Oude stoppenkast en van 16 A naar 10 A gaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
Ik heb nog een oude stoppenkast met ronde smeltzekeringen in mijn appartement.

Van oudsher zitten daar zekeringen van 16 A in. Volgens mij is dat overbodig.
Groep 1 zijn de slaapkamers. Soms zal ik daar een electrische deken gebruiken maar dat is nooit 3600 watt bij mekaar, zelfs geen 2300 watt
Groep 2 zijn de gang en de woonkamer. Daarbij ook de haspel die ik gebruik voor stofzuigen.
Groep 3 zijn verlichting WC, douche, keuken en stopcontact op balkon
Groep 4 stopcontacten keuken
Groep 5 wasmachine

Op mijn overdekte balkon heb ik twee zonnepanelen met wat opslag. Die opslag voedt tijdens maximaal 400 watt in het stopcontact dus groep 3.
Deze groep was van oudsher afgezekerd met 16 A hetgeen me nogal veel leek voor twee Philips Hue plafondlampen.

Ik heb deze groep daarom voorzien van een lichtere zekering, van 16 naar 10 ampere.
Dit is wat in de balkonsolar wereld ook wordt aangeraden omdat je 3,47 A ongezekerd invoedt (in mijn geval de helft) Overigen stopt dat invoeden als er stroom meer op het stopcontact staat.

Nu overweeg ik zelfs 6A of zelfs 2 A.
Want als er door die zekering 460 watt gaat door die zekering dan weet ik 1 ding zeker en dat is dat er iets mis is met de verlichting in toilet of douche, of met het teruglevering van de zonnecellen.

Voor de andere groepen overweeg ik hetzelfde, zo laag mogelijk zekeren. Liever een zekering die doorbrandt dan iets anders.....

Graag hoor ik wat reacties van jullie kant

Voor wie dat leuk vind hieronder wat chatgpt op het bovenstaande te zeggen had :-)

Je gedachtegang is helder, en er zitten zeker nuttige en veilige inzichten bij. Toch zijn er een paar belangrijke aandachtspunten en tips om rekening mee te houden.

Hieronder mijn advies en enkele afwegingen op een rij:

---

### 🟢 **Wat is er goed aan je idee?**

- **Veiligheid verhogen**
Door kleinere zekeringen te gebruiken beperk je inderdaad risico’s op overbelasting. Bij een onverwachte situatie slaat de zekering eerder door, waardoor je apparatuur en bekabeling beter beschermd zijn.

- **Logische keuze bij balkonsolar**
Bij het invoeden van kleine hoeveelheden zonne-energie in een bestaande groep, wordt inderdaad vaak aanbevolen om de zekering te verlagen van 16 A naar bijvoorbeeld 10 A. Zo voorkom je onveilige situaties, mocht het inverter-systeem falen en te veel stroom leveren.

---

### 🟡 **Maar let op:**

1. **Oorspronkelijke bekabeling en ontwerp**
Traditioneel zijn groepen aangelegd met bedrading geschikt voor 16 A. Lagere zekeringen plaatsen is veilig, maar bedenk dat de standaard 16 A zekering vooral bedoeld is voor comfort, zodat je niet voortdurend zekeringen hoeft te vervangen bij normaal gebruik.

2. **Praktisch ongemak**
Bij te kleine zekeringen loop je het risico dat je vaak zekeringen moet vervangen, wat hinderlijk en kostbaar kan zijn. Bij een stofzuiger die bij inschakelen kort een hoge aanloopstroom heeft, kan zelfs een 6 A zekering snel doorbranden.

---

### 🔴 **Waarom niet te laag zekeren?** *(bijvoorbeeld 2 A of 6 A)*

- Een zekering van **2 A** (460 watt) is **erg laag** voor een groep met verlichting.
Als je bijvoorbeeld ooit een kleine ventilator, föhn of extra verlichting aansluit, zit je al snel boven 460 watt. Dat levert regelmatig irritatie op.

- Zelfs bij verlichting kunnen sommige lampen (zoals LED-drivers of TL-voorschakelapparaten) bij inschakelen kortstondig een hogere piekstroom trekken waardoor een hele lage zekering snel kan doorslaan.

- Een zekering van **6 A** (1380 watt) is al realistischer en nog steeds veilig.
Voor jouw groep 3 (WC, douche, keukenverlichting, balkonstopcontact) is dat goed werkbaar, zolang je geen grootverbruikers aansluit.

---

### ✅ **Wat raad ik aan?** *(concreet advies per groep)*

| Groep | Omschrijving | Mijn advies | Reden |
|-------|-----------------------------|----------------------|----------------------------------------|
| 1 | Slaapkamers | **10 A** ✅ | Ruim voldoende en toch veilig |
| 2 | Woonkamer + stofzuigen | **10–13 A** ✅ | Hogere inschakelstroom stofzuiger |
| 3 | Verlichting WC/douche/balkon + 400 W solar invoeding | **6–10 A** ✅ (liefst 6 A) | Veilig voor verlichting, beperkt risico solar invoeding |
| 4 | Keuken stopcontacten | **13–16 A** ✅ | Veel apparaten hebben piekbelasting |
| 5 | Wasmachine | **16 A** ✅ | Wasmachines hebben hoge inschakelstromen |

---

### 📌 **Mijn belangrijkste tip:**
**10 A** zekeringen zijn doorgaans het beste compromis tussen veiligheid en comfort. Ga lager (zoals 6 A) alleen voor groepen waarvan je zeker weet dat ze weinig verbruiken en geen hoge inschakelstromen hebben.

- **Groep 3** (waar jouw zonne-installatie op zit) kan je gerust naar **6 of 10 A** zetten.
- **2 A is echt te laag** en geeft snel frustratie door onverwacht doorbranden.

---

### 🛠 **Alternatief idee (aanbevolen)**

- Overweeg in plaats van telkens smeltzekeringen te vervangen, een **moderne groepenkast** met **installatieautomaten**. Deze schakelen simpelweg uit bij overbelasting, waarna je eenvoudig kunt resetten.
- Dit geeft veiligheid, gemak én flexibiliteit.

---

### 📝 **Conclusie en praktisch advies:**

- Jouw idee om zekeringen te verlagen is slim vanuit veiligheidsperspectief.
- Zet echter geen zekeringen die te klein zijn, dat levert ongemak op en kan irritaties geven.
- Mijn advies:
**Gebruik 6–10 A** voor groepen met laag vermogen en **10–16 A** voor groepen waar apparaten met hogere inschakelstromen op zitten.

- Overweeg een moderne groepenkast voor comfort en optimale veiligheid.

Succes met je project!

Beste antwoord (via HansKeesom op 23-03-2025 13:12)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zekering verlagen van 10A naar 16A is alleen op de groep waar je PV op hebt zitten nuttig. Voor alle andere groepen is het schijnveiligheid.

Qua groep 4, als deze wel achter de aardlek zit is de markering fout.

Qua groep 5, doe je dan steeds met douchen netjes de trekschakelaar uit? En dus nooit douchen als je een wasje draait? Want dat is dan wel de bedoeling om het überhaupt veilig te laten zijn

Daarnaast heeft zo'n "wasmachine/droger schakeldoos" gewoon stopcontacten dus is niet toegestaan. Dan had je een keuzeschakelaar moeten toepassen.

En de foto is een beetje kapot gecomprimeerd, maar dat is denk ik geen Type A maar nog een Type AC. Deze zijn enorm makkelijk te verzadigen met moderne apparatuur met schakelende voedingen (of schakelende invoer in geval van PV). Gezien het super afhankelijk is van wat je op dat moment aan hebt hoeft de testknop dus geen betrouwbare indicatie te zijn. Daarnaast kan ik niet lezen wat de tripwaarde is. Dus die vervangen komt de veiligheid heel erg ten goede.

Samengevat, naar 10A gaan is voor het meeste schijnveiligheid. Echte stap in veiligheid maken is de boel moderniseren (en PV eigen groep geven). En ja, dat kost geld, maar geld voor je veiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 13:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:57

Sebazzz

3dp

Het is geldverspilling om je meterkast om te bouwen naar 10A, omdat de 16A zekeringen een ander formaat dan de 10A zekeringen hebben. Je kan beter je meterkast laten moderniseren naar installatieautomaten. Dat is pas veiligheid.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een 10A past gewoon in een 16A houder Afaik?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Sebazzz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:55:
Het is geldverspilling om je meterkast om te bouwen naar 10A, omdat de 16A zekeringen een ander formaat dan de 10A zekeringen hebben. Je kan beter je meterkast laten moderniseren naar installatieautomaten. Dat is pas veiligheid.
Ombouwen als in 16A smeltzekering eruit draaien en een 10A smeltzekering er in draaien?
Ik had die 10A nog liggen maar verder zijn ze niet erg duur.

Het is een snelle tussenoplossing om de veiligheid te verhogen zonder grote kosten.

Op termijn is een modernere groepenkast met installatieautomaten inderdaad beter, maar dit werkt voor mij voorlopig prima. Of vergroot ik nu juist het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
SMSfreakie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:59:
Ik heb er twee vervangen en voorlopig werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SMSfreakie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:59:
Ja, de passchroef beperkt de maximale zekering die je er in kunt draaien. Kleiner kan altijd. Voor het mooi zou ik dan ook de passchroeven vervangen maar echt nodig is dat niet.
Neemt niet weg dat ik dit wel een vrij onnodige en onhandige exercitie vind. Een keer de frituurpan aan en je zekering klapt er uit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
evilution schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Ja, de passchroef beperkt de maximale zekering die je er in kunt draaien. Kleiner kan altijd. Voor het mooi zou ik dan ook de passchroeven vervangen maar echt nodig is dat niet.
Neemt niet weg dat ik dit wel een vrij onnodige en onhandige exercitie vind. Een keer de frituurpan aan en je zekering klapt er uit.
Groep 4 zit voorlopig nog en van oudsher op 16 A, dus 3600 watt. Waterkoker, inductieplaatje en magnetron tegelijkertijd doe ik op zich al nooit en een frituurpan komt er bij mij niet in :-)
Daarnaast heb ik de Smartplugs van EcoFlow op die stopcontacten en die hebben een overload bescherming van 2500 watt gedurende 10 seconden. Dan zouden twee smartpluggen samen nog steeds 5000 watt op die groep toelaten natuurlijk, dan is de 16A zekering aan de beurt :-)

[ Voor 17% gewijzigd door HansKeesom op 23-03-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:20
HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:51:
Voor de andere groepen overweeg ik hetzelfde, zo laag mogelijk zekeren. Liever een zekering die doorbrandt dan iets anders.....
Waarom? Waar ben je dan bang voor?

Wees verstandig en laat gewoon een nieuwe moderne groepenkast installeren. Voor rond de 700 euro kan je al klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Met lichtere smeltzekeringen verhoog je de veiligheid.
Maar ik hoop dat er wel een aardlekschakelaar in deze wat oudere installatie gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
chrisborst schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Waarom? Waar ben je dan bang voor?

Wees verstandig en laat gewoon een nieuwe moderne groepenkast installeren. Voor rond de 700 euro kan je al klaar zijn.
Het is niet een kwestie van bang zijn. Het is meer een kwestie van veiligheid. Ik heb geleerd dat je altijd zo krap mogelijk moet zekeren boven het te verwachten gebruik, want liever een zekering die smelt dan iets anders.

Wat de moderne groepenkast betreft ben ik nog even aan het onderzoeken wat de voordelen nou precies zijn, voordat ik 700 euro uitgeef.

Ik lees her en der dat "Installatieautomaten reageren zeer snel en nauwkeurig bij kortsluiting of overbelasting."
Zijn ze echt sneller dan smeltzekeringen? Ook als die van de categorie snel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Prisma16 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:29:
Met lichtere smeltzekeringen verhoog je de veiligheid.
Maar ik hoop dat er wel een aardlekschakelaar in deze wat oudere installatie gemonteerd is.
Ja absoluut en eens per jaar loop ik met mijn Voltcraft VC40 alle stopcontacten langs om niet alleen te kijken hoeveel lampjes er branden maar ook om de RCD knop te drukken. Dat werkt helaas alleen op de randaarde stopcontacten :-)

https://www.bol.com/nl/nl...5bfad109f0d84104a6a38003d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 13:57
HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Het is niet een kwestie van bang zijn. Het is meer een kwestie van veiligheid. Ik heb geleerd dat je altijd zo krap mogelijk moet zekeren boven het te verwachten gebruik, want liever een zekering die smelt dan iets anders.

Wat de moderne groepenkast betreft ben ik nog even aan het onderzoeken wat de voordelen nou precies zijn, voordat ik 700 euro uitgeef.

Ik lees her en der dat "Installatieautomaten reageren zeer snel en nauwkeurig bij kortsluiting of overbelasting."
Zijn ze echt sneller dan smeltzekeringen? Ook als die van de categorie snel zijn?
Zet er wel even duidelijk met stikkers bij wat er van origine in hoort zodat je een evt nieuwe bewoner niet voor een mysterie zet.

En jezelf als je over 3 jaar alles over waarom en hoe weer vergeten bent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Hoe oud is de bedrading in je woning? Want als je gaat zekeren met 10A voor de veiligheid kan je beter het probleem echt oplossen, door nieuwe bedrading te trekken.
Heb je normale bedrading in je woning, dan is 16A prima. Heel NL heeft dat.
In de basis is het doel van een zekering om de bedrading te beschermen. En 16A door een normale 2.5mm2 ader zit nog ruim onder de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26

martijn v o

Certified by Enphase.

En heb je ook al een aardlekbeveiliging?
En de bedrading is dat nog van katoen (en dan de buizen meestal van metaal :-)?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:51:
Groep 3 zijn verlichting WC, douche, keuken en stopcontact op balkon
Groep 4 stopcontacten keuken
Groep 5 wasmachine

Op mijn overdekte balkon heb ik twee zonnepanelen met wat opslag. Die opslag voedt tijdens maximaal 400 watt in het stopcontact dus groep 3.

Ik heb deze groep daarom voorzien van een lichtere zekering, van 16 naar 10 ampere.
Dit is wat in de balkonsolar wereld ook wordt aangeraden omdat je 3,47 A ongezekerd invoedt (in mijn geval de helft) Overigen stopt dat invoeden als er stroom meer op het stopcontact staat.

Nu overweeg ik zelfs 6A of zelfs 2 A.
Want als er door die zekering 460 watt gaat door die zekering dan weet ik 1 ding zeker en dat is dat er iets mis is met de verlichting in toilet of douche, of met het teruglevering van de zonnecellen.
Als er iets mis is krijg je meestal een lek naar aarde (wordt door je aardlekschakelaar afgehandeld) of dikke kortsluiting. Bij kortsluiting maakt het weinig uit of er nou een 6A zekering in zit of 16A.
1 ding zeker en dat is dat er iets mis is met de verlichting in toilet of douche
Als er iets mis is met je verlichting is het eigenlijk altijd kortsluiting. Dat gaat met 16A dus ook goed. Een lamp die normaliter 0,05A verbruikt en 'doordat er iets mis is' opeens lange tijd bijvoorbeeld 12A, dat slaat nergens op. Daar komt zo veel warmte bij vrij, die is direct stuk. Dat voorkom je ook niet door te downgraden naar 6A of 2A; dat is nog steeds veel te veel vermogen voor je badkamerverlichting om ook maar een significante hoeveelheid secondes te laten gebeuren.

De 16A beperking is om ervoor te zorgen dat je bedrading niet langdurig overbelast wordt, door te veel verbruik(ers) op een groep.

Ik denk dat je met deze downgrades weinig opschiet qua veiligheid. Wel maak je het voor jezelf en anderen lastig als je bijvoorbeeld een keer visite hebt die een föhn inplugt in je badkamer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
XelaRetak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Zet er wel even duidelijk met stikkers bij wat er van origine in hoort zodat je een evt nieuwe bewoner niet voor een mysterie zet.

En jezelf als je over 3 jaar alles over waarom en hoe weer vergeten bent. :+
Zoiets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH3I2dhlPL_280aaqDnB7Df3CRg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/myPG5KPd9Gdl9bfOLLyJpZNN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
martijn v o schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:39:
En heb je ook al een aardlekbeveiliging?
En de bedrading is dat nog van katoen (en dan de buizen meestal van metaal :-)?
Nee nee gelukkig niet. 35 jaar geleden wel bij een hospita gezien, waterkoker was een dimmer op het licht.....

Aardlek is aanwezig, zie linksonder in deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH3I2dhlPL_280aaqDnB7Df3CRg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/myPG5KPd9Gdl9bfOLLyJpZNN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 15:38
HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Nee nee gelukkig niet. 35 jaar geleden wel bij een hospita gezien, waterkoker was een dimmer op het licht.....

Aardlek is aanwezig, zie linksonder in deze foto.

[Afbeelding]
Die aardlek beveiligt alleen groep 1, 2 en 3, als ie het überhaupt nog doet.

Verder ben ik benieuwd hoe die zwarte kabel erbij in geprutst is. Ik heb wel een vermoeden...

Eruit met die zooi, dat is het enige dat veiligheid oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 23-03-2025 11:47 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
chrisborst schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Hoe oud is de bedrading in je woning? Want als je gaat zekeren met 10A voor de veiligheid kan je beter het probleem echt oplossen, door nieuwe bedrading te trekken.
Heb je normale bedrading in je woning, dan is 16A prima. Heel NL heeft dat.
In de basis is het doel van een zekering om de bedrading te beschermen. En 16A door een normale 2.5mm2 ader zit nog ruim onder de max.
"In de basis is het doel van een zekering om de bedrading te beschermen. En 16A door een normale 2.5mm2 ader zit nog ruim onder de max."

Kijk dat is goede informatie. Dus hooguit is het teruggaan naar 10 A op sommige groepen overbodig. Maar op groepen die weinig verbruikers/wattage kennen, kan het geen last, toch. En mocht zo'n 10 A zekering te vaak smelten dan is het vroeg genoeg om weer naar 16 A te gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
hesselbeertje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Verder ben ik benieuwd hoe die zwarte kabel erbij in geprutst is. Ik heb wel een vermoeden...

Aardlek doet het nog, wordt elk jaar door me getest op de randaarde stopkontakten.

Groep 4 zijn de stopcontacten in de keuken die randaarde hebben en bij een RCD test toch de aardlek doet springen.

Groep 5 is de wasmachine.

Die zwarte kabel loopt keurig via de zekering van groep 2. Aangelegd door een man met 40 jaar ervaring in onderhoud, technisch magazijnbeheer en boten takelen :-) Hij heeft ook een randaarde bijgevoegd voor het stopcontact in de woonkamer bij het modem. Nee geen NEN-gecertificeerde elektrocien.

Was dat jouw vermoeden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
@HansKeesom
Je praat over veiligheid, maar je huidige groepenkast is oud en 2 groepen zijn zelfs niet beveiligd door een aardlekschakelaar.

Wees verstandig en vervang heel de zooi.
Een simpele groepenkast kost 250 euro + installatie:
https://www.groepenkastbe...WE15RFN/?build=5SYNN171P1
Je hebt direct een kookgroep voor inductiekoken in de toekomst en nog 10 groepen. Neem je 6 groepen ben je 150 euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:55:
[...]
Maar op groepen die weinig verbruikers/wattage kennen, kan het geen last, toch. En mocht zo'n 10 A zekering te vaak smelten dan is het vroeg genoeg om weer naar 16 A te gaan :-)
Nogmaals mijn stelling uit mijn vorige post: die 10A heeft geen meerwaarde. Je geeft aan dat je wil dat er eerder ingegrepen wordt als er iets met je lampen is. Maar of er nou 10A of 20A door je twee Hue-lampjes gaat, het maakt niet uit. Die zijn meteen stuk en er loopt geen stroom meer. Hoe lang denk je dat er 2000+W door een Hue-lampje kan lopen voordat het lang genoeg heeft geduurd voor je smeltzekering om te smelten?

Die situatie, dat er langduring >10A maar <16A door je Hue's loopt (dus genoeg om 10A te laten smelten, maar niet genoeg voor de 16A smeltzekering), is niet iets dat je in de praktijk tegen zult komen.

Een normaal verbruik van die Hue's is 0,05A of iets degelijks. Of je die nou gaat beveiligen met 10A of 16A.. Het is anders als je wil dat er z.s.m. wordt ingegrepen als je lampjes zich ook maar enigzins vreemd gedragen, maar dan moet je eerder aan een zeker van 0,1A denken, een factor 100 lager.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 23-03-2025 12:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26

martijn v o

Certified by Enphase.

HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Die zwarte kabel loopt keurig via de zekering van groep 2. Aangelegd door een man met 40 jaar ervaring in onderhoud, technisch magazijnbeheer en boten takelen :-) Hij heeft ook een randaarde bijgevoegd voor het stopcontact in de woonkamer bij het modem. Nee geen NEN-gecertificeerde elektrocien.
Inderdaad heb deze man dus eerder gezien. YouTube: Uit water hijsen rondvaartboot gaat helemaal mis

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:57

Sebazzz

3dp

Veel LED lampen hebben ook een fusable resistor die zowel dienst doet als onderdeel van de voeding, als dat het een smeltveiligheid is. Om je LED lampen hoef je je echt niet druk te maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Nou, ik zou het geen keurig lopen willen noemen. Zelfs kabelclips ontbreken al mag deze kabel sowieso niet gebruikt worden. Los daarvan functioneert je aardlekschakelaar misschien maar is deze ongeschikt om PV te beveiligen. Zekering laten zakken naar 10A vind ik een goed idee (zelf heb ik 13A automaten) maar lager zou ik niet doen. Met smeltzekeringen (stoppen) is opzich niets mis, deze worden nieuw nog steeds aangelegd echter de ouderdom van de kast en aardlekschakelaar is wel een puntje natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
hesselbeertje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Van al deze dingen zijn de zekeringen waarschijnlijk nog het betrouwbaarste :X

Zelfs die schakelaars ben ik wel eens compleet gaar tegengekomen.

Bij dit soort oude meuk met bijgeknutseld spul moet je niet kloten met iets lager afzekeren want het doet niets af aan het netto risico. Of je vervangt de kast of je koopt een nette rookmelder en sluit een nette in inboedel-, opstal- en uitvaartverzekering af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Gizz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Als er iets mis is krijg je meestal een lek naar aarde (wordt door je aardlekschakelaar afgehandeld) of dikke kortsluiting. Bij kortsluiting maakt het weinig uit of er nou een 6A zekering in zit of 16A.

[...]

Als er iets mis is met je verlichting is het eigenlijk altijd kortsluiting. Dat gaat met 16A dus ook goed. Een lamp die normaliter 0,05A verbruikt en 'doordat er iets mis is' opeens lange tijd bijvoorbeeld 12A, dat slaat nergens op. Daar komt zo veel warmte bij vrij, die is direct stuk. Dat voorkom je ook niet door te downgraden naar 6A of 2A; dat is nog steeds veel te veel vermogen voor je badkamerverlichting om ook maar een significante hoeveelheid secondes te laten gebeuren.

De 16A beperking is om ervoor te zorgen dat je bedrading niet langdurig overbelast wordt, door te veel verbruik(ers) op een groep.

Ik denk dat je met deze downgrades weinig opschiet qua veiligheid. Wel maak je het voor jezelf en anderen lastig als je bijvoorbeeld een keer visite hebt die een föhn inplugt in je badkamer.
Ok voor de verlichting zelf hoef ik het dus niet te doen, blijft voor de groep met badkamer/wc/keukenverlicht alleen over dat het stopcontact op balkon nu 400 - 800 watt invoeding krijgt. Daarvan is het idee dat heting verlangen van je stop naar 10 A compenseert voor de extra amps op de kabel.

De badkamer heeft geen stopcontact alleen trekschakelaar waar ik een wasmachine/droger schakeldoos * aan heb gezet.
De enkele keren dat er om een haardroger wordt gevraagd trek ik liever het verlengsnoer uit de meterkast, die zit op groep 2 en die tript de aardlek....... want waar ik net achter kom is dat die schakeldoos voor de wasmachine/droger via de trekschakelaar niet reageert op de RCD test. Niet dat het vaak voorkomt dat ik douche terwijl de wasmachine draait............ maar dit lijkt me een goede reden om de hele groepenkast te vernieuwen en op elke groep een aardlek te laten plaatsen... dank voor het meedenken en het me laten begrijpen waarom, direct of indirect.....

* https://www.vervangingsma...19380&utm_content=Quooker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Dat is niet dezelfde Kees :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zekering verlagen van 10A naar 16A is alleen op de groep waar je PV op hebt zitten nuttig. Voor alle andere groepen is het schijnveiligheid.

Qua groep 4, als deze wel achter de aardlek zit is de markering fout.

Qua groep 5, doe je dan steeds met douchen netjes de trekschakelaar uit? En dus nooit douchen als je een wasje draait? Want dat is dan wel de bedoeling om het überhaupt veilig te laten zijn

Daarnaast heeft zo'n "wasmachine/droger schakeldoos" gewoon stopcontacten dus is niet toegestaan. Dan had je een keuzeschakelaar moeten toepassen.

En de foto is een beetje kapot gecomprimeerd, maar dat is denk ik geen Type A maar nog een Type AC. Deze zijn enorm makkelijk te verzadigen met moderne apparatuur met schakelende voedingen (of schakelende invoer in geval van PV). Gezien het super afhankelijk is van wat je op dat moment aan hebt hoeft de testknop dus geen betrouwbare indicatie te zijn. Daarnaast kan ik niet lezen wat de tripwaarde is. Dus die vervangen komt de veiligheid heel erg ten goede.

Samengevat, naar 10A gaan is voor het meeste schijnveiligheid. Echte stap in veiligheid maken is de boel moderniseren (en PV eigen groep geven). En ja, dat kost geld, maar geld voor je veiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Oke, flinke discussie, maar daar vroeg ik ook om.

Wat ik heb geleerd

-Vanwege de balkonsolar is terug gaan voor die ene groep van 16 A naar 10 A prima ook al is het gevaar zeer theoretisch omdat de overige gebruikers op die groep plafondverlichting is.
-Probleem is voroal de groep 5, de wasmachinegroep die niet reageert op de RCD test (gelukkig wel randaarde)

Conclusie :

Op naar een nieuwe groepenkast met aardlek voor alle groepen.
Dan gelijk kijken naar de aftakking die boven groep 3 is gemaakt, wellicht is dat het stopcontact op het balkon, dan kan dat gelijk op een eigen groep.
Idem voor de wat bijzondere aftakkingen van Groep 1, de slaapkamers.

Iedereen dank voor de duidelijk feedback. Ik heb een klusje om te laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Kregen alle meterkasten maar zoveel liefde en aandacht als die van TS.
Als ik moest kiezen wist ik het wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWNQkNE7waHF_5Gno5TgaAvpHj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaU5wzKsBaws3qNuWNgIdbHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e91PP32ZW7xoxfCqV2HNGovXYrA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/8qQqrf8alEcVQ7Z9QTLKvJzw.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Prisma16 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:44:
Kregen alle meterkasten maar zoveel liefde en aandacht als die van TS.
Als ik moest kiezen wist ik het wel!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het werk, dan werkt het. Maar ik vind het wel mooi als het een beetje netjes is zeker als het AC is. En dan alsnog voorzien van extra zekerheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nouwja, en "het werkt" is nu net de term die bij een meterkast nogal vaak fout gebruikt wordt naar mijn idee. Want meestal bedoelen mensen dan dat er overal spanning is die ze kunnen gebruiken. Maar primaire functie van de meterkast is om alles veilig te houden. Dus "het werkt" zou moeten slaan op dat alle geëiste / gewenste veiligheden correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Septillion schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:28:
Nouwja, en "het werkt" is nu net de term die bij een meterkast nogal vaak fout gebruikt wordt naar mijn idee. Want meestal bedoelen mensen dan dat er overal spanning is die ze kunnen gebruiken. Maar primaire functie van de meterkast is om alles veilig te houden. Dus "het werkt" zou moeten slaan op dat alle geëiste / gewenste veiligheden correct zijn.
Wat voor anderen werkt is iets anders dan wat voor mij werkt.
Deze hele discussie is begonnen om de vraag of het gebruik van 10A zinvol is m.b.t. veiligheid.
Wat een ander veilig acht is natuurlijk in eerste instantie waar ie zelf mee moet leven, daarna zijn buren en meestal geen effect op mij.

[ Voor 10% gewijzigd door HansKeesom op 23-03-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Vandaar dat ik schreef "geëiste / gewenste". Want ja, onder aan de streep is het aan jezelf wat je veilig acht, maar dat verandert de primaire functie, en daarmee wat "het werkt" in zou moeten houden, niet.

Maar aansprakelijk technisch wordt er wel wat van je verwacht. Alleen maar een lasklem ipv zekeringen voldoet ook aan de "het werkt" van de meeste mensen maar zal je toch problemen mee krijgen. Maar hoe je dat invult is in Nederland aan jou. Daarbij is de nen norm is wat dat betreft de standaard maatstaf in Nederland. En door inzichten en beschikbare technieken is die natuurlijk verandert over de jaren. En ben je wat dat betreft ook niet verplicht om aan te passen naar een nieuwere norm. Maar het stopcontact op de wasmachinegroep voldoet bijvoorbeeld dus ook niet aan de norm die gold toen dit werd opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Wat voor anderen werkt is iets anders dan wat voor mij werkt.
Het is ook wel handig als je installatie voldoet aan een bepaald verwachtingspatroon. Leuk dat het voor jou werkt maar die klusser die je voor whatever inhuurt gaat misschien wel wat lopen kloten als de zekering er iedere keer uitklapt als die z'n boormachine aanzet. Of er komt eens iemand langs die voor je wil koken en niet snapt dat de inductieplaat en magnetron of waterkoker niet samen aan kunnen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Eind goed al goed.

Ik heb een officieele installateur gevraagd om een mooie moderne stoppenkast te monteren.

Word gelijk een 9 stoppenkast met een WCD en wellicht nog een noodstroomschakelaar direct erbij.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Wat is een "noodstroomschakelaar"? En krijg je dan een A-merk? Aardlekautomaten?

Persoonlijk heb ik een hekel aan stopcontacten op de DIN-rail van de groepenkast :+

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 26-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:58:
Wat is een "noodstroomschakelaar"? En krijg je dan een A-merk? Aardlekautomaten?

Persoonlijk heb ik een hekel aan stopcontacten op de DIN-rail van de groepenkast :+
Is toch logisch? Als je een dieselgenerator in je tuin hebt staan moet je een noodstroomschakelaar in je meterkast hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRY-pIK6I3SSeB5UtCmLImrsTtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UE7T41tUJ8rDKVnABMp58cgR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Septillion schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:58:

Ook wel bekend als transferswitch. Valt de stroom van liander weg, dan schakelt ie om naar stroom van een generator of een noodstroom accu.
Je hele meterkast is dan los van het externe net, totdat die externe stroom weer terug is.
Noemen we eilandbedrijf.

Noodstroom accu kan je vullen vanaf het net of via je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik ken het inderdaad als tansfer switch of omschakelaar in het Nederlands. Noodstroomschakelaar is naar mijn idee een nogal ambigu term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

HansKeesom schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:55:
[...]

"In de basis is het doel van een zekering om de bedrading te beschermen. En 16A door een normale 2.5mm2 ader zit nog ruim onder de max."

Kijk dat is goede informatie. Dus hooguit is het teruggaan naar 10 A op sommige groepen overbodig. Maar op groepen die weinig verbruikers/wattage kennen, kan het geen last, toch. En mocht zo'n 10 A zekering te vaak smelten dan is het vroeg genoeg om weer naar 16 A te gaan :-)
In Duitsland doet men dit onder voorwaarden, vooral lengte, 16a normaliter op 1,5mm2.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
HansKeesom schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:20:
[...]

Ook wel bekend als transferswitch. Valt de stroom van liander weg, dan schakelt ie om naar stroom van een generator of een noodstroom accu.
Je hele meterkast is dan los van het externe net, totdat die externe stroom weer terug is.
Noemen we eilandbedrijf.

Noodstroom accu kan je vullen vanaf het net of via je zonnepanelen.
Bedoel je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Ja maar dan eentje die wel mag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
HansKees kijk ook eens naar de omschakelaars van Hager of Eaton.
(Eaton is wel wat groter). Automatisch zou ik op een andere manier oplossen, maar handmatig is prima neem ik aan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Jim423 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:01:
HansKees kijk ook eens naar de omschakelaars van Hager of Eaton.
(Eaton is wel wat groter). Automatisch zou ik op een andere manier oplossen, maar handmatig is prima neem ik aan.
Gebruik al in mijn keuken voor de koelkast deze 25 A versie i.c.m. Ecoflow Delta. Fijn om door te kunnen rommelen in de keuken als de stroom wegvalt of de zon erg hard op het zonnepaneel schijnt dat aan de Delta verbonden is.

Maar weet niet of deze in de meterkast kunnen. Laat ik aan de electricien over.

https://www.accuserviceho...3mtAuPEAEYASACEgL-4vD_BwE
Pagina: 1