Welke audio-setup voor 1x PC en 2x Mac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een audio-uitdaging waar ik niet helemaal uit kom. Ik ben niet zo thuis in deze wereld, en na een paar uur researchen is het me nauwelijks duidelijker geworden. Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

Huidige situatie
Op dit moment heb ik een setje Edifier R1700BT speakers staan. Deze zijn aangesloten op de USB-hub van mijn monitor, en worden via USB-C doorgegeven aan mijn Macbook Pro. De PC is op de speakers aangesloten via Display Port. Dit werkt op zich allemaal prima; maar ik heb wel een stukje obscure/buggy software nodig (SoundControl) op m'n Mac om de volumetoetsen op het toetsenbord te laten werken.

Nieuwe situatie
Ik krijg er een tweede MBP bij, waarop ik deze software niet wil installeren. En eigenlijk wil ik het ook verwijderen van mijn privé-MBP. Ben dus op zoek naar een oplossing om deze setup te laten werken zonder additionele software.

Goed om te weten
  • Ik wil altijd maar audio van 1 device tegelijk hebben.
  • Het liefst wil ik gebruik maken van de USB-hub van de monitor, zodat ik alles via USB-C kan laten lopen en geen extra kabeltje hoef in te prikken.
  • Drivers of software voor op de Macs is eigenlijk een no-go.
  • Volume-keys op het keyboard moeten dus blijven werken ;)
  • Ik ben beginnend gitarist. Misschien leuk om daar ook nog iets mee te kunnen, als ik iets moet aanschaffen. Maar dat is een wens en geen eis.
Wat heb ik nodig? Ik heb verschillende DAC's bekeken maar uit de documentatie word ik niet veel wijzer of bovenstaande gaat werken. En wellicht zoek ik het ook helemaal in de verkeerde hoek. Heeft een van jullie een goede oplossing hiervoor? Budget zo rond de €100, maar als het echt nuttig is vind ik het ook prima om er meer aan uit te geven. Geluidskwaliteit vind ik in dit geval niet zo heel boeiend.

Overigens is het vervangen van de speakers ook prima, als dat een oplossingsrichting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja dit is nogal bizar ondoorzichtig op macOS.
De ene keer werkt het wel (zonder extra software / drivers) en de andere keer werkt het niet.
Zal er wel vanaf hangen of het apparaat een bepaalde macOS API ondersteunt maar ik heb niet kunnen vinden welke.
(edit: AppleUSBAudio? of "USB Class Definition for Audio Devices 2.0 specification"?)

Leesvoer:
https://www.reddit.com/r/..._on_usb_audio_interfaces/
https://developer.apple.c...hnotes/tn2274/_index.html

[ Voor 19% gewijzigd door Juup op 23-03-2025 09:28 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, dus verplaatst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Juup Dat draadje op reddit had ik inderdaad gelezen. Stemt niet echt optimistisch. Echt heel vreemd, aangezien Macs van oudsher natuurlijk veel in de creatieve industrie werden gebruikt. En nog steeds...

Typisch zo'n Apple-ding om er vaag over te zijn/af te wijken van standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sOid schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:33:
Typisch zo'n Apple-ding om er vaag over te zijn/af te wijken van standaarden.
Ja of dat ze juist de standaard heel strikt aanhouden waar de rest van de industrie het minder nauw neemt.
Hoe dan ook, altijd bij de fabrikant (van de DAC) klagen als het niet goed werkt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:26

FeaR

In GoT we trust

sOid schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:57:
Op dit moment heb ik een setje Edifier R1700BT speakers staan. Deze zijn aangesloten op de USB-hub van mijn monitor, en worden via USB-C doorgegeven aan mijn Macbook Pro. De PC is op de speakers aangesloten via Display Port.
Klopt het type Edifier niet of kan die set niet via USB aan zijn gesloten? Google geeft mij dat deze set alleen een analoge ingang heeft.

Voor het complete plaatje, welke monitor hebben we het over? Eventueel, wat zit hier nog meer op aangesloten?

Edit:
Heb je de analoge Audio Out van de monitor gebruikt om de Edifier aan te sluiten? Dat lijkt mij dan niets met de USB Hub te maken te hebben. PC stuurt beeld en geluid over DisplayPort naar de monitor, monitor laat beeld zien en stuurt geluid door naar de uitgang. USB C vanaf de Macbook is in dit geval dan een Video Out (inclusief geluid). Of er moet meer apparatuur aan zijn gesloten.

Heeft de monitor HDMI? Volgens Google heeft de Macbook Pro deze uitgang. Indien ja en als test, sluit de monitor met HDMI op de Mac aan en check of de volume control dan wel werkt. Kan me voorstellen dat het dan eventueel wel werkt omdat je gebruikt maakt van een dedicated Video Out die niet op USB is gebaseerd. Mocht dat werken zou ik de USB C vervangen voor een HDMI maar dat is met enkele aannames en vrije invullingen van mijn kant.

Edit 2:
USB C vanaf de monitor geeft mogelijk ook voeding aan de Mac, dat zal HDMI niet doen.

Edit 3:
Mocht muis en toetsenbord ook via de monitor aan zijn gesloten gaat bovenstaande helemaal niet op. Echter verwacht ik dan ook nog een USB kabel vanaf de PC naar de monitor om dit te laten werken. DisplayPort doet geen downstream van USB.

[ Voor 61% gewijzigd door FeaR op 25-03-2025 00:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@FeaR Ik heb me inderdaad niet goed uitgedrukt, scherp! De Edifier speakers zijn aangesloten op de 3.5mm poort van de uitvoering: Dell UltraSharp U2721DE Zwart die als USB-hub fungeert. Op deze monitor/hub zit ook een UTP-kabel aangesloten. En soms nog een USB-kabeltje, bijvoorbeeld als ik iets op mijn eReader wil zetten.

Mijn huidige MBP (2020, privé) heeft geen HDMI, dus dat kan ik niet testen. Mocht dat wel de oplossing zijn, dan heb ik nog een bijkomend probleem; HDMI ondersteunt geen power delivery. Wat je zelf ook al zegt :)

Muis (ik gebruik voornamelijk een Magic Trackpad) en keyboard (Magic Keyboard) zijn via Bluetooth gekoppeld met de Mac. Op de PC is het ook draadloos aangesloten (Logitech keyboard+Razer muis).

Gaat dus echt puur om het audio-stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik maak zelf ook gebruik van de KVM die in mijn scherm zit, en daarop zit dan weer een U-Phoria UMC22 aangesloten. Dat werkt op zich prima, maar soms dan wordt e.e.a. niet goed herkend bij een switch en dan heb ik geen geluid.
Hierop zit ook een volume voor de output, ik heb zo'n 6.3mm naar 3.5mm verloopstekkertje erin met daarop mijn koptelefoon en aan de andere kant mijn XLR-microfoon.

Mijn planning is om ooit nog gewoon met een goedkope stereo mixer en wat hoge kwaliteit 3.5mm kabeltjes alles buiten de KVM om aan te sluiten, met als ene voordeel dat ik dan geluid van de niet-actieve PC binnen krijg (en bijv. in een Teams meeting gewoon kan praten én luisteren terwijl ik andere dingen doe) en als andere voordeel dat ik dan niet iedere keer hoef te wachten op het USB gebeuren.

Ik heb overigens ook een Logitech muis en een Keychron K5 Pro die ik gewoon via de KVM gebruik en dat werkt heel lekker, hoef alleen bij een switch tussen Windows en MacOS maar het schuifje op het toetsenbord te verzetten om de Windows/Apple-toets te verplaatsen. Ik heb er wel een 7-poort USB hub tussen zitten met eigen voeding, want mijn Dell scherm kreeg anders verbindingsproblemen.

Niet zo zeer gericht advies, maar misschien dat het delen van mijn setup jou kan helpen
Pagina: 1