Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 22:14
Ik ben na heel wat wikken en wegen uitgekomen op de Vivo x200 pro als mijn nieuwe toestel en sta op het punt deze aan te schaffen maar krijg eigenlijk nergens gevonden of er belemmeringen zijn in het gebruik met apps.

Sinds kort werkt namelijk mijn telebankieren app niet meer op mijn huidige telefoon omdat deze nog altijd fijn werkende Huawei Mate 20X niet meer voldoet aan de eisen die de bank stelt (Android versie te laag).

Nu wil ik dus overstappen naar de Vivo x200 pro maar deze draait op Funtouch OS, en heb geen idee of ik daarop wel mijn bank app kan draaien zonder problemen. In dit geval de App van ABN Amro.

Is er iemand in het bezit van de Vivo x200 pro die mij zou kunnen vertellen of er belemmeringen zijn in het installeren dan wel gebruik van Apps?

En nog een extra vraag, maakt het dan nog uit of ik de global versie aanschaf, of een China versie? De global versie is er namelijk alleen in 512gb en de China versie in 1tb.

[ Voor 10% gewijzigd door cobalt60 op 22-03-2025 14:38 ]

Beste antwoord (via cobalt60 op 23-03-2025 18:51)

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 22:54
Funtouch OS is de global ROM van Vivo dus een bank app als ABN Amro zou moeten werken. Andere apps zouden in theorie ook moeten werken.

Als je de Chinese versie koopt van de Vivo X200 Pro krijg je de Chinese OriginOS ROM. Ik heb zelf een iQOO 12 met OriginOS en daar werken alle apps mee. Kortgeleden met een update is zelfs Android Auto toegevoegd (wat de meeste Chinese ROM's niet ondersteunen). Je krijgt ook een Chinese oplader, maar dat is makkelijk op te lossen met een omvorm blokje. Daarnaast ondersteunt de Chinese versie minder netwerkbanden dan de global versie. Gelukkig wel alle banden die hier gebruikt worden.

Ik hoor op Reddit dat OriginOS beter gevonden wordt dan Funtouch OS. Dat is uiteindelijk een preference. Een Chinese ROM heeft zo'n quirks wat je voor lief moet nemen als je uiteindelijk een Chinese versie koopt

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
Funtouch OS is de global ROM van Vivo dus een bank app als ABN Amro zou moeten werken. Andere apps zouden in theorie ook moeten werken.

Als je de Chinese versie koopt van de Vivo X200 Pro krijg je de Chinese OriginOS ROM. Ik heb zelf een iQOO 12 met OriginOS en daar werken alle apps mee. Kortgeleden met een update is zelfs Android Auto toegevoegd (wat de meeste Chinese ROM's niet ondersteunen). Je krijgt ook een Chinese oplader, maar dat is makkelijk op te lossen met een omvorm blokje. Daarnaast ondersteunt de Chinese versie minder netwerkbanden dan de global versie. Gelukkig wel alle banden die hier gebruikt worden.

Ik hoor op Reddit dat OriginOS beter gevonden wordt dan Funtouch OS. Dat is uiteindelijk een preference. Een Chinese ROM heeft zo'n quirks wat je voor lief moet nemen als je uiteindelijk een Chinese versie koopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
Jotyjo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:35:
Een Chinese ROM heeft zo'n quirks wat je voor lief moet nemen als je uiteindelijk een Chinese versie koopt
Thanks. Zou graag weten welke quirks je ervaart / vanaf weet van een Chinese versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
cobalt60 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Thanks. Zou graag weten welke quirks je ervaart / vanaf weet van een Chinese versie.
Location History van Google Maps werkt simpelweg niet en de Google Play Store update niet uit zichzelf (moet je elke keer zelf handmatig doen). Sommige dingen zijn niet altijd vertaald, maar dat is erg sporadisch. Ik weet niet zo zeker of Google Assistant wel werkt. Ik gebruik het zelf nooit dus ik mis het ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ook Android Auto wordt niet ondersteund op Chinese ROM's en ontbreekt de ondersteuning voor Nederlandse e-Sims, mocht een toestel dat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
HollovVpo1nt schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:05:
Ook Android Auto wordt niet ondersteund op Chinese ROM's en ontbreekt de ondersteuning voor Nederlandse e-Sims, mocht een toestel dat ondersteunen.
OriginOS is één van de weinige Chinese ROM's die Android Auto ondersteunt. Mijn iQOO 12 heeft dat sinds de Android 15 update. Geen enkele Chinese telefoon ondersteunt eSIM. Dat was ik wel vergeten te zeggen. Bedankt daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
Dat van die e-sim is wel een punt ja, gelukkig niet voor mij persoonlijk omdat ik nog gewoon 2 fysieke sims gebruik.

Ik lees overigens dat er nog een verschil zit tussen de Chinese en Global variant in het geval van de X200 pro en dat is dat de Chinese variant een veel betere stabilisatie heeft met video. Aan de andere kant schijnt de Chinese variant altijd AI retouchering toe te passen op met name portretten (cloud based) en dat de global variant dit veel minder heeft en als dit gedaan wordt, gebeurt dat lokaal op de telefoon zelf.

[ Voor 64% gewijzigd door cobalt60 op 24-03-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
cobalt60 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:40:
Dat van die e-sim is wel een punt ja, gelukkig niet voor mij persoonlijk omdat ik nog gewoon 2 fysieke sims gebruik.

Ik lees overigens dat er nog een verschil zit tussen de Chinese en Global variant in het geval van de X200 pro en dat is dat de Chinese variant een veel betere stabilisatie heeft met video. Aan de andere kant schijnt de Chinese variant altijd AI retouchering toe te passen op met name portretten (cloud based) en dat de global variant dit veel minder heeft en als dit gedaan wordt, gebeurt dat lokaal op de telefoon zelf.
Dat zou best kunnen kloppen! Ik hoor wel dat OriginOS beter is met de camera's en vooral video.

Er zit trouwens nog een verschil tussen de global variant. Als je 'm in Europa koopt, is de kans groot dat de accu 5200 mAh is in plaats van 6000 mAh. Dat zal geen probleem zijn als je bijvoorbeeld de Hong Kong versie koopt met de globale ROM. Helaas hebben meer telefoon hier last van zoals de Honor Magic 7 Pro en Xiaomi 15 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Voor het prijsverschil zou ik hem lekker bij Belsimpel halen. Heb je ook meteen service en garantie in Nederland. Dat is ook wat waard. En ik zou zelf niet zonder de eSIM kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
Cheezborger schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:16:
Voor het prijsverschil zou ik hem lekker bij Belsimpel halen. Heb je ook meteen service en garantie in Nederland. Dat is ook wat waard. En ik zou zelf niet zonder de eSIM kunnen.
Helaas wel met een 5200 mAh accu in plaats van 6000 mAh. Via een winkel als TS heb je alsnog een jaar garantie. Natuurlijk niet even goed als 2 jaar garantie hier in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ervaar zelf niet echt problemen.
Android auto werkt tegenwoordig ook gewoon en alle aps die ik gebruik werken ook gewoon, ben er nog geen een tegen gekomen die niet werkt.
Het OS is eigenlijk veel beter dan de globale en met veel betere updates.
Enige is dat ondanks alles in het Nederlands is er soms met bepaalde dingen er nog een chinese notificatie kan komen maar dat is zelden en voor mij geen erger punt.
Ondanks dat ik de mijne van de hand doe ben ik er zeer tevreden over.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loentje48
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 16:42
Ikzelf heb de x200 pro (global) en het werkt allemaal perfect, ben op moment in bali op vakantie met mijn vrouw. Zij heeft de iphone 16 pro en na vele foto's gemaakt te hebben is zij om, en wil ook de vivo.
Was vele jaren groot fan van iphone/samsung maar het verschil in kwaliteit van foto's, die voor mij belangrijk zijn, kan ik echt niet meer terug.
Als we terug zijn krijgt zij de x200 pro, en ik heb de Vivo x200 ultra besteld, de Chinese rom die een paar kleine beperkingen heeft, maar ook weer via kleine omwegen aan te passen zijn, geen probleem. Ik zie ernaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
loentje48 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:08:
Ikzelf heb de x200 pro (global) en het werkt allemaal perfect, ben op moment in bali op vakantie met mijn vrouw. Zij heeft de iphone 16 pro en na vele foto's gemaakt te hebben is zij om, en wil ook de vivo.
Was vele jaren groot fan van iphone/samsung maar het verschil in kwaliteit van foto's, die voor mij belangrijk zijn, kan ik echt niet meer terug.
Als we terug zijn krijgt zij de x200 pro, en ik heb de Vivo x200 ultra besteld, de Chinese rom die een paar kleine beperkingen heeft, maar ook weer via kleine omwegen aan te passen zijn, geen probleem. Ik zie ernaar uit.
Heb inmiddels voor de x200 ultra gekozen. Wat betreft foto kwaliteit is het inderdaad het beste jongentje van de klas. Maar wat betreft quirks zitten er ook nadelen aan een Chinese rom. O.a. het ontbreken van notification badges op iconen van westerse apps (alleen Whatsapp is ondersteund). Soms zijn zaken niet vertaald en staat een instelling of notificatie ineens in het Chinees waardoor je dat weer door Lens moet halen om te zien wat er in hemelsnaam staat. Ook kun je sommige dingen niet uitzetten en is app support niet optimaal.
Pagina: 1