M.2 Wifi wordt niet herkend bij Asrock B650M-HDV/M.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 11:32
Hi,

Ik loop tegen een probleem aan met het toevoegen van M.2 Wifi/ Bluetooth bij mijn Asrock B650-HDV/M.2.

Volgens de manual zijn deze kaartjes geschikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cVr-eA0oo9tskPkxFLriQ3tPcA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4xzp1EOc6TI7KgYyHw6WYrek.png?f=user_large

Ik heb deze: uitvoering: Intel Wi-Fi 6E AX210 no vPro

-edit- de eerste blijkt een AX211 te zijn. Dit staat wel in de beschrijving van Amazon maar de kop geeft AX210 aan. dit heb ik niet gecheckt.

en deze: https://www.amazon.nl/WiF...Z2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

De eerste werd wel herkend echter enkel als wireless device met een stuurprogrammafout, de tweede wordt helemaal niet herkend.

Beide zijn Key E, dit zou compatibel moeten zijn.

Online vind ik niets doorslaggevends en in de BIOS kan ik ook niets vinden wat (imo) met m.2 Wifi te maken heeft. ook heb ik allerhande drivers geprobeerd, eerst vanuit Asrock zelf en ook vanuit Windows maar niets helpt.

Nu is dit de eerste keer dat ik er mee werk dus wellicht mis ik iets, dat hoop ik iig...

Wie heeft er ervaring mee en kan mij in de juiste richting wijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door douwe.nl op 23-03-2025 16:44 ]

Beste antwoord (via douwe.nl op 24-03-2025 14:41)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
douwe.nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:19:
Helaas, bij de ax211 helemaal niks en bij de Z616 onderstaande resultaat.

[Afbeelding]
Als ik mijzelf niet vergis is de RZ616 identiek aan de MT7925. Het lijkt erop dat je enkel drivers mist?

Edit MT7922 dus.

https://support.lenovo.co...nkpad-l14-gen-3-l15-gen-3

https://support.lenovo.co...or-later-legion-t5-26ara8

Bovenstaande links zijn voor Wi-Fi en Bluetooth. Eerst Wi-Fi installeren daarna bluetooth.

[ Voor 31% gewijzigd door ECP0WERS op 23-03-2025 14:47 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Je linkt op Amazon naar een AX211, tenminste volgens de afbeelding, die werken alleen met een recente Intel CPU.

[ Voor 17% gewijzigd door hcQd op 23-03-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Grrrrrrr, in de kop staat ax210..... Ff in de pc gekeken en jawel een ax211.

Dat verklaart het voor die kaart. Maar die eerste, enig idee wat daar mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Dit zo de juiste driver moeten zijn, alleen wifi, voor bluetooth heeft Intel en aparte driver. Als het daar ook niet mee werkt weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
hcQd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:56:
Dit zo de juiste driver moeten zijn, alleen wifi, voor bluetooth heeft Intel en aparte driver. Als het daar ook niet mee werkt weet ik het ook niet.
Dank, ik check straks even of ik die al had en zo niet probeer ik deze nog. Anders bestel ik wel een echte ax210. Moet ik daarbij nog ergens op letten of zouden die het allemaal moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1SKAUQF6pkSSutt2uEvxZ0ANpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KcWiacfeeLPLTrFzmjaSQWV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
douwe.nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:19:

[Afbeelding]
Als ik mijzelf niet vergis is de RZ616 identiek aan de MT7925. Het lijkt erop dat je enkel drivers mist?

Edit MT7922 dus.

Bovenstaande links zijn voor Wi-Fi en Bluetooth. Eerst Wi-Fi installeren daarna bluetooth.

[ Voor 31% gewijzigd door ECP0WERS op 23-03-2025 14:47 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
De RZ616 is dan ook geen Intel, maar een MediaTek. Heeft iemand je een verkeerd product geleverd, of heb je niet goed opgelet tijdens het bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
ECP0WERS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Edit MT7922 dus.

Ga ik proberen, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
hcQd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:46:
De RZ616 is dan ook geen Intel, maar een MediaTek. Heeft iemand je een verkeerd product geleverd, of heb je niet goed opgelet tijdens het bestellen?
Klopt, nee deze is geleverd zoals gekocht. Aangezien z616 compatibel moet zijn heb ik deze gekocht. Ik ga de drivers even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb op mijn ASRock X670E Pro RS een Intel AX210 non vPro geprikt en geen enkel probleem hiermee. Bluetooth doet het prima. Wifi niet getest, want gebruik draad.

Weet je zeker dat jouw B650 een specifiek wifi/bt slot heeft? Even opgezocht, heeft een key. Heb je ook de antennes aangesloten?

Wat je nog wel kan proberen, is met een Linux live omgeving opstarten en kijken of die de wifi/bt fatsoenlijk ziet. Zorg wel dat je een distro pakt die gesloten firmware ingebakken heeft, zoals Ubuntu of Mint, want zonder de firmware-iwlwifi zal het niet werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Hero of Time schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:55:
Ik heb op mijn ASRock X670E Pro RS een Intel AX210 non vPro geprikt en geen enkel probleem hiermee. Bluetooth doet het prima. Wifi niet getest, want gebruik draad.

Weet je zeker dat jouw B650 een specifiek wifi/bt slot heeft? Even opgezocht, heeft een key. Heb je ook de antennes aangesloten?

Wat je nog wel kan proberen, is met een Linux live omgeving opstarten en kijken of die de wifi/bt fatsoenlijk ziet. Zorg wel dat je een distro pakt die gesloten firmware ingebakken heeft, zoals Ubuntu of Mint, want zonder de firmware-iwlwifi zal het niet werken.
Antennes zijn aangesloten. Linux heb ik echt geen kaas van gegeten... 😅

Ik probeer de bovengenoemde drivers voor de z616 nog en als dat niet werkt bestel ik een x210 non pro als volgende optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt toch een Intel AX210 non-vPro? Je linkt er naar in je TS (en de 211 bij Amazon).

Niks weten van Linux is een slap en belachelijk excuus. Alles werkt grafisch en je kan gelijk testen of het werkt of niet. Kost je hooguit een kwartiertje, afhankelijk hoe snel je een USB stick kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Hero of Time schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:06:
Je hebt toch een Intel AX210 non-vPro? Je linkt er naar in je TS (en de 211 bij Amazon).
Screenshot van apparaatbeheer zegt RZ616, die link in de TS klopt blijkbaar niet, wel verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

hcQd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Screenshot van apparaatbeheer zegt RZ616, die link in de TS klopt blijkbaar niet, wel verwarrend.
Dat betrof de link naar Amazon. Maar er wordt eerst naar de PW gelinkt. Dat geeft de verwachting dat beide kaartjes in bezit zijn. Dit wordt ook zodanig genoemd (eerste heeft driver fout, tweede wordt helemaal niet gezien, wat logisch is want dat is de 211, niet de 210).

Dus de 210 erin en testen met Linux om zeker te weten dat de kaart ook echt werkt. Daarna kan er voor Windows gekeken worden naar de driver.

RZ616 verwijst dan weer naar een MediaTek kaart, niet Intel. Zoals je aangeeft, de screenshot toont idd de MediaTek kaart. Maar waar is die Intel dan gebleven? En waar komt die MediaTek vandaan? Want in de specs van het mobo wordt deze niet genoemd, alleen dat er een slot voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
De rz616 heb ik gekocht omdat deze volgens ASRock (en afbeelding in op) compatibel zou zijn.

De ax210 die ik op Amazon kocht was volgens de kop op Amazon een ax210 maar bleek een ax211, dat stond wel in de beschrijving maar ik heb het verschil niet opgemerkt.

Beide heb ik dus liggen...

Vwb Linux, wil/ ga ik proberen maar als ik met iets nog nooit gewerkt heb en dat aangeef vind ik dat direct een slap en belachelijk excuus noemen niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Dat betrof de link naar Amazon. Maar er wordt eerst naar de PW gelinkt. Dat geeft de verwachting dat beide kaartjes in bezit zijn. Dit wordt ook zodanig genoemd (eerste heeft driver fout, tweede wordt helemaal niet gezien, wat logisch is want dat is de 211, niet de 210).

Dus de 210 erin en testen met Linux om zeker te weten dat de kaart ook echt werkt. Daarna kan er voor Windows gekeken worden naar de driver.

RZ616 verwijst dan weer naar een MediaTek kaart, niet Intel. Zoals je aangeeft, de screenshot toont idd de MediaTek kaart. Maar waar is die Intel dan gebleven? En waar komt die MediaTek vandaan? Want in de specs van het mobo wordt deze niet genoemd, alleen dat er een slot voor is.
Er is een RZ616 en een AX211 aangeschaft, de 211 werkt sowieso niet en de RZ616 mist simpelweg drivers.

@douwe.nl als je in de buurt woont mag je je RZ616 ook komen ruilen tegen een AX210 als je die liever hebt (dan even verder via PB) maar ik verwacht dat de 616 gewoon gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door ECP0WERS op 23-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

douwe.nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:38:
Vwb Linux, wil/ ga ik proberen maar als ik met iets nog nooit gewerkt heb en dat aangeef vind ik dat direct een slap en belachelijk excuus noemen niet echt nodig.
Je reactie was anders aardig passief agressief in toon, van "nooit gebruikt, ga ik niet doen ook". 'Wat de boer niet kent...' en zo. Net als een auto weigeren omdat 't een automaat is terwijl je schakel gewend bent.

Het zou heel anders zijn als je had gezegd "ik heb geen ervaring met Linux, maar zal eens kijken of ik er uit komt". Daarmee toon je iig een welwillendheid aan, ipv direct maar afwijzen omdat je het niet kent.

@douwe.nl, een edit van mijn kant.
Mijn welgemeende excuses! Heb na mijn schrijven nogmaals gelezen wat je had geschreven en dat was toch anders dan ik initieel dacht. 'Geen kaas van gegeten' is idd niet zo slecht.

[ Voor 13% gewijzigd door Hero of Time op 23-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Hero of Time schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Je reactie was anders aardig passief agressief in toon, van "nooit gebruikt, ga ik niet doen ook". 'Wat de boer niet kent...' en zo. Net als een auto weigeren omdat 't een automaat is terwijl je schakel gewend bent.

Het zou heel anders zijn als je had gezegd "ik heb geen ervaring met Linux, maar zal eens kijken of ik er uit komt". Daarmee toon je iig een welwillendheid aan, ipv direct maar afwijzen omdat je het niet kent.
Zonde dat je dat kennelijk alleen zo kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vind het ook beetje vreemde reactie.

@douwe.nl zegt letterlijk enkel en alleen dat hij er geen kaas van heeft gegeten.
Niks meer en niks minder.

Hoe dat vervolgens "passief agressief" kan overkomen is mij ook totaal een raadsel.
Maar zo komt dat op mij alles behalve over.

Wat eventueel nog het proberen waard is, is om even de nieuwste Hiren's Boot disk te proberen.
Daar zitten wat tools bij in waarmee je ook het eea kan troubleshooten mbt netwerkadapters.
Dat kan tegenwoordig gewoon via een Windows omgeving.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
[...]

:? TS geeft aan geen kaas gegeten te hebben van Linux. Dat is voor mij echt op geen enkele manier 'passief agressief' te noemen.

Jouw "Niks weten van Linux is een slap en belachelijk excuus" vind ik overigens wel zéér onnodig bot en afbreuk doen aan de sfeer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
[...]

@douwe.nl, een edit van mijn kant.
Mijn welgemeende excuses! Heb na mijn schrijven nogmaals gelezen wat je had geschreven en dat was toch anders dan ik initieel dacht. 'Geen kaas van gegeten' is idd niet zo slecht.
Dank. Gewaardeerd en geaccepteerd.

Nu weer lekker verder met dit issue :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
ECP0WERS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Edit MT7922 dus.

Dat gezegd hebbende, deze drivers werken. Beide werken nu naar behoren.

Dank voor het meedenken allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
douwe.nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Dat gezegd hebbende, deze drivers werken. Beide werken nu naar behoren.

Dat voor het meedenken allen.
Ligt het aan mij, of zijn dit soort specifieke ("obscure") drivers iets wat vaak bij wifi/BT adaptertjes lijkt voor te komen?

Ik ben het in het verleden ook weleens tegenkomen namelijk.

One World Concepts

Pagina: 1