Nieuwe cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-06 11:21
Hallo,

Ik ben bezig met het slopen van onze vloer (10m2) van de bijkeuken.
Nu kom ik meerdere dunne vloeren tegen.
Dus ik ga de gehele vloer eruit halen.
Ik houd dan wss zand over. Onze woning is gebouwd in 1904.
Nu kan er aankomende week al iemand een nieuwe cementdekvloer leggen.
Maar hoe moet ik dit aanpakken.
Ik neem aan dat een cementdekvloer niet direct op zand gestort kan worden.
Wat zijn mijn opties? EPS/XPS op zand en dan de cementdekvloer?
Of hebben jullie nog andere opties?
Schuimbeton heeft geen zin ivm de droogtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een cement dekvloer is geen dragende vloer en een betonnen vloer komt nooit direct op zand. Weet je wat voor soort fundering je hebt? Ik niet zomaar gaan hakken als je dat niet weet.

Een dekvloer is normaal niet al te dik. Enkele cm. En een dragende vloer is veel dikker en heeft bewapening.

Raadpleeg iemand die weet waarover het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:18
In principe moet je ook beton hebben in je vloer. Dus of beton, isolatie en zandcement, of isolatie beton en zandcement.

Ik vraag me altijd af of t goed zou gaan als je t beton weg laat en een goed aangetrild zandbed er onder doet. Maar ik zou t niet durven gokken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
kdekker schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:45:
Een cement dekvloer is geen dragende vloer en een betonnen vloer komt nooit direct op zand. Weet je wat voor soort fundering je hebt? Ik niet zomaar gaan hakken als je dat niet weet.

Een dekvloer is normaal niet al te dik. Enkele cm. En een dragende vloer is veel dikker en heeft bewapening.

Raadpleeg iemand die weet waarover het gaat.
Wij hebben geen fundering.
In de woonkamer hebben we bijv schuimbeton laten storten.
We konden niet meer dan 40cm storten want de muren gingen niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De buren hebben hier op staal gebouwd, maar hebben toch eerst een zeil neergelegd, voordat er beton gestort is. Cement reageert volgend mij met zand en jf hebt last van optrekkend vocht. En na jaren zakt het zand onder je huis alsnog.

Ik dacht dat een huis altijd wel iets van funderingsstroken heeft, maar kennelijk dus niet. Het maakt wel uit wat voor soort grond je hebt en wat het grondwaterpeil is.

Hoe dan ook, zomaar op het zand zal een altijd koud aanvoelende vloer opleveren, vermoed ik. Vocht trekt altijd op. Mogelijk heeft schuimbeton hiervan minder last, maar ik weet er verder te weinig van. Weet je zelf waarom in de woonkamer schuimbeton ligt?

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 22-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Qua isolatie was dit het beste ivm vloerverwarming.
Uiteindelijk hadden we dit ook moeten doortrekken naar de bijkeuken. Maarja keuzes he.
Dus nu wil ik het sneller doen.

Ik krijg nu net een mail van een vloerenbedrijf.

De vraag is of dit direct op zand gestort kan worden;

Dit is wel mogelijk echter ga je dan uit van een dikte van 10 cm, hier voegen wij dan een extra wapening aan toe voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Ik vind het prima om eerst folie te leggen en dan EPS en dan dus 10cm cementdekvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:15
Dragend beton, XPS laagje 15cm en dan cementdekvloer :). Hier heel tevreden mee.
Per centimer loopt de isolatiewaarde ongeveer 0.3 Rd op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Of hebben jullie een andere snelle oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
swijkman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:04:
Ja, vandaag beton bestellen, isolatieplaten leggen en wapening. Beton wordt dan dinsdag geleverd. Dan kan donderdag het zandcement erop.

Moet daarna wel weken drogen, ca 1 week per cm dikte.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 23-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Waarom moet dit op beton?

In de badkamer ligt een cementdekvloer van 5cm op een houten constructie uit 1904..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het moet niet, maar scheuren zijn wel een groter risico. Zandcement is eigenlijk te "los" om eventuele verschillen in de ondergrond op te nemen. en daarom wordt een constructievloer doorgaans eerst geplaatst. Alleen zandcement wordt wel eens gedaan (met wisseld succes) , maar dan is de laag wel dik en doorgaans voorzien van vezels (en het is Qua toepassing )niet erg als er een scheur in komt) een houten vloer is niet ideaal , maar nog steeds een constructievloer ;) bij storten op isolatie is het risico alweer iets kleiner omdat de isolatie de functie van de constrcutievloer deels kan overnemen.

Al met al zou ik het niet aanraden, maar als je het persee wil is het zeker mogelijk. wat ik persoonlijk eerder zou doen is de dekvloer weglaten en de beton gewoon goed afwerken.
Angst is altijd een slechte raadgever (en in dit geval zit hij bij jou verborgen in FOMO) een stap op de plaats maken ipv gaan haasten krijg je denk ik geen spijt van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
swijkman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:04:
De ondergrond moet superstabiel zijn.

Beton is erg stabiel.
Heb zelf in de bijkeuken het zand met een trilplaat flink aangetrilt, er 20cm EPS opgelegd en daarna een betonvloer gedaan.
Zonder betonnen ondergrond zou ik er zeker een wapeningsnet in willen en zou ik kiezen voor een dichtere en sterkere vloeibare dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
swijkman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:21:
Waarom moet dit op beton?

In de badkamer ligt een cementdekvloer van 5cm op een houten constructie uit 1904..
Omdat zandcement beperkte draagkracht heeft. Het is een afwerkvloer bedoeld om te egaliseren en glad af te werken. Niet een constructievloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Als je een gietcementvloer doet heb je een C16 vloer. Beton is doorgaans C20, de draagkracht is groter.

Wellicht kun je een houten constructievloer plaatsen (C24 hout) met daarop zwaluwstaartplaten. De zwaluwstaartplaten fungeren als wapening van de gietvloer. Op de platen schroef je dan je vloerverwarming en aan de onderkant isolatie toepassen. Maak 'm goed dicht aan de randen met randisolatie voorzien van een PE flap (onder de platen leggen).
10m2 van zeg 8cm dikte is maar 800L vloeibaar zandcement, daar komen betonbedrijven doorgaans niet graag voor, extra toeslag. Teveel werk voor te kleine klus. Je kunt dan iemand inhuren die het erin maakt of en betonmolen huren en zelf draaien. Zakgoed is 25kg dus best te verwerken.
Onderschat isolatie ook niet, een cementvloer is een warmtegeleider dus warmte geleid óók naar beneden. Warme lucht stijgt op, maar in een massa geleidt het in alle richtingen en is de warmtegeleidingscoëfficiënt de beperkende factor, die je met zo'n vloer juist hoog wil hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Riesss op 23-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Riesss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:57:
Als je een gietcementvloer doet heb je een C16 vloer. Beton is doorgaans C20, de draagkracht is groter.

Wellicht kun je een houten constructievloer plaatsen (C24 hout) met daarop zwaluwstaartplaten. De zwaluwstaartplaten fungeren als wapening van de gietvloer. Op de platen schroef je dan je vloerverwarming en aan de onderkant isolatie toepassen. Maak 'm goed dicht aan de randen met randisolatie voorzien van een PE flap (onder de platen leggen).
10m2 van zeg 8cm dikte is maar 800L vloeibaar zandcement, daar komen betonbedrijven doorgaans niet graag voor, extra toeslag. Teveel werk voor te kleine klus. Je kunt dan iemand inhuren die het erin maakt of en betonmolen huren en zelf draaien. Zakgoed is 25kg dus best te verwerken.
Onderschat isolatie ook niet, een cementvloer is een warmtegeleider dus warmte geleid óók naar beneden. Warme lucht stijgt op, maar in een massa geleidt het in alle richtingen en is de warmtegeleidingscoëfficiënt de beperkende factor, die je met zo'n vloer juist hoog wil hebben.
Een houten constructievloer heeft als nadelen dat je deze niet in het zand kunt leggen en dat de (kruip)ruimte blijvend geventileerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Ja, zeker mee eens. Dacht ik opper iets anders want ts lijkt niet open te staan voor basislaag beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 22:44
swijkman schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Wij hebben geen fundering.
In de woonkamer hebben we bijv schuimbeton laten storten.
We konden niet meer dan 40cm storten want de muren gingen niet verder.
Als je geen fundering hebt zou ik daar eerst wat aan doen. Als je beton gaat storten en dit kan ervoor zorgrn dat je onderliggende zandlaag zakt kan dit je wanden ook meenemen met alle gevolgen van dien.

Haal er een bouwkundige bij, deze kosten niet veel en dan weet je dat het goed is.

Ik hoop ook dat er een zwaluwplaat of andere voorziening geplaatst op die houten vloer in je badkamer. Het is niet de bedoeling dat je dit direct op je houtenvloer stort. :X

[ Voor 3% gewijzigd door invine op 25-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 20:42
Goedendag,

Je hebt geen fundering? Dat lijkt me sterk. Hier moeten je wanden en gevels op gefundeerd zijn.
Heb je geen bouwtekeningen van je woning? Wellicht zijn deze gewoon opvraagbaar bij het gemeente archief.

Ik zou dan een renovatievloer adviseren. Stalen balken met (harde) isolatie ertussen en dan een klein laagje cement erop. Isoleert, super, kan je met 2 man aanbrengen, zonder groot gereedschap en is licht qua gewicht. Ook licht je vloer nu los van de ondergrond. Dus je bestaande fundering krijgt niet meer gewicht voor z'n kiezen dan voorheen.

Afhankelijk van de hoogte van de ruimte onder de nieuwe vloer dan meteen een kruipluik meenemen in de vloer, zodat je er later nog onder kan.

Echter doe eerst goed onderzoek naar de bestaande situatie van je woning. Ook belangrijk om te controleren wat voor dikte de nieuwe vloer moet krijgen.
Maak vervolgens een plan (wellicht met proffesionals als dat mogelijk is)

Ik merk duidelijk dat je een doener bent! Hou ik van, maar kijk uit dat je niet te snel gaat.

Grt,

Ferry
Pagina: 1