Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 11:16
Ik heb momenteel een systeem met een RTX 3090, een Ryzen 5 5600X en 48GB RAM.

Ik merk dat sinds een korte tijd de meest veeleisende games minder vlot beginnen draaien: STALKER2, Indiana Jones, KCD2, AC Shadows,.. Vooral raytracing gaat vaak <30 fps op 3440x1440, zelfs met DLSS.

Ik ga beginnen uitkijken naar een upgrade, maar mijn voornaamste vraag is: wat zou in mijn systeem de bottleneck zijn? de RTX3090 (die ongeveer zo snel is als een 4080) of mijn iets oudere AMD CPU?

Alle suggesties welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Speel je games eens met msi afterburner op de achtergrond.
Welk onderdeel draait 100%, draaien de andere onderdelen boven 90% of juist lager?

Het onderdeel dat 100% draait is de vertragende factor.
Als rest ook boven 90% zit heeft het weinig nut om 1 onderdeel up te graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
raytracing met die games en die resolutie,dan krijg je de 3090 wel mee op de max. Maar met DLSS,vraag je ook meer van de cpu volgens mij,dus dat is een lastige.

Zou eerst kijken of met afterburner waar de bottlenck precies zit,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
48GB RAM is een aparte combi en ziet eruit als 2x16GB en 2x8GB. Dat is unmatched en kan de prestaties behoorlijk in de weg zitten. Wat is het merk en type van beide kits en op welke snelheid loopt het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Uszka schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:09:
48GB RAM is een aparte combi en ziet eruit als 2x16GB en 2x8GB. Dat is unmatched en kan de prestaties behoorlijk in de weg zitten. Wat is het merk en type van beide kits en op welke snelheid loopt het RAM?
Ja, had 16GB over van een vorige build en heb die bij mijn huidige build gestopt lol.
Ik weet het niet meer precies uit het hoofd, maar ik geloof dat het 2x8 + 2x16 is, van hetzelfde merk.
Ik zal vanavond eens naar de specs kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door PearlChoco op 23-03-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
PearlChoco schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Ja, had 16GB over van een vorige build en heb die bij mijn huidige build gestopt lol.
Ik weet het niet meer precies uit het hoofd, maar ik geloof dat het 2x8 + 2x16 is, van hetzelfde merk.
Ik zal vanavond eens naar de specs kijken.
ik dank dat je 2x24gb had, maar zou eerst met 2x16gb proberen,sowieso niet goed om 2 verschillende setjes te mixen

sorrie was in de war met ddr5,daar heb je wel 2x24gb..

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 23-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05 07:33
RAM in Ryzens draait met 4 modules over het algemeen veel langzamet dan 2 modules. Dikke kans dat je performance in de weg zit met die 2x8gb extra.

Waar draaien ze nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
XelaRetak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:36:
RAM in Ryzens draait met 4 modules over het algemeen veel langzamet dan 2 modules. Dikke kans dat je performance in de weg zit met die 2x8gb extra.

Waar draaien ze nu op?
Heb 2x8 er uitgehaald daarnet, heb nu nog zitten: G.Skill 32GB (2x16GB) 3600MHz DDR4

Heb geen benchmarks gedaan, maar op het gevoel merk ik niet zoveel performance verschil in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Welke sneleheid draait het geheugen nu, wel xmp aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
freaky35 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:01:
Welke sneleheid draait het geheugen nu, wel xmp aangezet?
XMP staat aan, geheugen draait nu op 9751 Mhz (volgens Afterburner, dat ik net geinstalleerd heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
PearlChoco schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:06:
[...]

XMP staat aan, geheugen draait nu op 9751 Mhz (volgens Afterburner, dat ik net geinstalleerd heb)
Dat is onmogelijk. Post eens een screenshot van de geheugentabs van CPU-Z of HWinfo64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
99ruud99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:00:
Speel je games eens met msi afterburner op de achtergrond.
Welk onderdeel draait 100%, draaien de andere onderdelen boven 90% of juist lager?

Het onderdeel dat 100% draait is de vertragende factor.
Als rest ook boven 90% zit heeft het weinig nut om 1 onderdeel up te graden.
Goed idee, thanks.

Hier screenshots van tijdens Indiana Jones:

RTX 3090:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ChAO4Qh.png

5600X:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDK4DS0.png

Lijkt me GPU bottleneck te zijn dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja overduidelijk, doordat je raytracing aan hebt staan :)
Dus even upgraden naar een 5090, dan zal het beter gaan...

Of natuurlijk raytracing uitzetten - bijna geen enkel spel kan op ultra en raytracing aan, zelfs een 5090 heeft daar moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
99ruud99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:44:
Ja overduidelijk, doordat je raytracing aan hebt staan :)
Dus even upgraden naar een 5090, dan zal het beter gaan...

Of natuurlijk raytracing uitzetten - bijna geen enkel spel kan op ultra en raytracing aan, zelfs een 5090 heeft daar moeite mee.
Akkoord :)

Maar was met DLSS op performance, hetgeen ik hoopte dat genoeg zou zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Helaas niet, maar in ieder geval weet je nu waar het aan ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44
PearlChoco schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:58:
Ik heb momenteel een systeem met een RTX 3090, een Ryzen 5 5600X en 48GB RAM.

Ik merk dat sinds een korte tijd de meest veeleisende games minder vlot beginnen draaien: STALKER2, Indiana Jones, KCD2, AC Shadows,.. Vooral raytracing gaat vaak <30 fps op 3440x1440, zelfs met DLSS.

Ik ga beginnen uitkijken naar een upgrade, maar mijn voornaamste vraag is: wat zou in mijn systeem de bottleneck zijn? de RTX3090 (die ongeveer zo snel is als een 4080) of mijn iets oudere AMD CPU?

Alle suggesties welkom!
Een 4080 is op 1440p gemiddeld 35-40% sneller dan een 3090 dus niet helemaal vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de problemen eerst niet had (met dezelfde of vergelijkbare configuratie), maar nu wel ervaart, lijkt het me dat er op OS niveau ook een en ander veranderd is, wellicht dus dat daar ook nog wat te winnen valt.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:41
vind dit wel vreemd heb een soort gelijke setup met een iets betere cpu en een iets slechtere gpu en ik heb geen problemen met meeste van de games ik gebruik de standaard instellingen voor de meeste games en dat werk perfect.
Heb een 4K scherm dus dat is ook geen verschil.
Heb een AMD ryzen 9 5950x en een EVGA 10GB RTX 3080 FTW Heb wel in tegenstelling tot jouw 64GB.
Heb ook ray tracing aan staan in sommige games maar zet niet vaak me games 100 procent de standaard instelling hebben vaak al raytracing aan staan.of ik zet het zelf aan in games waar het me leuk lijkt als het niet standaard aanstaat.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Update:

Danzij het advies in deze thread mijn RTX 3090 vrij voordelig (nou ja..) ingeruild voor een RTX 5090.
De rest van mijn systeem is onveranderd.

De resultaten zijn (gelukkig maar) duidelijk beter, maar ik kan alle statistieken toch niet goed interpreteren en zit nog met enkele raadsels :)

Mijn voornaamste mysterie: in zware games zoals STALKER 2 en Oblivion Remastered haal ik op max detail (incl. RT) gemiddeld <60 of zelfs <50 fps. Het eigenaardige is dat zowel mijn GPU als CPU slecht matig belast worden als ik Afterburner moet geloven.

Enkele screenshots ter illustratie:

TES IV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGTSf0ESADI2qNi-qC1pV2Rkk3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhQOCerCjzLwaecrAD7j1PdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier draait het spel met alles op 'high', DLSS aan maar zonder upscaling (DLAA 100%); de framerate is <60 terwijl zowel GPU als CPU slechts 63-64% belast worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIL1u5bJcMt-SFIa3OeUYbpF3Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1JIhlEZzGjPtuTR5nqzEeNd.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan de DLSS upscaling opvoer naar "ultra performance", zie je dat de GPU belasting significant verder afneemt (naar 39%), terwijl de framerate quasi onveranderd blijft?

Een tweede, gelijkaardig voorbeeld is STALKER 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbcAlJZlq1m76YkBHS6v8wzlFb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkNHgK1mfsaYNGrQZKCramKo.jpg?f=fotoalbum_large

DLSS met zonder scaling (DLAA), toch wel erg late framerate (44 fps), terwijl GPU en CPU maar voor de helft belast worden (!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIPbeYEuBkBlWch6iOwpeadXFes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btr2b5ia9QrfQLtZ5RXlZGsW.jpg?f=fotoalbum_large

En nu naar DLSS ultra performance scaling: opnieuw neemt belasting GPU duidelijk af (van 53 naar 42%), terwijl de framerate onveranderd blijft.

Iemand enig idee hoe dit te verklaren/verhelpen valt? Ben ik toch CPU limited (ondanks dat CPU ook maar beperkt belast wordt)? Ik snap er niets meer van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44
Een cpu wordt zelden 100% belast omdat voor veel games alle cores+ hyperthreading volledig benutten lastig is.

Voorbeeld: je hebt een game die maar 2 cores kan gebruiken en jij hebt een quadcore, dan zal deze game dus de cpu nooit meer dan 50% belasten. Toch heb je dan een bottleneck want de beide cores zijn dus wel 100% belast.

Als je nu een 5090 hebt zou ik zeker minimaal een 5700x3d cpu nemen, en liever nog upgraden naar am5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:32
Hoe gehecht ben je aan Raytracing? Ik heb het persoonlijk nooit aan, ik vind het de performance dip niet waard namelijk. Zet het eens uit en kijk wat er dan met je FPS gebeurt.

En wat voor monitor heb je? V-Sync/G-Sync misschien ingeschakeld?

En heb je gecontroleerd of je mogelijk (per ongeluk) een FPS limiet ingesteld hebt in de Nvidia software of in RivaTuner Statistics Server (vaak tegelijk geinstalleerd met MSI Afterburner). Beide hebben namelijk manieren om een harde FPS limiet in te stellen. Want ik vind het erg toevallig dat het bij geen enkele game boven de 60 FPS komt.

[ Voor 54% gewijzigd door Saeverix op 12-05-2025 15:28 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 15:53
Oblivion Remastered is slecht geoptimaliseerd en is een oude engine met een Unreal jasje wat ook problemen geeft, hopelijk komen er performance patches.

STALKER in een dorp met veel NPC's is CPU limited door een sotware implimentatie van een gedeelte van de rendering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Saeverix schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:19:
Hoe gehecht ben je aan Raytracing? Ik heb het persoonlijk nooit aan, ik vind het de performance dip niet waard namelijk. Zet het eens uit en kijk wat er dan met je FPS gebeurt.
Mja, als je RT in games zoals Cyberpunk opzet zie ik toch een enorme kwaliteitsboost. In andere games (bv Diablo 4) zie ik dan weer niets.
In ieder geval verwacht je met zo'n dure kaart toch dat je RT mag opzetten :)
En wat voor monitor heb je? V-Sync/G-Sync misschien ingeschakeld?

En heb je gecontroleerd of je mogelijk (per ongeluk) een FPS limiet ingesteld hebt in de Nvidia software of in RivaTuner Statistics Server (vaak tegelijk geinstalleerd met MSI Afterburner). Beide hebben namelijk manieren om een harde FPS limiet in te stellen. Want ik vind het erg toevallig dat het bij geen enkele game boven de 60 FPS komt.
Nee, als ik pakweg naar de vloer kijk schiet de framerate omhoog boven de 80/s, maar ik geef toe dat ik eerst ook dacht dat VSync op 60Hz gelocked was ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Ollie_NL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:28:
Oblivion Remastered is slecht geoptimaliseerd en is een oude engine met een Unreal jasje wat ook problemen geeft, hopelijk komen er performance patches.

STALKER in een dorp met veel NPC's is CPU limited door een sotware implimentatie van een gedeelte van de rendering.
Ja,na het testen van enkele andere games vermoed ik idd dat dit toevallig 2 erg slecht geoptimaliseerde games zijn.

Ik vroeg me vooral af moest ik (hypothetisch) een snellere CPU kopen ik plots de bottleneck zou wegnemen en een giga framerate boost zou krijgen, maar als ik Youtube afzoek lijkt geen enkele hardware configuratie echt een vlotte performance te halen in deze games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 15:53
CPU is nog snel genoeg maar ik zou het wel als eerstvolgende upgrade op je lijstje zetten.
'Vroeger' was de CPU niet belangrijk maar met Unreal 5 / STALKER 2 wordt de CPU veel meer belast doordat er bepaalde zaken door de CPU berekend moeten worden i.p.v. de GPU.
Pagina: 1