Hoe werkt MPPT bij Power Limit? + Max Input current omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09 11:46
Op de eerste vraag vind ik online verschillende antwoorden, meestal ietwat vaag ala "de omvormer beperkt het vermogen van de panelen".

Dus, wanneer bij een omvormer een stevige Power Limit is ingesteld (pakweg 500W bij een 5000W omvormer), wat zijn dan de inputs die omvormer te verwerken krijgt?

Mijn idee: Elk PV-paneel heeft een UI-curve, volgens dewelke een MPPT het paneel kan "aansturen"(of beter: belasten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRohFvh99dve5Eg1OKDGRuDjssU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oLaK6zRF2zvkzDCMYpNlE02.jpg?f=fotoalbum_large

Bij dit paneel is de MPPT (onder "maximale omstandigheden") rond de 35V, zal de spanning van dit paneel dan gedeeld door 10 gaan, richting 3,5V? En stroom blijft 14A?
Dat zou wel een hele lage stringspanning opleveren, die té laag is voor zowat elke omvormer, neen?

Tweede vraag:

De Victron Multi RS solar heeft als "maximale PV-ingangsstroom" 13A op de data-sheet staan. (En 16A als max PV-kortsluitstroom).
Veel inverters zitten ergens tussen 12 en 15A voor de ingangsstroom.

Veel moderne PV-panelen hebben een Imp die héél dicht tegen de 13A zit, of er zelfs boven.
Is dit dan té hoog en dus schadelijke voor bvb de Multi RS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0JxTsQLeZQU7BmFGJSAlp0-yUA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ox3mx9I6y7KVCBbQYHNtD8tg.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door stefaantje op 23-03-2025 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09 11:46
Blijkbaar moeilijke vragen? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@stefaantje Wanneer de panelen minder belast worden gaat het voltage omhoog en de stroomsterkte omlaag. Onbelast is het voltage altijd het hoogst (VOC waarde in datasheets).

De omvormer gaat simpelweg niet meer dan 13A uit de panelen trekken. Panelen aansluiten met een maximale stroom boven de 13A is niet schadelijk.
De kortsluitstroom is vooral van belang bij parallel aangesloten strings. Wanneer in een van de twee of meer parallelle strings een sluiting ontstaat kan er door de bedrading van omvormer een hoge stroom van string naar string gaan lopen. De 16A geeft aan dat je geen twee strings parallel mag aansluiten.
Dat is op te lossen door iedere string te beveiligen met PV zekeringen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
stefaantje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:37:
Dus, wanneer bij een omvormer een stevige Power Limit is ingesteld (pakweg 500W bij een 5000W omvormer), wat zijn dan de inputs die omvormer te verwerken krijgt?

Bij dit paneel is de MPPT (onder "maximale omstandigheden") rond de 35V, zal de spanning van dit paneel dan gedeeld door 10 gaan, richting 3,5V? En stroom blijft 14A?
Dat zou wel een hele lage stringspanning opleveren, die té laag is voor zowat elke omvormer, neen?
Nee. Stroomsterkte is het gevolg van spanning en weerstand.
In jouw geval bepalen de panelen de spanning en bepaalt de omvormer de weerstand.
Ik neem even aan dat je 10 panelen in serie hebt, dan V=380V en de omvormer regelt de stroomsterkte terug (omdat je 'm op max 500W ingesteld hebt) tot I=1.3A

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

STC is geen maximum hé. Mijn panelen doen bij wisselende bewolking wel 20% meer dan het STC vermogen.

Omvormer regelt gewoon terug waardoor de stringspanning stijgt en stroom daalt. Zou me er niet zo druk om maken.