Airco setup met 3 binnenunits - waar doen we goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KCKC
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-08 15:14
Wij willen een aantal nieuwe aircos. Hoekhuis jaren ‘60, redelijk goed geïsoleerd. Met momenteel op de eerste verdieping 2 aircos uit het jaar nul. De twee buitenunits hangen aan de zijgevel. Die willen we weg laten halen en overstappen naar een volgende indeling.

Alleen is de vraag, wat is wijsheid qua setup? Ik heb me geprobeerd hier in te lezen en lees vanalles over pendelen en vermogens maar kom er niet helemaal uit wat nou wijsheid is. Daar waar de meeste partijen juist een multisplit aanraden met 3 binnenunits.

Kwaliteit en zo min mogelijk geluid zijn echt belangrijk.

35m2 - Woonkamer begane grond
Zal in de wintermaanden vooral gebruikt worden om te verwarmen tussen 17:00 en 22:00. Sporadisch in de zomer bij een hittegolf zal er gekoeld worden.

13m2 - Slaapkamer (kind) 1e verdieping
Zal sporadisch verwarmd / gekoeld worden paar uur voor het slapen gaan (kind).

22m2 - Zolderkamer 2e verdieping
In de winter is het hier koud en in de zomer kan het aardig warm worden, hier worden een aantal dagen per week gewerkt, dus deze zal misschien nog het meest gebruikt gaan worden.

Hopelijk zit ik hier niet verkeerd met mijn vraag, zo wel, excuzi ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:10
Je zit hier prima qua vraag.

Wat is wijsheid. Heb nu in 3 woningen airco's gehad. Mij is altijd verteld: kies voor single split tenzei je geen ruimte hebt voor meerdere buitenunits. Heb geen ervaring met multisplits. Ze zijn me ook nog nooit aangeboden.

Gezien het om beperkte oppervlaktes gaat en dus ook niet om al te veel vermogen kan een multisplit miss interessant zijn.

Ik zou in de ruimtes waar je wilt verwarmen iig voor vloerunits kiezen.
De units van MHI houden qua verwarming hun vermogen goed vast. Niet alleen rond -10, maar ook bij -2 defrostmania.

Als je een korte periode verwarmt of koelt, dan krijg je eigenlijk geen last van pendelen.
Bij MHI zijn de 2.0, 2.5 en 3.5 kW technisch dezelfde units, dus zelfde minimumvermogen. Meer heb je in jouw ruimtes toch niet nodig.

Voor de kleine slaapkamer zou je nog naar een nog kleinere unit van bv ME kunnen kijken.

Ik zou overigens in alle gevallen bij meerdere installateurs offertes opvragen. Die machines zijn meestal allemaal wel goed. Qua geluid zou ik LG vermijden.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
De behoefte zit dus vooral in de zolder. In de winter koud en in de zomer warm. In plaats van alle techniek zou ik dakisolatie overwegen :-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) SCM41ZS-W met 2x1,5kW voor de slaapkamers en een 3,5kW voor de woonkamer is een mooie set voor deze situatie. De binnenunits zijn SRK15ZS-WF en SRK35ZS-WF modellen met ingebouwde wifi.

Ik heb deze voor 3 slaapkamers boven (had liever 3x1,5kW gehad i.p.v. die 3,5kW erbij maar zo werd deze set nou eenmaal verkocht). Ik heb er nog niet mee gekoeld (hangt sinds november), maar met verwarmen de afgelopen maanden loopt hij erg mooi, om 3 slaapkamers op 18°C te houden was het verbruik vaak maar zo'n 300-400W, heb hem zelfs wel eens urenlang stabiel op 180W zien draaien.

Kies vooral niet te groot, dan gaat de boel pendelen idd.

Mijn airco's heb ik bij https://aircovivo.nl/ besteld.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KCKC
hesselbeertje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:13:
De behoefte zit dus vooral in de zolder. In de winter koud en in de zomer warm. In plaats van alle techniek zou ik dakisolatie overwegen :-)
Ja goed punt. Hier zijn we van enkel glas naar HR++ gegaan en alle schuine delen van het dak zijn vorig jaar geïsoleerd met 16cm dik Isovlas. Spouwmuur is al geïsoleerd. Toch vallen de resultaten mij erg tegen so far.
De twee dakkapelen moeten nog gedaan worden, maar geen idee of dit zo'n groot verschil gaat maken, dus airco is toch nog gewenst.
Icebear1079 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:04:
Ik zou overigens in alle gevallen bij meerdere installateurs offertes opvragen. Die machines zijn meestal allemaal wel goed. Qua geluid zou ik LG vermijden.
Succes!
Bedankt, zitten wat goeie tips bij!
ThinkPad schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:19:
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) SCM41ZS-W met 2x1,5kW voor de slaapkamers en een 3,5kW voor de woonkamer is een mooie set voor deze situatie. De binnenunits zijn SRK15ZS-WF en SRK35ZS-WF modellen met ingebouwde wifi.

Ik heb deze voor 3 slaapkamers boven (had liever 3x1,5kW gehad i.p.v. die 3,5kW erbij maar zo werd deze set nou eenmaal verkocht). Ik heb er nog niet mee gekoeld (hangt sinds november), maar met verwarmen de afgelopen maanden loopt hij erg mooi, om 3 slaapkamers op 18°C te houden was het verbruik vaak maar zo'n 300-400W, heb hem zelfs wel eens urenlang stabiel op 180W zien draaien.

Kies vooral niet te groot, dan gaat de boel pendelen idd.

Mijn airco's heb ik bij https://aircovivo.nl/ besteld.
Ja klinkt goed! Maar in jouw setup dus ook 1 buitenunit als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
Woonkamer single split, boven multisplit . Je kan evt dan ook drie ruimtes er mee koelen en of verwarmen . houd wel rekening dat er er een minimaal vermogen geleverd moet worden door de buitenunit . Dus de rest doet ook iets mee normaliter. je woonkamer is 35 m2 x 3mtr (?)x 40 watt /m3. raak je aan een 4 kW single split .
Kijk ook naar de mogelijkheid om via wifi te bedienen, erg lekker om beneden op de bank boven de boel aan te kunnen zetten als je naar bed wil en de boel is te koud naar de mening van de" regering/zelf"

Liefste wel even rekening houden met verval van je afvoerleiding voor het condenswater , pompje hoor je toch vaak wel wat plus gaan niet eeuwig mee .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
KCKC schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Ja klinkt goed! Maar in jouw setup dus ook 1 buitenunit als ik het goed begrijp?
Klopt, één buitenunit waar 3 binnenunits op zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KCKC
Cybersijp schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:58:
Woonkamer single split, boven multisplit . Je kan evt dan ook drie ruimtes er mee koelen en of verwarmen . houd wel rekening dat er er een minimaal vermogen geleverd moet worden door de buitenunit . Dus de rest doet ook iets mee normaliter. je woonkamer is 35 m2 x 3mtr (?)x 40 watt /m3. raak je aan een 4 kW single split .
Kijk ook naar de mogelijkheid om via wifi te bedienen, erg lekker om beneden op de bank boven de boel aan te kunnen zetten als je naar bed wil en de boel is te koud naar de mening van de" regering/zelf"

Liefste wel even rekening houden met verval van je afvoerleiding voor het condenswater , pompje hoor je toch vaak wel wat plus gaan niet eeuwig mee .
Ja, goeie, dit lijkt mij inderdaad de beste oplossing voor ons. Nu nog even uitvogelen wat dit kosten technisch gaat doen. Ben benieuwd of je relatief veel duurder uit bent door 2 buitenunits te laten installeren ipv 1 flinke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
KCKC schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Ja, goeie, dit lijkt mij inderdaad de beste oplossing voor ons. Nu nog even uitvogelen wat dit kosten technisch gaat doen. Ben benieuwd of je relatief veel duurder uit bent door 2 buitenunits te laten installeren ipv 1 flinke.
multisplit zijn relatief duur t.o.v single splits, bij meerdere single splits wel meer koeltechnische handelingen. Als je zelf handig bent kun je heel veel al zelf doen en hoeft de koeltechnieker maar de rest te doen . Zo heb ik ze althans geïnstalleerd en met behoud van garantie . single split en drievoudig multisplit met extra wifi voor alle binnenunits voor net ff meer als 5K (2021)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1