Onlangs van Odido een nieuwe modem gekregen omdat de Huawei verouderd zou zijn. We hebben hem geplaatst op dezelfde plek als de oude modem, echter hebben bepaalde kamers bijna geen bereik. Ik zou denken dat deze beter zou moeten presteren qua bereik, maar helaas. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
Nieuwere WiFi-technieken zoals 5GHz en 6GHz kunnen veel sneller, maar hebben ook minder bereik.
De enige echte oplossing daarvoor is meestal meer access points, zodat je niet afhankelijk bent van één punt ver weg.
De enige echte oplossing daarvoor is meestal meer access points, zodat je niet afhankelijk bent van één punt ver weg.
[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 22-03-2025 15:57 ]
The devil is in the details.
Ook als ik de 2.4ghz band gebruik is het bereik slecht.Hahn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:56:
Nieuwere WiFi-technieken zoals 5GHz en 6GHz kunnen veel sneller, maar hebben ook minder bereik.
En je gebruikt exact dezelfde instellingen, ook qua kanalen, etc?JaxTeller schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Ook als ik de 2.4ghz band gebruik is het bereik slecht.
Nee daar heb ik niets aan veranderd. Kunnen kanalen invloed hebben op bereik?Hahn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:59:
[...]
En je gebruikt exact dezelfde instellingen, ook qua kanalen, etc?
Als heel je buurt op hetzelfde kanaal zit als jij dan heeft dat invloed op alles.JaxTeller schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:05:
[...]
Nee daar heb ik niets aan veranderd. Kunnen kanalen invloed hebben op bereik?
hmm, zal dat dan even checken, maar laatst dat ik had gekeken zat ik niet op een druk kanaal. Denk dat ik gewoon een wifi punt moet gebruiken. Wel jammer dat Huawei modem beter bereik had.Hahn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:15:
[...]
Als heel je buurt op hetzelfde kanaal zit als jij dan heeft dat invloed op alles.
De oude technieken zoals de 2,4Ghz band zijn in nieuwere apparatuur nog wel aanwezig maar zijn een ondergeschoven kind geworden met vaak maar een radio en een antenne voor die band.
Leg een kabel en koop een extra AP, je wilt eigenlijk helemaal de 2,4Ghz band niet meer gebruiken voor je wifi.
Leg een kabel en koop een extra AP, je wilt eigenlijk helemaal de 2,4Ghz band niet meer gebruiken voor je wifi.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
In theorie zou je een punt kunnen hebben (alhoewel 2.4GHz best een plek heeft, onder andere vanwege het bereik), maar in de praktijk gebruikt waarschijnlijk 80% van alles nog gewoon 2.4GHz en zijn er zat apparaten die alléén maar op 2.4GHz werken.Ben(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:10:
Juist omdat er steeds meer apparaten met in mijn ogen zinloze wifi (kookplaten, vriezers, koelkasten, iot devices etc) komen en vanwege het grotere bereik (last van je buren) is het beter om die 2,4Ghz band voor je datanetwerk zoveel mogelijk te vermijden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Aah, maar dat(a) is niet wat er stond in je vorige post en dus ook niet wat ik lasBen(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:12:
Juist omdat er steeds meer apparaten met in mijn ogen zinloze wifi (kookplaten, vriezers, koelkasten, iot devices etc) komen en vanwege het grotere bereik (last van je buren) is het beter om die 2,4Ghz band voor je datanetwerk zoveel mogelijk te vermijden.
Daar staat volgens mij hetzelfde maar zonder redenen omkleed.
Ga de wifi plus punt gebruiken die ik ook heb gekregen van Odido. De Zyxel WX5600, hoop dat dat alles fixt.Ben(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:10:
De oude technieken zoals de 2,4Ghz band zijn in nieuwere apparatuur nog wel aanwezig maar zijn een ondergeschoven kind geworden met vaak maar een radio en een antenne voor die band.
Pagina: 1