Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi, na 15+ jaar ben van plan om m'n Canon 550D te vervangen. De laatste jaren gebruik ik die om foto's te maken van wielerwedstrijden, voornamelijk veldritten. Er zit een EF-S 15-85 IS USM lens op, en een 430EX-II flitser, die ik vaak gebruik om in te flitsen. Wat voorbeelden:

https://photos.google.com...MQV8wZ0VqRUZRLV9pMWYtRElB
https://photos.google.com...ESlBhUVpoVnd5NktzVm5UOTBB
https://photos.google.com...ub0xqVm5tYm9ZUFJ3VXBseDBB

Een systeemcamera lijkt me een mooie opvolger, er schijnt veel vooruitgang te zijn geweest in de AF hoek, wat handig is omdat m'n onderwerp vaak snel beweegt.
Nu heb ik gezien dat er Canon systeemcamera's zijn die automatisch op ogen scherpstellen (eye tracking). Dat zou voor mij handig zijn omdat mijn onderwerpen mensen zijn. Echter hebben ze dus vaak spiegelende/donkere brillen op... Vraag 1: hoe goed zou dit werken voor snel bewegende wielrenners die vaak zonnebrillen op hebben?
Dan is er nog een fancy versie AF die je oog volgt als je door de zoeker kijkt, zgn Eye control AF. Dit is alleen op enkele (dure) modellen. Vraag 2: hoe goed zou dit werken voor mijn doel?

Als eye tracking goed werkt zou een R6 mark II mooi zijn.
Als Eye control goed werkt dan zou het een R5 mark II kunnen worden. Echter wel 2000 euro verschil wat teveel is om te gokken. Ik zou misschien er eentje kunnen huren om te kijken hoe e.e.a. werkt, maar ik ben bang dat ik alleen al met het uitvogelen van alle instellingen een dag bezig ben..

Beste antwoord (via usr-local-dick op 25-03-2025 11:30)

• m0rgenst0nd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 19:13
Eye control werkt voor sommige mensen heel goed, maar voor veel mensen ook heel slecht. Bij mij werkt het goed genoeg, maar alleen in combinatie met subject detectie om snel tussen onderwerpen te kunnen kiezen. Om er achter te komen of het werkt bij jou zou ik het echt van tevoren uitproberen. Onthou dan dat je meerdere keren de calibratie doorgaat met verschillend licht en orientatie en dan wordt het steeds wat beter.

Maar als dat je enige reden is om van een R6II naar een R5II te gaan zou ik lekker die 2000 euro in je zak houden eerlijk gezegd. Je krijgt er niks voor terug wat je niet ook kan doen met je R6II (met een heel klein beetje extra moeite).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ook gekeken naar Sony, Fuji, OM, Panasonic of Nikon ipv alleen naar Canon?

Een moderne systeem camera heeft veel elektronica ingebouwd, ga naar een goede camera winkel en ga er een paar vast houden. Wereld van verschil met je 550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 16:55
Betreft de autofocus op ogen, mijn Sony A7C II focust op ogen, ook wanneer iemand een bril / zonnebril op heeft. Ook als een persoon bijvoorbeeld naar beneden kijkt, waardoor de ogen niet helemaal zichtbaar zijn, focust de camera op de plek waar de ogen ongeveer moeten zitten. Met name de introductie van de 'Ai' chip heeft dit tracken sterk verbeterd.

Hoe dit bij Canon zit heb ik helaas geen persoonlijke ervaring mee, maar als ik reviews lees zou de R5 al beter moeten zijn dan mijn Sony.

Qua instellingen is het gelukkig niet zo ingewikkeld allemaal. Hier heb je echt geen hele dag voor nodig als je van te voren even kijkt waar de instellingen zitten.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• m0rgenst0nd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 19:13
Eye control werkt voor sommige mensen heel goed, maar voor veel mensen ook heel slecht. Bij mij werkt het goed genoeg, maar alleen in combinatie met subject detectie om snel tussen onderwerpen te kunnen kiezen. Om er achter te komen of het werkt bij jou zou ik het echt van tevoren uitproberen. Onthou dan dat je meerdere keren de calibratie doorgaat met verschillend licht en orientatie en dan wordt het steeds wat beter.

Maar als dat je enige reden is om van een R6II naar een R5II te gaan zou ik lekker die 2000 euro in je zak houden eerlijk gezegd. Je krijgt er niks voor terug wat je niet ook kan doen met je R6II (met een heel klein beetje extra moeite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eye tracking zou je echt moeten zoeken maar gezien je onderwerp is dat niet zo boeiend je gaat toch diafragmeren. Eye control schijnt vooral oefenen te zijn maar is voor jouw ook geen grote meerwaarde. Zou eventueel eerst eens lenen of huren om het verschil te merken.
Ik denk dat je vooral snelle AF en goede tracking wil hebben, ogen achter brillen is erg lastig en vooral top bij vol open diafragma portretten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
OK dank allen, duidelijk verhaal. Ik ga een keer een R6 II regelen/huren. Dat lijkt sowieso een mega upgrade te worden t.o.v. m'n huidige camera. Als ik daar alles mee kan doen wat ik wil, ben ik klaar.
Heb geen haast, en aangezien veldrijden in oktober begint heb ik ook nog tijd om een eventuele R6 III af te wachten.
Pagina: 1