Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Een beetje surfen en mailen

Wat is je budget?
Minder dan 500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nope, niet vaak

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Laptop is voor iemand die tot voor kort een laptop met Celeron 1000M (1.8 GHz 2C2T Ivy Bridge) had.
Bijna elke CPU zou voldoen, maar een met Zen 2 cores lijkt anno 2025 toch een beetje zonde.

uitvoering: Acer Aspire 3 A315-59-35ND lijkt aardig te voldoen. Zijn er betere opties?

categorie: Laptops

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Moet het ding mobiel zijn, of is t voor oude iemand?
Laptop als zijnde op bank, of bureau? Of schoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, ja, nee, ja, nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Komt hij aan een scherm te hangen?
Want anders kan je ook iets pakken als minipc met een los toetsenbord muis en scherm. Is vooral handig als de persoon in kwestie wat meer moet gaan inzoomen.

Gisteren was er discussie over eentje van 200 euro... Ik zoek hem even op

Van Deskmini AMD 2200G naar AMD 6600H, genoeg vooruitgang?

Zoiets :)

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
8GB geheugen en i3 is nou niet heel royaal bemeten, ook al gaat het om een basisgebruiker.

Voor hetzelfde geld of een paar tientjes meer heb je ook wel 16GB geheugen en i5/Ryzen 5 (of hoger). Bijvoorbeeld deze voor €449: uitvoering: Lenovo IdeaPad 1 15ALC7 (82R400WPMH)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
8 GB is inderdaad aan de krappe kant. Het geheugen is wel uitbreidbaar.

De i3-1215U en R5 5625U zijn beiden 6 core CPUs. De i3 heeft 2 performance en 4 efficiency cores, de performance cores zijn sneller dan de R5 cores, dus in 'desktop' apps verwacht ik dat de i3 sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:42:
Komt hij aan een scherm te hangen?
Nee, alhoewel dat mogelijk wel een goed idee is. De laptop wordt soms ook gebruikt in de caravan.
Want anders kan je ook iets pakken als minipc met een los toetsenbord muis en scherm. Is vooral handig als de persoon in kwestie wat meer moet gaan inzoomen.
In dat geval zou ik waarschijnlijk voor een Optiplex van MP met 8th gen CPU gaan, alhoewel die mini PCs nieuw ook een lage prijs hebben zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:50
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:16:
8 GB is inderdaad aan de krappe kant. Het geheugen is wel uitbreidbaar.

De i3-1215U en R5 5625U zijn beiden 6 core CPUs. De i3 heeft 2 performance en 4 efficiency cores, de performance cores zijn sneller dan de R5 cores, dus in 'desktop' apps verwacht ik dat de i3 sneller is.
In singlecore snelheid ligt de Ryzen 5 5625U inderdaad een beetje achter (ruim 10%). Maar die achterstand wordt ruimschoots goedgemaakt in multi-core, waar de Ryzen 5 bijna 40% sneller is.

Dus hoewel wat je zegt min of meer klopt, geef ik toch de voorkeur aan de Ryzen 5. Dat blijkt ook uit deze vergelijking waar de Ryzen 5 er beter uitkomt dan de i5-1235U. Gezien een i3 nog iets lager scoort, lijkt de conclusie duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LievenD schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:40:
Gezien een i3 nog iets lager scoort, lijkt de conclusie duidelijk.
Ik heb de grootste moeite fatsoenlijke benchmarks te vinden van laptops.
Wat merk je in de praktijk van die hogere MT performance? Er wordt geen CB gedraaid.

Is de Wifi in AMD laptops tegenwoordig on par met Intel laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:50
Fatsoenlijke benchmarks zijn zo moeilijk te vinden, omdat het er bij laptops ook vanaf hangt of de koeling op haar taak berekend is. Zo is een snellere processor niet per definitie sneller, als de koeling slecht is, zal die gaan throttelen. Een i7 die throttelt kan trager zijn dan een i5 die dat niet doet.

Wat je in de praktijk merkt van die hogere MT performance, tsja, dat hangt er ook een beetje vanaf wat je op je laptop doet. Sowieso zou ik voor dit budget gewoon zorgen dat je iets koopt dat niet meteen traag aanvoelt.

Bijvoorbeeld geen Celeron of meerdere generaties oude processor. (bij Intel niet voor de 12de generatie, bij AMD niet voor Ryzen 5000). Maar iets als een Ryzen 5 5625U (of de nieuwere Ryzen 5 7430U) is prima.
Voor dit budget ga je geen Ryzen AI 9 370 HX of een Intel Core Ultra 7 258V vinden.

Vanwaar de wifi-vraag? Ik wist niet dat er verschil zat in de Wifi van AMD-laptops tegenover Intel-laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:32:
Vanwaar de wifi-vraag? Ik wist niet dat er verschil zat in de Wifi van AMD-laptops tegenover Intel-laptops.
https://www.reddit.com/r/...rz616_wifi/?show=original

Hoorde ook van een Tweaker die AMD kaartjes verving door Intel wegens issues.

Beetje off-topic, maar heeft Acer geen opties met Zen 3 cores en 15+" IPS?
En pas Zen 4 vanaf 800 euro?

[ Voor 36% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-03-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:43:
8GB geheugen en i3 is nou niet heel royaal bemeten, ook al gaat het om een basisgebruiker.

Voor hetzelfde geld of een paar tientjes meer heb je ook wel 16GB geheugen en i5/Ryzen 5 (of hoger). Bijvoorbeeld deze voor €449: uitvoering: Lenovo IdeaPad 1 15ALC7 (82R400WPMH)
uitvoering: Acer Aspire Go 15 AG15-42P-R4MY scheelt weer 50 euro.

Met welke i3s heb je ervaring? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:22

silverball

De wagen voor moderne mensen

Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:48:
[...]

https://www.reddit.com/r/...rz616_wifi/?show=original

Hoorde ook van een Tweaker die AMD kaartjes verving door Intel wegens issues.

Beetje off-topic, maar heeft Acer geen opties met Zen 3 cores en 15+" IPS?
En pas Zen 4 vanaf 800 euro?

Linux driver issues wellicht?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:32:
Kom toevallig vandaag deze video tegen: YouTube: Building a New LGR Gaming PC! Ryzen 9800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik heb recent deze laptop gekocht voor 330 euro, deze is regelmatig in de aanbieding. Niet de nieuwste cpu maar zeer veel waar voor je geld. Verwacht alleen niks van de garantie, de speakers zijn vrij slecht en hij heeft maar 1 usb-c poort.

Verder zit er 3200MTS geheugen in en doet de nvme ssd ongeveer 2800MB/s. De wifi chip is een ac chip van Realtek geloof ik dus dat is wel wat minder dan een Intel wifi chip. De achterkant van het scherm is van aluminium en de rest is van plastic. Verder zit er een vingerafdruk scanner op.

[ Voor 26% gewijzigd door Update94 op 03-04-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Een 5800U is leuk voor 330 euro.. maar Ali.. hmm.
Is ie nog niet in de fik gevlogen? 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-04-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Olaf van der Spek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:30:
Een 5800U is leuk voor 330 euro.. maar Ali.. hmm.
Je neemt enig risico, ik heb nog een bug gevonden in de bios, daar de fabrikant een mail over gestuurd en die kwamen na 3 dagen met een update. Die is alleen nog niet vrijgegeven maar alleen naar mij gestuurd per mail.

Ik heb bij ontvangst ook gelijk een schone installatie erop gezet, niet vanwege bloatware maar om spyware oid uit te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Update94 op 03-04-2025 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Voor niet meer dan surfen en mailen is een ChromeBook uitstekend geschikt. Kan makkelijk binnen het genoemde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:06
Update94 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ik heb bij ontvangst ook gelijk een schone installatie erop gezet, niet vanwege bloatware maar om spyware oid uit te sluiten.
Hoe krijg je de eventuele spyware uit de bios/UEFI? ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Hell-Slave schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:20:
[...]

Hoe krijg je de eventuele spyware uit de bios/UEFI? ;) :9
Dan hoef je ook geen Dell, HP, Lenovo of Samsung te nemen.

Ik zie geen vreemde netwerk activiteiten. Als je echt bang bent voor spyware is de bios vrij open/standaard dus je kan er zo een eigen baksel op zetten. Mits het een American Megatrends Aptio V uefi is met het juiste (Cezanne) platform. Maar ik snap ook dat de meeste mensen hier de kennis en tijd niet aan willen besteden.

Maar dit is mij wat teveel moeite momenteel, dus het is een deels gemonitord, deels geaccepteerd risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:06
Update94 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:49:
[...]

Dan hoef je ook geen Dell, HP, Lenovo of Samsung te nemen.

Ik zie geen vreemde netwerk activiteiten. Als je echt bang bent voor spyware is de bios vrij open/standaard dus je kan er zo een eigen baksel op zetten. Mits het een American Megatrends Aptio V uefi is met het juiste (Cezanne) platform. Maar ik snap ook dat de meeste mensen hier de kennis en tijd niet aan willen besteden.

Maar dit is mij wat teveel moeite momenteel, dus het is een deels gemonitord, deels geaccepteerd risico.
Ik vertrouw een gerenommeerd merk meer dan een of ander no name Chinees Aliexpress ding.
Maar ik snap dat je het risico voor lief neemt vanwege de prijs.
Pagina: 1