Welke lichtsensoren om mijn screens te automatiseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 13:05
Mijn screens zijn geautomatiseerd via HomeKit. Die screens gebruik ik om de binnen temperatuur aangenaam te houden (veel zon, wordt snel te warm). Afgelopen jaar heb ik advies gehad dat schakelen op zonne-intensiteit beter werkt dan op temperatuur. Dus zoek ik sensoren die licht meten en te integreren zijn in HomeKit. Welke zijn aan te bevelen qua batterijverbruik, connectiviteit en precisie?

Wordt wel wat meer inzet verwacht. Typenummers van wat je gebruikt Wat heb je al gevonden? Waarom twijfel je? etc

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 28-03-2025 10:21 ]

Beste antwoord (via Allissey op 12-04-2025 16:31)

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
Toevallig ben ik deze dagen dit ook aan het inregelen.

Eerst heb ik de Eve motion sensor geprobeerd die ook een lichtsensor aan boord heeft en spatwaterdicht is.
Deze viel me tegen omdat deze een max intensiteit van 15.000 lux registreert. Daar zit je vrij snel overheen als je zonnekracht gaat meten.

Nu heb ik ook de Aqara T1 light sensor. Deze lijkt vooralsnog prima te werken. Max intensiteit tot 100.000 lux.
Je hebt er alleen wel een Aqara Zigbee Hub voor nodig (ik gebruik de Aqara E1 hub). En de app moet je op China regio instellen om de sensor te kunnen toevoegen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb zelf mijn screens en rolluiken gekoppeld aan Home Assistant.
Home Assistant stuurt deze dan aan op basis van de actuele opbrengst van de zonnepanelen.
Geen idee of je zonnepanelen hebt en of homekit dit ook kan.

Persoonlijk verwacht ik dat dit beter werkt dan op licht intensiteit te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:36
https://aliexpress.com/item/1005004974217500.html

Deze bevalt mij uitstekend. Batterij heb ik net vervangen, na ongeveer 2 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 28-03-2025 10:20 . Reden: Link cleanup ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32

Eerst heb ik de Eve motion sensor geprobeerd die ook een lichtsensor aan boord heeft en spatwaterdicht is.
Deze viel me tegen omdat deze een max intensiteit van 15.000 lux registreert. Daar zit je vrij snel overheen als je zonnekracht gaat meten.

Nu heb ik ook de Aqara T1 light sensor. Deze lijkt vooralsnog prima te werken. Max intensiteit tot 100.000 lux.
Je hebt er alleen wel een Aqara Zigbee Hub voor nodig (ik gebruik de Aqara E1 hub). En de app moet je op China regio instellen om de sensor te kunnen toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
mac-aroni schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:31:

Hub is niet nodig als je eigen systeem zigbee ondersteunt. De sensor werkt hier feilloos direct op de zigbee van mijn Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 13:05
Inmiddels heb ik de aqara M1S gen2 hub in huis gehaald met 2x een T1 lichtsensor en een kleine bewegingsmelder.

Het koppelen van de aqara sensoren aan de aqara hub lukt mij niet 1-2-3. De hub komt wel op in homekit, maar ik ben nog aan het experimenteren (lees:prutsen) hoe ik de sensoren gekoppeld krijg. @mac-aroni of @Blackouts hebben jullie misschien tips hoe de sensoren toegevoegd kunnen worden?

De hub dat lukt wel, ik zie dat deze ook wordt toegevoegd aan Homekit. De hub reageert ook (licht aan/uit). Dan de sensoren toevoegen. In pairing modus zetten, en dan proberen toe te voegen in de aqara app. Ik zie de T1 sensor dan niet opkomen in de app.

Bij het toevoegen van de hub vraagt de app of ik de Mi Home of de Aqara Home wil gebruiken. Wat ik ook kies, ik krijg ze niet toegevoegd.

[ Voor 44% gewijzigd door Allissey op 12-04-2025 16:35 . Reden: vraag specifieker gesteld en mention van 2 tweakers die de oplossing hebben aangedragen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
Allissey schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:38:
Inmiddels heb ik de aqara M1S gen2 hub in huis gehaald met 2x een T1 lichtsensor en een kleine bewegingsmelder.

Het koppelen van de aqara sensoren aan de aqara hub lukt mij niet 1-2-3. De hub komt wel op in homekit, maar ik ben nog aan het experimenteren (lees:prutsen) hoe ik de sensoren gekoppeld krijg. @mac-aroni of @Blackouts hebben jullie misschien tips hoe de sensoren toegevoegd kunnen worden?

De hub dat lukt wel, ik zie dat deze ook wordt toegevoegd aan Homekit. De hub reageert ook (licht aan/uit). Dan de sensoren toevoegen. In pairing modus zetten, en dan proberen toe te voegen in de aqara app. Ik zie de T1 sensor dan niet opkomen in de app.

Bij het toevoegen van de hub vraagt de app of ik de Mi Home of de Aqara Home wil gebruiken. Wat ik ook kies, ik krijg ze niet toegevoegd.
Ik heb geen ervaring met de hub danwel Homekit. Op mijn Homey zijn de sensoren direct aan de Homey gekoppeld.

Pagina: 1