Beste verf voor polyester/3d gerpint polyamide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:38
Beste Tweakers,

Ik ben bezig aan een casemodding hobbyproject dat deels bestaat uit een gebruikte polyester legerkist en deels uit onderdelen uit een 3d printer van polyamide middels SLS printing.

Nu wil ik graag het project spuiten zodat de kist en de onderdelen uit de 3d printer dezelfde kleur/afwerking krijgen maar ik kom er niet uit welke verf ik moet gebruiken.

Ik heb gezocht op het verven van polyester maar de meeste resultaten gaan over het verven van kleding of het verven van boten. Voor boten heeft men het vaak over 2 compententen lak, epoxy en dergelijke maar dat is troep waar ik liever niet mee werk, gedoe met persoonlijke beschermingsmiddelen, een spuitsysteem wat ik niet heb en een beperkte verwerkingstijd. Ook wil ik het liefst dat het project een koper achtige afwerking heeft en dat krijg je minder met een 2 componenten lak in een ral kleur.

Als alternatief heb ik verf spuitbussen uit de bouwmarkt geprobeerd op een teststukje op acrylbasis. Dit geeft wisselende resultaten, de gewenste kleur blijft niet goed zitten terwijl een andere kleur van hetzelfde type verf en hetzelfde merk wel redelijk goed blijft zitten. De verf is echter niet veegvast en hoewel het project niet buiten zal staan of intensief zal worden vastgepakt wil ik toch wel graag dat de verf blijft zitten zonder dat je het er zo afveegt.

Een alternatief is verf spuitbussen op basis van terpentine maar ik las wisselende verhalen over hoe terpentine gebaseerde verf reageert met kunststof zoals polyester of polyamide.

Samenvattend, ik ben er niet over uit wat voor verf ik nodig heb en ik zou graag advies krijgen;
- Verven van een combinatie van polyester en polyamide
- Liefs koper kleur/metallic achtig effect
- Hoeft niet bestand te zijn tegen vocht/regen maar moet wel duurzaam blijven zitten
- Het liefst aan te brengen zonder al te veel gedoe zoals spuitsystemen of verdunners.

Graag hoor ik jullie reactie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zou kunnen testen met een 2k primer (in spuitbus) als je dat niet in 1 dikke laag aanbrengt denk ik dat het wel aardig gaat werken. Op polyester kun je geloof ik wat problemen hebben zoals gasbelletjes of putjes. Maar volgens mij is dat vooral bij vrij "vers" polyester.
Daarna kun je dat lichtjes opruwen en wat makkelijker andere soorten verf aanbrengen, omdat je door de 2k onderlaag minimaal contact hebt met het kunststof of polyester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Zou zelf eerst een hechtprimer proberen voor kunststof. Motip heeft dit ook in het assortiment dacht ik. Dan een normale primer . Dan kan je de gewenste lak aan brengen. Motip heeft ook koper en effect lakken.