Verbinden van twee kabelschoenen met bout en moer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:42
Ik heb een thuisaccu (4x Growatt ARK LV in parallel) die ik graag wil verbinden met mijn omvormer. Hiervoor heb ik vanwege de lengte en de maximale nominale stroom van 100A een 50mm2 kabel nodig. Op de Growatt accu zit Sanco ES057 connector. Op dit type connector kan maximaal een 25mm2 kabel gekrompen worden. En voor zover ik weet is er geen alternatief van een ander merk.

Ik wil daarom deze connector met daaraan 10cm 25mm2 kabel verbinden aan de langere 50mm2 kabel. Ik heb hiervoor gekeken naar de Klauke rH5025 reduceerhuls, wat in principe een mooie oplossing zou zijn, maar aan deze reduceerhuls kunnen helaas alleen klasse 2 kabels gekrompen worden en beide kabels zijn klasse 5.

Mijn oplossing is daarom om aan zowel de 25mm2 kabel en de 50mm2 kabel een kabelschoen te persen (Klauke DIN M6) en deze met elkaar te verbinden met een korte bout en moer (en twee keer een ring en een veerring) met hierover een krimpkous. Het is misschien dan wel niet de mooiste oplossing, maar het gaat me er meer om of deze oplossing veilig is.

Mijn vraag is dus of het verbinden van twee kabelschoenen met een bout en moer met daarover krimpkous een veilige oplossing is.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Illusion

(the art of)

Dat kan prima. Maar het mooiste is om dat even op een teminal block te doen. Zodat het vast zit.
Bij ali kost dat geen drol, en in NL ook prima voor een tientje te krijgen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005734401137.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:42
Top, dankjewel! Zo'n terminal block is inderdaad ook wel een goed idee.
Alleen dan moet ik de 25mm2 kabel wel wat langer maken dan 10cm. Die wil ik niet te lang maken, vanwege de hogere weerstand. Ik ga er in ieder geval even naar kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als die 50mm² kabel stranded is, kun je die dan niet 2cm voor het einde halveren in dikte, krimpkous erover en dan de Sanco ES057 connector er meteen op?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:56
Tinyhouse schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:46:
Top, dankjewel! Zo'n terminal block is inderdaad ook wel een goed idee.
Alleen dan moet ik de 25mm2 kabel wel wat langer maken dan 10cm. Die wil ik niet te lang maken, vanwege de hogere weerstand. Ik ga er in ieder geval even naar kijken! :)
Die extra weerstand van de kabel is verwaarloosbaar.
10 cm 25 mm² heeft 0.000021 Ohm weerstand (plus én de min kabel), 30 cm 0,063 Milli-Ohm...
De connectoren zelf hebben al veel meer weerstand.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/