moet ik ergens anders rekening mee houden?

Ik heb al even gegoogled, maar ik vind vooral websites over geluidreducerende plinten, met een rubberen strip eronder. Deze zijn vooral veel duurder...

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 23-03-2025 13:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sowieso moet je plinten nooit daadwerkelijk koppelen met de vloer. De vloer moet kunnen werken zonder dat de plint daar in de weg zit.

In principe als je de plinten met high-tack tegen de muur doet is het al ontkoppeld (gewoon er tegenaan zetten en geen neerwaartse druk uitoefenen).

Maar qua geluid zal de plint weinig doen, hoogstens als er kieren rondom zijn kan die plint met rubberen strip wel eens werken.