Tripp Lite/IBM UPS

Pagina: 1
Acties:

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Nadat bij een stroomuitval een paar dagen geleden de HD van de server is overleden zijn mijn ouders ervan overtuigd geraakt dat het nuttig is om een UPS te bestellen.

Na wat zoeken kwam ik op deze: http://www.reliableups.com/catalog/new_230_specs.cfm?model=10K1919

Bij www.zerosix.nl voor 219 ex BTW.

Dit is een UPS met de IBM merknaam, maar gemaakt door Tripp Lite. Heeft er iemand ervaring met de IBM en/of Tripp Lite UPSen, met name het linux stuurprogramma voor deze dingen?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:09

Bezulba

Formerly known as Eendje

voor ups heb je geen software nodig.. das inprikken en werken... enige waarvoor je mischien hem aan je server zou willen hangen is om te zien hoe vaak ie een piek opvangt...of dat ie hem automatisch uitzet als de stroom langer als 15 min uitvalt ofzo... maar dat ding gaat zo hard piepen dan heb je meestal wel door hoe laat het is :)

blup

• Jasper Janssen
ik ben nou eenmaal niet 24/7 aanwezig bij dat ding, dus daar issie inderdaad voor, om automatisch clean te shutdownen. Anders kan ik het net zo goed laten.

Alleen ik ben er inmiddels achter dat dit model dus geen seriele poort heeft, daarvoor moet je minstens een model omhoog naar ofwel de 700 VA uitvoering ofwel de 500AVR uitvoering, en dan ben je weer 375 of 355 respectievelijk kwijt.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Mmm, volgens mij toch met 2 korrels zout nemen dat ding..
Beweerd een online UPS te zijn en dat lijkt me toch onmogelijk voor zo'n goedkoop toestel. En als ze liegen in hun specs ben'k het vertrouwen in het merk helemaal kwijt.
Een gewone UPS springt in zodra de spanning onder een bepaalde drempel zakt. Je krijgt bij deze (goedkope) UPS'en dus nog steeds een iets mindere spanning vooralleer de UPS bijspringt. Normaal vangt de voeding van je pc dit wel op trouwens hoor, maar jah, vaak ben je graag zeker. :)
Dat IBM ding gaat trouwens maar de batterij inzetten bij 190V hetgeen best wel weinig is. Maar door die 190V weet je ook dat het geen online UPS is.

Een online UPS gaat nl. continu stroom leveren van de batterij. Altijd de omvorming 230 AC -> DC -> 230 AC. Gevolg is dat je altijd een perfecte sinusgolf hebt, zonder storingen, of lichte spanningsvallen.
Deze UPS'en zijn zoals je al vermoedde een stukkie duurder.

Een half uur uptime met een PC+15" monitor zal je ook niet halen met een 500VA UPS. Maximaal een kwartier zou'k zeggen. Denk er ook aan dat ze maar 280W output leverd terwijl een pc (zonder monitor) al vaak 300W (max.) is.

Persoonlijk ben ik trouwens fan van APC en MGE. Vooral deze laatste is erg goed en ook nog eens erg betaalbaar.
De MGE Pulsar Ellips is een simpele offline UPS waar je ook nog eens keuze hebt tussen seriele of USB poort voor het management. Alleen durf ik van thuis uit dus niet zeggen of deze software linux compatible is.

• witchdoc
EINDELIJK is got weer up en running :)

Verwijderd

En wat heb je dan wel niet nodig op 5 tot 10 minuten een Dikke TBird met 22" te laten lopen? Zooi afhandelen + shutdown dus.

• witchdoc
Op zondag 16 september 2001 05:39 schreef HlpDsK het volgende:
En wat heb je dan wel niet nodig op 5 tot 10 minuten een Dikke TBird met 22" te laten lopen? Zooi afhandelen + shutdown dus.
Als je enkel wil afsluiten (dus paar minuten) dan kom je al toe met een 500VA, wil je echter nog 10+ (erg krappe) minuten neem dan minstens een 1000VA.

Verwijderd

Hmm. Da's handig om te weten. Ik ben nl. ook zo'n beetje op zoek naar een UPS.

• Jasper Janssen
Klopt, het is geen online UPS (overigens wel met instelpotmeter bij welke onderspanning hij inschakelt), daarvoor moet je de AVR serie hebben. de "seriele poort" is ook een beetje 2 ons zout, hij heeft gewoon relaistjes die wat schakelen aan de statuslijnen,l en dat geldt ook voor de AVR modellen.

Ik zal dat MGE eens bekijken. waar kun je die kopen?

• witchdoc
Op zondag 16 september 2001 16:38 schreef Jasper Janssen het volgende:
Klopt, het is geen online UPS (overigens wel met instelpotmeter bij welke onderspanning hij inschakelt), daarvoor moet je de AVR serie hebben. de "seriele poort" is ook een beetje 2 ons zout, hij heeft gewoon relaistjes die wat schakelen aan de statuslijnen,l en dat geldt ook voor de AVR modellen.

Ik zal dat MGE eens bekijken. waar kun je die kopen?
euuhh.. overal? :)

hehe, Blackbox verkoopt ze.. verder weet'k het ook niet hoor.
Pagina: 1