Water uit bron omhoog pompen, maximale diepte onduidelijk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-04 17:22
Ik ben bezig met de uitwerking van een water/water warmtepomp installatie. Op onze locatie is het grondwater relatief goed bereikbaar en prima geschikt voor een openloop system.

Het idee is om twee boorgaten te gebruiken van 12 meter diep. Vandaag las ik ergens dat je water maximaal 10 meter omhoog kan pompen/aanzuigen ivm de negatieve druk van 1bar.

Mijn vraag is of die 10 meter ook geldt in mijn geval waar de buis van de intake en release beide 12 meter lang zijn.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Je moet zo diep boren dat je onder de kleilaag of leemlaag zit die het water scheid
En dat kan op sommige plaatsen wel meer dan 15 meter zijn
Waar je het verhaal gehoord heb over max 10 m weet ik niet
Maar dat is een kletsverhaal
Uit ervaring weet ik dat 25m geen probleem is met een elektrisch pompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bij 10 meter opzuigen zit je op -1 bar en dan gaat water koken bij kamertemperatuur.

De open bronnen waar ik ooit aan mee gewerkt heb die vanuit grote diepte werkten hadden een pomp onderin de bron. Die stuwden dus het water omhoog.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Dank voor de snelle reacties.

Een submersible pomp is het alternatief, maar vraag me af of dit ook met een standaard circulatie pomp kan.

Omdat het water ook weer 12 meter omlaag gaat zou ik zeggen dat er weinig energie nodig is om het water rond te pompen.

Maar wellicht mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:42
Op aarde (zeeniveau) komt in een vacuüm water maar 10 meter omhoog. Vandaar dat de pomp onderin moet zitten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ruthlesstheone schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:11:
Dank voor de snelle reacties.

Een submersible pomp is het alternatief, maar vraag me af of dit ook met een standaard circulatie pomp kan.

Omdat het water ook weer 12 meter omlaag gaat zou ik zeggen dat er weinig energie nodig is om het water rond te pompen.

Maar wellicht mis ik iets.
Als er genoeg "druk" uit de bodem is die het water omhoog brengt tot boven die 10 meter diepte en met voldoende debiet dan kun je het resterende hoogte verschil omhoog zuigen.

Moet je echt water omhoog trekken vanaf dieper dan 10 meter dan is dat natuurkundig onmogelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:41
Hoe hoog is de grondwater spiegel ? Als je meer dan 8 meter omhoog moet pompen, gaat dit niet met een pomp bovengronds. De boring zelf mag dieper zijn, maar de grondwaterspiegel tijdens het maximaal te onttrekken debiet is maatgevend. Alternatief is inderdaad de pomp onderin de put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vraag me stiekem wel af wáár de TS ergens woont (in NL?) dat er met een schamele 12 Meter boring al genoeg rendement gehaald kan worden uit een W/W Warmtepomp :o

Hier in Noord-Brabant moeten we inmiddels voor een simpele weidepomp vaak al dieper dan ~40Mtr. boren om zuiver koud drinkwater voor het vee (of de tuin besproeiing) naar boven te kunnen halen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 22-03-2025 23:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Skynett schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:17:
Op aarde (zeeniveau) komt in een vacuüm water maar 10 meter omhoog. Vandaar dat de pomp onderin moet zitten.
Maakt het dus verschil of je rond zeeniveau zit of erboven?

In woon niet meer in Nederland en onze locatie zit op +800 meter.

Maakt deze hoogte iets uit of gaat het gewoon niet zonder submersible pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:42
Het gaat gewoon niet zonder pomp onderop.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:20
Nee, het gaat om grondwaterpeil.
Als je bij wijze van spreken bovenop himalaya staat, en grondwaterpeil staat 2 meter lager dan de pomp, dan kan het prima ;)

Dus, graaf een gat, wacht een dag, hoe diep is het water weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ruthlesstheone schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:01:
Op onze locatie is het grondwater relatief goed bereikbaar en prima geschikt voor een openloop system.
Check even of dat vergunnings technisch ook mag.

Ik zou persoonlijk gewoon richting gesloten bron gaan, het geld dat je denkt te besparen ben je zo weer kwijt aan hardware en/of extra stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
99ruud99 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:45:
Nee, het gaat om grondwaterpeil.
Als je bij wijze van spreken bovenop himalaya staat, en grondwaterpeil staat 2 meter lager dan de pomp, dan kan het prima ;)

Dus, graaf een gat, wacht een dag, hoe diep is het water weg?
Het water staat nu op 6 meter diepte. Tel daar ongeveer 1.5m bij op tot aan de pomp in de warme pomp, dan zit je op 7.5 meter.

Voor nu is dat prima, maar tegen het einde van de zomer is het water pijl lager. Vorig jaar wat het waterpijl gezakt naar -10

Denk dus dat het net niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
TheGhostInc schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Check even of dat vergunnings technisch ook mag.

Ik zou persoonlijk gewoon richting gesloten bron gaan, het geld dat je denkt te besparen ben je zo weer kwijt aan hardware en/of extra stroom.
Het is zand/gravel grond. Dit is niet geschikt voor ground loops.

Het grondwater gebruiken is dus de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 16:07

Jan2023

KISS

Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:22:
Ik vraag me stiekem wel af wáár de TS ergens woont (in NL?) dat er met een schamele 12 Meter boring al genoeg rendement gehaald kan worden uit een W/W Warmtepomp :o

Hier in Noord-Brabant moeten we inmiddels voor een simpele weidepomp vaak al dieper dan ~40Mtr. boren om koud drinkwater voor het vee (of de tuin besproeiing) naar boven te kunnen halen :9
Nou , na het lezen van je bericht heb ik voor het eerst dit jaar mijn pomp die op 9 mtr diep hangt hier in Breda maar even aangezet
Werkt nog prima.
😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jan2023 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Nou , na het lezen van je bericht heb ik voor het eerst dit jaar mijn pomp die op 9 mtr diep hangt hier in Breda maar even aangezet
Werkt nog prima.
😉
Da's al bijna Zeeland, jôh >:)

* Will_M neuriet een stukje.... De Peel, de Kempen en de Meijerij. Het mooiste aan Brabamt....

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-03-2025 23:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 16:07

Jan2023

KISS

Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:00:
[...]

Da's al bijna Zeeland, jôh >:)