[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2025 13:05 ]
Ben mee eens dat `Person in the middle` niet gangbaar is en nauwelijks wordt gebruikt, maar het is opzich geen nieuwe term.CH4OS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:03:
Ik ben ook wel benieuwd waarom bepaalde zaken opeens anders genoemd moeten worden. Person in the middle? Ik heb het serieus een paar keer moeten lezen vooraleer ik het doorhad dat er eigenlijk man in the middle bedoelt werd. Ik dacht dat Tweakers niet woke of inclusief wilde zijn? Maar met dit soort dingen, zie ik helaas wel een verloedering voor een minderheid dat eigenlijk totaal niet nodig is (imo) en vooral verwarring veroorzaakt. Laat de benaming gewoon zoals het al decennia lang gebeurd en waar vooralsnog niemand echt grote issues mee heeft. Ik neem aan dat artikelen vanuit het verleden waar man in the middle staat, ook niet opeens aangepast gaan worden, consistentie is en bijft nu eenmaal belangrijk vind ik.
De term gaat al terug naar 2006: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc4744.html
Cloudflare gebruikt zelf 'Monster in the middle', daar heb ik dan weer nooit eerder van gehoord.
Blijkbaar doen zij dat al jaren, bijvoorbeedl hier al sinds 2019: https://blog.cloudflare.com/monsters-in-the-middleboxes/
Dus omdat andere pagina’s en diensten in het verleden al een keer noemden, is het oké dat iedereen dat doet? Zou wat zijn zeg…Christoxz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Ben mee eens dat `Person in the middle` niet gangbaar is en nauwelijks wordt gebruikt, maar het is opzich geen nieuwe term.
De term gaat al terug naar 2006: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc4744.html
Cloudflare gebruikt zelf 'Monster in the middle', daar heb ik dan weer nooit eerder van gehoord.
Blijkbaar doen zij dat al jaren, bijvoorbeedl hier al sinds 2019: https://blog.cloudflare.com/monsters-in-the-middleboxes/
Tijd voor een nieuwe sig..
Onze stijlgids schrijft voor dat we termen met vier letters wel met hoofdletters schrijven, maar vanaf 5 doen we alleen de eerste letter. Dan krijg je in dit soort artikelen helaas een wat gekke constructie.Christoxz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:48:
Artikel: nieuws: Cloudflare gaat HTTP-verbindingen naar api standaard blokkeren
Auteur: @TijsZonderH
Benieuwd waarom Https en HTTP niet consistent worden geschreven?
Verder zie ik person-in-the-middle steeds vaker voorkomen en volgens mij is uit het artikel prima duidelijk wat ermee bedoeld wordt.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Het maakt mij niet zoveel uit, maar je zegt zelf al 'helaas'..TijsZonderH schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
[...]
Onze stijlgids schrijft voor dat we termen met vier letters wel met hoofdletters schrijven, maar vanaf 5 doen we alleen de eerste letter. Dan krijg je in dit soort artikelen helaas een wat gekke constructie.
Anyway, ik was alleen benieuwd, maar vind het zo geen stijl hebben
En termen met drie letters? Want `api` is dan wel weer kleine letters geschreven.
Er worden nu afkortingen/termen met drie stijlen geschreven: HTTP, Https & api.
Het leest niet bepaald prettig.
Edit:
Ter toevoeging: nieuws: DigiD was zondagochtend niet bruikbaar door ddos-aanval - update
Hier word `ddos-aanval` geschreven, en in het Cloudflare artikel `HTTP-verbinding`
[ Voor 17% gewijzigd door Christoxz op 24-03-2025 09:32 ]
Je zou bijna denken dat je common sense zou moeten gebruiken wanneer de stijlgids gekke situaties veroorzaakt...TijsZonderH schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
Onze stijlgids schrijft voor dat we termen met vier letters wel met hoofdletters schrijven, maar vanaf 5 doen we alleen de eerste letter. Dan krijg je in dit soort artikelen helaas een wat gekke constructie.
....nah, that's crazy talk!
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Waar moet uit blijken dat een niet-gangbare term steeds vaker voorkomt dan een gangbare term? Recente links graag. Ik weet dat er een bericht hier uit December 24 het ook opnoemt, maar dat terzijde.TijsZonderH schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
[...]
Verder zie ik person-in-the-middle steeds vaker voorkomen
TijsZonderH schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
[...]
en volgens mij is uit het artikel prima duidelijk wat ermee bedoeld wordt.

Hell, een ethisch hacker die vorige week op bezoek was op mijn werk noemde het ook man-in-the-middle.
Ik lees door deze naamsveranderingen ook betichtingen van woke. Je hebt ''woke'' waarin je daadwerkelijke mistanden aankaart en je hebt ''woke'' wat populistisch van aard is en zich focust op ''hoe'' we dingen moeten noemen volgens deze groep. En dat ''moeten'' is precies waar het probleem zit. Als een alternatief, go ahead. Maar iets forceren is precies waar iedereen op uitgekeken is. (En dat is wel wat hier gebeurt, want wie heeft jullie gevraagd een gangbare term zoals man-in-the-middle te vervangen voor person-in-the-middle?

En als het om man in de tekst man-in-the-middle gaat, hoe kijkt men naar woorden als manicure of manscaping?
Verandering van gangbare taal naar andere taal moet, om te slagen, door een breed publiek gesteund worden en daarnaast correct zijn. Person-in-the-middle is geen breed publiek gesteund woord omdat het puur en alleen om de term gaat en niet om de inhoud.
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.